Sjösättning..

I lördags var det så dags att sjösätta flytringarna.

De har legat och vilat i några år och tja, jag måste erkänna att jag vart otränad på att trampa vatten.

 

_MG_8369

 

Felix och jag åkte till en närbelägen sjö, traskade med våra flytringar genom buskar och snår och hittade till slut en liten glugg där man kunde komma ut i vattnet med våra flytetyg.

 

_MG_8382

 

Det tog en liten stund att trampa sig ut i motvinden och samtidigt spana efter tecken som kunde leda till krokad gädda.

 

_MG_8390

 

Jag testade att köra med sjunklina men det var ingen bra idé. Linan snodde in sig i diverse sjögräs och andra växtligheter.

Så det blev till att köra med flytlina istället.

Men jag har ändå en plan angående detta med sjunklina, men det ska jag testa i hemmasjön där jag vet att bottenstrukturen är helt annorlunda.

 

 

Nåja, det var första flytringsturen detta och hur det slutade kan ni se på filmklippet nedan

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=8TcKiDPfe7M&hl=en&hd=1]

Tradera mera..

Det börjar närma sig mer och mer nu.

Vi ska flytta så fort huset sålts och att lämna 110kvm + biytor i from av olika bodar till att bo i en liten gäststuga på ca 20kvm gör att det måste minimeras bland prylarna på alla håll och kanter.

 

Så det kommer säkerligen att dyka upp både det ena och det andra på tradera framöver.

 

Vision Subzero

 

Min primaloftjacka ligger ute till försäljning, den som var en trogen följeslagare under några dagar på Grönland.

 

Myggjacka

 

Mygg och knottjackan som aldrig kommit till användning.

 

Vision polarteckvantar

 

Torgvantmodellen från Vision sparar jag inte heller på.

Visserligen tar dessa plagg ingen större plats men jag har ändå fått prioritera annat som ska spara.

 

Så vill du göra ett kap, klicka på bilderna för att komma till respektive auktion.

Veckans boktips!

Vi håller på och röjer för fullt här hemma bland alla möjliga och omöjliga pinaler.

Felix har lagt ut en av sina två böcker, Flugbindning på mitt sätt av Lennart Bergqvist, på tradera.

Budtiden slutar i morgon kl 19:59 så är någon av er intresserade av denna bok så klicka på bilden nedan för att komma till annonsen.

 

flugbindning på mitt sätt

Röstning och välgörenhet!

Jag har precis avslutat min egna tävling/utlottning här på bloggen och det finns så många andra där ute som gör ett kanonjobb och ger oss valet att bidra till välgörenhet och samtidigt möjlighet att vinna något trevligt.

 

Nu kan vi, alla som vill, hjälpa till att rösta fram bästa fiskenyheten.

 

Bästa Fiskenyhet

 

Klicka på bilden ovan för att komma till fiskenyheter.se och se hur du ska gå tillväga för att rösta och hjälpa till

 

Jag har gjort det och hoppas att många fler dra sitt strå till stacken Ler

och vinnarna är…

Nu är det hög tid att presentera de 10 som vann entrébiljett till sportfiskemässan + värdecheckar till Leech och Sameo 

 

priset

 

Det kom in en hel del kommentarer och det var 67 stycken som svarade rätt att flugan heter Storm Pike.

 

Jag numrerade alla deltagare som svarat rätt och skrev upp dem på ett block.

Felix fick sedan välja ut 10 nummer mellan 1-67 så här är då vinnarna!

 

Vinnarna

 

Vinnarna har nu fått mail av mig och jag hoppas alla svarar på det så att jag kan skicka hem vinsten till var och en.

 

Tusen tack för ert deltagande!!

Hoppas ni får glädje av detta och att vi ses på mässan!

Jojken som grep mitt hjärta!

Igår såg jag av en delning på facebook.

Jag blev såklart nyfiken och kollade in klippet och blev så pass tagen att jag vill dela med mig av klippet här..

 

Nästan varje resa vi gör upp till Storsjö kapell, så passerar Flatruet antingen på vägen dit eller hem. Då passerar vi även Mittådalen “Mithe” och denna plats liksom Skärkdalen är för mig något magiskt. Jag kan inte sätta fingret på vad det är eller om det är just själva färden över ruet som påverkar mig, men det är så otroligt vackert på dessa platser och de griper mig ända in i själen.

 

Renar-p-flatruet_thumb

 

När man kommer över trädgränsen och får se alla vackra renar som lugnt går och betar..

 

kokekaffe-2

 

Att sätta sig jämte vattnet och njuta av kokkaffe..

 

Rövrafallet

 

höra fisk som vakar och vatten som porlar..

 

Sussi med Storåharr

 

Att få lägga ut sin fluga och få känna nappet av sommarens första harr…

 

Röda prickar-2

 

och ibland även öring..

Jag då njuter jag verkligen för fullt i både kropp och själ.

 

Tänk att kunna lägga till ytterligare att ljud som ger sinnesro!

Att bara kunna luta sig tillbaka och vara HÄR OCH NU

Det här är verkligen något jag skulle vilja lyssna på live, där vid knastret från brasan medan kaffedoften sprider sig!

Så vem vet, kanske man har turen att springa på Jon Henrik Fjällgren från Mithe nästa gång vi är uppe i Härjedalen/Jämtland, det skulle vara helt fantastiskt trevligt!!

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=woEcdqqbEVg&hl=en&hd=1]

 

Även att denna jojk är vemodig, nu när man vet att den är tillägnade en speciell person i Jon Henriks liv, men ändå.. Jag kan inte låta bli att njuta, känna pulsen gå ner och just här och nu nära nog befinna mig mentalt uppe på fjället..

Vår..

Idag var det en riktigt härlig dag!

Jag kunde nästan höra hur isen gav med sig centimeter för centimeter och nu är det inte lång tid kvar fören jag kan sätta igång och provfiska alla flugor jag fått hemskickat.

 

Sist ut är flugor från Jonas Gafvelin..

 

Jonas Gafvelin

 

Jag kommer att ha att göra i flera dagar med att prova alla dessa kreationer, bara hoppas gäddan är på plats för att underlätta mitt testfiske!

 

Jonas i Strömhult

 

Jonas träffade vi under en tripp till Strömhult i juni förra året, det var en kille som verkligen smälte in i gänget och vi hoppas alla att våra vägar korsars fler gånger framöver.

 

Tusen tack Jonas för ditt bidrag!

Vi ses på mässan hoppas jag!!!

Mera gäddgodis…

Mitt under inspelningen av podcasten i fredags så kom brevbäraren med ännu ett spännande paket med gäddflugor i.

Denna gången var det bidrag från Johan Lindqvist

 

Gäddgodis-Johan-Lindqvist

 

Anton Tsvetkov satt mer eller mindre och dreglade över flugorna som fanns i paketet och mer om det kan ni hitta genom att lyssna på hans podcast. Se mitt tidigare inlägg som finns –> HÄR < –

 

Johans flugor är enormt vackra och välbundna, att jag dessutom fick med två bonusflugor gjorde mig ännu gladare Ler

 

Johan-Lindqvist.jpg-webb

 

Men detta är dock flugan jag efterfrågade vad gäller färg och utförande.

Flugorna ska snart doppas i gäddvatten här på hemmaplan, det skiter sig ganska rejält med isfisket just nu.

Var ute på sista passet i måndags och isen är nu på väg att försvinna så jag vågar inte ge mig ut mer nu.

 

Är du med i Facebook så se till att gilla sidan “Gäddflugfiskare i Sverige” där är Johan flitig med att lägga upp sina vackra flugor och säkerligen inspirerar han många andra flugbindare där ute.

 

Tusen tack för ditt bidrag Johan!

Jag lovar att återkomma med resultat så fort tillfälle ges!!

 

Nu har jag bara en flugbindare kvar att presentera men det tar jag i ett blogginlägg framöver..

Podcast!

På alla hjärtans dag fick vi ett celebert besök här hemma.

Just på denna dag då kärleken ska firas lite extra var vår älskvärda lilla gosse Anton Tsvetkov en välkommen gäst.

 

Ja självklart är han minst lika välkommen alla andra dagar också.

 

Anton-och-Felix-webb

 

Syftet med Antons besök var att lämna en fantastiskt vacker och väldoftande blombukett till mig och att spela in en podcast med mig och Felix Blinkar

 

Jisses så kul det var och ett par timmar bara försvann i ett nafs.

Vi satt där och babblade på om allt möjligt mellan himmel och jord.

 

Rysken Fishing

 

Klicka på bilden ovan för att komma till Antons hemsida, Rysken Fishing och lyssna gärna till vårat babbel.

 

Tack Anton, rara du, för att du hälsade på oss och hjälpte din gamle mor i stallet dessutom <3

Skilja anglarna från vettet!

Jo ni har säkert hört uttrycket att skilja agnarna från vetet, men den här helgen så fick uttrycket moderniseras en aning för att mer passa in på detta med sportfiske.

Så varför heter det just sportfiske här i vårt land, istället för lustfiske eller lystfiske som de säger i Danmark?

Kan det vara så att det är en sport att ge sig ut och fiska, oavsett väder och vind, oavsett is som bär eller brister, oavsett död eller levande betesfisk osv?

 

Snögubbe Felix

 

Fredagsmyset innebar lite pyssel med nya pulkan.

Lördag morgon rekade vi isen på en, för oss, ny sjö.

Betalade fiskekort och gav oss ut.

Det fläktade en aning ute men visade sig sen bli värre och värre, snöstorm och blötsnö gjorde oss inte direkt varma och goa på isen.

 

Snöig skrylla

 

Skryllan och pulkorna försvann nästan i ett snötäcke.

 

Magnus snöiga stol och Termos

 

Magnus Hammarströms stol välte av snötyngden och termosen fick jobba stenhårt för att hålla kaffet varmt.

 

Snipga i snöstorm

 

Snipjägaren sprang på fäll, trots ryggskott som håller på att avta..

 

Stolt snipjägare

 

Men skitväder och onda ryggar är som bortblåsta när fisken väl visar sig vara… just det, ännu en SNIPA!!

 

Tittut gädda

 

Sista gäddan som fick syna livet ovan isen var även den en liten snipa, så vi gav upp efter dryga fyra timmar på sjön.

 

Jo, vi har fortfarande ca 10-15 cm kärnis på en del sjöar här på Småländska Höglandet.

 

Vadarkläder på isen

 

Söndagen lovade bättre väder och jag valde att hoppa i neoprenvadarna och de nya dubbade vadarskorna istället för flytoverall.

Kan säga att valet var hel rätt med tanke på att det spöregnade och blåste nästa hela dagen.

Det var tokblött överallt!!

Men vi klagade inte. Nej då, vi satt så snällt och väntade ut alla 13 fäll på våra 12 riggade spön i nästan 5 timmar.

 

Lämnar här med detta blogginlägg och bjuder er på ett litet filmklipp från helgens bravader!

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=nTPegk-BgoY&hl=en&hd=1]