Två veckor kvar…

.. tills det är dags att signalera startskottet för Tjejmetet här på Småländska Höglandet.

Sportfiskarna har lite info –> HÄR <– om ni vill se fler platser där tjejmetet anordnas i år.

 

En informationslapp cirkulerar nu i brevlådor, på stolpar och anslagstavlor lite här och där i Nässjö med omnejd.

 

Tjejmetet

 

Ett evenemang har skapats på facebook, där vi hoppas att så många som möjligt ansluter sig och även hjälper till att sprida detta till vänner och bekantar. För att komma till evenemanget

klicka –> HÄR <–

Hoppas verkligen att det kommer många ivriga tjejer som vill träffa oss Fjällor, meta och förhoppningsvis få en rolig upplevelse och ett fint pris med sig hem.

 

Sprid gärna detta vidare är ni snälla.

Tack alla för hjälpen!

Många kramar från Fjällorna Småland!!!

Priser värt att kämpa för!

Nu har jag fått hem ännu fler trevliga priser till Tjejmetet den 28 juli.

Om inte dessa priser är värda att kämpa för, ja då vet jag inte vad som skulle vara bättre!

 

Gunnar Assarlund

 

Gunnar Asserlund från Kinna har skickat dessa fyra drag och önskar tjejerna lycka till i tävlingen och skitfiske!

 

Jenzza lures

( bilden är länkad till hemsidan )

Jens Norblad “jenzzalures” skickade ett egengjort bete

 

Jenzza

 

och beskrivning.

 

Vertikalbloggen-JHall

( bilden är länkad till hemsidan )

Jocke som driver vertikalblogg, skickade en Aburulle och en rosa lite jigg, som också kommer att finnas på prisbordet.

 

Leech

( bilden är länkad till hemsidan )

Leech sponsrar med tre solglasögon av världsklass och här syns två av dem, Sunset och Sunrice.

Det finns även ett par Panorama (mina nya favorit solglasögon) på prisbordet.

 

Från Fårö Fishing kommer detta:

 

Bild 1

 

Ja det är inte utan att jag ångrar att jag är en av funktionärerna och inte kan vara med och tävla!!

Får väl klä ut Felix till tjej så att han kan meta hem ett pris åt mig Blinkar

 

 

Vad säger ni där ute??

Är det inte värt att dra med tjejen, syrran, morsan, farmor, mormor, frugan, dottern till Nässjö för att delta i denna metartävling??

 

 

Vi Fjällorna Småland tackar alla så JÄTTE mycket för att ni bidragit med dessa härliga vinster till deltagarna!!!

 

Om det nu mot förmodan finns fler där ute som vill heja fram tjejerna så får ni väldigt gärna sponsra oss med fler priser, det behöver inte vara fiskerelaterade utan det går bra med vad som helst. Vi hoppas på hög anslutning och att det också kommer med barn som är med och tävlar.

Maila gärna mig i så fall: info@sussistridh.se

Stuga vid Rusken

Min kollega Christina, från tiden då jag jobbade som försäkringsombud, ska nu flytta hem till Norrland igen och där med är hennes stuga ut till försäljning.

En riktigt fin stuga vid sjön Rusken.

De som bor i Värnamo med omnejd vet nog att detta fiskevatten är super.

Så är det någon där ute som vill ha ett stugtips så bjuder jag på det här.

 

stuga vid rusken

 

Klicka på bilden för att se mer av stugan, prisinfo m.m

 

Till Christina: jag förstår att du vill flytta hem igen. Lycka till med allt. Många många kramar från mig!!

Priser dimper ner..

… i min lilla brevlåda!!

Ja nu börjar det så smått landa lite priser till tjejmetet som ska arrangeras här i Småland för första gången!

Det är vi Fjällorna Småland som har tagit tag i detta och tycker väl att man inte ska behöva bo i Göteborg eller Stockholm bara för att få vara med på detta jippo.

Så den 28 juli kör vi tävlingen här i Nässjö, eller strax utanför.

Det blir vid Gisshultasjön, vilket är en perfekt pöl att meta i från land.

De priser som än så länge kommit fram (fler är på gång)

 

VS-fotobok

 

En fotobok från Viktor Sundberg!

Ja man vill ju kunna ta bättre bilder på sina fångster och Viktor är en härlig kille som jag tagit fotokurs hos och det har verkligen lyft mitt fotograferande till en annan nivå! ( ser fram emot september då jag återigen ska lära mig massa nytt på en spännande fotokurs )

Tusen tack snälla Viktor som sponsrar oss fisketjejer med detta fina pris!!

 

SF-Lures-bete

 

Nästa pris som damp ner var ett par beten från Jakob “Sf Lures” Fagerlund.

 

SF-Lures

 

Hoppas de som vinner dessa beten, ja Jakob skickade med 2 stycken, får fina gäddor eller abborrar på dessa!!

 

Tusen tack Jakob för att du så gärna vill främja tjejfisket med dessa välgjorda och spännande beten! Jag blir själv sugen på att skaffa mig ett par Ler

 

Det kommer fler priser framöver och jag hoppas verkligen att det kommer att vara med massor av tjejer i alla åldrar på denna aktivitet/tävling.

Mer info om tävlingen, anmälningsavgift, tider m.m. kommer inom kort!

 

Finns det fler där ute som vill bidra med lite priser så lämna gärna en kommentar nedan, så återkommer jag!!

 

Tänk va härligt det är med så många vänliga själar där ute!!!

Tjejfiskets dag 2013

För 4:e året i rad har nu Tjejfiskets dag anordnats i Abborragölen i Eksjö.

Återigen var vi ett gäng Fjällor, Mats Aronsson från Fiskestig och Stig Dolk från Eksjö Fiskeklubb som tog oss an ett gäng fiskesugna tjejer, närmare bestämt 15 stycken.

Det är så kul att det dyker upp tjejer från när och fjärran, bara för att fiska en stund och prata om både det ena och det andra, få tips och testa på lite olika fiskemetoder.

 

 

Mia-och-Nellie

 

Fjällan Mia Wärnbring hade tagit med sig sina två döttrar och just här hjälper hon Nellie.

Nellie fick en nästan fisk, den släppte precis invid bryggan.

 

Mats-Aronsson

 

Mats Aronsson från Fiskestig försökte locka in regnbågarna till tjejerna som stod på land och fiskade men det var trögt att få fiskarna till att hugga på dragen och flugorna.

 

carro

 

Caroline Bjerne provade på både flugfiske och kastspö med skeddrag, men inga fiskar vart sugna på varken det ena eller det andra.

 

fjällorna-fikar

 

Fikasugna vart vi såklart efter ett tag och här sitter ett gäng från Fjällorna, Jennie Wallentin, Jessica Karman och Mia Wärnbring.

Alla fick fika som var med denna dag, då Elsies konditori i Nässjö sponsrade oss med fikabröd och kakor.

 

Lintrassel 

 

Linstrassel är inget roligt, tur att det fanns en Fjälla vid bryggan som kunde komma ut och hjälpa till efter att bilden togs Blinkar 

 

Anne-Catrin

 

Förutom Nellies “nästan”fisk så lyckades även Anne-Catrin Almér kroka en regnbåge på 0,9 kg och därmed kom hon på andra plats denna dag.

 

Maria-och-Clara

 

Första platsen knep Maria Karlsson och hennes håvdam Clara Grandin, de lyckades landa denna regnbåge på 1,5 kg

Ingen gick lottlös från denna dag då alla som deltog fick ett pris med sig hem.

 

Vi vill tacka alla som kom och fiskade, Mats Aronsson som skänkte lite priser, Stig Dolk och Eksjö Fiskeklubb för att vi får vara vid abborragölen, Elsies konditori för sponsring av fikabröd och sist men inte minst Fjällorna för att vi har en Tjejfiskets dag.

Vi har redan nu bestämt att vi kör nästa år igen, 5-årsjubileum!!

Så spika datumet 15 juni redan nu!! kl. 10:00-14:00 Abborragölen i Eksjö.

Öringfiske av världsklass…

… i regnbågsvatten!

Vi har varit iväg på ett par dagars regnbågsfiske i Strömhult.

Vattnet var varmt och vattenståndet lågt.

Det var ett härligt gäng som besökte anläggningen i dagarna två.

 

Mingel innan fisket 

 

Här ser ni Ove Fredriksson, jag och Jonas Gafvelin. Lite mingel och snack om tips och flugval inför fisket skadar inte. Jonas hoppade in i gänget efter att vi inte hade fått fullt på våran bokning. Strongt att komma in ensam i ett sammansvetsat gäng, men så trevliga som vi är så tror jag nog att Jonas trivdes ganska bra med oss Blinkar

Jodå, vi hade jättetrevligt och första fiskepasset gav ett öringfiske av världsklass.

Jag börjar verkligen fundera över varför jag sitter och bilar närmare 90 mil norrut för att fiska öring när det finns stora vackra sådana i Strömhult och dit är det bara 15 mil.

Skämt å sido, jag älskar fjällfisket också så för den delen bilar jag gärna runt i vårt vackra land.

 

Kom här lilla öring

 

Här är jag i full färd med att kroka av en öring i 1½-2kg klassen, den anas under mina händer där jag håller i tafsen för att kroka loss min hullingfria streaking caddie.

 

Första fiskepasset gav 7 öringar och 0 regnbågar.

Hmm.. Det var ju regnbåge vi kom hit för att fiska efter men icke, de ville bara inte ta flugorna jag valde.

 

Niklar Rosenkvist i grönskan

 

Niklas Rosenqvist från nr70 kamouflerade sig väl i sin dillgröna Visionjacka..

Kul att Niklas hakade på FishEco JanO hit för att bättra på sitt regnbågsPB, vilket han naturligtvis gjorde.

 

Anna med båge

 

Anna Berg var ju med till Strömhult första gången när vi var här i höstas, nu krokade hon bågar som aldrig förr!

 

Jonas och Niclas smyger

 

Jonas och lillebror Niclas gömmer sig bakom trädet, Niclas får tips av Jonas hur han ska göra för att lura upp en av alla regnbågar som fanns där under ytan.

 

Anna håvar JanOs båge

 

JanO drillar regnbåge på regnbåge och här hjälper Anna till att håva en av dem!

 

JanO med båge

 

och här ser vi den stolta och glada fångstmannen!!

 

Felix med båge

 

Felix hittade sitt favoritställe under eken och där fanns även huggvilliga bågar..

 

Sheldon på väg

 

Självklart var Sheldon med oss även denna gång!

Jag kan ju inte låta bli att gosa med denna underbara katt, han bjuder verkligen på sig själv..

 

Sheldon på stolpen

 

..och utmanar ett av sina nio liv där han klättrar upp i elstolpen för livsfarlig ledning!!!

 

Det var två härliga dagar, fast regnet öste ner då och då.

För min egen del tog jag det väldigt lugnt, är fortfarande inte på benen som jag ska men det var skönt att bara få vara och njuta av trevligt sällskap, vackra fiskar, Sheldon, ljudet av vakande fisk, porlande vatten, tuppen som gol, fåglarna som sjöng och framförallt lukten från öppen eld då StrömhultaRobert kämpade på för att få upp värmen i den nyinstallerade badtunnan (vilket vi inte han med att doppa oss i)

 

lillebror smygfiskar

 

Lillebror kanske fortfarande sitter kvar där under trädet, njutandes av vakande fisk och lycklig över att fått lära sig mer om flugfiske och känslan av att drilla stora regnbågar…

Rainbow Lakes

Felix och jag fick äran att följa med Thomas Holmesjö, Pernilla Lilja och Henrik Lundin till Ian Johnsons nya anläggning Rainbow Lakes som ligger i Hallaröd i Skåne.

Vi rattade bilen dit tidigt i fredags morse och visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss.

Hela anläggningen slog oss med häpnad!

En superlyxig konferens/boende/stuga låg enskilt och med nybyggda dammar i en vacker omgivning mitt inne i en lummig terräng.

 

Här skulle vi alla prova lyckan att flugfiska regnbågar som kommer från Vänneån odling.

Pernilla och Henrik hade aldrig flugfiskat tidigare så det var spännande att få hjälpa dem med denna ädla konst.

 

Pernilla-Lilja,-Ian-Johnson-och-Mossa

 

Så här har vi Pernilla med sin första flugfångade regnbåge!

En stolt Ian och hans härliga hund Mossa var med oss hela tiden.

Grattis Pernilla till fina fångsten och till ditt nya intresse här i livet!! Blinkar

 

Henrik-Lundin-och-Ian-Johnsson

 

Henrik vart inte sämre han! Så underbart att se denna glädje och stolta ägaren till detta paradis!!!

 

Thomas-Holmesjö

 

Thomas är en van flugfiskare och körde på med torrflugor, jag lyckades dock inte föreviga en bild på honom hållandes fisk denna gången.

 

Felix-Rimfrost

 

Även Mr. Booby drillade fisk som aldrig förr, fast denna gången inte med booby flugor. Felix provade lite andra flugor ur sortimentet för att öka sina kunskaper…

 

soluppgång-RainbowLakes

 

Vi kan inte säga annat än att detta var en fantastisk resa, vi blev så bortskämda med god mat och dryck. Trevligt sällskap, vacker fisk, underbar anläggning, tur med vädret och ja, mer än så kan jag inte skriva just nu då jag måste spara på lite godsaker inför nästa MagazineFishEco!! Japp, det kommer att bli ännu en artikel från mig..

 

Bilder på mig och fiskar har ni ju sätt för mycket av här i bloggen, men däremot har det varit väldigt lite film!! Så tack vare Henrik finns nu här ett filmklipp för er att titta på! Tack även Felix som gjorde filmredigeringen!!!

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=C-TZtLMtRds&hl=en&hd=1]
Sussi flugfiskar i Rainbow Lakes

 

Så återigen!

Tack alla inblandade för detta äventyr.

 

Mossa-spanar-på-vak

 

Vi rattade hemåt igen medan Mossa fortsatte vakta fisken, Ian och ägorna!

Vi ses förhoppningsvis snart igen!!

I en å nära mig

De äldre som bodde här i byn berättade för mig att när de var yngre så fiskade de en hel del i den lilla ån som flyter bara ett par kilometer från vårt hus.

Igår kväll tog jag och Felix en liten promenad längs ån för att spana in eventuella tecken på fisk.

 

snårskog

 

Det var inte helt enkelt att ta sig fram i snårskogen.

Vi fick klättra över och under träd och gamla vindfällen.

 

Fjärlislarv

 

Hittade en fjärilslarv och andra intressanta insekter.

Men nu var det ju annat vi skulle undersöka.

 

Gisshultaån

 

Väl framme vid den vackra lilla skogsån njöt vi för fullt.

Det underbara ljudet av porlande vatten, kvittrande fåglar och surrande insekter tog nästan andan ur oss.

 

vak

 

Plötsligt såg vi vakande fisk!

Ingen jättestor sådan men oj så kul!

Det vakade på ett flertal ställen och jag lyckades även skymta ett par väsen under ytan som patrullerade efter insekter.

 

flytande-slända

 

Det var en massiv kläckning och ett evigt svärmande av diverse sländor, öringmums utan dess like!

 

Jag lovar er att det suger rätt bra i flugfisketarmen.

Skulle så gärna vilja gå här och puppmeta med ett litet flugspö och små flugor bara för att se om man lyckas lura upp en liten firre och då helst öring.

Men som läget är just nu så är det ganska kört då vi inte får någon klarhet i vem som är vattenägare, men jag lovar att forska vidare på det.

 

Glöm inte att även små vatten nära dig kan hysa fisk som du minst anar  Blinkar

Lyckat flugfiske!

Det var ett par fina dagar i Strömhult denna gången, tyvärr lite för fina då solen gassade på och temperaturen steg till närmare 23 grader.

Inget bra för fisket och inte heller så lyckat om man vill fotografera.

Men trotts det så kämpade vi Fjällor på så gott vi kunde, med både fisket och foto.

 

 

Ett par riktigt bra solglasögon, som är polariserande, är ett näst intill ett måste!

Dels är det lättare att hitta och se fisken och bottenstrukturen men framförallt gör det stor skillnad för mig eftersom jag lättare kan se hur jag ska fiska flugan i vattnet.

Det låter kanske lite som en klyscha, men faktum är att det lyft mitt flugfiske till en helt annan nivå.

Sen att de skyddar mot eventuella felkrokningar av flugor kring ögonen är ju en annan viktig sak.

 

( Tack Ingrid Andersson för hjälpen med foto)

 

En annan sak som också gör stor skillnad när det gäller flugfiske efter regnbåge eller öring, det är om fiskarna har hela fenor eller inte.

Det är en enorm skillnad att drilla en fisk som är hel och stark, kontra en fisk som har trasig stjärtspole.

Strömhult är ett av de få ställen som hyser hel och fin fisk, många put and take vatten prioriterar tyvärr bort kvalitetsfiskar.

 

 

Jag har nog aldrig fått så mycket öring tidigare som jag fick dessa dagar. Dessa kraftpaket var en ren fröjd att få drilla och kroka av, här i Strömhult är de fredade så gud nåde den som behandlar en öring på fel sätt!! 😉

För säkerhets skull så använder jag mig uteslutande av hullinglösa flugor dvs att jag trycker in hullingen, och jag lovar er, jag landar inte mindre fisk för det!

 

Ja som ni säkert vet så är jag inte riktigt överens med min kropp just nu, jag orkade inte fiska som jag brukar och inte heller fotografera speciellt mycket..

 

 

.. men jag vaktades noga av Sheldon, han är mån om sin extramatte ska ni veta!

 

Det blir snart en ännu en tripp till Strömhult, inom ett par veckor. Tills dess hoppas jag att jag är piggare och har mer ork till att både fiska, vara social, lära lillebror allt jag kan inom flugfisket (vilket inte är så mycket så det går väl på en förmiddag) och framförallt jobba mer med kameran!!

 

 

Öringarnas kväll

Efter mycket möda och besvär är jag just nu i underbara Strömhult! Det var på vippen att jag inte kunde åka alls pga hälsan. Men med ganska mycket tjatande på läkaren så gav han med sig och tillät mig ta lite smärtstillande tabletter. Det gjorde susen så pass att jag kunde bila ner de 14 milen hit och orka med lite fiske.

20130530-075214.jpg

Redan efter andra utlägget av en orange förtyngd kaninzonker så högg en liten regnbåge, den fick dock gå tillbaka. Strax därefter högg en lite större båge. Som vanligt håller katten Sheldon oss sällskap och han fick bli kvällens ”kattch”

Jag provade med torrfluga E-12 vilket fick öringar att stiga, de är dock totalfredade här så de ska helst krokas av i vattnet. Ja, jag kör uteslutande med hullinglösa flugor numera.

20130530-075732.jpg

Det här är livet!! Underbart att bara vara här med mysiga Fjällor, tusen tack Anscha Nöörgard för hjälpen med bilderna.

I skrivande stund har jag tagit lite sovmorgon, ätit frukost och sitter nu och lyssnar på ljudet av strömmande vatten, vakande fisk, kvittrande fåglar, tuppen som gal och Fjällor som drillar…