Träffa oss bloggare!

Det pysslas för fullt i varje hem och vrå, samtidigt som det skissas och snickras på detaljplanen inför Sportfiskemässan 2014.

Jag har för längesen bokat hotell för mig och Felix då jag kommer att vara en av alla bloggare som ska bemanna bloggtorget. Detta är nytt och det ska bli jättekul!

Jag har inte riktigt koll på än vilka fler av oss bloggare som kommer att vara på plats men jag är helt säker på att det kommer att hända massor av kul på mässan.

 

sportfiskemässan 2014

 

Vi är en bunt som nu bloggar aktivt och vilka det är kan ni se –>  HÄR <–

Det var nu länge sedan jag gjorde ett inlägg här i bloggen, jodå jag har allt fiskat lite men har inte haft möjlighet att dela med mig av det här utan det ska sparas till en artikel i nästa Magazine FishEco.

 

Jag har fått till mig att inte varken blogga eller publicera bilder på facebook om det ska bli en artikel då bilderna och “nyheten” redan blivit förbrukade, så jag hoppas ni har förståelse för det.

 

Ha nu en fortsatt trevlig Lucia så sitter jag och rullar tummarna tills isen lagt sig, då ska det äntligen fiskas igen!!

Gränslandet

Det känns som om man nu befinner sig i ett slags gränsland.

Gränslandet mellan hållbar och icke hållbar is på våra sjöar..

Minusgraderna slår till här på Småländska Höglandet och gör det hela ofiskbart i nuläget.

Isen bär inte att gå på och den hindrar också flugan från att bryta vattenytan så nu är det bara till att ha is i magen och invänta antingen mildväder igen eller ännu hellre, fler minusgrader så att vi kan börja isfiska.

 

Fisket längs Blekinges kust var ju något utöver det vanliga. Aldrig förr har jag krokat så många gäddor på fluga under en och samma dag.

 

Att slita sig från öppet vatten och bege sig hem till vintern var ett jobbigt beslut men det gäller väl att bryta upp när det är som bäst.

 

Felix-i-focus_

 

Felix och jag tog några kast på förmiddagen innan hemfärden.

Denna dagen vart vi själva och hade minst lika trevligt som dagarna innan, förutom att jag vart ännu mer frusen och mörbultad.

Så efter att fiskat ett par timmar var det bara för mig att packa ihop och bege mig tillbaka till stugan på Sandhamn Marine och bädda ner mig ett par timmar medan Felix fortsatte fiska själv en stund.

 

Felix-med-snipa

 

Vi har som sagt blivit helt tagna av gäddflugfiske och hoppas på en mild december nere i Blekinge så att vi kan köra lite mer flugfiske innan året är slut.

 

Gäddorna går nu så pass strandnära att man får fler hugg inåt land än utåt.

De går grunt och man kan nästan inte tro att det finns huggvilliga fiskar bara en halvmeter ut i vattnet, men jo då.

Med flytlina och flugan “Iden” från Sameos sortiment hade vi ett sjujäklar fiske.

 

Nu kan vi glädja oss åt härliga minnen, bättre kastteknik och ännu fler vikar att besöka nästa gång.

 

slånbär

 

Då finns förmodligen inga slånbär kvar men dess törnen vill man hur som helst inte brottas med.

 

Så nu återstår det då att se vad gränslandet bjuder på de närmaste veckorna.. Öppet vatten eller bärande is?

Galenskap på snudd till idioti..

Många av er kommer att känna igen er själva i detta, andra kommer att rycka på axlarna och tycka att det är väl ingenting att ens höja ögonbrynen åt och vissa kommer att tycka att detta är ren galenskap på snudd till idioti!

När vi lämnade hemmet i onsdagskväll började de första av vinterns snöflingor dala ner. Efter ett par mil så vräkte snön ner och la sig vit och fin på marken men ju närmare kusten vi kom desto mer övergick nederbörden till regn.

Nu taggar vi gäddflugfiske som heter duga.

Det är november, grått och kallt.

karg-natur

 

Vi traskar genom en karg och ogästvänlig natur..

 

nyponbuskar

 

Försöker snirkla oss förbi taggbuskar av alla dess slag, en del med törnen på flera centimeter som inget hellre vill än att punktera våra vadare..

 

så in i vassen

 

Genom vassruggar som växt flera meter i höjd och det känns som om att traska omkring i en vild djungel..

Dyn som stundom omsluter våra fötter och ben gör det hela ännu mer svårgånget.

Men fram ska vi!

 

Ut till havet och dess livfulla gäddor!

 

sidensvansar

 

Dårfinkarna i träden iakttar dönickarna på backen och jag kan bara tänka mig vad de kvittrar dem emellan.

För vem ger sig egentligen frivilligt ut i kall nordanvind en novembermorgon i jakten på gäddor?

Det är ett fiske som sliter i både kropp och själ men jag gillar det!

Jag gillar det tuffa, ruffa och slitsamma fisket.

Det ska helt enkelt inte vara för enkelt.

 

Jörgen-Dahlin-drillar

 

När väl huggen kommer och man står där och drillar för fullt, njuter av spöböjet och tyngden på andra sidan linan.

Då är allt värt det!

Jörgen Dahlin är en karl för sin pälsprydda hatt.

Han har krokat många och stora gäddor.

Att få äran att följa med honom ut till hans hot spotts som han letat upp under minst 25 år, det tackar man inte nej till, oavsett väder och vind.

 

Vart-tog-den-vägen

 

Så var det det där med, vart tog de STORA gäddorna vägen?

Jörgen ser lika förvånad ut som vi andra.

 

Sussi-drillar

 

Jag slutade räkna antalet krokade gäddor efter ett 30-tal idag på förmiddagen.

Det är så underbart att få uppleva gäddfisket när det är som bäst och under de bästa förhållanden, gäddfiskemässigt sett men kanske inte bekvämlighetsmässigt..

 

Martin-Stålhammar

 

Återigen får jag höra Martin Stålhammars klingande skratt då den ena gäddan efter den andra hugger på min fluga och han är inte sämre han på att lura upp ett helt dussin på tre kast…

 

Sussi-krokar-av

 

Kissnödig, köldstel och med fingrar som känns som lunchkorvar kan det vara skönt att lossa flugan medan gäddan fortfarande är kvar i vattnet.

Mina såriga och kalla fingrar pallar inte med fler gälgrepp eller gäddslem, så för att spara tassarna tills de riktigt stora hugger så nöjer jag mig med att visa denna bild istället.

 

Felix-med-kaffemugg

 

På fyra man.. Fel fel fel.. På tre man och en kvinna lyckades vi denna dagen kroka av över 100 gäddor, ett flertal tappade och en bunt bommade.

 

Ja vi tog oss tid till en liten kaffepaus, som smakade utomordentligt gott, och en tripp in till Lyckeby för att handla på oss lite fler gäddflugor och annat nödvändigt från Sameo.

 

knorr-på-tafsen_

 

Det är väl så här en tafs ska se ut efter en hård arbetsdag?

En knorr som heter duga, dock inte på mitt spö utan Jörgens.

 

Fisket dog ut en halvtimme innan mörkrets inbrott.

Det skönaste av allt när man varit ute och blivit vindpinad, väderbiten, mörbultad och totalt utmattad är ändå att komma hem till stugvärmen.

En god middag och lite god dryck, en stor portion sömn och en bastant frukost morgonen därpå så är man fit for fight igen.

 

Jag och Felix fortsätter jakten på gäddorna i modell större, med mina mått mätt minst 6 kilo till att börja med, i morgon.

Nu önskas en god natt här ifrån Sandhamn Marine 

 

sidensvans

 

Jag hoppas att även sidensvansarna somnar mätta och belåtna efter dagens upplevelser.

Ombord med likasinnade..

Än i dag är det lite sjögång under mina svullna fötter.

Ja, jag är ju ingen båtmänniska och blir sjösjuk för minsta lilla våg och det är inte ofta jag trippar omkring i skor med lite högre klack, därav svullna fötter.

Men vilken rolig resa det var!

Att få träffa fiskekompisar från hela landet, samlade under ett och samma tak.. Ja det slår det mesta!

Westrins mössa

 

Att få kidnappa en berömd mössa tillhör inte heller vardagen direkt. Gunnar skrattade åt mitt påfund.. En del har säkert hört talas om trädgårdstomtar som blir kidnappade och får åka jorden runt för att sedan komma hem igen med en reseberättelse. Turledaren, Thomas Svensson, på vår resa till Grönland nämnde att han skulle vilja kidnappa kända fiskeprofilers olika huvudbonader och låta dessa fara runt på olika fisken i världen.

Men Gunnars vackra tursmäck vågade jag inte lägga beslag på till fullo, denna gång..

 

Weeping willows

 

Weeping Willows äntrade scenen och det vart röj på alla sportfiskare ombord.

 

SussisSymfoni och Fiskemorsan

 

Jag och Fiskemorsan höll span på scenen från våningen ovanför.

Tyvärr lyssnade vi inte på hela framträdandet då ljudnivån överröstade allt så vi fick tassa därifrån för att kunna samtala med varandra.

 

Efter en lång dag med resande, väntetid, underbart god buffé, mingel och någon enstaka drink var det skönt att krypa till kojs i hytten för att möta en ny dag ombord.

 

Gunnar Westrin 

 

Vi lyssnade på Gunnar Westrins fantastiska föredrag, hans berättelser grep både hjärta och själ och bjöd på både skratt och tårar. Vilka äventyr denna man varit med om!

Vi hann ta ett par varv på den lilla mässan som fanns och även mingla med Sportfiskarna innan det var dags att sätta sig vid skolbänken för att lyssna på Martin Stålhammar.

 

Martin Stålhammar

 

Som vanligt så rusade tiden iväg.

Innan vi visste ordet av så var vi redan tillbaka till Värtahamnen och det var dags att kliva av båten och bege sig hem igen.

 

Fiskekryssningen var ett härligt lyft i höstrusket och jag hoppas att detta kommer att bli till en tradition framöver.

Tack så otroligt mycket alla ni ombord och alla som gjorde denna kryssning genomförbar.

Den omtalade jättegäddan!

Vanliga par kanske besöker en biograf en vanlig fredagskväll för att njuta av en bra film tillsammans.

Paret Stridh/Rimfrost är däremot inte direkt ett vanligt par, men det visste ni säkert redan innan.

Nej, det är sällan vi besöker biografer men när vi hörde talas om att filmen “Tolvan – minnen som aldrig sviker” skulle visas i Jönköping så var vi inte sena med att dra in till storstan.

Förvisso kanske inte Jönköping anses som en stor stad, men för oss som bor i en liten by med fem hushåll så känns Jönköping riktigt stor.

Hur som hur så hittade vi i alla fall fram till HLK, Högskolan för lärande och kommunikation, och hänge på låset nästan en timme innan det var dags.

Felix och jag åkte dit för att representera Svenska Gäddklubben och för att dela ut lite medlemstidningar.

Vi snubblade in samtidigt som Christofer Torbiörnsson “The moviestar” i ovannämnda film.

Som vanligt när man träffas, sportfiskare emellan, så blir det en massa roligt fiskesnack och oj vad våra förväntningar inför filmen ökade!

 

DSC_0508

 

Men i väntan på att alla som föranmält sig, skulle dyka upp så vart det lite mingel i den mindre upplysta foajén. Men det gjorde minsann inget alls, nej det snackades friskt där ute i skumrasket medan det inne i salen fixades med lite tekniska problem..

 

DSC_0509

 

Oskar Stenberg och Christofer värmer upp scenen..

 

DSC_0514

 

Åhörarna har bläddrat igenom Crocodile News och börjar otåligt trumma med fingrarna mot bordskivorna i väntan på att filmen ska startas..

 

Men innan Tolvan spelades upp så berättades det och visades lite om Freewater Picture grabbarnas resa i Alaska..

 

DSC_0512

 

Jodå, jag satt där och lyssnade med öron stora som kastrullock och ögon stora som tefat när vi fick dela både glädje, sorg, hopp och förtvivlan över deras Alaska äventyr..

 

Tillslut fick vi då se filmen som vi kom dit för att se och JISSES!! Om inte detta är en film utöver det vanliga i sportfiskebranschen så vet jag inte vad jag ska skriva!

 

Underbara scener, fantastiska foton, härliga vinklar och en stor portion humor.. En film i min smak helt enkelt!! Och JA, jag längtar redan tills filmen från Alaska blir klar och finns ute till försäljning för den ska jag banne i mig köpa!!

 

Ni Göteborgare som missade detta visst nog inte vad ni missade, jo tyvärr vart filmvisningen inställd i Götet pga. för få anmälda..

 

 

Tusen tack grabbar för ett fantastiskt bra jobb och för att ni delar med er av detta. Stort lycka till med era framtida projekt!

Som sagt, ser jättemycket fram emot att få följa er på era äventyr framöver!

 

Minnen som aldrig sviker..

 

På vägen hem, efter denna omtumlande kväll, diskuterade Felix och jag om diverse gäddfiske land och rike runt och redan nu är det bestämt att vi drar till Blekinge igen helgen v 47 för att svinga våra spön och doppa våra gäddflugor.. Om fler vill haka på så ta kontakt med Sandhamn Marine för att boka sovplatser eller mer info angående båt m.m. Vi kör som vanligt vadare på och fiskar från land Ler

Varningstriangeln

Inte nog med att man ska komma ihåg detta med sommartid/vintertid det är snart hög tid att byta däcken också.

Av med de tysta härliga sommardäcken och på med de något mindre tysta vinterdäcken.

För det mesta är jag ute i god tid när det gäller att byta till vinterdäck, ja det är faktiskt en uppgift jag kan klara själv. Men på något vis har det blivit lite till en familjesammankomst varenda gång det är dags för däckskifte. Det blir lite roligare när man hjälps åt.

Än är det ju några veckor kvar tills det är lag på att ha vinterdäcken på, alltså från och med 1:a december.

Sen är det ju den där funderingen om man ska ha dubbdäck eller inte?

Med tanke på min livsstil så blir det utan tvekan dubbdäck. Jag fick ett tips på en hemsida som heter tirendo, där man kan handla däck online. Hur smidigt som helst att kunna handla online.

Det finns ett par saker man absolut inte ska snåla på, ja det finns ju många i och för sig, men när den hala årstiden kommer så tjänar man mycket på att ha bra däck och bra sulor. Att kana av vägen eller halka så att man slår sig fördärvad är inget att rekommendera.

Ni som följt min blogg ett tag, minns säkert inlägget jag gjorde om olika dubbar till att sätta under skosulorna, om inte så får ni länken –> HÄR <–

Sist men inte minst vill jag tipsa om detta med varningstriangeln. Ja ni vet den som ALLTID ska finnas i bilen. Oftast ligger den i bagageutrymmet, i värsta fall i reservdäcksförvaringen. Eftersom jag själv råkat ut för att vara först på plats vid ett par trafikolyckor så är det ju hopplöst om varningstriangeln ligger illa till. Tänk er själva om den skulle ligga längst ner, under alla ismetesprylar, pulkor och annat som bilen fylls med vintertid och även sommartid när man ska ut på vägarna. Så, tack vare min smarta pappa för det var han jag fick detta tips av, förvaras numer alltid varningstriangeln under förarsätet i min bil.

Vi ses där ute på isen, väldigt snart hoppas jag 😉

Farväl Rauklandet

Vi har nu kommit fram till sista fiskedagen här på Fårö, med Fårö Fishing.

Något som vi vanligtvis inte brukar unna oss är sovmorgon, men med tanke på att någon ur resesällskapet jobbar måndag till fredag och har små barn hemma så behövde denna person få vila ut lite.

 

får-på-bete

 

Efter en lika superb frukost som de två andra morgnarna, begav vi oss ut till fårens land. Lite frost hade det varit under tidiga morgontimmarna men kvar fanns nu bara en lätt dimma.

 

sten-himmel-och-hav 

 

Vi besökte en ny vik och för oss ännu ett annorlunda landskap.

Det är otroligt att naturen kan skifta så mycket på en och samma lilla ö.

Men med mitt enorma intresse för fotografering så lät jag kameran jobba och mitt öga söka nya spännande motiv.

 

härliga-hus

 

Jag har följt Nicka Hellenbergs blogg ett bra tag och njuter verkligen av hans underbara bilder från bland annat Gotland. Nu har jag ju själv kunnat få uppleva en liten del av denna ö och fyllt min hårddisk med en massa bilder varav en del kommer att skrivas ut.

 

Udde-ut-i-havet

 

En sak är då helt säker! Vi kommer att återvända hit igen och det inom snar framtid!

 

Lindha-vadar

 

Fast inte havsöringarna ville oss väl under dagarna tre så fick min bästa kompis Lindha uppleva sportfisket och hon vart biten. Tjatar redan om att få följa med på nästa äventyr och vill självklart återvända hit till Fårö igen.

 

1393855_10151720156637081_445899607_n

 

Jo då! Jag lyckades allt hitta en livs levande lite fisk!

Så helt lottlös gick jag inte denna resa, en skrubbskädda fick bli min tröst i tillvaron.

 

Fisken-var-så-stor 

 

Och eftersom Lindha nu umgåtts med riktiga sportfiskare så fattar hon galoppen väldigt snabbt när hon skulle visa hur stor min fisk var!

 

Christoffer-och-Niclas

 

Christoffer och lillebror fann varandra och trivdes bra ihop så jag antar och hoppas att vi kan bjuda tillbaka lite av det som Christoffer och Jamie bjöd oss på. Vi välkomnar dem på isfiske efter gädda och gös här på småländska höglandet, så välkomna hit grabbar!

 

Felix-facebookar

 

Jag har ännu inte sett alla bilder som Felix tog under vistelsen här, om han nu tog några.. Han lessnade på det tröga fisket och vårt sällskap så för att få lite lugn och ro vadade han ut i havet och umgicks med sin smartphone istället Blinkar 

 

rauk

 

Innan vi klev på båten tillbaka till fastlandet så tog Christoffer med oss på en liten sight seeing. Det var ju ett evigt tjatande om raukar så självklart fick vi tillfälle att verkligen skåda några av de stora varianterna.

 

tack-och-hej

 

Tusen tack Christoffer och Jamie för att ni verkligen tog hand om oss på ett ypperligt sätt, vi blev bortskämda utöver det vanliga med det ni kunde skämma bort oss med. Att fisken inte ville vara med på våra noter är ju inget ni kan rå för. Men vi alla vart ju så taggade ändå, så vi ses snart igen.

Vår vackra natur!

Jag är fortfarande kvar på Fårö i mina tankar.

 

Strand-av-snäckor

 

När jag går där på stranden över snäckskalen så knastrar det under varje fotsteg, likt ljudet att gå över torr vitlav eller skare på snön..

 

maneter-och-tång-på-stranden

 

Doften av tång, synen av maneter som spolats upp av vågorna och glittrar vackert i ljuset av solens strålar innan de torkar ut.

 

fiskare-på-väg

 

Framför mig traskar grabbarna iväg för att hitta nästa vik, i hopp om att finna huggvilliga havsöringar.

 

vacker-spindel

 

En vacker spindel kamouflerar sig lätt i denna miljö.. Nog finns det liv alltid, om man inte ser det under ytan så uppenbarar sig en hel del på land.

 

skarvarnas-ö

 

Långt ute till havs skymtar en ö där skarvarna funnit sin fristad. Kvar finns bara ett dött träd som en gång i tiden var grönskande och stort…

 

Christoffer-kastar-ut

 

Christoffer från Fårö Fishing fortsätter ivrigt att kasta ut det ena draget efter det andra för att försöka hitta på stimmen. Sporadiska hugg lite här och var är det enda denna dagen bjuder på.

 

Frank_

 

Frank Gustavsson gör oss sällskap denna dag och vi får äran att lära känna ännu en ny vän och trevlig sportfiskare.

 

Frank-vadar-djupt

 

Det här är en kille som inte är rädd för att ge sig långt ut i vågskvalpet, för att lossa morsans drag som fastnat långt ute på en plattform av kalksten ( för typ hundraelfte gången )..

 

Tång-och-vågor

 

Dagen passerar och jag förundras varje gång över hur tiden kan gå så fort! Det finns så mycket att titta på och njuta av i vårt vackra land och detta är bara ett av alla tusentals smultronställen jag vill återvända till.

 

Andra fiskedagen av tre har passerat utan att jag fått känna ett nafs i flugan och JA, jag fortsätter envisas om att kroka min första havsöring på fluga. Tidigare har jag fiskat med kastspö och bombardaflöte och även drag, men nu är det fluga och flugspö som gäller, annars kan det kvitta.

 

Fårö-fyr

 

Med Fårö fyrs blinkade sken lämnar vi stranden och havet för denna dag.

Fisk fick vi alla, men den serverades på fat. En otroligt god torsk tillagad av Jamie från restaurang Simunds. Så på sätt och vis gick vi inte fisklösa ur detta dygn innan det var dags att vila upp sig inför sista fiskedagen och hemfärden…

 

Så innan jag slöt ögonen inför natten tänkte jag igenom allt jag sett, känt och upplevt på denna fantastiska ö.

Drömmen om havsöring!

Vi bilade ner till Oskarshamn för att ta båten över till Gotland.

 

1378547_10151720160477081_2036500418_n

 

Jag och lillebror var inte ett dugg oroliga för den tre timmar långa båtfärden. Knappt ingen vind ute och med det ingen gungande båt, minimal sjösjukerisk med andra ord!

 

Vi anlände på Gotland strax efter tolv på natten, Christoffer Malmqvist och Jamie Rae från Fårö Fishing stod redo att ta emot oss och vår packning för att packa in oss i den hyrda blå Volkswagenbussen.

Christoffer är född och uppvuxen på Fårö och Jamie är mästerkock som driver restaurang Simunds på Fårö, kan ni då föreställa er hur bra de kommande fiskedagarna skulle komma att bli för oss??

 

I en hissnande fart, mitt i den nattsvarta natten, genom ett dimhöljt Gotland kom vi så äntligen fram till Fårö och Fårögårdens Bed & Breakfrast. Sällskapet kunde inte skynda sig nog att komma in på sina rum, svida om inför ett par tre timmars sömn för att morgonen därpå stå i givakt kl. 06:00 då en fantastisk frukost serverades i sällskapsrummet.

 

1383460_10151720156112081_488051540_n

 

Mest av allt så var jag ju otroligt nyfiken på att få se allt i dagsljus. Jag har aldrig varit på Gotland, eller Fårö så det var ett spännande resmål i sig bara det!

 

1377597_10151720156497081_165403539_n

 

Att komma från Småländska höglandet hit, var som att bege sig utomlands. Klimatet skiljer sig och så även naturen, för att inte tala om språket.. eller jag kanske ska skriva sp”rauk”et?? Blinkar

 

Anledningen till att vi fick åka på denna resa var att Jamie och Christoffer hade skänk det som pris till tjejmetet som anordnades i Nässjö i juli. Förstapristagaren valde detta pris men hon avstod och därmed gick priset vidare till tvåan i tävlingen, vilket var min mamma. Vinnaren fick ta med sig två vänner och då blev det lillebror och min väninna Lindha ( som också var med på tjejmetet ) som fick åka med.

 

1383336_10151720161272081_402080597_n

 

Lindha är ingen direkt sportfiskare, men hon tyckte verkligen om “den söta sillen” hon fick låna som drag på kastspöet..

 

Jag fick följa med i egenskap av jag, Sussi med sin blogg ni vet Blinkar och Felix fick följa med som egenskap av min duktiga fotograf och för att han är just Felix..

Så vi vart redan från början ett glatt gäng som ville ge oss i kast bland vågorna för att försöka kroka havsöring.

 

vågskvalp

 

Christoffer körde den blå minibussen likt en äkta Fåröbo, det gick i en rasande fart över färister och

 

får-på-fårö

 

Gotländska fartgupp ( läs får eller kanske faur, vilket du själv vill… )

 

 

Snäckskal-och-fiskare-på-väg-in

 

Vi fiskade hela dagen lång och förflyttade oss mellan olika vikar och platser, ibland till fots och ibland i den skumpiga minibussen som gick på tvären i kurvorna.. Ja, det är ju inte direkt många rauksträckor på denna ö..

 

den-fula-ankungen

 

En klok man, Mikael Söderstrand från Sameo, tipsade mig en gång att jag skulle hålla utkik efter svanar vid havsöringfiske.. Det är högst troligt att havsöringar kan finnas i deras närhet. Nog hittade jag den fula ankungen och en vacker knölsvan men jag hittade då rakt inga havsöringar. Jamie sa att det funkar när inte svanarna har ungar med sig, så det förklarade väl ett och annat..

 

Jamie-drillar_

 

Men jodå, Jamie hittade havsöring utan svanarnas hjälp.. Här är han i full fart med att drilla en fisk, den hoppade tyvärr av kroken så det blev inget bildbevis..

 

knäckt-drag

 

Men att det var en stark fisk, kan ni lita på! Draget knäcktes mitt itu!!

 

Åh va jag ville få en havsöring på fluga, jag kastade och kastade, bytte den ena flugan mot den andra men icke! Det ville sig helt enkelt inte!!

 

Fotograf-Felix

 

Felix var dock beredd på att sätta kameran i arbete mellan vevtagen utifall om att någon skulle lyckas få napp..

 

paus

 

Efter att inte känt ett sug i linan på hela morgonen och förmiddagen, var det dags för mig att ta en paus och vila min sargade högerhand. Vi fick en supergod lunch ute i det fria. Solen sken och vinden tog i, från att blåst sydliga vindar i flera dagar så vred den om till nord precis i samma ögonblick som vi anlände till ön. Bra eller dåligt? Ja säg det.. Att vattennivån var på tok för låg gjorde säkert sitt till och att vattentempen på ca 11 grader var ganska så mycket över det normala för årstiden. Det kan ju vara orsaker till att fisket var trögt, riktigt riktigt tröööögt!!

 

Men vi alla kämpade på utefter bästa förmåga tills mörkret anlände..

 

skymmning-och-måne

 

.. och månen steg.

 

Första fiskedagen var över och det var dags att åka tillbaka till Fårögården för att njuta av en supergod middag.. Vi blev serverade faur eller lamm, hur som hur så var maten supergod!!

 

ensamhet

 

Vi alla vart supertrötta efter några få timmars sömn, mycket skratt, många intryck och på tok för god mat så med blicken ut över havet, undrandes vart tjyven havsöringarna höll hus så slocknade vi tidigt på kvällen, drömmandes om en ny fantastisk dag och huggvilliga havsöringar…