Jag känner att jag snart har fått nog!
Riktigt nog av allt detta som ska städas upp, ställas i ordning och tillrättavisas!
Ja, faktum är att jag är oerhört trött på min egen art, den lata arten = människan.
Jag är intresserad av framtiden för där ska jag tillbringa resten av mitt liv.
Överallt cirkulerar olika protester och upprorslistor på grund av vad vi människor ställt till med!
Här ska vi rädda:
Älvar
Laxar
Regnskogar
Hav
Isbjörnar
Tigrar
och en himmelens massa mer och det ironiska i det hela,
vi ska även rädda oss själva, dvs rädda barnen, bli världsförälder, forska fram botemedel till alla möjliga sjukdomar och genom att man ska bidra med en struntsumma både här och där så ska man få bättre samvete och tro att världen kommer att se bättre ut att vi människor kommer att bli odödliga.
Vi stoppar i oss mediciner, som vilka vi vet mycket lite, i kroppar som vi vet ännu
mindre om för att bota sjukdomar, som vi inte vet någonting om alls…
Nu ska vi protestera och skriva på ett uppror för att rädda laxen i Östersjön och naturligtvis skriver jag på detta!
Det är ju enkelt att fylla i lite uppgifter och klicka sig vidare men egentligen fiskar jag inte lax, jag äter knappast heller lax då jag i princip inte köper fisk längre så vad har jag då med saken att göra? Jo för att det ena leder till det andra.. Om laxen försvinner så kommer människan att ge sig på någon annan art osv så i långa loppet måste man ju börja reagera någonstans!
Det är när gräsrötterna sluter sig samman
som de bildar en gräsmatta…
När jag ändå är inne på lax ämnet så undrar jag varför det inte finns restriktioner på maximått? Jag menar, det finns i de allra flesta fall ett minimimått på kanske 50 cm men ett övre mått måste väl ändå vara lika viktigt om det nu ska finnas kvar stora fiskar? Är inte det lika viktigt??
Jag pratade med några på Lord of The fly tävlingen angående laxfiske i Norge, en del har ju pratat lite nedlåtande angående odlad fisk i put & take vatten ( så kallat köttfiske ) och då kunde jag ju inte låta bli att fråga om det nu finns någon garanti, att laxen de tar i Norge, inte skulle vara odlad?! På det fick jag inget direkt svar, annat än att nja.. det vet man ju i och för sig inte. Nähä, så vad är det för fel att fiska odlad fisk som man vet är inplanterad jämfört med att fiska den ädla laxen som man inte vet är vild eller om den har rymt från någon odling?
Sen kommer då nästa diskussion, detta med fiskodlingar.
Självklart är inte det heller bra ur många aspekter men så länge det finns efterfrågan så kommer alltid att produktionen att finnas till vilket pris som helst! Vi slösar med naturens resurser och när inte naturen räcker till längre så hittar vi på en konstgjord metod som ersättning.
Så hur ska man välja?
Vild eller odlad fisk?
Köttfiske eller köttfiske efter vild fisk?
När det sista trädet är fällt
Den sista floden förgiftad
Den sista fisken fångad
Då först kommer människan att upptäcka
att hon inte kan äta pengar
indianskt ordspråk
I morgon drar jag iväg på “kött”fiske efter odlad fisk med flugor som tydligen inte klassas som imitationer ( varför jag skriver så kommer ni att få svar på i ett inlägg längre fram )! Dags för en Strömhultaresa med Fjällorna igen, och jisses va vi ska dra fisk och det ska minsann leda till mjölksyra i gäddhängen!! Det ska verkligen bli superkul!!
Hoppas ni inte anser detta inlägg för mörkt och dystert, jag vill snarare ge lite tankeställare och agerande hos er som läser min blogg, det är därför har jag även lagt in lite visdomsord här och var. Kom gärna med reflektioner, synpunkter, åsikter och vad ni själv gör för att få andra till att reagera!
Bra skrivet Sussi! Jag tror att vi måste försöka påverka vår omgivning till att bli mer medvetna om vilka problem som finns och hur man kan hjälpa till. Jag tror på ordspråket många bäckar små blir snart en stor å 😉 Alla små insatser räknas, hoppas vi kan lära oss att alla måste dra sitt strå till stacken och jag tror att vi kan lära oss att leva i välfärd utan att konsumera på ett ohållbart sätt…
Ja Hasse! Bara man väcker reaktioner hos ytterligare en lat människa så har man i alla fall gjort något! Tack för ditt svar! 🙂
Just vi tillsammans kan påverka men det krävs att vi engagerar andra att inse problemen.
Vad gäller max mått på lax tror jag det är just det faktum att laxen bara leker en gång innan den dör som gör att det inte finns. För artens överlevnad är det ju bättre med många små laxar som ger några avkommor än en stor som ger många avkommor då leder det till högre inavelsgrad. Men det är garanterat inte anledningen till att det inte finns någon maxi gräns men det vore kanske en bra anledning. Det bästa är väl om man bara tar upp vad man äter.
Det känns på något sätt som att fiskodlingslobbyn har lyckats bra med att sälja in sin produkt hos vanliga svenssons utan vidare kunskaper i ämnet fisk och miljö. Till o med WWF har ju faktiskt gått in som sammarbetspartner med världens största fiskodlingsföretag och det smakar ju riktigt illa i min mun iaf, WWF menar ju att det är för att få inblick och möjlighet att påverka som man tagit upp det här sammarbetet och det kanske kan stämma att det är så men fiskodlingsföretaget älskar ju det här sammarbetet och ser ju bara fördelen med att få en WWF stämpel på sina produkter för WWF är ett märke som Svensson känner till och har väldigt stort förtroende för. Det som får mig att undra om det verkligen är så att WWF bara vill ha inblick o möjlighet att påverka innifrån är att de nu åter igen lägger ett förslag om att miljömärka räkodlingar! Jag tror helt enkelt (givetvis helt grundlöst då jag inte kan veta) att det bara är så att några högre uppsatta inom WWF helt enkelt har fått något ekonomiskt att vinna på att sammarbeta med dessa skövlingsföretag. Laxodling i fjordar och jätteräksodlingar i mangrovträsken rimmar väldigt illa med vad WWF står för. Men för företagen betyder en WWF-märkning att dom kan tjäna ännu mer pengar genom att folk tror att dom gör något bra eller iaf mindre dåligt genom att köpa en produkt med en WWF-mårkning på.
Vi ska nu inte dra ner alla fiskodlingar i skiten för det finns små odlingar som hör till rinnande vatten med egna mycket effektiva reningsverk och som inte använder sig av antibiotika i sin odling som absolut kan fortsätta för de gör det i en försvinnande liten mängd. Sen finns det grävda dammar där man odlar fisk och har ett mer eller mindre slutet system med vatten som renas och där kan man oxå köpa fisken med gott samvete. Såna här odlingar håller ju sällan lax som odlingsfisk utan där är det främst regnbåge och öring som odlas. Dessa fiskar tas direkt som mat eller så sätts dom ut i våra kära P&T vatten vilket vi sportfiskare ska vara väldigt glada över för ärligt talat hur många i södra sverige hade varit flugfiskare om inte P&T-vattnen funnits?
Vad gäller det där med att fiska med imitationer eller annat på tafsen vill jag höra mer om Sussi! Om jag fattar vad du menar med det du ska skriva mer om utan att du har skrivit det ännu så är det så att du fiskar med en orange yvig fluga (ex) och då påstår någon att detta inte är en imitation. Det stämmer ju med våra ögon och vår luft men hur är det med fiskens syn och vattnets färg? En fluffig marraboustjärt i orange som pulserar i ett lite lagom humusfärgat vatten någonstans i södra sverige kan lätt tolkas som en större flickslände eller sjösandslände nymf. Det handlar ju om kontrasterna som blir i det annorlunda färgade vattnet, fisken ser ju inte flugan så sm vi ser den. Sen kan man fiska med en flicksländenymf som ser ut som en flicksländenymf för våra ögon, men helt seriöst hur ser fisken den? Hänger den inte helt stilla under ytan så har den oftast ett helt felaktigt rörelsemönster då den har en stel kropp och styvare spröt. Jag tror inte fisken räknar antalet spröt på flugan innan den bestämmer sig för att ta utan jag tror ett naturtroget rörelsemönster på flugan är mycket viktigare än färg och utséende! En flicksländenymf simmar fram med vågrörelser alltså upp, ner, upp, ner o formar kroppen därefter och det åstakommer man med mjuka följsamma material som marabou o liknande så skit i antalet stjärtspröt o gå på rörelserna i vattnet istället! Tro mig det fungerar utmärkt o tänka så.
By the way kul med ett sånt här inlägg i bloggen Sussi! Jag gillar att du engagerar dig och sluta aldrig med det för någon gång är det någon som lyssnar och då kanske den personen oxå berättar vidare o till slut når det rätt person som klarar av att göra den där viktiga förändringen!
Ha det fint!
/Andreas Åberg
Andreas!! Du är grym!! Tack för din långa och mycket innehållsrika kommentar, du är också fenomenal på att engagera dig och andra!! Intressanta spekulationer och mycket av det du skriver håller jag helt med dig om.. Ja detta med flugor hit och dit kommer jag absolut skriva om då det även inom detta område är dags att slå näven i bordet! 🙂