Jag känner att jag snart har fått nog!
Riktigt nog av allt detta som ska städas upp, ställas i ordning och tillrättavisas!
Ja, faktum är att jag är oerhört trött på min egen art, den lata arten = människan.
Jag är intresserad av framtiden för där ska jag tillbringa resten av mitt liv.

Överallt cirkulerar olika protester och upprorslistor på grund av vad vi människor ställt till med!
Här ska vi rädda:
Älvar
Laxar
Regnskogar
Hav
Isbjörnar
Tigrar
och en himmelens massa mer och det ironiska i det hela,
vi ska även rädda oss själva, dvs rädda barnen, bli världsförälder, forska fram botemedel till alla möjliga sjukdomar och genom att man ska bidra med en struntsumma både här och där så ska man få bättre samvete och tro att världen kommer att se bättre ut att vi människor kommer att bli odödliga.
Vi stoppar i oss mediciner, som vilka vi vet mycket lite, i kroppar som vi vet ännu
mindre om för att bota sjukdomar, som vi inte vet någonting om alls…
Nu ska vi protestera och skriva på ett uppror för att rädda laxen i Östersjön och naturligtvis skriver jag på detta!
Det är ju enkelt att fylla i lite uppgifter och klicka sig vidare men egentligen fiskar jag inte lax, jag äter knappast heller lax då jag i princip inte köper fisk längre så vad har jag då med saken att göra? Jo för att det ena leder till det andra.. Om laxen försvinner så kommer människan att ge sig på någon annan art osv så i långa loppet måste man ju börja reagera någonstans!
Det är när gräsrötterna sluter sig samman
som de bildar en gräsmatta…
När jag ändå är inne på lax ämnet så undrar jag varför det inte finns restriktioner på maximått? Jag menar, det finns i de allra flesta fall ett minimimått på kanske 50 cm men ett övre mått måste väl ändå vara lika viktigt om det nu ska finnas kvar stora fiskar? Är inte det lika viktigt??
Jag pratade med några på Lord of The fly tävlingen angående laxfiske i Norge, en del har ju pratat lite nedlåtande angående odlad fisk i put & take vatten ( så kallat köttfiske ) och då kunde jag ju inte låta bli att fråga om det nu finns någon garanti, att laxen de tar i Norge, inte skulle vara odlad?! På det fick jag inget direkt svar, annat än att nja.. det vet man ju i och för sig inte. Nähä, så vad är det för fel att fiska odlad fisk som man vet är inplanterad jämfört med att fiska den ädla laxen som man inte vet är vild eller om den har rymt från någon odling?
Sen kommer då nästa diskussion, detta med fiskodlingar.
Självklart är inte det heller bra ur många aspekter men så länge det finns efterfrågan så kommer alltid att produktionen att finnas till vilket pris som helst! Vi slösar med naturens resurser och när inte naturen räcker till längre så hittar vi på en konstgjord metod som ersättning.
Så hur ska man välja?
Vild eller odlad fisk?
Köttfiske eller köttfiske efter vild fisk?
När det sista trädet är fällt
Den sista floden förgiftad
Den sista fisken fångad
Då först kommer människan att upptäcka
att hon inte kan äta pengar
indianskt ordspråk
I morgon drar jag iväg på “kött”fiske efter odlad fisk med flugor som tydligen inte klassas som imitationer ( varför jag skriver så kommer ni att få svar på i ett inlägg längre fram )! Dags för en Strömhultaresa med Fjällorna igen, och jisses va vi ska dra fisk och det ska minsann leda till mjölksyra i gäddhängen!! Det ska verkligen bli superkul!!
Hoppas ni inte anser detta inlägg för mörkt och dystert, jag vill snarare ge lite tankeställare och agerande hos er som läser min blogg, det är därför har jag även lagt in lite visdomsord här och var. Kom gärna med reflektioner, synpunkter, åsikter och vad ni själv gör för att få andra till att reagera!