Don’t try this at home!!

Många gånger har jag fått höra att isfisket är som bäst vid första och sista isen.

Den första isen missade jag denna gången, men banne i mig inte den sista!

Så igår drog jag och brorsan ut på hemmasjön, just för att prova fisket på den sista lilla isen som fanns kvar.

Vi utrustade oss med vadare, isbill, isdubbar tajt om halsen, vattentät säck att ha kameran i och även ett vattentätt iphonefodral.

 

IsbrytarSussi

 

Jag fick agera isbrytare, med isbillen i högsta hugg.

Isen smulades sönder och det blev vackra stavar av den, där den var som skörast.

 

utanför-vassen

 

Några meter ut bar isen och vi kunde traska bort till den stora vassruggen och där försökte vi sätta ute spöna så nära öppet vatten som möjligt.

Nu ska ni också veta att vi inte gick längre ut än där vattnet var ca 75 cm djupt, just för att vi skulle ha en chans att bottna om isen inte höll.

Hemmasjön känner vi till utan och innan då vi är uppvuxna här, så vi har koll på var det djupa börjar i den långgrunda sjön.

 

Nära-öppet-vatten

 

Vi körde också med minimal utrustning just för att inte riskera att förlora dyra prylar till sjöns botten.

 

porös-is

 

Vi Fem spön riggades upp, fler vågade vi inte sätta ut eftersom vädret helt plötsligt ändrade sig.

Det började blåsa ordentligt, vi vet ju att ljumna stormar påverkar isen väldigt snabbt.

 

vadare-och-microspike

 

Neoprenvadarna höll mig verkligen varm och torr, microspikes på filtsulekängorna gav rätta greppet på isen.

 

Med stormen kom också skyfallet så efter att varit på isen i drygt två timmar beslutade vi att ge upp, klokt nog.

Vi plockade upp prylarna i snabb takt och tog oss tillbaka till land medans regnet piskade i stormbyarna.

 

flytande rosa pulkan

 

Tack och lov så flöt den rosa pulkan på det öppna vattnet!

Bra snickrat att lillebror, eller är det färgen som gör det? 😉

 

Här med kan man säga att NU var det sista ismetespasset för denna säsong!

Dags att låta dessa pinaler vila efter en otroligt rolig vinter.

Fisket på sista isen gav inte några huggvilliga gäddor, så jag måste ge detta ännu en chans men inte fören nästa år 😉

 

Jag har aldrig varit med om en bättre isfiskesäsong som denna så det känns lite vemodigt att den är över.

Men nu är det vår och snart ska flugspöet luftas.

Om en och en halv vecka rattar jag och Felix till Blekinge för att träffa ett härligt gäng, fiska och hitta på lite annat bus, det ser vi fram emot!

Håller tummarna stenhårt att Felix har fått i ordning på sin rygg tills dess!!

Ännu ett sista ismetespass..

Ja så länge det finns is som bär så går det ju inte att låta bli att ge sig ut.

Speciellt inte när det numera blivit lite av ett vansinne eller ett driv syskonen Stridh emellan!

Så i måndags eftermiddag begav vi oss ut på hemma vattnet, vi lyckades till och med lura med mamma och en vän till lillebror, ut på isen.

Den var fortfarande tjock ca 40 cm, men vi testade med isbillen hela vägen ut till djupet.

Sen gick det i en rasande fart att borra hållen och rigga alla spön.

Men redan när vi höll på som bäst att rigga så blev det fäll på första spöet.

 

Jag hann fram först och lyckades kroka..

 

Sussi med gisshultagädda mammas bild

 

… en gädda!

Skaplig storlek för att komma från denna sjön!

Mamma som blivit med iphone tog denna bilden!

 

och lillebror Niclas tog bilden nedan..

 

Sussi med gisshultagädda

 

Nå vad säger ni?

Vem tog bästa bilden? Morsan eller lillebror?

 

Jag kanske skulle hålla en liten fotokurs för dem så att de kan hjälpa till att ta bilder med systemkameran om och när det blir fisk på kroken!! 😉

 

Med detta så måste det väl ändå varit sista ismetespasset!!

Vi sa det redan i lördags då vi var ute men Thomas Holmesjö och fiskade utanför Tranås hos Henrik Lundin men redan dagen därpå var det ju ett pass på ylen och nu ett pass på hemmasjön.

Men som sagt, nu är det vår och isarna ger äntligen med sig!!

Inga regler på Ylen!

I söndags tog fiskefebern tag i mig ordentligt!

Jag hade en lång arbetsdag att ta mig igenom, men redan på morgonen såg jag ett ljus i tunneln.

Det kanske fanns en liten chans till att jag skulle kunna ta ledigt på eftermiddagen och kvällen.

Lite fjäskande för kollegorna och sedan var det klart.

Yes, det gick att släppa mig från arbetet, de klarade sig gott och väl med en personal mindre.

Sagt och gjort så skuttade jag glatt iväg redan vid tolv tiden och med siktet inställt på den rosa pulkan och tillhörande vippor, drog vi iväg hela familjen Stridh dvs mamma, pappa, jag och lillebror, till Nichlas Ögren som bor vid sjön Ylen. Felix hakade också på fast den stackaren har riktiga problem med sin rygg så han kunde inte annat än att bara närvara lite socialt.

 

Rosa-gården

 

Visst är det lite coolt att till och med gården med alla byggnader är rosa??!!

 

Rosa-vippan-på-plats

 

Fast det fanns såklart andra gårdar rund sjön men för att rosa upp det hela lite till så fick det bli en rosa vippa 😉

 

Vi var ute sent på eftermiddagen då vi fått höra via Thomas Holmesjö att gösarna nappar som bäst senare på kvällen och speciellt timman innan solen går ner.

Visst var gösen på hugget, lillebror och jag kutade som galningar på de fäll vi fick och jag fick verkligen drilla en stor tung fisk, men den valde att spotta ut betet precis innan ishålet.

 

Lillebror väntar på hugg

 

Nästa gös skulle vi minsann inte tappa, så Niclas står redo med lipgrip, två priestar och en blick som kan döda.. hahahaha.. Skämt och sido, dessa verktyg används enbart på fula fiskare och möjligtvis Felix om han vägrar åka med hem 😉

 

spöböj

 

Så äntligen blev det ett rejält fäll!! Trots att vi körde *“inga regler” så hann skitungen före mig till spöet, fast jag försökte fälla och kasta saker efter honom så hade jag inte en chans att springa ikapp. Ni må tro att den övriga publiken hade roligt åt mig och lillebrors kamp om vem som skulle hinna först fram till de fäll som blev.

 

tittar-åt-samma-håll

 

Jodå, det blev allt en vacker gös som kom upp ur hålet.

Med blickarna mot horisonten..

 

gösfena-i-solnedgång

 

.. och solen på väg ner bakom ryggfenan så var det bara att tacka för sig för denna ismetessäsong!

 

Tusen tack Nichlas för att du tog med oss ut på den något porösa isen. Vi var väl ute i sista stund, kan man säga, för nu är isen inte längre hållbar att gå på.

Men vi alla hoppas på att kunna göra om detta i sommar, då fiskandes från båt och då gäller säkert samma sak *“INGA REGLER” 😉

*Inga regler=den som hinner först fram till spöet, oavsett hur, får drilla fisken

Lyxigt ismete

I slutet av förra sommaren efterfrågade jag en guide här på småländska höglandet som skulle kunna guida oss på gös och gäddfiske. Detta för att jag själv inte har kolla på alla tusentals sjöar och vattendrag i närheten. Jag har heller inte varit speciellt aktiv på att köra riktat fiske efter dessa arter. Tipset jag fick var Thomas Holmesjö. Jag kontaktade Thomas och vi spånade lite lätt om ett höstfiske, men tiden sprang iväg och fisket blev inte av.

Men för lite sen kontaktade Thomas mig och sa att han hade ett vatten som han gärna ville ta med mig och Felix till. Vi vart lyriska och så till slut fick vi ihop en dag då det passade oss alla.

Thomas och hans Pernilla träffade jag för första gången nu på sportfiskemässan och Pernilla är en lika galen fiskarinna som jag, så där blev det ytterligare en medlem till Fjällorna!

 

Så i lördags var det då äntligen dags att bege sig ut på isen, det sista ismetespasset för denna säsong. Felix och min lillebror Niclas var också med.

Färden gick till Henrik Lundin som bor i Fålarp utanför Tranås.

 

Sjön är en källvattenssjö med riktigt fint vatten och ett härligt djup på över 20 meter.

Vi riggade upp alla våra ismetesspön och det tog inte lång tid innan det blev fäll.

Pernilla krokade och landade första gäddan, men det gick så snabbt att jag inte hann fram kameran.

Nästa fäll fick lillebror ta.

 

Lillebror-lär-sig-gälgreppe

 

Thomas hjälpte till att visa hur man tar gälgreppet på bästa sätt.

 

lillebror-med-gädda 

 

En glad Niclas Stridh med en vacker 4,5 kg gädda.

 

på-väg-tillbaka

 

Fisken släpptes sedan tillbaka.

 

Jag är så glad att lillebror nu äntligen kommit till insikt att man inte behöver slå ihjäl gäddan för att kroka av den och att han nu förstår varför vi värdesätter viss återutsättning. Självklart ska man behålla matfisk om man vill, men det känns onödigt att slå ihjäl fisk som man inte använder.

 

dukat-bord

 

Henrik kom ut på isen och undrade när vi ville ha lunch, så vi bestämde en tid och fick sedan gå upp till en av stugorna på Henriks tomt.

Detta är man absolut inte bortskämd med!

Att få komma in i stugvärmen och få sätta sig vid ett dukat bord, men sjön som utsikt!

 

smaskig-fisksoppa

 

För att sedan avnjuta en riktigt god fisksoppa bestående av gös och röding ( fisk som Thomas och Pernilla tagit upp ). Rena gourmetmaten!!

Det var otroligt trivsamt och tanken slog mig ännu en gång, detta måste jag fixa som en aktivitet med Fjällorna!!

Henrik har ju en stuga med sovplatser så det finns stor risk för att den kommer att hyras av ett gäng glada fisketjejer framöver!! 😉

 

Medan vi var uppe och lunchade så valde Thomas att stanna kvar och vakta spöna, han hade att göra då det blev fäll tre gånger.

 

Vi löste av Thomas men då verkade också huggperioden vara över. Typiskt!!

 

Men Thomas hann knappt mer än att komma ut på isen igen fören han fick spring på ett fäll..

 

Thomas-snackar-med-gäddan

 

.. ja en del kan verkligen snacka med gäddor!!

 

Thomas-Holmesjö-med-vacker-

( jodå, Stefan Jarls thespecimenhunters fina rosa vippa funkade kanon )

 

Ännu en otroligt vacker gädda krokades av, fotograferades..

 

Tillbaka-till-vattnet

 

.. för att sedan få hjälp att simma tillbaka igen.

 

röda-gälar

 

Dessa fiskar var så vackra så jag fick inte nog av att låta kameran klicka på. Vattnet var så klart och fint och det är till och med drickbart direkt ur borrhålen.

 

Pernilla och Sussi

 

Vi hade verkligen en trivsam dag på sjön och säger återigen tusen tack till Henrik, Thomas och Pernilla som tog med oss på detta härliga fiske!

Enda minuset var att stackars Felix fick ryggproblem efter att borrat några hål, så han är tyvärr fortfarande inte helt ok.

Hoppas han tillfrisknar snart för nu är det massor av fiske på gång framöver!!

 

P.S de grönmarkerade texterna är länkade till respektive hemsida

En epidemi har brutit ut!

Förra året kom denna farsot smygande in i våra liv.

Från att knappt finnas till att bli ett rykte för att sedan bryta ut i full fart.

Snart syntes och märktes detta överallt.

På nästan alla fiskande facebookvänner såg man det och jag själv vart såklart drabbad.

Nu finns den precis överallt och det går bara inte att undvika, låta bli eller fastna för det.

Det jag menar är Leech!

Det var Johan Söderberg som sa det till mig på sportfiskemässan

– Leech är ingen produkt, det är en epidemi!!

Så rätt så!

Nästan var enda en, mässbesökare som monterfolk, hade ett par Leech på hjässan.

I ett flertal montrar såldes dessa otroliga solglasögon.

 

Hugo Leechar

 

Inte ens min lillebrors yngsta pojke kan hålla fingrarna borta!

Jag blir tokig!

Först tog lillebror ett par av mina glasögon, sen hans son Hugo.

Lillebror köpte på sig ett par egna, men jag fick inte tillbaka mina andra!!

Mamma vart vild och galen och ville minsann också ha, så det var bara för mig att knata bort till montern och köpa ett par till henne på mässan.

Folk i vår närhet, som inte direkt fiskar, är mer eller mindre heltokiga och vill också skaffa sig ett eller flera par.

De är super vid bilkörning och jag använder dem i princip hela tiden, ångrar inte en sekund att jag skaffade mig mina första vita par Leech!! Men nu har jag ju fler att välja på!

 

Jag tycker att det är så roligt att det gått så bra för Leech gänget och önskar verkligen grabbarna all lycka till i framtiden!

 

Leech-gänget-och-Emma-Bäcke

 

Till och med söta Emma Bäcker ger tummen upp! 😉

Emma, det var fantastiskt trevligt att träffa dig på mässan, jag hann tyvärr inte lyssna på dina föredrag men jag hoppas vi ses snart igen. Om inte annat så kanske på kryssningen i november.

 

 

Robbo och Sussi

 

Allas vår Robbo ger ju också alltid tummen upp, fast vart lillfingret pekar på vet nog bara han!

Leech finns både här och där i hans fantastiska avsnitt av NyttFiske

 

Tusen tack Robbo för att du hade lite tid över att snacka lite på mässan, det var superkul att träffa dig IRL 😉 Hoppas vi kan ta något fiskepass ihop framöver!!

 

Snart har jag bloggat färdigt om årets sportfiskemässa, det är väl bara ett par tre inlägg kvar och jag hoppas ni förstår att det är svårt att låta bli att skriva om alla dessa underbara människor man träffar på!!!

En vacker bukett!

sportfiskemässan fick jag besök av en riktigt trevlig man, som glatt hoppade in i Fjällornas monter!

Ja ok då, en av många trevliga är väl bäst att tillägga och självklart träffade jag en hel del trevliga kvinnor också för den delen

Det är inte så ofta man får en bukett och det har definitivt aldrig hänt att jag fått en vacker bukett med vippor!

 

Sussi och Stefan

 

Stefan “ thespecimenhunter “ Jarl överlämnade dessa egentillverkade vippor.

Det var många som undrade vad det var för vackra rosa ägg på pinnar, så det fick förklaras både en och två gånger.

 

Läckra Vippor från Stefan Jarl

 

Visst ser de läckra ut!?

 

gummisnoddar från Stefan Jarl

 

Stefan skickade också med ett gäng gummisnoddar med pärlor, tanken är att dessa ska hålla linan på plats på vippan.

Jag kommer att prova dessa inom en snar framtid och jag är helt övertygad om att man kommer att se dessa vippor på låååångt håll!!

 

Tusen tack Stefan! Jag är så stolt över dessa och du kan ju bara föreställa dig hur snyggt det kommer att vara där ute på isen med rosa pulka och allt!! 😉

Av en rutten knöl…

… kan man tydligen trolla fram vackra ting!

För över ett år sedan lärde jag känna Ulrik Oldberg ( för att det inte ska råda några missförstånd så skriver jag redan här att det inte är Ulrik jag syftar på i rubriken ) Jag visste vem han var till namn och genom att sett hans vackra håvar. Vi bemannade Flugfiske i Nordens monter på Älvsjömässan, och där fanns även Ulrik med sina konstverk. Där och då lovade jag honom att hålla utkik efter björkviriler hemma på gården. Sagt och gjort så letade jag efter knölar i träden varje gång jag var ute och red, men inte hittade jag några inte.

Till slut frågade jag pappa om han hade sett någon knöl som växte på något träd och då nämnde han att det faktiskt fanns en bautaknöl på en av björkarna i hästhagen.

Han startade upp motorsågen men sa redan innan att knölen är så pass rutten så det är ingen idé att lägga ner något jobb på den.

 

knölen

 

Jag skickade denna bild till Ulrik och han sa att det säkert finns ämnen att använda i den.

Så trädet sågades ner, knölen kördes iväg på traktorskopan, vältes in på flaket i pappas stora Mazda och kördes till Fjärås Bräcka. Där lämnade vi över träklumpen till en lycklig Ulrik Oldberg.

 

sportfiskemässan i år så satt ju Ulrik i ett litet kryp in och visade sina konstverk.

 

Oldberg håv

 

Håvarna och rullfästena är ju superfina!!

 

Men finast av allt var nog detta trähjärta

 

Hjärta från Ulrik Oldberg

 

en av många som Ulrik trollat fram via den ruttna knölen och som numera pryder min nacke i form av ett unikt halsband!

Tack snälla rara för denna fina gåva!

 

Ulrik och Sussi

( missade att ta en bild på sportfiskemässan så jag valde en gammal bild på Ulrik och mig )

 

Det är som sagt aldrig ogjort att knyta kontakter, speciellt inte via mässor!

Elmotorn fick en ny ägare

Som många av er säkert minns, så kammade min blogg hem andra plats i tävlingen Sveriges bästa Sportfiskeblogg 2012 och vinsten blev ju en mycket bra elmotor.

Denna motor fraktades direkt till Sportfiskemässan eftersom jag valde att skänka den till Älvräddarnas auktion.

 

Älvräddarauktionen_

 

Mängder av prylar, upplevelser och annat spännande auktionerades ut. Jag själv budade hem en årsprenumeration på Allt om Flugfiske för 250:- Rena kapet! 🙂

 

Jag hade ingen koll på vem som budade hem elmotorn, men det visade sig ganska så snart vem den nya ägaren blev…

 

Jonas och Robert med Elmotorn

 

Jodå, den hamnade i Strömhult!!! Tusen tack Robert och Jonas för att ni plockade hem denna vinst och därmed såg till att det blev lite kassaklirr till Älvräddarna!!

Jag ser fram emot en lite båttur i dammen när jag kommer till Strömhult nästa gång 😉

 

Två flugaskar, skänkta från Micke Kock från Storsjö Kapell, såg jag också att de hamnade på auktionen. De budades hem av StorsjöStammisen Klas. Bra där!

 

Efter lördagens intensiva arbete på mässan så struntade jag i att åka på mässfesten denna gång, jag hakade på Älvräddarna istället och njöt av god mat på en liten libanesisk restaurang i centrala Jönköping.

 

Älvräddarmiddag 

( bild från John Schütte )

 

Det var så kul att hänga med detta gäng, fick lära mig en hel del nytt och självklart blev det massor av skratt och tokigheter!

Tack så jättemycket allihop!!

Älvräddare kidnappade

Inför årets sportfiskemässa så var det två Älvräddare, John Schütte och Anna Krantz, som åkte med tåget från Malmö till Nässjö. Vad de inte visste, sittandes på tåget, var att de skulle bli upphämtade av Felix i Nässjö för att sedan fraktas ut till en liten sjö, djupt inne i smålands skogar.

Jag och lillebror hade åkt ut redan i ottan för att borra håla, rigga ismetesspöna och sätta igång brasan.

 

Svanar

 

Torsdagsmorgonen bjöd på underbara naturupplevelse. Stora streck av flyttfåglar på väg norrut. Ett flertal ormvråkar som seglade i uppåtvindarna och koltrasten som bjöd på sin underbara vårsång.

 

Sussi i solsken

 

Finns väl inget härligare än att möta vårsolens värmande strålar!!

 

Gäddorna var som tokiga i vår mört och vi fick allt kuta omkring på fäll, inga stora gäddor med dock stridbara och mer eller mindre halvgalna.

 

Felix dök upp med Älvräddarna vi 11-tiden så vi började med lunch ute i det fria.

 

Isfiske på gång

(bild från John Schüttes mobil)

 

Det var kul att få med både John och Anna ut eftersom de aldrig isfiskat tidigare.

 

Anna-borrar

 

Anna fick prova på att borra pimpelhål medan John smaskade i sig de sista älgfärsbiffarna.

 

Anna med borre

(bild från John Schüttes mobil)

 

Det tog inte lång tid innan Anna lyckades pimpla upp sitt livs första abborre!!!

Gäddorna visade sig inte vara på hugget vid lunchtid så tyvärr lyckades vi inte inviga Anna och John på ismete, men det kommer säkert fler tåg framöver 😉

 

Med det kan man säga att vi hade en väldigt trevlig dag tillsammans innan färden bar av in till Elmia för att bygga montrar inför sportfiskemässan 

 

Tack John och Anna för att ni villigt lät er kidnappas för lite “för”fiske innan mässan!

Ny look!

Idag kom Svenska Gäddklubbens medlemstidning, CrocodileNews, nerdimpandes i brevlådan.

Oj så fräsch och snygg tidningen har blivit!

Har ögnat igenom den och läst ett par av artiklarna och de håller bra klass.

Felix har tisslat och tasslat här hemma angående den nya designen, jag har inte tjuvkikat alls utan snällt väntat ut tiden tills tidningen kom ut i pappersformat.

Bra jobbat grabbar!

 

crocodilenews

 

Tycker också att den nya loggan blev superbra, enkelt och snyggt!

 

Alla medlemmar får denna tidning och alla har också möjlighet att bidra med spännande artiklar och bilder.

Det ska bli superkul att läsa denna tidning framöver.

 

Glöm inte att hälsa på Svenska Gäddklubbens monter på sportfiskemässan, där kan ni också passa på att bli medlemmar och spana in tidningen.