The Evolution of an Angler!

Vi har kommit till den punkten där många av oss kör “limit your kill”, “catch & release”, enkelkrok och hullinglöst men nu tar Kathryn Maroun det hela ännu ett steg längre!

Att fiska utan krok!!!

Titta på denna fantastiska film!!

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=uwGZG4HAa3A&hl=en]
 

Tänk att kunna komma till detta stadiet!

Då måste man verkligen har fiskat otroligt mycket och ja, jag kan faktiskt förstå Kathryn i det hon säger, tänker och utövar.

The future looks green!

Det är nog inte längre någon hemlighet att Sameo finlirar på en ny spöserie.

Jag har vetat om detta ett tag och bara längtar tills allt är klart och just i detta nu så är troligtvis både Ken och Patrik från Sameo ute och provar prototyperna av spöserien Jade.

Det har varit så otroligt roligt att få vara med och ta del av designen och tänket kring spöna och bara en sån grej som att de ska bli gröna får mig nästan att göra på mig i brallorna av lycka!

Ja, jag vet att färgen inte har någon betydelse, man krokar inte fler fiskar för det eller blir en bättre fiskare, MEN kan jag välja så göra jag gärna det.

Grön är nämligen min favoritfärg 🙂

 

Så nu har jag då äntligen fått hem de nya dekalerna och pimpat Hyndan (läs Hyundai), härligt att kunna hitta sin bil lite lättare på stora parkeringsplatser. Ok, det är väl inte speciellt ofta bilen står och trängs med en massa andra fordon då jag inte är någon direkt stadsmänniska, vilket ni säkert redan listat ut.

 

Sameo på huven

 

En större dekal sitter numera på motorhuven

 

Sameo bakluckan

 

och budskapet på bakluckan låter väl fantastisk! Eller hur??!!

Särskilt med tanke på miljöfrågor och annat som har med mitt intresse att göra 😉

 

Sussi Stridh

 

Fantastiskt kul att jag får tillhöra gänget!!

( fast det är ju inte bara flugfiske jag pysslar med utan även andra fiskemetoder )

 

SussisSymfoni logga

 

och på framrutan sitter nu också min egna fina logga, tack vare Mattias J Fors

 

Fiskebilen börjar nu ta form och det ska bli lite annat smått och gott i och på den innan allt är klart.

Förbannade ryssjor!!

Under vår Blekingevistelse ( se tidigare inlägg –> här <– ) så hittade vi både nät och ryssjor i ett par vikar där vi fiskade.

Felix lyfte luren och ringde upp kustbevakningen.

Vi visste inte om näten var lagliga men där emot visste vi att ryssjorna inte var det.

En ryssja var gammal och hade nog suttit där bra länge, jag spanade in den men det fanns som tur var ingen fisk i den.

 

Kustbevakningen kom dagen efter att vi hade ringt, näten var lagliga så de kunde de inte göra något åt och det är helt ok bara det går rätt till men däremot var inte ryssjorna lagliga.

 

KBV

 

Grabbarna från KBV kom förbi och snackade med oss där vi var på Sandhamn Marine och jag förklarade vart jag sett ryssjan någonstans.

 

Notis

 

Det finns lagar och lagarna finns ju av en anledning. Som fiskare vill man se till att det finns ett hållbart fiske och att vi alla är rädda om de få resurser som fortfarande finns att tillgå ute i naturen.

 

Ena dagen när vi var ute och fiskade i Sörviken, så kom det ut en herre i en lite båt och vittjade sitt nät. Han såg vart vi fiskade och att vi drillade gäddor för fullt, dagen därpå var nätet flyttat till just den plats vi hade fiskat på. Drömmen vore ju om denne nätfiskande herre kunde inse vad sportfisket gör för nytta. Tänk så mycket det göra för hela byn att det kommer sportfiskare dit, handlar i butiken, käkar på den lokala pizzerian och ökar omsättningen för mer eller mindre alla som lever i denna by och sist men inte minst, att vi sportfiskare bedriver ett hållbart fiske som gynnar i princip hela ekosystemet.

En helg med Mr Booby!

I helgen var det så äntligen dags för årets Lord of The Fly 

Felix och jag anlände på fredag kvällen och checkade in på Bergslagsgården  i Sävsjön en bit utanför Hällefors.

Den blev en liten promenad runt gården för att sträcka på benen då resan upp tog några timmar.

 

Saltsugen

 

Det var trevligt att bo på en gård med hästar utanför husknuten!

 

gosar-med-stallkatten

 

Vi passade också på att gosa lite med stallkatterna, det var nära att denna raring fick följa med hem 😉

 

utslagen-björk-i-solnedgång

 

Nu börjar träden att slå ut, äntligen och med solens sista strålar var det bara till att krypa ner i bädden och ladda upp inför startskottet av Lord of The Fly. Felix blev lottat till heat 6 och jag till heat 7 så vi visste att det egentligen inte behövdes stressas med att ta sig till Källtjärn tidigt på lördagsmorgonen.

Men man vill ju ändå vara där, där det händer!

 

ett-bord-med-flugor

 

Alla dessa flugor!!! Vad ska man välja?? Vad tar fisken på?

 

Fjällorna-bakom-spön

 

Ett virrvarr av riggade flugspön fanns både här och var. Anscha väntade på sin tur.

 

Anscha-klarar-heatet

 

Hon var så duktig och fiskade sig hela vägen till final!

 

Virpi-trampar-på

 

Men Virpi!! Man ska inte trampa på fisken för att den ska godkännas, det räcker med att få den i håven! Virpi lyckades håva sin fisk och även hon tog sig till finalen.

 

Ingrid

 

Min flugfiskementor Ingrid krokade också regnbågar, både i sitt heat och även i semifinalen..

 

Danielsson-rulle-lagas-på-p

 

.. efter att fått bromsen på sin Danielssonrulle fixad.

 

felix-i-väntan-på-start

 

Här sitter Felix numera även kallad Mr “Booby” Rimfrost, han väntar på startskottet och är redo att drilla regnbågar!

 

Hej-Hå-till-fisket-nu-vi-gå

 

Det var verkligen jättekul att vara med hela denna helg och ni ser ju själva hur taggade folk är när de ska ut till sina utlottade platser.. Traskar med bestämda steg ut på spångarna, trallandes hej hå hej hå till fisket nu vi går..

 

My-fixar-flugan

 

My var också en av tjejerna som fiskade sig till final och även tog den första fisken i sitt heat, grattis duktiga My!!

 

Daniel-Bergman

 

Jag själv lyckades fiska mig till semifinal men där tog det sen slut, så jag bytte taktik och fiskade lite hos Daniel Bergman. Jodå, det blev allt lite nya plagg för fröken Stridh och de ska ni få se framöver, jag föll pladask för lite kläder från Vision!!

 

Jonas-Nordigårds

 

Det var trevligt att träffa Jonas Nordigårds och hans son Didrik! Jonas fotade för fullt så det ska bli spännande att se hans bilder framöver!

 

Felix-håvar

 

Felix fiskade på som bara en riktig gäddfiskare kan, och tack vare hans otroliga snabbhet och smidighet med flugspöet.. hmm.. vi backar nog bandet lite här..

 

men-kom-hit-då

det-svänger-hit

men-va-fan

Felix-grabbar-efter-tafsen

äntligen-i-håven 

 

..pjuuu.. det var lite svettigt där ett tag!!

 

Men Felix var så skicklig att han kom på delad 3:e plats i finalen och därmed vann ett fint Tellis spö!

 

Felix-och-Sussi

 

Grattis älskling!! Du var så duktig!!!

 

JanO-i-snårskogen

 

Jodå, vår egen paparazzi Jan O lurade i snårskogen och tog den fina pussbilden på mig och Felix.. Tack för den FishEco JanO!!

 

Stefan-och-Robert

 

Tack även till Stefan och Robert som fixar denna underbart roliga, fartfyllda och helt galna tävling som lockar alla möjliga människor till plats!

Tack även alla leverantörer som verkligen sponsrar med superfina priser!!!

Vi ses självklart nästa år igen och jag vet redan nu ett flertal som ska komma med år 2014!!! 🙂

Egen logga

Jag har länge klurat och filosoferat över att ha en egen logga.

Till slut fick jag en idé och för att förverkliga den har Mattias J Fors knepat och knåpat för att få till den.

 

sussissymfoni_CMYK_3

 

och här ser ni resultatet!!

Nå, vad tycks?

Fattar ni?

Det är alltid bra att få höra andras åsikter också, för mig är det ju en självklarhet vad loggan föreställer och vad den betyder.

 

Tusen och åter tusen tack Mattias för att du tog dig tiden till detta!

Snart ska bilen pyntas också 🙂

Här har ni Mattias hemsida –> http://www.mattiasjforsdesign.com/ <–

Mitt livs första laxfiske!

I torsdags fick jag och hela gänget äran att hänga med Uffe och Peter från Sandhamn Marine på laxtrolling ute till havs.

Det vart lite hastigt påkommet och båten skulle precis sjösättas, men vi ändrade såklart våra planer blixtsnabbt. Detta var något nytt för mig, John, Isak och Malin.

Vi vart sju personer i båten och det kanske var lite väl trångt, men finns det hjärterum så finns det fiskerum också.

Jag har nog aldrig känt att laxtrolling varit något av en prioritet för min del, men oj så häftigt det var.

Det högg ofta och ett tag blev det lite tufft då det blev dubbelhugg.

Jag fick chansen att drilla min allra första lax, men den valde att hoppa av kroken.

 

Malin-drillar-lax

 

ÄlvräddarJohns Malin fick också drilla sin livs första lax..

 

Drillglädje-hos-Uffe-och-Is

 

.. och så även Malins son Isak. Uffe hjälper till som stöd och det värmde minsann ända in i hjärtat av att se glädjen i både Uffes och Isaks ansikten.

 

John-Schütte-och-Isak-Gusta

 

En lax valde vi att landa och ta med hem, en odlad utan fettfena och kolla in de lyckliga två, John och Isak!!

 

Eftersom både Malin och Isak inte har fiskat tidigare så var det så viktigt att introducera dem i sportfiskets värld, både en kvinna och en ungdom, det är ju bristvara på dessa individer så detta var en viktig helg för oss och för dem.

Hoppas verkligen att John lyckas hålla deras fiskeintresse vid liv nu när sommaren anländer med stormsteg.

 

För min egen del så lovar jag att alltid ta med mig sjösjukepiller framöver, då jag inte kunde njuta till fullo i båten ute till havs, tyvärr.

 

Brand-i-horisonten

 

Vi var bara ute i drygt tre/fyra timmar och hade ett flertal kontakter med både stora och små laxar, innan det var dags att ta sig tillbaka till land och lämna horisonten i brand bakom oss.

Tänk vilka möjligheter det finns här!!

Laxtrolling, havsöringfiske, gäddfiske och mycket mycket mer!! Fiske i världsklass helt enkelt!!

 

Sussi fiskar på

 

Men det är nog ändå fisket från land som jag gillar allra bäst.

 

Ken Persson

 

och jag har världens bästa sponsor som kan blunda för både det ena och andra buset som jag ibland hittar på 😉

 

Ken-flugar

 

Fast när Ken inte sitter och rävsover, så har han en och annan fluga bakom örat som måste luftas och det är just där jag kommer in i bilden. Jag drar ner till Blekinge för att dra med Ken och kompani ut på fiske för att de inte ska bli helt instängda i butiken.. Eller hur Ken!! 😉

 

Lycklig Sussi

 

Fy farao va underbart detta är!!

 

Tusen och åter tusen tack alla som gjorde dessa dagar magiska och lärorika!!

Vi gör såklart detta till en tradition framöver, det har vi alla bestämt!!!

Träningsläger

Som sagt, fiskedagarna i Blekinge var verkligen ett träningsläger för mig.

Att stå utvadad och kasta stora tunga gäddflugor hör inte till vanligheten och jag har lovat mig själv att bli bättre på detta.

Men det är inte bara fisket och klafsandet i dy upp till vaderna som tar på energin.

Nä, även detta med att rulla ur slafen tidigt på morgonen tar på krafterna..

 

Morgontrött-Anton

 

.. vilket Anton verkligen kan symbolisera!!

Vem är inte trött och sliten efter en lång kväll, i säng sent på natten för att sedan sjunga upp igen klockan fem på morgonen??

 

Hytterna-på-rad

 

Men att kliva utanför hytten och möta ännu en strålande dag gör något med både tröttheten och humöret!

 

Bete-i-soluppgången---Kopia

 

Spöna står i givakt och bara väntar på att få jobba och betena glittrar fint i solskenet.

 

Gäss-i-skyn

 

Det finns så mycket att njuta av och att få se den stora havsörnen på avstånd får mig mer eller mindre knäsvag, den kom dock inte så nära att det var idé att rikta objektivet mot den, men andra närgångna fåglar fastnade däremot på bild.

 

Ena morgonen när vi vaknade så låg nordanvinden på och blåste iskallt. Vi valde att spendera dagen till att bara umgås och prata strunt om allt mellan himmel och jord. Men på eftermiddagen vred vinden om och det bjöds på varma sydvästvindar, vilket fick vattnet att ånga.

Felix traskar iväg med bestämda steg för att jaga gädda.

 

Värmen-stiger

 

Innan vi gick ut till vattnet bestämde vi oss för att hålla oss nära varandra just för att kunna ta fler bilder, men den planen sprack å det snaraste.

Anton, jag och Felix var så ivriga att hitta fisken så vi vart utspridda både här och där.

 

I en liten vik såg jag vak.

Havsöringen var i full gång med att jaga upp betesfisk till ytan och även själv visa sig.

FAN, mitt spö som vart riggad med havsöringfluga låg en bit in på land.. Jag traskade in och bytte spö, la ut flugan och kände ett härligt sug i den men tyvärr vart fisken inte krokad.

Jag hade verkligen hoppats på att få chansen att drilla min första havsöring på fluga men det ville sig inte denna gången.

 

Sussi-spanar-ut-över-havet

 

Men det är absolut inte sista gången jag åker hit, det är bara till att blicka framåt och njuta av alla upplevelser som jag fått vara med om.

 

solen-på-väg-ner

 

Solen är återigen på väg ner och hemma vid kampen väntas umgänge med resten av gänget, hungern gnagde i magen och det är dags att ge upp dagens fiske.

 

Anton-i-solnedgången---Kopi

 

Anton väntade in oss, denna dag ville inga stora madammer knapra på hans fina gummibeten, men å andra sidan så fick vi i alla fall känna på spöspratttel oavsett om man fiskade med fluga, gummibeten eller jerk.

 

Sussi-blir-upplyst

 

Med solen mellan benen, ja ni får tolka denna bild precis som ni vill, det bjuder jag på.. Så sparar jag lite bilder och material till nästa inlägg och då blir det LAX!!!

Huggvilliga gäddor!

1 maj rattade vi bilen till Sveriges trädgård, Blekinge, och på vägen dit stannade vi först till i Vetlanda för att möta upp vår vän Magnus Hammarström. Av Magnus fick jag låna ett flugspö i #10 för att testa kustfisket med det.

Nästa stopp blev i Lenhovda för att möta upp Anton Tsvetkov, denna spralliga, intelligenta, filosofiska unga man som representerar Metebolaget.

Denna resa var inte något spontan ryck utan faktum är att den började planeras redan i vintras.

ÄlvräddarJohn och jag tycket att vi skulle se till att träffas och fiska ihop, representanter från Älvräddarna, Sameo, Svenska Gäddklubben, FishEco och så kom även Metebolaget med på ett hörn.

Anton träffade jag på sportfiskemässan så redan där kände jag att detta är en kul kille som självklart borde få haka på detta jippo och det ville han såklart gärna göra. Detta är en av anledningarna till varför det är så roligt med sportfiskemässan, att träffa på fler härliga vänner och sedan se till att bege sig ut och fiska ihop!

 

Vi hade fått tips av Sameogänget att ordna boende på Sandhamn Marine och när vi väl kom dit och klev ur bilarna så möttes vi av en välkomnande man som presenterade sig själv som Uffe.

Han gissade genast rätt på att jag var fröken Stridh, att Felix var Felix men Anton hade han inte koll på så Anton presenterade sig själv som min och Felix lilla gosse.

Men den gick inte Uffe på utan Anton blev istället kallad för pojken bakom flötet 😉

 

trappa-med-detaljer

 

Uffe tog med oss in till butiken för att informera lite om fisket.

Han spände ögonen i oss (mig, Felix och Anton) och sa… 1 gädda får ni ta opp, men om ni tar opp 2 så blir ni avhysta direkt från detta ställe!!

Vi tittade på varandra och undrade om Uffe skämtade med oss??

Ta upp gädda? –Utbrast vi, är du inte klok?? Gädda tar vi inte upp, de sätter vi självklart tillbaka!!

Och där med vart isen bruten på riktigt.

 

Vi valde att inte hyra någon båt denna gång, för vem vill bli förevigad på denna vägg?

 

wall-of-shame

 

Nä, hela vistelsen valde vi att fiska från land mer eller mindre.

Fast Anton hade med sig sin kajak så lite fiske från den blev det allt.

 

Felix-paddlar

 

Felix provade att paddla ut och ta några kast.

Jag själv har provat denna typ av kajak på en mässa i Varberg 2010

 

Sussi flugar från kajak

 

men det var då det 😉

 

Redan första kvällen visade Uffe oss en intressant vik på gångavstånd från boendet.

 

Sussi drillar

 

Så underbart att äntligen få flugfiska och drilla galna gäddor!

 

galen gädda

 

Anton visade snabbt vart skåpet skulle stå!

 

Anton drillar mer gädda

 

Fast är det så att man inte tar en fisk på fluga så räknas det av en halvmeter på fisken, bara så att ni vet 😉

 

Sussi krokar av

 

Gälgreppet sitter fint nu, jisses som jag övat på detta under isfisket och det känns riktigt bra att kunna lyfta fisken på ett snällare sätt nu istället för att använda lipgrip.

 

Anton krokar av

 

Anton kopplar greppet och ni ser hans fina vadarskor ( läs tofflor ) hängandes på hans vänstra sida.

 

Sussi poserar

 

Inga jättestora gäddor denna gång men hoppet är det sista som överger en..

 

Anton poserar

 

Vi hade i alla fall superkul tillsammans!!

 

För att inte blogginlägget ska bli för långt så väljer jag att bryta här..

fortsättning följer…

Trolling efter Galaxy?

Jag tror inte någon har missat höstens roligaste event “fiskekryssningen”!

En superbra idé som ordnas av Fiskejournalen, Sportfiskarna och Fly&Tie.

Fiskekryssningen

 

Det är nu klart att jag och Felix hakar på denna kryssning!

Det är ju så kul att träffa alla trevliga människor och november är perfekt, eftersom det annars är en ganska så trist månad.

Annars är det ju bara sportfiskemässan som alla samlas på.

Jag hoppas verkligen att så många som möjligt sluter upp till detta event, om inte annat så bara för att träffas och umgås.

Hoppas vi ses på kryssningen!!

Det ska bli spännande att se vilka fiskar vi får och vilket fiskesätt som funkar bäst ombord på denna båt, trolling, vertikaljigg eller kanske till och med pimpel 😉

Framtidens sportfiskare 2013!

De var väl ingen som kunde undgå Sportfiskarnas gigantiska, glada och fräna monter på sportfiskemässan?

Nä, inte jag heller eftersom den var placerad direkt vid ingången,  jämte Fjällornas monter representanter fanns bemannade vid entrén.

Så ingen som var på mässan kunde väl missa detta?!

 

Sportfiskarnas-monter

 

Det var fullt av barn nästan hela tiden, som deltog i sportfiskarnas aktiviteter under mässan men jag lyckades ta en bild när det var lite lugnare med besökare.

Jag är ju medlem i sportfiskarna tack vare medlemskapet i Fjällorna, men det är inte alla klubbar/föreningar där medlemsavgiften även inkluderar medlemskap i sportfiskarna.

För mig är det numera en självklarhet att vara med just för att stödja fiskevård, vattenvård, satsning på barn och ungdomar och allt annat som sportfiskarna jobbar med och lobbar för.

 

Förra sommaren hjälpte jag mina syskon att anmäla sina söner till Framtidens Sportfiskare

 

Alvin med nors

( Alvin med en nors i handen )

 

Noel har fångat abborre

( Noel som stolt abborrfiskare )

 

och det ledde till lite uppmuntrande presenter som kom via postgången!

 

lattjolajbanlådan

 

Noel fick ett stort paket och en spännande lattjolajbanlåda att öppna.

 

Nöjd Noel

 

Noel poserar stolt med de jiggar han tyckte var snyggast i lådan.

Alvin kammade hem tredje pris och det var en digitalkamera, så det finns fina priser att vinna om man har turen med sig.

 

Så snart är det dags att ta med barnen ut på sjön igen, glöm inte att se till att flytvästarna sitter på!

Har man inga egna flytvästar så finns det för det mesta att låna hos räddningstjänsten, i alla fall i våran kommun.

 

Har du barn, eller funderar på att ta med barn ut på fiske så kika in på sportfiskarnas hemsida och spana in Framtidens Sportfiskare 2013, eller klicka –> HÄR <–