Artikeln i sin fullo!

I tidigare inlägg skrev jag om Markus Engbergs intervju med mig.

Jag fick nu veta att den ska publiceras i övriga tidningar runt om i länet i morgon men också att den finns online!

 

Digital Smålands dagblad

 

Visst skulle det vara trevligt med fler fiskeartiklar i våra morgontidningar??

Det finns ju så många lokala förmågor där ute så jag hoppas att fler där ute uppmärksammas och framförallt att vår hobby/livsstil/miljötänk sprider sig!

 

Klicka på bilden ovan så kommer du till intervjun med mig i Smålands Dagblad!

 

P.S det vore ju bra om denna artikel får så många besökare som möjligt online, det visar sig säkert via statistiken att fisket är ett stort intresse hos många av oss. Så läs på Smålands Dagblad och lämna gärna kommentarer!! Ler

Linslusen i lokalblaskan..

För ett tag sedan fick jag besök av en blivande journalist, Markus Engberg,  som gjorde sin praktik på Smålands Dagblad.

Markus gjorde hembesök och vi satt länge vid köksbordet och pratade fiske i alla dess former.

Att bli intervjuad av en person som själv pysslar med fiske underlättar en hel del, det blir rätt i texten och det känns skönt när den som intervjuar vet vilka frågor han/hon ska ställa och faktiskt vet vad jag pratar om när jag svarar.

 

IMG_20140103_093233

 

Tyvärr finns inte artikeln att läsa på nätet och det var bara de som har tidningen i Nässjö med omnejd som hade artikeln i sin tidning. En del som bor i andra kommuner här på Småländska Höglandet har hört av sig och tyckte det var synd att detta bara fanns att läsa i Nässjötidningen.

 

1506068_575560289204745_1557105544_n

 

Jag har dock maila ansvarig på tidningen så vi får väl se om de bjussar på artikeln sen så att ni som vill kan få läsa den.

Jag återkommer i ärendet framöver.

 

Tusen tack Markus för en supertrevlig intervju och en kanonbra och välformulerad artikel, som för mig var den första i sitt slag!

Att inse..

.. att man ibland bara måste ge upp!!

Ja det är något jag definitivt inte är bra på.

Jag kör på så länge det går och när det inte längre går så kör jag på en stund till.

I min uppväxt fick jag lära mig ganska snart att det bara är till att bita ihop, allt går om man bara vill.

Så dagarna efter jul och innan nyår, mellandagarna tror jag det kallas i folkmun. De dagarna de flesta verkar vara lediga på från sina jobb och springa runt i diverse köpcentrum för att fynda på lock och pockpriser, vet ni vad jag menar då?

Jo, jag och Felix drog till vårt kära Blekinge. Shopping och trängsel tackade vi nej till, men inte till att ge oss ut i halv storm, med en lufttemperatur på 6 grader, piskande regn och en vattentemp på 5,8 grader.

Vi är tuffa vi, som så många andra som trotsar vädret.

Jag trodde i min enfald att jag hade precis rätt kläder för att kunna stå utvadad i havet timme efter timme.

Men icke!

Efter trekvart i det kalla vattnet, med vinden piskande i ryggen och duggregnet som spred kyla och fukt överallt så vart det nästan smärtsamt för mig att härda ut.

Känseln i fötterna började tryta så det var bara för mig att kliva upp från vågorna och ta mig tillbaka till bilen.

Av med vadarskorna och neoprenvadarna, sätta mig i baksätet och gnugga liv i fötterna.

 

iglar

 

Men det är ju inte bara jag som får sviter av att vara still, även gäddorna drabbas. De blir attackerade av iglar.

 

Efter att jag fått tillbaka värmen, bälgat i mig kaffe och tryckt ner en baguett med ägg och bacon så kände jag mig varm och redo till att bege mig ut till havs igen.

 

mobilfoto

 

Felix frös inte det minsta, han fiskade på som attan och krokade den ena gäddan efter den andra.

 

Stormpikeflugan levererar

 

Även denna gäddresa föredrog gäddorna flugan Stormpike från Sameo/flugor.se

 

Jag provade dock att fiska med större flugor, andra färger men nej det var bara just denna fluga som levererade huggen.

 

Felix lyckades slå sitt PB på flugfångad gädda, en klump på lite drygt 6 kilo.

 

Felix gädda ca 6 kg

 

Just när detta hände befann jag mig i Lyckeby, Karlskrona trängandes bland folk inne på Intersport för att få tag på varmare kläder. Så tyvärr kunde jag inte vara på plats och hjälpa min älskade sambo med bilder. Detta ledde till att han placerade gäddan på vått gräs, för att kunna föreviga fångsten via linsen, det ösregnade ju ute just då.

Både jag och Felix vet ju om att det inte är särskilt populärt att behandla en catch & release fisk på detta sätt men å andra sidan känns blött gräs mer naturligt för fisken än tex botten på en båt.

 

Min jaktlycka på Intersport gick dock åt skogen, där fanns ingen hjälp att få och utbudet på riktigt varma underställ var minimalt.

Ett av mina nyårslöften är nu att hitta kläder som håller mig varm så att jag kan bedriva denna typ av fiske.

Det första jag gjorde när jag kom hem från Sandhamn Marine var att beställa riktiga kläder från en friluftsbutik och ett par vadarskor som är ett par nummer större än de jag har. När man börjar frysa om fötterna så tar det inte lång stund innan man fryser i hela kroppen. Jag har insett att jag behöver minst två par sockar i skorna.

 

I fortsättningen hoppas jag kunna fiska hela dagarna utan att behöva bita ihop för väder och vind eller i värsta fall ge upp..

Porr i alla dess former..

.. ja så kan jag nästan summera fiskeåret 2013!

I detta inlägg kommer en del av årets höjdpunkter.

De flesta bilder är länkade till respektive blogginlägg så klicka på dem för att läsa mer.

 

Det var i januari som “Genusfotografen” tog upp detta med fiskepigerna i Fisk og fri.

 

Genusfotografen

 

Jag skrev ett blogginlägg –> som ni kan läsa här <–

 

Jisses vilken fart det blev på alla möjliga människor där ute!

 

Men från ena porrupplevelsen till den andra..

 

SussiochJoelmedGdda_thumb

 

nämligen det som vi skämtsamt brukar säga fiskeporr.

Att starten på år 2013 skulle bli en jättefin gädda som Joel Abrahamsson landade ur hålet i isen framöver ögonen på både mig och Felix var något vi aldrig skulle tro kunde hända oss.

 

Ja man kan ju då undra vilket av dessa två inlägg som drog mest läsare?

 

statistik

 

Resultatet kanske inte var överraskande, men jag hade hoppats på att stora gäddan och lille Joel hade dragit mer publik än det andra gjorde.

 

Januari försvann och lämnade plats för februari.

 

RegnbgeNorrbystrmmen_thumb

 

Det blev lite fiske i Norrbyströmmen med tjejgänget

men den mesta tiden denna månad gick åt för att försöka få röster till tävlingen Sveriges bästa sportfiskeblogg 2012

 

bloggtvlingen1

 

Det blev till slut en 2:a plats för min blogg vilken jag var så oerhört glad över. Priset skänktes ju till Älvräddarna och såldes på auktionen på sportfiskemässan.

 

Mars månad bjöd på härligt isfiske efter framförallt gädda

 

sussimedgdda_thumb

 

Efter detta blev jag mer och mer sugen på att lära mig mer om gäddfiske och lovade min kära sambo att nu skulle jag satsa mer på predatorfisket detta året.

 

rosapulka_thumb

 

Det gick så långt att lillebror till och med fixade en egensnickrad rosa pulka till mig <3

 

I april gick det åt några dagar på sportfiskemässan i Elmia, där bloggpriset auktionerades ut och köptes av StrömhultaRobert..

 

JonasochRobertmedElmotorn_thumb

 

Det blev mer ismete efter gädda och vi fick följa med Thomas Holmesjö och hans underbara Pernilla till ett nytt vatten där vi fick uppleva snygga gäddor och lyxig mat av Henrik Lundin

 

ThomasHolmesjmedvacker_thumb

 

Den snygga vippan borde nog kännas igen, Stefan Jarls mästerverk!

 

tittartsammahll_thumb

 

Lillebror och jag hann med ett göspass också innan isen började ge med sig..

 

Sussimedgisshultagddamammasbild_thumb

 

och ännu ett gäddpass…

 

Så kom då äntligen maj och isen försvann. Fram med flugspöet och dra till Bleking.

Här stiftade vi ny bekantskap med Ulf och Peter på Sandhamn Marine

 

Antonkrokarav_thumb

 

och även Anton Tsvetskov, som efter denna tripp blivit vår adoptivson Blinkar

 

Sussiposerar_thumb

 

Det var verkligen superkul att flugfiska gädda och jag fick såklart blodad tand!

 

Jag fick också prova på mitt livs första laxfiske, trolling. Det var verkligen kul att få uppleva detta men det kändes som om det inte var riktigt min grej så trolling.. njaa.. jag håller mig nog hellre till handhållet sätt att fiska på..

 

LyckligSussi_thumb

 

Men som sagt, man ska inte vara rädd för att prova något nytt. Ta chansen när den ges Ler

 

Vi deltog i Lord of The Fly

 

FelixochSussi_thumb

 

Felix fick smeknamnet Mr Booby efter denna tävling, då han kom på delad 3:e plats tack vare bobbyflugor.. hmm.. Blinkar

 

En tripp till Strömhult med underbara Fjällor avslutade maj månad.

 

20130530-075214

 

Jag fick uppleva ett öringfiske i världsklass fast det egentligen är regnbåge som man fiskar efter i 1:a hand här. Sedan måste jag ju titta till min älskade katt Sheldon, ännu ett adoptivbarn för mig..

 

I juni drog vi till nya Rainbow Lakes, Ian Johnsons anläggning.

 

Pernilla-Lilja-Ian-Johnson-och-Mossa_thumb

 

Återigen med härligaste vännerna, Thomas, Pernilla och Henrik.

 

soluppgng-RainbowLakes_thumb

 

Ja det var trivsamt att besöka denna skånska anläggning!!

 

Vi besökte Strömhult ännu en gång, FishEco gänget, Nr70s Niklas Rosenqvist och en ny bekantskap Jonas Gafvelin.

 

Mingel-innan-fisket_thumb

 

Vi fick öringar och regnbågar i parti och minut.

 

För fjärde året i rad ordnade vi Tjejfisketsdag i Eksjö. En chans för fiskeintresserade tjejer att sammanstråla och träffa oss i Fjällorna

 

Maria-och-Clara_thumb

 

och som vanligt var det en lyckad dag.

 

Juli flöt på och denna månaden anordnade vi Tjejmetet för första gången och här dignade prisbordet av alla möjliga fantastiska priser som skänkts av Leech, Harrkungensfiske, Sf lures, Fårö Fishing mfl

 

tjejmetet

 

Ännu en gång gjorde vi Fjällorna Småland ett jättebra och uppskattat jobb.

 

I början av augusti åkte jag och lillebror och jag till Baltak. Det var riktigt varmt ute och vattenståndet otroligt lågt.

 

Suss-i-Baltak_thumb

 

Men Felix och jag lämnade varma Sverige och reste över till Grönland. Drömresan som äntligen skulle bli av.

 

vilar-ut_thumb

 

Det var så härligt att landa i vildmarken, ta igen sig och bara vara här och nu.

 

Sussis-strsta-rding_thumb

 

Det var också här jag landade min drömröding och därmed tog ett nytt PB på denna art.

 

P1110451_thumb

 

Det var en resa med både gamla och nya vänner och vilket gäng vi var!

 

Jag hann ju inte mer än hem från Grönland innan det var dags att packa ner de nytvättade fiskekläderna och packa bilen för att ta sällskap med lillebror och åka norrut..

 

Lycka-ver-frsta-harren_thumb

 

Vi åkte till Storsjö Kapell för att fiska sensommar harr.

 

September blev en lugn månad. Den behövdes för att smälta alla intryck som Grönland gett och det var skönt att landa i sig själv en stund.

 

Oktober började med att möta upp härliga vänner och fiska gädda i Blekinge.

Återigen en tripp till Sandhamn Marine.

 

Sussi-Stridh-med-fin-kustgdda_thumb

 

Vi hade ännu ett lyckat gäddfiske.

 

Vi tog båten över till Gotland i mitten av oktober för att bli väl omhändertagna av Jamie och Christoffer från Fårö Fishing

 

Jamie-drillar__thumb

 

Det blev några underbara dagar ihop med dessa grabbar men tyvärr hade vi minimal kontakt med fiskar. Men vad gör väl det när vi hade ett härligt gäng med oss och bekantade oss med nya underbara människor som vi kommer att hålla kontakten med livet ut, hoppas jag Ler

 

Christoffer-och-Niclas_thumb

 

Denna resa gjorde även min bästa vän Lindha till en riktig sportfiskare!

 

Fisken-var-s-stor_thumb

 

Jag hoppas verkligen att hon följer med på fler fiskeäventyr <3

 

November startade med Fiskekryssningen och här träffade jag ännu en härlig vän

 

Westrins-mssa_thumb

 

vars mössa är världsberömd! Ja Gunnar Westrin är verkligen en karl för sin mössa.

På kryssningen träffade jag även många andra av mina fantastiska fiskevänner. Det är så kul att sammanstråla med dessa människor och man behöver ju inte alltid fiska ihop.

 

Det blev återigen en tripp till gäddparadiset i Blekinge för att fiska med Martin Stålhammar och Jörgen Dahlin.

 

Martin-Stlhammar_thumb1

 

Vi hade ett helt galet gäddfiske tillsammans.

 

December bjöd på mildväder och en resa till Norrbyströmmen tillsammans med FishEco gänget.

 

4_thumb

 

Det gäller inte bara att hålla fisket vid liv utan även att vårda vänskapen oss fiskenördar emellan.

 

Suget efter att flugfiska gädda är enormt stort hos både mig och Felix så tro det eller ej men självklart åkte vi ännu en hundrafemte gång ner till Bleking.

 

Snipjgaren_thumb

 

Denna resa fick vi sällskap av Magnus Hammarström och jag tog mitt nya gäddPB men förtvivlande nog finns det inga bildbevis på denna madam.

Men det ska vi allt råda bot på.

Året är inte riktigt slut än och jag har två dagar på mig att försöka kroka en större gädda och då ska det inte fattas något minneskort i kameran!!

 

Hoppas ni har haft glädje av denna årskrönika, fått njuta av härliga fiskebilder och underbara människor.

 

Jag önskar ER ALLA ETT RIKTIGT GOTT NYTT SKITFISKEKÅR och hoppas vi träffas där ute vid något fiskevatten eller på Sportfiskemässan, kryssning eller andra roliga event nästa år!

Många många kramar från mig och tack alla som hjälpt mig på vägen fram, ingen nämnd och ingen glömd men ni vet vilka ni är!

/ Sussi Stridh

God jul!

Självklart vill även jag passa på att önska er alla en riktigt God Jul!

 

god jul

 

Innan det börjar spekuleras om huruvida fisken ligger på olämpligt underlag, tar skada av tomteluvan m.m så vill jag förtydliga att ingen av fiskarna på ovanstående bild kom till skada!

 

På julen ska man vara snäll och det gäller även predatorfisken som här gått med på att samsas med lite andra arter Blinkar

 

sameoflugask

 

Vill också passa på att tacka Sameogänget för denna vackra julklapp!

En grön flugask!!

Tusen och åter tusen tack!

 

För att nu inte hindra er från diverse julstök så fattar jag mig kort i detta inlägg.

Njut nu och glöm inte att vara i nuet!

Blogg eller artikel?

Ja det har varit lite si och så med bloggandet denna månad och det beror på att jag sparat lite material till artiklar.

På ett sätt är det roligare att blogga, jag får ju snabb respons av er läsare både via kommentarer, mail och meddelanden.

En artikel ger inte mig någon direkt feedback så för min egen del är det mest en träning i att skriva lite mer text.

Jag kämpar på och försöker få till det på båda fronter så här finns ännu en artikel skriven av mig

 

prylhobby

 

Klicka på bilden ovan så kommer du, förhoppningsvis, rätt.

 

När ni läst artikeln så får ni gärna komma tillbaka hit och lämna en kommentar på era roligaste ursäkter till varför ni måste ha fler prylar.

Jag får ju höra både det ena och det andra där ute vid vattnet och det är inte alla som har en fiskeintresserad partner eller fiskeintresserad familj som begriper sig på dessa “måste ha” pinaler.

Gäddan som klev ur..

.. kameran och försvann.

Igår fick jag uppleva både glädje och sorg.

Felix och jag klev ur slafarna på morgonkvisten, slängde i oss frukost och traskade bort till en närbelägen vik för att kolla om gäddorna var hemma.

När vi kom fram blåste det ganska så bra och det var pålandsvind.

Hurra tyckte jag, skit tyckte Felix.

Ja det är ju inte lätt att kasta fluga i motvind men jag har varit envis och helt enkelt bestämt mig för att vinden inte ska hindra mig från att flugfiska.

Jag hade ganska omgående en liten gädda på kroken medan Felix stod en bit längre bort och spottade och svor över den dyiga botten, de slippriga stenarna och oförmågan att kunna lägga ut flugan.

Så för husfridens skull och för att skona de boende i Sandhamn/Torhamn från diverse svordomar som ekade över land så bytte vi plats i viken.

 

Felix-i-dimman

 

Dimman stod tät. 

Inne i viken vart vinden lugnare och vattnet bra mycket grumligare vilket visade sig ge uselt fiske.

Efter ett par tre timmar gav vi upp och traskade tillbaka till stugan för att värma på lite lunch.

Vi packade sedan ihop pinalerna och städade ur stugan så att vi kunde fiska oss hemåt.

Magnus Hammarström hade bilat ner på morgonen och befann sig norrut från Sandhamn/Torhamn men där var fisket inte heller något vidare bra.

Så vi tre möttes upp vid Torhamn udde istället.

Här friskade vinden i ordentligt och vi valde att fiska av en sträcka, gåendes i bredd. Felix som är längst av oss fick få ytterst, sedan hamnade jag i mitten och Magnus tog plats på innersidan närmast land.

 

Snipjägaren

 

Nog fick vi gädda!

Det var riktigt kul att alla tre drillade gädda i parti och minut.

Till slut satt något riktigt tungt på min fluga..

Mamma Mia! Min största gädda var på väg mot mig och jag skakade i benen, av adrenalin som hette duga och för att parera vinden och vågorna.

 

Jag ville inte tro att det var sant när vågen pendlade mellan 6,38-6,46kg.. Felix knäppte kort efter kort och sa hur jag skulle hålla gäddan så att han fick fina bilder på dess smällfeta, svagt gulfärgade buk. Bilder på hur jag lyfter den genom gälgreppet och min enorma glädje.

Efter att gäddan fått simma tillbaka sa Felix att jag inte vägt den ordentligt då hela gäddan aldrig var över ytan. Men skitsamma sa jag, det är ingen rekordfisk för “gäddfiskare” men den var helt klart ett nytt PB för mig och den glädjen kunde ingen ta ifrån mig, trodde jag just där och då.

 

Fylld av upprymdhet fortsatte vi alla att fiska på.

Både Felix och Magnus satte på likadan fluga som jag hade, återigen var det Sameos Stormpike som levererade.

 

Magnus

 

Men de stora gäddorna uteblev.

Magnus var den som fick avsluta fisket först då han hade en tid att passa där hemma.

Men Felix och jag kämpade på ett tag till, fast fingrarna var röda av köld och känseln i fötterna försvunnit sedan länge.

 

surfare-med-fart

 

Vi vart inte helt ensamma om att nyttja havets vågor denna dag..

 

måsflock-bland-vågskvalp

 

och gäddorna var inte ensamma om att skvätta vatten. Dock lyckades de inte skapa vågskvalp där det ser ut som en liten flock fiskmåsar, vilket ni nog kan se på denna bild om ni tittar riktigt noga.

 

Mitt glädjerus höll mig ändå tillräckligt varm för att kämpa på tills mörkret började sänka sig över oss.

Liksom mörkret som kommer hastigt på, drogs rullgardinen ner även för mig.

Sittandes i bilen på väg hem så ville jag kolla på bilderna Felix tagit med sin systemkamera, det fanns inga bilder???!!! MEN VA F—-N!!

Ja, det var tur att jag satt instängd i bilen, annars hade det stackars Sandhamn/Torhamn borna fått höra ytterligare hemska ramsor på en och samma dag.

Det fanns inget minneskort i Felix kamera, Canon..

Jag provade min Nikon utan minneskort men se där går det inte att ta några bilder utan att det sitter ett minneskort i. Avtryckaren strejkar helt enkelt.

Denna inställning finns i Canon också men tydligen är den förinställd på att kunna knäppa bilder utan minneskort.

 

Med tanke på min glädje och sorg, hur ledsen jag blev över att inte få bildbevis så tänkte jag ut ett straff för Felix och hans glömska.. Han blir helt enkelt TVUNGEN att följa med till Blekinge igen nästa helg, som straff och härifrån till evigheten så glömmer han nog aldrig mer att sätta in minneskortet Blinkar 

 

Så gick det med gäddan som klev in i kameran och försvann..

Julstress och julbad??

Nu är det bara några få dagar kvar till julafton.

Medan de flesta irrar runt och stressar omkring för att inhandla de sista klapparna och allehanda matprodukter inför den stundande julhelgen så tog Felix och jag vårt pick och pack och drog till Blekinge.

Hemma var det bara en lätt liten bris ute men när vi kom fram till kusten här i Blekinge så visade sig blåsa 10-12 sekundmeter.

Jodå, det gick allt svanar på sjön och självklart även gäss.

Det sägs ju att gäddfisket är som bäst när det blåser och det gjorde det minsann.

Så idag var det upp till bevis!

Skulle jag klara av att lägga ut gäddflugan i dessa kastvindar?

 

_MG_8085

 

Jodå, fisket gick superbra för mig!

Körde med flugan stormpike från Sameos sortiment. Den är lite förtyngd och kändes som ett bra val då jag körde med flytlina och vågorna gärna tar tag i linan när man lagt ut flugan.

 

Jag hade ett kanonfiske med 17 avkrokade gäddor i 3-4 kilosklassen och det på bara några få timmars aktivt fiskande.

Felix krokade en bunt gäddor han också.

 

Vi fick även sällskap av Sandhamn Marines Uffe och hans son Mattis.

Mattis fick idag äntligen kroka sin första flugfångade gädda och Uffe passade på att ta årets, förhoppningsvis, sista dopp i havet.

 

_MG_8109

 

Ja här sitter vi ju inte och ljuger om gäddornas storlek utan Uffe visar här simtagen han gjorde i det kalla vattnet, med alla kläder på sig!

Ja, jag har ju hört de som bara badar en gång om året och det ska väl i så fall vara tvaget innan jul.

 

Vi fortsätter fisket i morgon, det lovas vindar och härliga gäddor varvat med saffranspannkakor och kaffe!!

Det ni!!

Norrbyströmmen med FishEcogänget..

För ett tag sedan gästade vi Norrbyströmmen.

Ett kärt återseende av både härliga vänner och en härlig anläggning.

 

4 

 

Det är så otroligt kul att kunna sammanstråla vid något fiskevatten och Norrbyströmmen ligger bra till geografiskt.

 

1

 

Det är ju inte enbart vackra fiskar som finns här utan även ett par fotovänliga strömstarar

 

3

 

varav den ena inte var rädd för att kyla ner näbben i det kalla vattnet.

 

2

 

Men här behöver man inte doppa huvudet under ytan för att se fisken, nej i detta kristallklara vatten ser man de vackra fettfenefiskarna ståendes från land.

 

Vilka vi var som var här och fiskade och mer information hittar ni i en artikel jag skrev till Magazine FishEco 

 

Norrbyströmmen Magazin

 

Ni hittar artikeln genom att klicka på bilden ovan