Gäddflugbindare nr 2

Specialgäddfluga nr 2 damp ner i min brevlåda någon dag efter att nr 1 landat.

Denna fluga är skapad av ingen mindre än Marcus Hermansson Thorvald, JAPP det är den Marcus som är butikschef på Hökensås.

Det är en smått halvgalen kille, men jag gillar honom ändå.

Jag fick äran att åka med Hökensåsgänget hem från en mässa i Uppsala för lite drygt ett år sedan, Marcus och jag vart förpassade till baksätet och jag kan lova er att jag nog aldrig upplevt en bilfärd gå så snabbt hem från Uppsala någon gång.

Det var humor på låg nivå, naturligtvis på den nivå jag gillar så jag hade mer eller mindre magont när jag väl kom hem efter allt skrattande.

Något jag minns speciellt var att det regnade kor.. ( det går att klicka på den gröna “regnade kor” texten så kanske ni förstår vad jag skriver om )

 

Marcus-Hermansson-Thorvalds-gäddfluga

 

Som sagt, denna giftiga och fluffiga fluga ska bli spännande att prova!

Marcus skickade även med en bonusfluga..

 

Marcus-HermanssonsThorvalds-rosa-fluga

 

En rosa såklart!!!

Tusen tack Marcus!! Du är grym!!

 

Tänk om Hökensås eller Baltak kunde erbjuda fina gäddvatten i både strömmande och gölar då skulle jag åka dit på stört! Blinkar

Gäddflugbindare nr 1

För ett tag sedan gjorde jag ett blogginlägg där jag sökte efter flugbindare som ville ställa upp och göra en specialfluga för gädda.

Blogginlägget finns att läsa –> HÄR <–

Nio stycken nappade och mailade mig.

Här kommer första flugan som damp ner i min vackra brevlåda för några dagar sedan.

 

Jonathan-Bergs-gäddfluga

 

Denna kreations skapare är ingen mindre än Jonathan Berg.

 

Jonathan har jag inte träffat ännu men jag har hört ryktes vägar att detta är en äventyrslysten kille som binder helt outstanding vackra och kreativa flugor.

 

Magazinet

 

Jonathan var en av killarna som var i Amazonas och fiskade, mer om det kan ni läsa i +MagazineFishEco genom att klicka på bilden ovan.

 

En kort presentation från Jonathan him self:

Mitt namn är Jonathan berg och bundit flugor sen jag var 11 binder allt från virkade dagsländor till stora gäddflugor det roliga med flugbindning är att man kan själv välja hur sina skapelse ytligt/djup och färg combos. På senaste tid har jag börjat binda mycket med foammaterial ,väldigt roligt material att jobba med.
Om jag tar beställningar..  njae inte direkt binder mest för rolighetens skull och till polare , men om nån har nån önske färg/combo varför inte bara maila
info@fishingstore.se ( http://fishingstore.se/) för önskad skapelse

Vad denna kille helst fiskar hemma i Sverige är gädda på fluga ( ja underligt vore det annars med tanke på vilka vackra och spännande gäddflugor han själv binder)

Tusen tack Jonathan för att du bundit och skickat mig denna gäddfluga, det ska bli superspännande att testa den när isen släppt och i nuläget vill jag inte avslöja vilket material du använt dig av, eller vilka finurligheter flugan besitter.

Hoppas jag hinner träffa dig och utvärdera din fluga innan du drar till Sudan i juni och provar flugfisket där!!!!

Flugfisketävlingar

Nu till våren är det två flugfisketävlingar man inte bör missa.

Den första är Lord of the Ring, en tävling i flytring där det gäller att flugfiska upp gäddor.

Lord of the rings

Hemsidan är ännu inte klar men mer info finns –> här <–

Broschyren fick vi med oss från Fiskekryssningen och vi vart genast taggade på att pumpa upp flytringarna och plocka fram simfötterna. Tävlingen verkar vara jättekul och det är första gången nu i år som den hålls. Felix och jag hoppas verkligen kunna vara med på detta jippo.

Den andra tävlingen är Lord of the fly

Lord of the fly

En riktigt rolig tävling där allt kan hända.

Jag har varit med i Lord of the fly i två år men det är ännu osäkert om jag kan vara med i år.

Jag hoppas vi träffas på någon, kanske båda, av dessa tillställningar!

Sussi in net!

I förra inlägget skrev jag att jag blivit med nät.

Sen blev det radio silence här på bloggen.

Ja, det är inte alltid att vardagen blir som man tänkt sig. Jobbet strular, arbetstiderna ändras och jag har nu jobbat vaken natt för första gången på flera år.

Om nu detta inlägg blir lite konstigt skrivet så kan det bero på att mina två hjärnceller inte alls är i fas med varandra. Det är som att traska runt i ett slags vakuum.

Men hur som hur..

Det kom ett stort paket hem till mig med massor av spännande grejer från Aclima.

 

Aclima produkter

 

Underställ i nät, mössor, sockar, sport BH och annat bra ha mot kylan där ute. Ja, en del av dessa kläder ska tydligen funka fint även varma dagar..

 

Allt detta har jag “Heikki Fiskegubben Vainionpää”  att tacka för!

 

Aclima nät

 

Så igår hoppade jag i nätunderstället.

 

aclima nättröja

 

och redan här är jag väldigt positiv till klädernas utformande. Tröjan är lite längre och går ner under bakpartiet vilket förhindrar att det blir en glipa mellan byxor och tröja och därmed inget kallras på ländryggen!

 

Sussi provar Aclima

 

Så jag begav mig ut till stallet och tog en ridtur i gårdagens väder som bjöd på 7 minus och lätt snöfall.

Det sägs att dessa underkläder ska funka bra både vid fysisk aktivitet och vid stillastående och de klarade första testet. DVS rejäl fysisk aktivitet!!

 

Jag ska göra en längre artikel och verkligen prova kläderna på alla möjliga sätt innan ni får veta mer, dessutom ska det tas bättre bilder än dessa men ibland latar man sig med att inte plocka fram systemkameran. Kvalitén blir ju därefter också Blinkar 

Det kommer att bli en artikel i nästa FishEco Magazinet

Tro det..

.. eller ej.

Men jag har gått och blivit med nät!

 

Sussi i nät

 

Jag har haft fullt upp ikväll att prova lite olika nät och JA jag erkänner, NÄT IS DA SHIT!!

 

Ni undrar säkert vad i hela friden detta är, men jag måste ta lite bättre bilder innan jag kan förklara och visa mer än så här.

Så håll utkik i nästa blogginlägg!! BlinkarÄngel

Olika forum…

Jag har blivit väldigt bekväm av mig.

Tidigare, innan facebook slog till med full kraft, så sneglade jag in på ett par fiskeforum här på nätet.

 

edge

 

Edgeflyfishing var ett av dem

 

fiskesnack

 

och fiskesnack var det andra.

Här snokade jag runt bland olika trådar och försökte bli klokare på den hobby jag utövar.

 

Nu är det dock mer sällan än ofta jag tittar in på dessa två forum.

Ja, jag har blivit allt för bekväm.

Jag gillar att ha det mesta samlat under ett och samma inlogg, under en och samma sida och då är Facebook och dess grupper bra mycket smidigare att husera i.

 

Svenska Gäddfiskare FB

 

Just för stunden så är det två grupper jag följer och som jag då och då är aktiv i och Svenska Gäddfiskare är en av dem¨

 

Gäddflugfiskare FB

 

och den som fångar mitt intresse mest är Gäddflugfiskare i Sverige. Här har jag snappat åt mig många tips, sett en hel del spännande kreationer vad gäller flugor. Språkat med övriga i gruppen och hur fisket är just nu osv.. Är det något jag letar efter så går det finemang att skriva in ett sökord via förstoringsglassymbolen längst ut till höger under omslagsbilderna. Hur smidigt som helst med andra ord.

 

 

 

Vilket forum följer du själv?

Är det förlegat med speciella hemsidor för just fiskeforum eftersom fler och fler använder facebook?

Finns det något/några fler forum jag borde följa som jag missat så tar jag tacksamt emot tips från er!!

Vi gör allt rätt…

… men ändå blir det så fel!

Sista dagens fiske denna helg blev inte heller riktigt som vi hade tänkt oss.

Den ostliga vinden piskade på ännu mer än igår men vi hade ändå bestämt oss för att bege oss ut och reka nya ställen.

 

balansgång i vassen

 

Det blev en lång promenad, längs en vik där vassen växte högt, innan vi hittade en glugg där vi kunde gå ut i vattnet.

Alla säger ju att gäddan finns i vassen!

Hmm.. Vi måste ha fattat helt fel då det inte fanns ett spår av någon gädda här, trots att vassen var flera kilometer lång.

 

Botten bestod mest av sand och dy, ingen direkt växtlighet såsom tång och sjögräs så det var bara till att traska hela vägen tillbaka igen.

 

vassludd

 

Det mjuka vassluddet kittlade oss i ansiktet där vi gick balansgång mellan staket, stenröse och meterhöga vasstrån.

 

Vi åkte till en annan plats, en vik som tidigare levererat gädda men här gick det gäss på sjön. Så pass att det var omöjligt att ens stå emot vinden och försöka ge sig på gäddflugfisket.

Så vi tog oss vidare till ännu en “säker” plats men inte ens här var de hemma.

Vattnet var riktigt grumligt, det spelade ingen roll att vi satte på dom mest flashiga flugorna vi kunde hitta! De syntes helt enkelt inte!!

 

Vi sökte till och med upp pålandsvind!!!

 

Följ länken  för att se videoklipp:

https://www.youtube.com/watch?v=RKffcrD9Kf8

 

Så allt vi gjorde rätt denna dag/helg blev ändå så fel!

 

Det enda vi fick..

 

fryst chips

 

.. var en påse fryst chips!

 

Jag vet att många nu tycker att vi får skylla oss själva som inte fattar bättre, man ger sig inte ut i sånt här väder m.m.

Men ändå, vi har haft underbara dagar!

Fått motion, fått vara ute i friska luften om än lite väl frisk kanske, Felix har äntligen köpt sig ett par nya och ickeläckande neoprenvadare, vi har språkat framtidsplaner och idéer mellan oss själv men även med Uffe på Sandhamn Marine och framförallt har vi vilat ut från alla måsten där hemma.

 

Jag lovar, vi är snart tillbaka igen.

Så lätt ger inte jag upp!! DjävulÄngel

Tungviktsfiske…

Även denna dag valde vi att sova ut.

Vinden pinade fortfarande på men det var inte fullt så kallt och fullt så blåsigt idag som igår.

Jag öppnade stugdörren för att gå upp till toaletten,  då såg jag plötsligt en skarv precis utanför stugan. Den dök ner i vattnet och kom sedan upp igen en liten bit bort med en silvrig liten fisk i näbben.

Jo, jag tycker nog att skarven är ganska så vacker i sitt utseende men det är ju inte alltid det yttre som räknas.

 

Efter en bastant frukost börjar projektet med att ta på sig alla kläder.

Vi åkte iväg till en mar här på ostkusten för att reka lite.

Maren låg en aning i lä, vattnet var otroligt grumligt och siktdjupet var knappt 10 cm.

Skulle vi få gädda här så skulle man nog behöva pricka flugan precis jämte käften på fisken.

 

Tång i is

 

På land låg tången insvept i is.

 

Istappar på strå

 

Sjögräset ovan ytan hade fått fina istoppar som klirrade vackert i stormen.

Ja, någon gädda lyckades vi då inte kroka men Felix tyckte sig ana en större virvel men den fisken vill inte fastna på kroken.

 

Vadar

 

Vi fiskade av en lång sträcka i maren men inget hände.

Det var en bit att gå och man känner sig inte smidig som en antilop precis, lager på lager och bylsig som en Michelingubbe försöker man ändå hanka sig fram mellan isflak, stenar, grästuvor, gyttja, staket och hagar.

 

Hur mycket vikt släpar man egentligen på?

Ja, då menar jag inte min egna kroppsvikt utan kläderna + utrustningens vikt.

Det är ändå ganska lite pinaler jag släpar med mig när det gäller gäddflugfisket.

Inte en massa flugaskar, ingen håv, inga mängder med tafsrullar i olika dimensioner m.m

Men ändå ville jag kolla upp vikten på det jag bär på och det är nästan så att man inte tror det är sant!

Lite drygt 9 kilo och då har jag inte ens systemkameran med mig.

 

Inte underligt att man känner sig tung och otymplig!

 

Även att inte gäddorna var på hugget idag, eller rättare sagt att vi inte hittade på dom så hade vi en fantastiskt bra dag ändå.

Vi rekade lite nya ställen, kollade bottenstrukturen och letade efter flugfiskevänliga platser.

Vi fick se havsörnen och dess mäktiga vingspann, bara det är en upplevelse i sig!

 

bukett med ispinnar 

 

och jag fick plocka en liten bukett ispinnar, vilket var första gången i mitt liv Blinkar

 

Men, igår var igår, idag är idag och i morgon är det en annan dag och vi ger oss på gäddfisket igen!!!

Vi tittar på varandra..

.. och skakar på våra huvuden!

Natten i stugan har varit lugn och sövande.

Vindarna utanför har skapat ett ljud som påminner om ljudet när man åker på en stor färja.

Det dova surret från motorerna, ja så lät det som och låter så än.

Väggarna vibrerar av kastvindarna och på något sätt känns det mysigt.

Vi är vid kusten i Blekinge, helt själva i Sandhamn Marine.

 

Denna morgon sov vi tills vi vaknade av oss själva, ingen väckarklocka på ringning här inte.

Det är var ingen idé att stressa ut då vi redan visste att en hel dags fiske skulle vi nog inte orka med i detta väder.

 

Gosväder

 

Ok, det kanske inte är det perfekta vädret att flugfiska gädda i men vi båda ville ändå gå ut en liten stund.

Det kan ju bli bra foto, en stor gädda kan hugga, de nyinköpta underställskläderna kanske håller mig varm.

Man bara måste ut och testa.

 

yrväder

 

Vindarna piskade på bra och snökristallerna peelade ansiktena, gjorde rosor på kinderna och näsorna röda likt fyllenäsor.

Fingrarna blev snabbt röda och såg ut som röda pölsor, men ut skulle vi!

 

Struntar i oväder

 

Lager ett bambooställ, aclimas onepice med baklucka som lager två, fiberpälsbyxor, fiberpälsjacka, fiberpälssockar, merinoullssockar, vindtät fleeceväst, neoprenvadare, vadarjacka och min pappas vadarskor i storlek 42 gjorde att jag inte frös ett dugg. HURRA!!!

 

Men det blev bara en timmes fiske då Felix dukade under av köld denna gång.

 

hur tänkte jag nu då

 

Ja, jag stod där och tittade ut över havet medan vinden rev och slet i mig och funderade både en och två gånger vad i hela friden vi sysslar med.

 

Men som sagt, har man inte provat så vet man inte heller hur det känns. Det kunde varit både bättre och sämre, bättre genom att gäddorna ändå skulle bjudit upp till en fredagsvals och sämre genom att det varit ännu kallare än vad det var.

 

Så Felix och jag bara tittade på varandra, skakade på våra huvuden och sa samtidigt… Vilka idioter vi är!! För detta är långt över nördighet, det är ren jäkla idioti!

 

På det igen i morgon! Vi har en ny plan Blinkar

Värme!!

I skrivande stund sitter jag och Felix i stugvärmen nere på Sandhamn Marine i Bleking.

Ute fläktar det på och man hör hur vågorna kluckar och presenningarna som skyddar båtarna på land prasslar.

Det riktigt viner runt stugknuten men det bekommer inte mig.

Jag är här för en helgs avkoppling då det varit mycket jobb sedan innan nyår och vi båda behövde komma bort några dagar.

Fast kylan utomhus försvinner snabb från min kropp och själ när jag fick veta en av de som nominerat min blogg till Sveriges bästa sportfiskeblogg 2013

 

bb_int

 

Sussi Stridh är en härligt positiv fisketjej som hela tiden drar på nya fiskeäventyr ofta på egen hand men lika ofta med spännande sportfiskeprofiler eller sin radarpartner och sambo Felix Rimfrost.

Flugfiske är i centrum för Sussis fiske och under året har man bland annat kunnat läsa om en fantastiskt spännande resa som paret gjorde tillsammans med ett gäng fiskenördar till Grönland för att lura de gäckande och otroligt vackra havsvandrande rödingarna.

Gäddfiske på fluga i havet och fiske efter öring i rinnande vatten är andra grenar i Sussis fiske som ofta kommer upp på bloggen som är väldigt aktiv och fylld med fantastiska foto från hennes äventyr. / H Lindqwist

Nomineringen var verkligen fint skrivet och jag tackar så jättemycket Hasse!!!

 

En annan sak som gör mig varm är min vän Lindha 

Hon blev nr 1000 till att gilla min fiskesida på facebook –> Här <–

 

1066_52980197080_6875_n

 

Hittade en gammal bild på oss två Ler

Lindha har påpekat att hon gärna vill hänga med på gäddfiske i Blekinge och det har jag lovat henne att hon ska få uppleva. Men som ovan sportfiskare kanske det inte är så trevligt att stå ute i full snöstorm, så vi tar tag i detta framåt våren istället.

 

Jag har råkat på en rejäl förkylning så det kan ju inte bli värre av att stå ute och fiska kommande dagarna, men vi får väl som om jag har rätt eller fel i det.

 

Återigen, tusen tack både Hasse och Lindha för att ni höjer värmen inom mig <3