Ta chansen och vinn..

Idag är det alla hjärtans dag, jag vill ge er läsare chansen att vinna något lite extra inför Sportfiskemässan 

 

1661926_10151972610417081_2049541255_n

 

Det ni har kan att vinna är:

1 st entrébiljett som gäller alla tre mässdagar 21-23 mars i Kista

1 st värdecheck på Sameo där ni kan besöka monter och plocka ut 10 stycken gratis flugor.

1 st värdecheck på Leech á 250 kr vid köp av glasögon på mässan

Jag har 10 stycken av varje, det blir alltså 10 stycken vinnare som får en entrébiljett + en värdecheck på Leech + ett presentkort på Sameo.

 

För att delta i detta är det dock lite ni behöver göra.

Om ni har ett konto på Facebook:

Gilla följande sidor, genom att klicka på bilderna kommer ni direkt dit

 

sportfiskemässan facebbok

(Sportfiskemässan)

 

Leech Facebook

(Leech)

 

SussisSymfoni Facebook

(min SussisSymfoni sida)

 

Men man ska inte behöva bli straffad för att man inte har Facebook så här kommer en uppgift till som alla som vill delta i denna tävling ska svara på:

 

Bilden nedan är länkad till hemsidan

Utlottningen

 

Detta är en av mina favoritgäddflugor, vad heter den?

 

Så när du gillat sidorna ovan, lämna en kommentar på detta inlägg där du svarar på vad gäddflugan heter och var noga med att skriva din mailadress rätt och ditt namn.

 

Kommentarerna kommer inte att visas fören jag dragit vinnarna.

Ni har till den 28 februari på er.

 

Lycka till!

 

alla hjärtans

Prylar för ismete??

Jag har kört fast totalt angående nödvändiga prylar för isfisket/ismetet.

Det behövs kompletteras en del i utrustningen så jag tar gladeligen emot tips från er andra där ute innan jag beger mig ut till sportfiskebutiker eller beställer online.

 

1. Pulka

flytanderosapulkan_thumb

 

Jo, jag har ju min fina rosa pulka, som lillebror snickrade ihop till mig och målade den så fint.

Men den är ganska tung i sig själv så det är nog bara till att erkänna att en pulka i plast nog är mer lätthanterlig. Så vilken pulka ska jag investera i?

 

2. Spöhållare

 

Rrisolering_thumb

 

Felix har ett gäng av denna modellen men jag tycker inte om dem. De bökiga att få på plats, metallen sjunker ner i isen när vårsolen värmer på och fryser sedan fast under eftermiddagen om det är minusgrader ute. På bilden har vi löst lite av problemen genom att sätta rörisolering på metallens kontaktyta mot isen. Funkar väl skapligt men fortfarande tycker jag att dessa ställ är jobbiga, framförallt vid napp då spöet ska krånglas ur hållaren.

 

Vippanpplats_thumb

 

Klämmor i all ära men nja, de hoppar ofta ur led, vipporna tippar och de välter om det blåser lite ute.

Finns det någon annan lösning som någon av er sitter på? Jag har inga problem med hemmabyggen och har funderat över om jag ska skaffa mig angeldon och göra om dem.

 

Så vill ni ge mig tips och trix så låt kommentarerna hagla!!

Rätt tafsvecka!

Med tanke på att det nu är alla hjärtans dag på fredag (glöm inte det Felix Blinkar )

så kan det väl inte bli mer lägligt att investera i tafsmaterial?

 

tafsvecka Sameo

 

(klicka på bilden för att komma till hemsidan och erbjudandet)

 

Eftersom jag har dille på gäddflugfiske och säkert många av er där ute också, så vill jag tipsa om denna tafswire.

 

tafswire

 

Jag föredrar denna knytbara variant och den håller för väldigt många gäddkäftar innan den fransas upp. Har tidigare testat ståltafsar men de blir ju “knorriga” efter ett tag, vilket gör att gäddflugan inte får så bra gång i vattnet.

 

Så tafsa på ordentligt nu när det är rea!!

Ursäkta mitt intresse!

Varför ska det behöva vara så här?

Jag har blivit påhoppad i nästan hela mitt liv för mina val av intressen.

Det började redan när jag var en liten flicka, gick i 2:a klass på grundskolan och var den enda tjejen som älskade hästar.

 

( Liten Sussi med sin första häst )

 

Ja, jag hade såklart en egen häst på den tiden.

Killarna i klassen retades för att jag var en hästtjej, att hästar luktar illa, att de smakar bäst mellan två bröd, att man inte ska leka med maten osv…

Ja man vart inte direkt populär då pengarna man fick på den tiden, hellre spenderades på hästrelaterade prylar istället för modekläder, permanentat hår och smink. Här snackar vi 80-talet.

När jag började högstadiet var det jobbigt att hela tiden behöva förklara för kompisarna att jag hellre la tiden i stallet än att drälla runt på stan. Självklart slutade polarna tjata på mig efter ett tag och insåg väl att det var lönlöst att försöka få med mig på fester och andra spännande äventyr som tonåringar sysslar med.

 

010

( jo jag var till och med ute på en och annan hopptävling )

 

Självklart kom det en period i mitt liv där fester, kläder, smink och mode tog överhand. Flytt till en storstad gjorde att jag i några år levde med allt det där, för mig, ytliga. Det var viktigare hur man såg ut på det yttre än det som fanns på insidan.

Men efter fyra år, hängandes på fik, shoppandes och svingades de lurviga på dansgolven längs diskoteken på Avenyn i Göteborg så blev längtan hem till naturen och skogen så stor att jag flyttade hem igen.

 

Jag känner mig mer hel som människa ute i skog och mark, synen av vilda djur och vacker natur, alla ljud och dofter som detta ger slår med hästlängder stressande människor som rusar blint omkring hit och dit, avgaser och ljud som finns i städer.

 

När så fiskeintresset drog igång på allvar för ca 13 år sedan så fanns det ingen hejd på att bege sig ut på jakt efter abborre i sjöarna på Småländska höglandet.

 

00011

( Peter Axmon och lillebror rensar abborre )

 

Då gjordes det bland annat ett par utflykter till sjöarna Bunn och Ören, vilka fantastiska fiskevatten det var!

Nyfångad abborre togs upp och grillades iland på en ö.

Härliga sommarminnen och på den tiden fiskade jag inte så ofta som jag gör nu.

 

Det finns några återkommande påståenden och frågor som jag faktiskt tröttnat på att svara på och mer eller mindre behöva ursäkta mig för, jag är för gammal nu för att behöva ställa till svars över mina intressen.

 

Det första är detta med tiden. Hur har du tid med allt fiske? Hur hinner du med hästen? Har du inte för mycket på gång nu? osv

Senast jag fick frågan var nu i veckan då jag besökte min vårdcentral för behandling av vurpan jag gjorde i höstas som ledde till muskelvärk i bröstryggen.

Ja vad svarar jag på detta?

För det första så har jag inga barn (om man nu bortser från sambon Blinkar ), vilket innebär att när jag inte jobbar så kan jag göra precis vad jag vill på min fritid. Är jag egoistisk när jag säger NEJ till vissa aktiviteter, event eller evenemang?  Det beror oftast inte på att jag är egoistisk utan mer att jag vill prioritera annat på min lediga tid, att ha friheten att göra det som jag själv vet att jag mår bäst av och umgås med dem jag verkligen trivs med.

Jag ställer frågan tillbaka, har du barn? Hur hinner DU med dem och dig själv???? Därmed dog den diskussionen ut..

 

Det andra är fiskar du jämt eller? Nej det gör jag ju inte, jag jobbar heltid och fiskar när det passar in ledighetsmässigt. Många, de flesta är faktiskt de i min egna släkt, verkar ha ont av att jag och Felix åker iväg lite då och då för att tillbringa några dagar tillsammans, fiskandes i något spännande vatten. Samma personer som verkar ha ont av detta kritiserar aldrig alla dagar och timmar jag lägger i stallet med hästen. Vad är skillnaden? De kritiserar inte heller övriga släkt och vänner som tillbringar hela sin lediga tid genom att skjutsa/hämta sina barn på olika aktiviteter eller för att umgås med vänner på helgerna, weekend i andra städer eller andra aktiviteter som upptar deras tid. Så varför ska det vara en sådan negativ klang för att jag hellre väljer en ledig helg fiskandes någonstans i landet eller på hemmaplan?

 

Det tredje är du som fiskar så mycket, vad gör du med all fisk, är inte frysen fylld till bredden? Ja det är just denna debatt som ständigt väcker uppror överallt och hela tiden. Bara för att jag älskar detta med fiske så behöver jag ju inte ta upp och vrida nacken av alla fiskar. Jag fiskar oftare än vad “medelsvensson” gör och därför är det viktigt för mig att kunna ha den valmöjligheten att återutsätta landad fisk. Självklart sparas en och annan matfisk då och då. Det blir ju inte hållbart annars om alla som har fiske som sitt största intresse, tar upp och avlivar alla fiskar som krokas. För en död fisk är ju en död fisk, men om man släpper tillbaka en del av sin fångst så är ju chanserna stora att fisken överlever.

 

Det fjärde är lek inte med maten! Ja, denna kommentar får man höra allt som oftast, både vad gäller hästen och fisket. Många anser ju att hästar är mat, men för mig är det mitt gym. Min träning och mitt sätt att hålla mig igång fysiskt. Att jag sen valt ett djur till att tillgodose min fysiska och psykiska hälsa är för att jag aldrig trivts i att vara instängd på ett gym lyftandes skrot eller springa på motionsband.

Vad gäller fisket så får jag höra detta påstående de gånger jag väljer att återutsätta fisken, inte utav sportfiskare utan av “medelsvenssons”.

Eftersom det nu blåst storm i media, igen, att man är en djurplågare utan dess like för att man har som intresse att kroka fiskar för att sedan kroka av dem igen får mig att fundera och spekulera kring detta med sportfisket.

Nu har jag fastnat i gäddfisket helt och hållet. Hur mycket smärta känner då gäddan av att bli krokad, i mitt fall en av gäddfluga med enkelkrok eller vid ismete av en trekrok? Om den känner smärta av det, hur kan den tex då äta abborre och gös? Två fiskarter med väldigt vassa ryggfenor. Jag bara undrar och om någon därute vet, skulle så gärna vilja ha svar på det!

 

När det kommer till ismete eller mete efter gädda så används ju oftast levande betesfisk som agn, det är ju inte heller särskilt omtänksamt att använda en art för att fånga en annan. Betesfisken lider förmodligen alla helvetes kval genom att vara fastkrokad levandes och inte har möjlighet att fly när predatorn attackerar med sylvassa tänder.

Men är det någon som ifrågasätter jägare med jakthundar… De används för att människan ska kunna skjuta en annan djurart.  Mår jakthunden bra då den utsätts för vargattacker, vildsvinsattacker, fordon m.m som riskerar dess hälsa och liv? En sak till om man jämför jakt och fiske, hur ofta förekommer det att djur blir skadeskjutna, lider inte de innan eller om de hittas och blir avlivade? Är jägare också djurplågare eller inte?

Är alla människor som har djur och natur, som största intresse, djurplågare eller hot mot natur och miljö? Jag tänker även på dem som vandrar ute i naturen, traskar omkring så att det skapas stigar eller gångvägar, kliver på insekter, stör fåglar och andra vilda djur. Eller hur långt ska man dra det hela?

 

Det här blev en långt inlägg och det är mycket man ibland filosoferar över och jämför olika situationer hit och dit. Det skadar aldrig att ta sig lite tid för eftertanke och reflektera över olika val man gör i livet.

Men en sak är jag helt säker på, hade jag varit man så hade dessa åsikter och synpunkter inte tagits upp för jämnan.

Jag har nog inte hört talas om att en man med två intressen, tex jakt och fiske som dessutom är småbarnsfar ständigt får höra att hur hinner du med allt, har du inte för många intressen osv, varför leker du med maten?!

Så ursäkta mig för mina intressen och för att jag prioriterar min tid till det jag oftast själv vill göra, ursäkta att jag är en djurplågare och att jag leker med maten. Ursäkta att jag inte valt att samla frimärken som hobby eller broderier. Ursäkta att jag inte är en vanlig kvinna som ägnat mina yngre år att kämpa för att bli gravid och fortplanta mig utan istället valt att berika mitt liv med annat som gör mig lycklig och välmående.

Men varför ska jag behöva ursäkta mig??!! Det är väl snarare frågeställaren/påståaren som ska be om ursäkt för att ha ont av vad andra gör på sin fritid.

 

ute på Nömmen

( ute med grabbarna för att fiska gös på Nömmen för sisådär 13 år sedan, en lycklig “medlesvenssonfiskarinna” )

Snart är JADE här!

Som jag längtat, ja det är nästan i två års tid nu.

Jag fick ju äran att testa ett provspö av den nya serien Jade som ska komma nu till våren.

 

Sameo-Classic-Jade.jpg

 

.. och jag trivdes superbra med det!

Här kommer en liten teaser som Ken snickrat ihop!

 

 

Se där ja!

Även jag fick äran att vara med i detta filmklipp!

Hoppas nu verkligen att allt klaffar så att spöet finns ute lagom till vårfisket sätter igång!

Med yxan i gäddkäften..

Det finns dagar då det dyker upp en och annan gammelgädda i dagstidningarna.

Oftast är det glada barn som lyckats landa stora fiskar och jag kan ju inte låta bli att le över lyckan i deras ögon.

Tänk dig själv att inte räkna med att få upp en fisk som nästan är längre än dig själv.

En häftig känsla!

Som så många vet där ute så är ju inte gäddan någon lätthanterlig fisk, sylvassa tänder i tusentals och levandes är den brutalt otäck att hantera.

 

Denna artikel var något utöver det vanliga..

Gammelgäddan högg inte bara en gång, utan två!

Men andra gången var också gäddans sista gång.

 

gammelgäddan nappade

 

Glada barn och en gädda som hålls upp genom att ha satt en yxa i dess underkäke.

Ja, många är då de sätt som dessa gäddor lyfts.

Det är klykor gjorda av grenar, lip grip m.m. men denna variant har jag nog aldrig sätt innan.

 

Nåja, hur som hur så fick ju gäddan följa med hem för att vägas på en badrumsvåg.

Hoppas också att den blev tillagad på något gott sätt eller kom till användning på något annat sätt.

För ärligt talat, jag vet att många sportfiskare där ute vrider sig av denna hemska syn “en stor död gädda”. Men kanske denna gädda bidrog till att barnen i framtiden kommer att fortsätta fiska, vilket jag verkligen hoppas på, en bättre start än så här kan man ju knappast få i fiskekarriären. Då har ju gäddan ändå tjänat ett syfte.

Och jag själv tycker det är glädjande nog att se barn vara ute i naturen.

Dessa barn kanske till och med blir framtida medlemmar i Svenska Gäddklubben.

Gunnar Westrin intervjuar mig..

Det var en varm dag i oktober förra året.

Jag satt skumpandes i en minibuss någonstans på Fårö, på väg till ännu en havsöringslokal tillsammans med Jamie och Christoffer från Fårö Fishing och resten av gänget som var med på detta fiskeäventyr.

 

fr-p-bete_thumb

 

Mitt äpple (iphonen) plingade till.

Suck, jag hade glömt stänga av notiserna igen.

Men det var ett spännande och roligt meddelande denna gång.

Gunnar Westrin hade skickat en förfrågan om jag skulle kunna tänka mig att ställa upp på en liten intervju och i så fall att den blir publicerad i NSD, Norrlands näst största dagstidning.

Självklart ville jag ställa upp på det!

Dagar blev till veckor och veckor till månader och till slut så kom då frågorna från Gugge.

Jag tog tid på mig att svara på dem och igår fick jag återigen ett meddelande från Gugge:

– Slå genast upp huvudsidan på NSD! Sen om du skrollar ner på sidan så ser du en skylt där det står NSD FISKE. Där kan du gå in på NSD;s fiskesida som jag roddar. Men just nu är du tom med på huvudsidan på Norrlands näst största dagstidning.

 

NSD

 

Japp! Där såg jag en välbekant bild!

Vill ni läsa intervjun så klicka på bilden ovan.

 

Jag har alla redan fått många positiva kommentarer angående intervjun och jag tackar så mycket Gunnar “Gugge” Westrin för att du ställde så trevliga frågor och gjorde ett jättefint reportage!

Vi ses snart igen, på sportfiskemässan om inte annat, hoppas jag!!

och så hänger vi alla karpfiskare!!

Ja jösses!

Vart ska det hela sluta?

Tänk om vi sportfiskare kunde få upp ögonen på denne Nette, som nu valt att hänga ut karpfiskare i Fria Tidningen.

 

 

fria tidningen

 

Bilden ovan är länkad till en artikel som Nette Enström skrivit.

Hon hänger inte bara ut karpfiskare utan blandar även in Cecilia Gösdrottningen Grönberg i sin artikel!! Vad nu Cecilia har med detta att göra?

 

Jag blir ganska stött över en av kommentarerna som nu fanns under artikeln:

pelle: Nöjesfiske är sjukt. Att ta med sina barn till havet för att lära dom plåga djur borde vara ärende för socialen. Följande tankeexperiment är intressant (har för mig det är i djurens rätt jag läst det för många år sedan, men jag är inte säker): Hur skulle omgivningen reagera om jag tog med mina barn till parken, agnade krokar med mask och slängde ut dom på gräsmatten, så när en fågel kommer och sväljer masken med kroken i och flyger iväg, då rycker jag till så fågeln faller till marken och så drar jag in den, och sen låter jag mina barn göra samma sak… nog fan hade förbipasserande lackat ur och ringt polisen, tror ni inte det?

Hur kan man ens komma på tanken att skriva så?

För de allra flesta av oss där ute så började vårt intresse genom att vi följde med våra föräldrar/farföräldrar/morföräldrar ut på sjön metandes abborre och andra fiskarter.

Många gånger blev resultatet lite fisk till middagen, smörstekta på knäckebröd och de vi inte själva åt upp gavs till eventuella husdjur.

Är inte det ett fint sätt att lära sig överlevnad på?

Att lära sig hur man en gång i tiden gjorde för att få mat på bordet då det inte alltid fanns en närbutik runt hörnet som hade öppet dygnets alla timmar, årets alla dagar?

 

Eftersom sjöarnas och havets resurser inte räcker till så är det väl ändå bra att vi som sportfiskare inte plockar upp alla fiskar vi krokar? Men vi vill ju ändå kunna utöva vår hobby, kunna vara ute i friska luften, förebygga miljöproblem och värna om naturen.

 

Sedan jag blev en sportfiskare så har jag verkligen fått ett helt annat tänk, jag har blivit bra mycket bättre på att tänka på miljön, vara rädd om naturens resurser och till viss del även lärt mig överlevnad då ICA butiken är stängd och man måste hitta andra sätt att få tag på mat, värme och dryck.

 

OM jag hade haft egna barn så hade jag lärt dem det viktiga ute i naturen, lärt dem fiska, lärt dem värna om alla djurarter som lever i både vatten och på land, lärt dem vad som kan återvinnas av naturen och vad som inte bör finnas i skog, mark och vatten. Hellre det än att lära dem leva i en fantasivärld via spel och film.

 

Jo jag är väl medveten om att det kan tyckas vara en sjuk hobby vi sysslar med, men försök istället lyfta fram allt det som vi faktiskt gör för ett bra syfte också!

 

Lika sjukt som det är att odla fisk, plantera ut dem i olika vattensystem bara för att vi sportfiskare ska kunna njuta av att plåga dessa varelser genom att kroka dem på ett eller annat sätt, lika sjukt är det ju att avla andra djur bara för att tillfredsställa oss människor. Jag syftar på hundar, katter, marsvin, kaniner, hästar, fåglar och till och med vandrande pinnar. Dessa djur har ju aldrig någon frihet! De sätts i burar, dresseras, friseras, kläs och tränas till att göra det vi människor vill att vi ska göra medan fisken faktiskt får simma i frihet, för det mesta, mellan krokningarna. Blinkar

 

Ja, som sagt, hur man än vrider och vänder på det hela så kommer det alltid vara så att den största och mest idiotiska arten på denna planet är just vi människor. Kanske jorden skulle vara fredligare och alla varelser lyckligare om vi alla hade fotboll eller golf som hobby istället……

För det kan väl ändå inte skada naturen eller något djur, eller andra varelser. Men då kanske mullvadsaktivisterna vaknar till liv, för vem vill väl ha mullvadshögar på en fotbollsplan eller ännu värre en golfbana?

 

Nu undrar jag bara vad Nette ska skriva om nästa gång för att kasta skit över oss sportfiskare och hur hon ska kunna vinkla det så att Cecilia Grönberg får ännu en däng av journalistisk avundsjuka.. Regnbågsfiske kanske? Jag har faktiskt sett att Cecilia flugfiskat regnbåge.. Detta ska bli oerhört spännande att följa upp!! Sarkastisk

Isen höll!

Igår blev det äntligen av!

Ett litet ismetespass hemma på sjön.

 

Vippa-i-dimman

 

Dagen bjöd på dis, dimma och ett par plusgrader.

 

Som-ett-barn-i-väntan

 

Hela familjen samlades på sjön och likt ett barn på julafton, sitter man där fylld av förväntan över att det ska plinga hos någon av de 10 ismetesspöna som är riggade.

Att få se vippan flänga fram och tillbaka, linan som löper ut medan man väntar på att få göra mothugget.

 

Alvin-väntar-på-hugg

 

Syrran med familj hälsade på och efter att barnen åkt skridskor på en upplogad del av sjön så hälsade de på oss för att grilla lite korv och vänta på fäll.

 

Ur-avgrunden

 

Det tog inte lång stund innan första fället kom och Felix med sin onda rygg, var först framme.

 

Vacker-buk

 

En vacker och småfet gädda synade vyn ovan vattnet och isen.

 

Stolt-snipjägare

 

Avkrokning och lite posering skedde snabbt innan..

 

catch-and-release

 

.. det var dags att syna vyn under ytan och isen igen.

 

hej-då

 

Tack och hej för denna gång!

 

Det var riktigt härligt att komma ut ett par tre timmar.

Bara ta det lugnt och njuta av sällskapet där ute på sjön.

En härlig familjedag med mycket bus och skratt.

 

Sussi-med-första-gäddan-2014

 

Även jag fick äran att landa årets första gädda.

 

 

lillebror-med-rosa-pulkan-på-släp

 

Den rosa pulkan lever än!

Eftersom lillebror inte lyckades landa någon fisk denna dag, fick han äran att dra pulkan iland istället Blinkar