Glasögon på!!

Tror inte man kan tjata nog om hur viktigt det är att skydda ögonen mot solljus och framförallt mot vassa krokar!

Det brukar cirkulera otäcka bilder på ögon där diverse olika typer av krokar har satt sig, fy 17 så snuskigt! Tänker inte lägga upp någon sådan bild här utan är du intresserad av att se, så är det ju bara till att googla.

 

SONY DSC

 

Just nu har jag ett par verkliga favoriter!

Nämligen Leech´s sköna brillor!

 

S8315Asunrise

 

Felix och jag köpte var sitt par på sportfiskemässan och jag använde mina när jag var i fjällen och isfiskade. De funkar lika bra i strålande solsken som när det är lite mulet ute. De täcker väldigt bra också så här är det bara plus.

Enda minuset var “senilsnöret” som följde med, gummit som sitter i ändarna fastnar i håret så jag har valt att inte använda snöret.

 

Jag har under årens lopp provat många modeller men dessa håller världsklass jämfört med de andra märkena jag provat. Det finns dock ett märke till som jag så gärna skulle vilja prova, men det får bli senare.

 

Har du något favorit märke på fiskeglasögon som du vill tipsa om?

Flugor och tyger!

Idag när jag kom hem låg det ett trevligt kuvert i min brevlåda!

 

IMG_2532

 

Ett gäng flugor från Johan Klingberg!!

Ska bli så spännande att prova dessa igen.

Fick en av honom i höstas och regnbågarna i Strömhult vart som tokiga i den röda masken!!

 

Idag fick jag också, äntligen, tag på ett fint tyg!

 

294923_10150829297552081_665597080_9474116_828151955_n

 

Tänkte sy spö fodral och rullpåsar, sen får vi se om det blir något mer kul utav dessa tyger. Vet med mig att det är riktigt ont om tid just nu till att sitta inne och pyssla men det kanske kommer en ledig dag framöver då regnet står som spön i backen och jag inte har miljoner andra saker som måste prioriteras..

 

För mig är det jobbarhelg som vankas men jag ska hålla ett öga öppet på facebook för att se hur det går för de som är med i Lord of The flys deltävling i Sävenfors nu på lördag. Skitfiske önskar jag er alla och må bästa kvinna eller man vinna!!! Efter lördagens tävling får vi då se vilka som går vidare till finalen i Gänglan den 26:e

 

Tajt Lajns!!

Bakom kulisserna!

När vi tjejer träffades på fotokursen i helgen så passade vi på att ta varandras bilder från Strömhultaresan. Det är så jäkla kul att titta igenom de andras bilder! Ikväll tittade jag på Saritas och tar mig friheten att bjuda på lite av dem här.

 

Vakfest-överallt

 

JA snacka om vakfest!! Det vakar precis överallt!!!!

 

Blir-bilden-bra-så-här-tro

 

Sarita, tror du dessa bilder blir bra??

 

Ingrid-gör-segerdansen

 

Ingrid gör segerdansen, eller så var det regndansen.. Minns inte riktigt!!

 

bland-vitsipporna

 

Fisheye objektiv är kul och det syns nog att vi hade skrattfest som vanligt när vi umgås på våra fiskeresor!!

 

Panerad-fisk-och-kameran-un

 

En fruktansvärd bild! Fisken till vänster är panerad med löv och jord, jag har så mycket kläder på mig för att inte frysa ihjäl denna kalla majdag, så jag ser ut som en gravid michelingumma, under jackan hänger min Nikon systemkamera i skydd från regn och i väskan har jag det andra objektivet.. Snacka om packåsna!!

 

på-väg-hem

 

Jag och Anscha på väg tillbaka, över minfältet,  efter två dagars fiske i Strömhult.

 

Ja ni ser, det händer så mycket mer när vi är ute men det är ju sällan ni får kika in bakom kulisserna!!

Strandgölen

Igår morse gick jag upp kl. 04:30, laddade kaffet och sen var det bara till att väcka de andra brudarna. Vi åkte till Strandgölen för att fiska och fota, denna kyliga morgon, ett par timmar innan frukost. Dimman låg vackert över vattnet och fiska vakade både här och där.

 

002

 

Det var helt vindstilla och spegelblankt.

 

004

 

Martin var taggad till att börja fiska.

 

007

 

Han traskade iväg till andra sidan gölen.

 

015

 

Även jag satte ingång att svinga flugspöet och fick ganska snabbt en fisk på kroken, men fisken vart som galen och gjorde ett flertal luftsprång, flugan släppte.

Sen tog det inte många minuter innan jag hade ytterligare en fisk på kroken, då hade fotograferna rymt från platsen men jag såg Janne ( som också var med på kursen ) en bit bort så han tog sin kamera och kom för att fotografera en drillande Sussi. Tyvärr var inte den fisken så rolig, inga rusningar, inget motstånd och jag började undra om den verkligen var kry.

 

Väl i håven så såg den skadad ut, en hane på 2,6 kg så jag valde att behålla fisken eftersom dess kondition inte var bra. Stjärtspolen var skavd så pass att benen stack ut och när jag öppnade fisken så var köttet mer åt det vita hållet än åt det röda och levern hade en väldigt ful färg.

 

Visade sedan bilderna för Martin Ångnell. Det var nog bra gjort att ta upp den skadade regnbågen.

 

Efter frukost och städning av stugorna åkte vi tillbaka till Strandgölen igen för att fortsätta fiska och fota men nu blåste det rejält vid gölen.

 

050

 

Så istället får att jaga fisk satte jag och Sarita igång att fotografera sländor istället.

 

070

 

Det var fullt av sländor på oss, i träden och på vattenytan så vi hade fullt upp.

 

078

 

Varken Sarita eller jag kan namnen på dessa flygfän men vi spånar på att gå en liten kurs framöver för att lära oss mer. Framförallt är det ju så skoj att kunna namnen på dem när man är ute och leker med kameran.

 

Efter en god lunch ute vid gölen så kände vi tjejer att det var dags att dra oss tillbaka medan grabbarna fortsatte fisket en stund till. Vi bytte om och begav oss tillbaka till semesterbyn för att prata mer med Martin och självklart shoppa lite också. Felix anslöt lite senare och när tjejerna åkte hem så åkte vi två tillbaka till Strandgölen igen, men vinden piskade på åt alla håll så efter några kast med flugspöna tyckte vi att det räckte för denna gång.

 

082

 

Så efter virrvarr av insekter

 

113

 

och simmande svarthakedopping begav vi oss hemåt igen efter en lärorik helg med kameran och flugspöna i högsta hugg.

 

Flugfiske i Nordens Foto/fiske kurs har gett mig en hel del mer kött på benen vad gäller både flugfiske och fotografering. Även att själva fotokursen låg på en aningens hög nivå så lyckades jag nog ändå ta till mig en massa matnyttigt.

 

Tack min älskade Felix för kursen!

Tack Sarita, Ingrid, Anscha och Janne för en rolig helg, tack Martin Johansson (Stendalen) för marktjänsten och tack Peter Olsson för din kunskap och alla dina tips!!

Tack Hökensås och Baltak

Foto/Fiskekurs med FiN

Igår eftermiddag, vid 17-tiden, anlände vi till butiken i Hökensås och slöt upp med de andra.

Efter en snabb incheckning i stugorna, där jag fick bo med tjejerna och Felix med killarna, så var det dags för god middag i restaurangen.

Mätta och glada var det hög tid att förpassa sig till konferenslokalen för att gå igenom lite grundläggande ( men väldigt avancerat ) photoshop, genomgång av kamerautrustning och lite om vad man ska tänka på när man fotograferar.

 

Idag var det frukost vid 9 sen drog vi iväg till Baltak med foto- och fiskeutrustning.

 

fluga

 

Alltid spännande att prova nya vinklar, idéer och inställningar på kameran som leder till något bättre bilder.

 

Felix-fiskar

 

Felix försökte fiska lite så att jag hade något motiv att träna på, det finns ännu massor mer man ska tänka på för att få ännu bättre bilder men jag fokuserade mest på att ha kameran rätt inställd till att börja med.

 

Felix-fiskar-och-blir-fotad

 

och jag är som sagt inte ensam om att ha kameran i högsta hugg! Se bara på bordet bakom där all utrustning finns!!

 

Sarita-fotar

 

Sarita försöker hitta fokus och rätt vinkel.

 

Martin

 

Martin som skötte markservicen fick också stå ut med att bli ett objekt genom linsen.

 

Tomas

 

Tyckte det var jättekul att springa på min gamla ( nåja han är visserligen något yngre än mig ) fiskepolare Thomas, som också bor i Nässjö. Självklart hamnade han på bild!

 

bofink

 

Liksom en närgången liten bofikshane.

 

137

 

Kaffemuggen är ju ett måste vid alla fiskeresor!!

 

Saritas-Orvis

 

Det sista för dagen blev Saritas fina rulle och spö innan det var dags att lämna Baltak och åka tillbaka till Åsen.

 

Hann med lite fiske också men det var ganska mycket folk i Baltak denna dag, vilket ledde till skygg fisk och svårt att få någon krokad.

 

Efter middagen ikväll var det åter dags att sätta sig i skolbänken och redigera bl.a. dessa bilder.

Nu är det hög tid att sova för i tidigt i morgon bitti ska vi vara på plats vid Strandgölen för att få till fina bilder och trevligt fiske!!

Strömhult sista fiskepasset..

Skulle tagit lite sovmorgon igår men vaknade 05:20 så det var bara att kravla sig ur slafen och gå upp och sätta på kaffe. Som vanligt var jag först upp. På vägen ut från storstugan till toaletten såg jag fisk som vakade förföriskt i dammen.

 

Minusgrader och frost även denna morgon så medan jag intog kaffet passade jag på att blogga lite, de andra Fjällorna började sakta vakna till liv.

 

Vid 7-tiden greppade jag flugspöet och traskade ner mot strömsträckan, Fjällorna var redan i full gång med att fiska.

 

007

 

Jag tog det lugn och passade på att fotografera lite. Här är det romkorn från Saritas stora fisk som hon tog kvällen innan..

 

012

 

A-C landade en fin båge precis när jag var på väg så det blev lite fotografering även här.

 

IMG_2494

 

Tyvärr råkade A-C sticka sig själv med filékniven när hon skulle rensa sin fisk..

 

IMG_2495

 

Men med lite omplåstring och tryckförband så kunde hon använda sin hand igen, alltid bra att ha lite sjukvårdskunnigt folk med sig på diverse fiskeäventyr!

 

033

 

Ja, jag lyckades drilla fisk även sista fiskepasset och valde att fylla min kvot ganska snabbt så att fisken kunde frysas lite innan avfärd hem.

 

016

 

Passade på att ta lite detaljbilder på en av fiskarna innan rensning.

 

018

 

En del bilder blir otroligt läckra eller vad tycker ni?

 

020

 

Härliga fjäll och färger!!

 

025

 

Gällocket..

 

027

 

Rosa gillar vi och svarta prickar!!

 

043

 

Anscha kom traskandes med en panerad fisk, den sista för denna gång!

 

046

 

Tistlarna är på väg upp men ingen av oss tjejer var taggiga, däremot taggade hela tiden!!

 

050

 

och här är hela glada gänget inklusive Björne på Saritas axel och katten Felix i mitt knä!

 

052

 

Vem vet! Kanske jag sitter kvar där under eken..

 

039

 

Luktandes på blommor och romkorn..

 

IMG_2502

 

Men en sak är säkert! Vi Fjällor kommer tillbaka i oktober och dessutom bokade jag in den 22 november då den dagen vart obokad men då blir det ett spännande och blandat gäng, hoppas bara att inte vintern slår till med full kraft.

 

 IMG_2503

 

Jag fick åka med Ingrid, Anscha och Björne hem igen. Det blev några stopp på vägen hem, dels ett i Värnamo där vi hoppade in på sportfiskebutiken och shoppade lite och sen ett besök på en sånt där hamburgarhak.

Var lagom mosig när jag väl kom hem och längtade så efter min egen säng..

 

IMG_2501 

 

… och kudde.. Men hallå där!! Det där är inte min kudde!!!! Hmm.. Vad är det för Fjälla som har en sån här kudde??? Hahahah.. Inga namn nämnda och vi som vart involverade i detta bagage har lovat att inte avslöja vems kudden är!!

 

Nog om Strömhult och Fjällor för denna gång, men det kommer snart fler bilder och trevliga fiskerapporter!!

Strömhult en måndag kväll!!

Efter smaskig lunch och några minuters sömn var det så åter dags att försöka lura upp strömhultarna på land..

Jag satt och klurade på lite torrflugor..

 

IMG_2487

 

Plockade ihop några tussar och la ut denna bild på facebook för att låta vännerna där bestämma vad jag skulle sätta i endan på tafsen. Gul forsslända,

bibion och red tag blev det som föll för vännernas röster. Men det visade sig att torrflugfiske bara var till att lägga ner då det blåste som satan och det var inga ljumna sommarvindar om man säger så!

 

042

 

Klockan 15:00 gick startskottet och det var då tillåtet att börja fiska i dammen. Ingrid krokade en fin Strömhultare. Äntligen en fisk med fina och hela fenor och jösses vilken skillnad det är att drilla en sådan fisk jämfört med en som har trasiga fenor!

 

067

 

Klockan 17:00 fick vi sätta igång att fiska i strömsträckan och kvällen till ära så tog jag självklart på mig VM-tröjan!! Även jag lyckades landa en vacker Strömhultare!! Fick senare veta att Sverige slog Danmark i hockeyn så därmed ett hurra för vacker fisk och 3-kronor grabbarna!!

 

049

 

Anscha krokade en gudomligt vacker öring i pool 1 och vi hjälpte till att håva den snällt, ta en snabb bild för att sedan låta skönheten simma vidare i ån. Kan ni tänka er att den tog på en sån där skitful rosa regnbågsfluga!!! Visst är det ve och skam!! hehehe… Allt detta tjafs om flugor hit och dit!! hahaha..

 

072

 

Det växer mossa på taken på vindskydden men absolut inte på oss Fjällor! Jag har nog aldrig krokat så mycket fisk i Strömhult som denna gång!!

 

091

 

Sarita drillar fisk i pool 1!!

 

095

 

Den steg och tog på en gul forsslända och bjöd upp till en härlig fajt!!

 

108

 

En superlycklig Sarita med hennes nya pb på över 4 kilo!!!

Grattis söta Sarita, den var du så värd efter ett par dagar med trögt havsöringsfiske!!!

 

IMG_2484

 

I motljuset av en härlig dag och kväll så valde jag att bryta fiske lite tidigare. Hade ju en del fisk att filéa och kände mig mer än nöjd över dagens fångster så jag passade ville spara fisk och krafter till sista passet!!

 

Tänkte sparat detta inlägg till i morgon men en viss Tommy Suomela tjatade lite på mig så okej då! Jag publicerar detta redan ikväll!!

Men det blir ett par tre tjugo inlägg till då framöver, ska bara få tag i liten fler bilder från de andra Fjällorna!!

Strömhult en måndag morgon..

Ja det var till att hoppa ur slafen redan vid 04:45 för att se till att väcka de andra och ha kaffet klart..

 

IMG_2485

 

Några minusgrader och lite lätt dimma bjöd vädret på.

 

019

 

Första kastet gav en fin båge och en glad Sussi!

 

028

 

Anscha drog fisk även hon!

 

029

 

Ingrid visar upp sin godisask. Hmm… Vad ska man ta för fluga?

 

074

 

Katten Felix bevakade oss hela tiden.

 

IMG_2480

 

Och jag trivs som fisken i vattnet här i Strömhult!!

Det blev en hel del fisk som kom upp under förmiddagen och jag krokade även av en del i vattnet då min kvot närapå var fylld..

 

Förmiddagen förlöpte med tjo och tjim och vid lunchtid tog vi ett break för att äta och vila en stund innan eftermiddagsfisket drog igång, men det får ni läsa om i nästa inlägg..

Nu ska vi ut och fiska sista passet för denna gång!!

God morgon!!

I Strömhult..

.. med goaste Fjällor!

 

Igår körde Anscha och Ingrid förbi mig för att jag skulle få åka med dessa goa tjejer till Strömhult. Slapp köra själv denna gång!

 

Det blev ett stopp i Värnamo på City Gross för att inhandla lite proviant i form av mat.

 

IMG_2459

 

Jag tyckte att tjejerna kunde köpt på sig lite nya fiskekepsar, solglasögon och flugaskar men det ville dom inte! Undrar varför?

 

001

 

Här i Strömhult är det blått och gult som gäller.. Det är ju hockey-VM!!

 

003

 

Ingrid är som vanligt lycklig och det tror jag det! Hon och jag drog fisk så det hette duga och fick nästa lägga ner så att vi inte drog hela kvoten första kvällen.

 

006

 

Marie Goldschmidt är med oss för första gången och här är hon med sin första Strömhultarbåge!!

 

008

 

Här är jag själv med en av bågarna jag landade men tyvärr hade den inga vackra fenor. Inte någon av de regnbågar som jag landade i går hade fina fenor så jakten på vackra bågar fortsätter idag..

 

IMG_2463

 

Framåt kvällen blev det en aning kyligt, jag passade på att testa min nya vadarjacka som jag köpte, av FiNa Johan Söderberg, i vintras. Jackan är jag jättenöjd med och den kommer att användas flitigt framöver.

 

014

 

Gårdagskvällens sista landade båge bevakades noga av katten Felix som var med mig från drillning till landning.

 

IMG_2474

 

I ljuset av Saritas billyktor så fick jag instruktioner av Ingrid i att filea mina fyra bågar ( jag brukar ju rundfrysa dem annars men ville lära mig filea, vilket jag inte varit så duktig på innan ).

 

002

 

Bilden ovan är tagen nu på morgonen strax efter kl 05:00, dimman ligger över Strömhults damm, fisken vakar, fåglarna kvittrar ikapp med glada Fjällor och här ska nu fiskas fram till kl 11:30

Den lata arten!!

Jag känner att jag snart har fått nog!

Riktigt nog av allt detta som ska städas upp, ställas i ordning och tillrättavisas!

Ja, faktum är att jag är oerhört trött på min egen art, den lata arten = människan.

 

Jag är intresserad av framtiden för där ska jag tillbringa resten av mitt liv.

 

inspiration,motivation,text,albert,einstein,famous-d14700352a169b14b28a0b5d1e16324e_h

 

Överallt cirkulerar olika protester och upprorslistor på grund av vad vi människor ställt till med!

Här ska vi rädda:

Älvar

Laxar

Regnskogar

Hav

Isbjörnar

Tigrar

och en himmelens massa mer och det ironiska i det hela,

vi ska även rädda oss själva, dvs rädda barnen, bli världsförälder, forska fram botemedel till alla möjliga sjukdomar och genom att man ska bidra med en struntsumma både här och där så ska man få bättre samvete och tro att världen kommer att se bättre ut att vi människor kommer att bli odödliga.

 

Vi stoppar i oss mediciner, som vilka vi vet mycket lite, i kroppar som vi vet ännu

mindre om för att bota sjukdomar, som vi inte vet någonting om alls…

 

Nu ska vi protestera och skriva på ett uppror för att rädda laxen i Östersjön och naturligtvis skriver jag på detta!

 

Det är ju enkelt att fylla i lite uppgifter och klicka sig vidare men egentligen fiskar jag inte lax, jag äter knappast heller lax då jag i princip inte köper fisk längre så vad har jag då med saken att göra? Jo för att det ena leder till det andra.. Om laxen försvinner så kommer människan att ge sig på någon annan art osv så i långa loppet måste man ju börja reagera någonstans!

 

Det är när gräsrötterna sluter sig samman

som de bildar en gräsmatta…

 

När jag ändå är inne på lax ämnet så undrar jag varför det inte finns restriktioner på maximått? Jag menar, det finns i de allra flesta fall ett minimimått på kanske 50 cm men ett övre mått måste väl ändå vara lika viktigt om det nu ska finnas kvar stora fiskar? Är inte det lika viktigt??

 

Jag pratade med några på Lord of The fly tävlingen angående laxfiske i Norge, en del har ju pratat lite nedlåtande angående odlad fisk i put & take vatten ( så kallat köttfiske ) och då kunde jag ju inte låta bli att fråga om det nu finns någon garanti, att laxen de tar i Norge, inte skulle vara odlad?! På det fick jag inget direkt svar, annat än att nja.. det vet man ju i och för sig inte. Nähä, så vad är det för fel att fiska odlad fisk som man vet är inplanterad jämfört med att fiska den ädla laxen som man inte vet är vild eller om den har rymt från någon odling?

 

Sen kommer då nästa diskussion, detta med fiskodlingar.

Självklart är inte det heller bra ur många aspekter men så länge det finns efterfrågan så kommer alltid att produktionen att finnas till vilket pris som helst! Vi slösar med naturens resurser och när inte naturen räcker till längre så hittar vi på en konstgjord metod som ersättning.

Så hur ska man välja?

Vild eller odlad fisk?

Köttfiske eller köttfiske efter vild fisk?

 

 

När det sista trädet är fällt

Den sista floden förgiftad

Den sista fisken fångad

Då först kommer människan att upptäcka

att hon inte kan äta pengar

indianskt ordspråk

I morgon drar jag iväg på “kött”fiske efter odlad fisk med flugor som tydligen inte klassas som imitationer ( varför jag skriver så kommer ni att få svar på i ett inlägg längre fram )! Dags för en Strömhultaresa med Fjällorna igen, och jisses va vi ska dra fisk och det ska minsann leda till mjölksyra i gäddhängen!! Det ska verkligen bli superkul!!

 

Hoppas ni inte anser detta inlägg för mörkt och dystert, jag vill snarare ge lite tankeställare och agerande hos er som läser min blogg, det är därför har jag även lagt in lite visdomsord här och var. Kom gärna med reflektioner, synpunkter, åsikter och vad ni själv gör för att få andra till att reagera!