Coolaste pulkan!

Jag har tur som har en underbar lillebror och att han dessutom är snickare.

Då kan man få hjälpa att göra lite specialgrejer.

Här om kvällen var lillebror i snickartagen och berättade att han gjort en pulka till prylarna som ska släpas ut vid isfiske.

Jag skojade med honom och sa, snälla!! Kan du inte lacka den rosa.

Ja vad tror ni hände sen?

 

rosa hemmabygd pulka

 

Jodå, det blev en rosa pulka!!

 

Magnetlist

 

Lillebror hade till och med satt dit en magnetlist för vipporna!

 

rosa-pulka

 

Vi var ju bara tvungna att provlasta den med alla nödvändig pinaler för att se om den höll måttet.

Det gjorde den verkligen!

 

Funkar kanon och inte alls särskilt tung att dra.

Nu kan jag skryta med att jag har coolast pulkan där ute på isen!! 🙂

Dessutom får jag säkert ha den ifred då jag misstänker att Felix inte vill briljera med denna ute bland sina gäddpolare 😉

Snuvad på ett blogginlägg..

Jag ber om ursäkt att jag tog bort blogginlägget jag skrev tidigare idag,

men jag blev uppringd av JanO på FishEco och de vill ha med det inlägget till nästa nummer av MagazineFishEco.

Så kan det gå!! hahaha..

 

anti-is-runt-linan

 

Ni får hålla ut med mitt lilla tips tills efter Magazinet..

 

Men jag kommer att bjuda på annat smått och gott, kanske redan ikväll.

Inväntar bara en spännande leverans.

Magiska gölen

I flera år har jag försökt att få tillstånd av markägaren att få provfiska ett fint litet vatten, gömd inne i en skog, men alltid fått NEJ. Orsakerna till nekandet har varit att markägaren varit rädd för att det ska lämnas kvar drag, fiskelinor och annat som kan skada växter och djur i vattnets närhet.

Men skam den som ger sig!

Jag provade igen, att ringa markägaren och fråga om det inte fanns en liten liten möjlighet att få provfiska nu på vintern.

Döm om min förvåning när jag då fick ett JA!

Jag trodde sannerligen inte mina öron!

Jag berättade att jag skulle ta med mig lite sällskap ut på isen då jag inte vill gå ut själv av säkerhetsskäl. Nu är visserligen isen otroligt tjock, men vad som helst kan hända och det känns alltid tryggare att vara minst två.

Det går massor av gamla sägnen kring detta vatten och naturen är en aning trolsk, så inte undra på att man vill dela detta äventyr med andra.

Ryktena säger att fisken är stor och grov, trotts att gölen är väldigt liten så jag, lillebror och Magnus slöt upp tidigt i dag på morgonen för att bege oss ut på isen.

 

Hål borrades och ismetesprylarna riggades medans solen höll på att gå upp.

 

Vippan på plats

 

Det var ett antal minusgrader ute när vi startade men med solens hjälp blev det så småningom varmare.

 

Stort hjärta

 

Idag blev det premiär för mina STORA hjärtvippor.

De syntes verkligen på långt avstånd och funkade bra då betesfisken vi agnade med var något större än de vi brukar ha.

 

Det blev en hel del fäll men inga stora madammer på krokarna utan bara gäddor av modell mindre. Vi misstänkte även att en och annan storabborre var framme och utlöste fäll, men när man väl kom fram så var det ingen fisk där förutom en ängslig mört som fått lite skador, skadorna liknade inte de som blir från gäddkäftar.. hmmm..

 

Rörisolering

 

Felix har metallställ till sina spön, en smidig anordning så vida inte solen ligger på och metallen sjunker ner i isen. Vi fick råda bot på detta tillfälligt genom att sätta lite rörisolering under. Felix får se till att fixa en permanent lösning på detta när han kommer hem.

 

Nåja, dagen var underbar men de stora fiskarna uteblev.

Jag ringde markägaren och tackade så jättemycket för att jag fick stilla min nyfikenhet angående detta vatten och fick till svars att jag var välkommen åter, bara jag ringer honom först!

Ni må tro att jag snart ska tillbaka hit igen, för jag vet att det finns STOR fisk här och att vattnet i princip är ofiskat..

Som sagt, skam den som ger sig!!

Ett filmklipp…

… som får mig att längta ännu mer till våren och sommaren!

Någon mer än jag som känner igen scenerna från Baltak?

Det kan inte hjälpas att det börjar rycka lite i dansnerverna med när man tittar och lyssnar på detta 😉

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=lSfTe9H-j7I&hl=en]

 

Emin och Alex, det ska bli superspännande att spana in era kommande filmer!!

Snyggt jobbat!!!

Flugfiskemässan som dog ut..

Första “fiske”mässan jag besökte var 2008.

Vildmarskmässan/flugfiskemässan i Älvsjö.

Då var det otroligt spännande och intressant. Där passade jag på att gå med i Fjällorna plus att jag köpte mig ett par vadare och vadarkängor. Fjällorna är jag fortfarande med i men vadarna är kasserade sedan 2 år tillbaka.

Jag har lärt mig en hel del sedan dess bl.a. att inte köpa vadare som passar längde men inte fötterna, då jag fick köpa ett par vadarskor i st 42/43 för att sockan skulle få plats. Jag som annars har storlek 38.

Så dumt!

Det sägs ju att man blir klokare med åren och mer erfaren, det är så rätt så.

 

Förra året var jag och Felix med på mässan i Älvsjö, vi hjälpte till i Flugfiske i Nordens monter. Jag var förvånad över att flugfiske/fiske delen på mässan var så liten, minns att jag pratade med en del utställare om detta och redan då förstod jag att detta årets mässa skulle ha ett ännu sämre utbud.

 

I år utgår till och med flugbindargatan och kastbassängen.

 

Vildmarksmässan

(klicka på bilden för att komma till hemsidan)

 

Jag är glad att jag inte planerat in någon resa till denna mässa i år, det får räcka med den stora sportfiskemässan i stället, där kommer de flesta leverantörer/butiker/föreningar/tidningar/flugbindare och andra vara med.

 

sameo

(bilden är länkad till hemsidan)

 

Sameo gjorde slag i saken och valde helt rätt!! Så in och shoppa nu, eller spara slantarna till sportfiskemässan för där kommer både jag och flugor.se att befinna oss 😉

Ett HALLELUJA moment!

För en del är detta kanske inget större problem och ibland är det inte heller ett problem för mig.

Det jag syftar på är när man blir kissenödig ute på fisketuren.

Som tjej är det ganska bökigt att ta av sig flytoverallen, vadarna och andra kläder som man måste ta av sig för att få rumpan bar nog att kunna sätta sig och utföra sina behov.

Många gånger håller jag mig lite extra länge när det börjar tränga på, men att till slut vara så nödig att det känns som om urinsyrorna går upp i skallen och magen nästan sprängs är lite väl att ta i.

 

Men hur trevligt är det att blotta rumpan?

Inte speciellt kul när det är svinkallt ute eller när man är ute i fjällen och myggen bara väntar på att få komma åt minsta lilla hud som blottas.

Nä, ett nerkylt bakparti eller myggbett som hamnar där de allra minst önskar är inget att föredra.

 

Till min lycka har jag handlat hem en lite sillikontratt och även provat denna.

 

GoGirl tratt

 

Japp!! Detta mina damer och herrar är den så kallade GOGIRL!

 

En liten tratt som man helt enkelt håller emot där nere och sedan är det bara till att kissa på!!

Så nu kan jag stå upp och kissa!

Urinen strilar ut genom pipen och efter att använt denna mojäng så är det bara till att tvätta den i tvål och vatten.

 

GoGirl

 

Den förvaras i denna lilla ask, ihop rullad, på ett smart sätt.

När jag var ute och isfiskade sist så tog jag med mig denna och provade och det funkar!! La den sedan i en plastpåse och när jag kom hem så var det bara att tvätta den och låta den torka.

Sedan är det bara att rulla ihop och trycka ner den i asken igen.

 

Fy fabian vilken smart grej!!!

Vilket GÄDDFISKE!!!

Idag hade vi i Gisshultasjöns FVoF en liten angel/ismetes/pimpel tävling, man kan väl snarare kalla det för trivseldag som pappa brukar säga.

Tävlingarna som vi anordnar i föreningen är inte den typen som ska tas på så stort allvar, utan huvudsaken är att man kommer ut, umgås, pratar lite, grillar korv och delar med sig av sina erfarenheter, gammal som ung.

 

Morgonen var vindstilla och skön.

 

angeldon-och-isblock-2

 

Har man inget stort isborr så funkar motorsåg lika bra, pappa sågade upp isen och plockade upp de ca 35 cm höga blocken för att sedan sätta ut sina angeldon.

 

mamma-och-pappa

 

Mamma och pappa var ett av lagen som var med idag.

 

magnus-drillar

 

Magnus Hammarström och hans pappa var också med och som vanligt hittar Magnus på fisk, en otroligt duktig kille det där!

 

operation-avkrokning

 

Ibland är det bra att ha fler händer till hjälp när fisken ska krokas av.

 

magnus-med-gisshultagädda

 

En bild för att föreviga fångsten, en fin gädda som drog vågen till 5,14 kilo och måttbandet till 90 cm.

 

release

 

Gäddan fick simma tillbaka.

 

Denna gädda gav Magnus och hans pappa en andra plats i tävlingen där tyngst fisk och längst fisk gav pris.

 

Första priset klippte min lillebror Niclas och hans lagkamrat Tomas, där lillebrorsan landade en gädda på 5,98 kg men även den var 90 cm lång. ( Tyvärr blev det inget bildbevis där )

 

Magnus, hans pappa, jag och Felix var de som körde med ismete och C&R, de andra hade angeldon och pimpelspön men de valde att ta upp fiskarna de fick. Om man vill returnera eller behålla får var och en av de som fiskar, bestämma själva.

 

Tävlingen avslutades vid 11:30, vinden hade ökat ordenligt men vi klarade av prisutdelning och alla som deltog fick något litet att ta med sig hem. 🙂

 

Vi, ismetesgänget, fortsatte dock att fiska en stund till vilket resulterade att jag fick drilla en riktigt härlig gädda.

 

Felix hjälpte till att landa den och Magnus greppade min kamera.

 

rund-och-god-mage

 

Snacka om en tjock gäddmage!!

 

sussi-med-gädda

 

Lite poosebilder blev det

 

Puss-och-tack-för-kampen

 

och en låtsaspuss

 

plask

 

innan denna gädda fick slinka ner i hålet igen, och det gjorde den med ett rejält plask!

 

Vågen landade på 5,7 kilo och jag vart så klart JÄTTE glad!!!

 

Jäklar-så-det-blåser

 

Nu var det inte lätt att stå upprätt då det mer eller mindra börjat storma ute, men vad gjorde väl det!

Min hemma sjö har börjat leverera som aldrig förr, det har varit så svårfiskat här och det är sällan man får gädda över 2 kilo så ni kan nog förstå min lycka när tre gäddor kring 6 kilosklassen högg denna dag!

 

Det blir självklart fler fiskepass här framöver och till och med Felix fick upp hoppet om denna lilla pöl.

 

Vi avslutade fisket redan vid 13-tiden då det blev för tufft väder att vara ute i.

 

Tusen tack alla som var med denna dag, det var verkligen superkul!!

Vinnare av biljetter!

Nu har jag pysslat lite här hemma och Felix fick hjälpa till att dra de 5 som nu vann var sin biljett till sportfiskemässan.

 

sportfiskemssanbiljetter_thumb

 

Det blev totalt 35 kommentarer och alla hade också varit noga med att fylla i sin mailadress vilket var kravet för att vara med i denna utlottning.

 

De som kammade hem var sin biljett var:

Frida Andersson

Jocke Blomberg

Jocke Hallbert

Patrik Wallenberg

och Stefan (som jag inte vet efternamnet på)

Kolla er mail!! 🙂

 

Tusen tack för att ni deltog i detta och hoppas vi ses på mässan!!

Tiden är knapp..

Ja nu är det mindre än 12 timmar kvar av tävlingen “Sveriges Bästa Sportfiskeblogg 2012”

 

Jag kan ärligt erkänna att det är lite pirrigt, ligger just nu på 2:a plats och lyckas bloggen hålla sig kvar där så blir det en fin elmotor i pris, som då ska skänkas till Älvräddarnas auktion på sportfiskemässan!

 

Tusen och åter tusen tack till alla ni som hjälp till att rösta på bloggen, delat den via er status på facebook för att uppmana alla som vill att gå in och rösta.

 

bloggtävlingen

 

Har du ännu inte hunnit rösta så kan du göra det genom att klicka på bilden ovan, det krävs dock att du har ett facebook konto.

Att posera på ett sätt…

som INTE leder till sexuella anspelningar!!!

Nu har det surrats lite väl mycket kring nakna brudar i fisketidningar, kända sportfisketjejer i bikini som fiskar exotiska fiskar och poserar med dessa (Emma Bäcker Håkonsen och Evelina Henriksen som blev nämnda –> här <–), till att i princip inte kan visa en endaste bild på en fiskande tjej utan att en del av det manliga könet går igång på det.

Tröttsamt så det förslår!!

 

Gunnar Westrin skrev en artikel i NSD.se om Ella Micalsen..

 

Ella Micalsen 

 

..och nu finns det då en och annan som börjar kommentera detta inläggets foto, som Ella själv tagit.

Det är horribelt, klicka på bilden för att komma till artikeln och läsa kommentarerna där..

 

Jag själv har också bilder där jag poserade med spöet i mun..

 

med spöet i mun

 

.. taget i mars 2009 längs Tidans strand i Baltak.

 

Hur ska vi tjejer posera för att inte män ska associera till porrbilder eller andra fantasier?

Vi kanske skulle köra med “faceless” bilder istället, då till och med vissa påstår att blickarna vi tjejer ger i kameran eller tittandes på fisken vi fångat, ser ut som om vi anspelar på något helt annat än fiske om man säger så..

 

Nä, nu är jag riktigt trött på detta!

Vill ni komma med synpunkter hur ni tycker att vi ska posera så att vi sportfisketjejer blir tagna på allvar i det intresse vi utövar.

Hur ska vi posera för att minimera risken för feltolkning av bilderna?

Jag vet att de flesta av er läsare inte tänker i snuskiga banor när ni ser bilder på oss fisketjejer utan kanske istället är glada för att faktiskt få se, just oss tjejer, in action visandes fångster.

Men för att jag ska kunna förstå lite hur ni män tänker så vore det tacksamt med lite respons på detta laddade ämne.

Just nu går jag en fotoutbildning, Visuell kommunikation, så det är oerhört givande och intressant att just tolka bilder och bildspråk och ni kan ju hjälpa mig en bit på vägen!!