Lord of The Fly Hökensås eftermiddagen…

som sagt, jag och Anscha drog in till semesterbyn en liten stund på lunchen för att uppsöka toalett och spana in minimässan..

 

111

 

Här fanns Lars med sina fina faneraskar och vid bordet fanns även vackra flugsmycken..

 

114

 

Vilket hantverk!

 

107

 

Och vilka vackra örhängen!!

 

120

 

Ute vid kastbanan var det också drag där lite olika utställare fanns på plats..

Vi hann dock inte med så mycket mer än att prata lite med Jon från ProFly och så träffade vi också på Ulf Brandin vilket var jättekul, han har gjort ett blogginlägg från dagen så klicka på namnet så kommer du till Ulfs inlägg!!

 

138

 

Väl tillbaka vid Kvigsjön fick jag veta av Stefan att platserna redan var lottade och jag fick “oturs”platsen nr 3.. Jaha, där rök min tur tänkte jag, eftersom ingen i de andra heaten tagit någon fisk där på hela förmiddagen..

 

149

 

Ingrid och Anscha kunde lugnt luta sig tillbaka i badenbadenstolarna och njuta av värmen medan semifinal 1 pågick..

 

164

 

Japp! Andreas Åberg fiskade sig vidare till finalen!!!

 

168

 

Med beslutsamma steg traskade jag bort till plats nr 3..

 

182

 

intog min plats och höll låg profil och passade på att försöka läsa av vattnet ifall det skulle finnas minsta antydan av fisk inom kastavstånd..

 

IMG_2409

 

Jag tänkte i mitt stilla sinne att eftersom ingen landat någon här tidigare idag så borde det finnas någon huggvillig fisk i närheten..

 

Men nää, det var trögt.. jaja, det var i alla fall varmt och skönt så varför inte bara njuta av livet och solskenet!! Men så tillslut höge en fisk brutalt i flugan, tyvärr inte tillräckligt hårt för att fastna så jag gick ur semifinalen utan fisk!

 

Men plats nr 3 visade sig ändå vara en turplats då det bara kom upp 3 fiskar under semifinal 2´s 20 minuter så då lottades två platser ut till finalen och gissa vad!! Jodå, nr 3 drog och därmed var jag vidare till final i Hökensås OCH TILL DEN STORA FINALEN I GÄNGLAN den 26 maj!!!! Jag kunde verkligen inte tro det var sant!!!

Tusen tankar for igenom min skalle under bara några få sekunder.. Vad ska chefen säga nu då, när jag måste ta ledigt igen pga fisket..hmmm… Jag brukar ju aldrig ha tur när det gäller utlottningar och sånt så detta måste helt enkelt bero på turkepsen som Patrik från Sameo/flugor.se skickade med!!!

 

139

 

När chocken och förvåningen lagt sig och jag började inse att jag skulle få äran att åka till den stora Lord of The Fly tävlingen i Gänglan utanför Eskilstuna så var det dags för Runner up..

Tyvärr gick det inte vägen för Ingrid och Anscha den här gången heller och Anscha råkade ut för ett stolpskott, en journalist/fotograf och en tillsyningsman från Hökensås stod bakom henne och ord tvistade om flugval m.m. och betedde sig allmänt elakt, tyckte det var riktigt orättvist gjort av de båda herrarna.. Visst kan man smyga runt och fotografera de tävlande, men att störa flugfiskarna under själva tävlingstiden är riktigt elakt!!!

 

210

 

Tillslut var det då dags för finalen i Hökensås där vi hade 60 minuter på oss att ta upp så mycket fisk vi bara kunde för nu var det totala fiskvikten som gällde. Dessutom fick man fiska 20 minuter på sin lottade plats och efter det fick man flytta ett steg motsols för att på så vis få en mer rättvis final. Jag hamnade på solsidan och till en början på plats 2 och gissa vilken plats det då blev efter 2??!! Jajjamensan… 3:ans plats igen!!

 

215

 

Där står jag och väntar in huggande fisk, i gassande solsken och små vak mitt ute på sjön…

 

226

 

på 2:an hände ingenting och Anscha kom ner för att fotografera och lämna över en annan typ av fluga till mig, innan det var dags att parkera sig på plats 3.. Det gäller verkligen att checka så att knutar, tafsar och spöet är i toppskick!!

 

245

 

Till slut fick jag min revansch på 3:an!! Fisken högg, krokades och landades!!!

 

251

 

Pjuuu.. äntligen!! och så klart tummen upp!!!

Men min båge på 1,44 kg räckte inte till att få något pris i finalen. 1:a pris knep Andreas Åberg och det är han så värd då han fiskat sig igenom hela denna dag!!! Ett jättestort grattis till Andreas!!

 

125

 

Hela dagen bjöd på strålande solsken från både himmeln, deltagare, publik, Hökensås, regnbågar och öringar så jag är oerhört glad att jag faktiskt var med på detta jippo och att mina söta vänner Ingrid, Anscha och Björne var med hela dagen!!

 

137

 

När allt fått sjunka in efter den intensiva dagen är det dags att blicka framåt till nästa fiskeäventyr..

 

180

 

och vad är inte mer underbart än att få träffa alla gosiga vänner man fått inom detta intresse!!

 

Lycka till med Lord of The Fly i Sävenfors och skitfiske till er som deltar där, så ses vi i finalen den 26 maj!!!

Stor kram till alla som var med här i Hökensås, ingen nämnd och ingen glömd!!!

Lord of The Fly Hökensås, förmiddagen..

Igår gick vi upp halv fem på morgonen för att förbereda kaffet som vi skulle ta med till tävlingen, äta frukost och sedan sätta oss i bilarna för att köra till Hökensås…

 

IMG_2400

 

Det var en strålande vacker morgon..

Väl framme vid butiken i Hökensås strax efter klockan 07:00 var det redan fullt ös.

 

IMG_2405

 

Anscha hittade den perfekta kepsen och draglådan och det blev en hel del flams och fniss som vanligt när tre nyvakna, trötta Fjällor sätter igång. Kan lova att vi livade upp en och annan morgontrött fiskegubbe också!!

 

Kvällen innan så kom ju Ingrid, Anscha och Björne till mig för att spendera natten här så vi satt uppe och pratade igenom både det ena och andra under intag av grillad mat och god dryck..

 

IMG_2399

 

Björne lämnade lite blygsamt över en liten present till mig och paketet innehöll en spargris, passar ju perfekt då det krävs en hel del sparande framöver till alla fiskeresor som ska göras..

 

Men även att vi kom i säng skapligt tidigt kvällen innan så kändes det att man hade fått en aningens för lite sömn, kan bara säga att när väl Lord of The Fly startade så försvann allt vad trötthet hette!

 

077

 

Startlistorna hängde på plats i vindskyddet vid Kvigsjön, där vi skulle hålla till hela dagen.

 

Av oss tre var det Anscha som var först ut i Heat A, hon fick en plats där vinden piskade på, tallarna stod tätt bakom så det var inte alls lätt för henne att få ut flugan.

 

017

 

Men hon kämpade på alla de 20 minuter som heaten har på sig att ta upp fisk. De fem första till att håva fisk går vidare till semifinal.

 

020

 

Andreas Åberg visade direkt sin skicklighet med att vara först ut att håva fisk.

 

029

 

Magnus Hammarström var inte heller sen på att dra fisk.

 

013

 

Allt medans Ingrid, jag och alla andra stod och tittade på..

 

Sedan var det Ingrids tur att fiska i heat B.

 

036

 

Plats nr 3 som Ingrid fick visade sig vara den där platsen där ingen fisk ville vara vid, eller hugga..

 

063

 

Snygga vadarjockor!! Alla smälter in i naturens färger på var sitt sätt!!

Nä, nu svävade jag iväg lite för en stund.. För att återgå till tävlingen så gick det inget vidare för Anscha och Ingrid, ingen landad fisk på den 20 minutrana de hade på sig så när det väl var min tur i Heat C satte de press på mig!!

 

IMG_2408

 

Jag knatade ut till min lottade plats, nr 8. Här hade vinden legat på hela morgonen och dessutom var detta skuggsidan.. Perfekt!! Tänkte jag.. Kan också säga att jag var oerhört glad att jag var klok nog att ta med vadarna då det var rejält sankt och blött på en del ställen runt kvigsjön, så även här på denna plats som var förlagd på ett gungfly. Det rådde tystnad kring sjön innan startsignalen så jag kunde inte låta bli att tjoa “ Anscha! Jag är kissenödig!! “ bara för att lätta upp stämningen lite.. hahaha..

 

Så gick då signalen..

 

094

 

Robert var en hejare på att sköta signaltutan som till en början var lite trött men som ljöd mer och mer under dagens lopp..

 

Jag la ut några kast, inget hände..

Men rätt var det var så kände jag ett litet nafs i flugan, men inget krokat. Så jag la ut flugan lite längre, lät den sjunka lite mer och sen ta hem lite snabbare och då satt fisken där!

 

095

 

Allt medan Anscha fotade och hejade från andra sidan kvigsjön.. Ja, jag vart nummer 3 i mitt heat på att landa fisk och där med vidare till semifinal!!

 

I grundomgångarna gällde det att håva fisken så snabbt som möjligt så jag pressade mitt spö och tafs ordentligt och som tur var höll allt!! Fiskarna som krokades skulle återutsättas, så vida de inte var skadade förstås och detta gör ju att det blir svårare och svårare att kroka fiskar under dagens lopp..

 

106 

 

Vid lunchtid tog jag och Anscha en tripp in till semesterbyn för att uppsöka toalett och besöka minimässan, bilden ovan är dock på Stefans fina husbil där motorhuven fått en fin dekoration!!

 

Mer om vad som hände under dagen och fler bilder kommer i nästa inlägg.. Nu måste jag lämna datorn för en stund då jobbet i trädgården kallar…

Olika vänner??

Något som jag märkt hos en del här i fiskerivärlden är att vänner hamnar i olika kategorier.

Nästan lika många kategorier som det finns fiskemetoder.

Känner ni igen det?

Kanske inte men jag ska försöka förklara vad jag menar..

Jo, en del säger att “Idag ska jag ut och fiska med mina flugfiskevänner” för att nästa gång säga “Idag ska jag ut och fiska med mina trollingvänner”.

För mig är mina vänner just vänner och många är ju såklart mina fiskevänner, oavsett metod eller fiskart!

 

459106_3339089409021_1622241859_2807184_1752370038_o

 

Men om jag skulle dela upp alla mina fiskevänner så skulle Johan Klingberg hamna i: flugfiske/tjecknymf/streamer/torrfluga/Baltak/Hökensås/flugbindar-vän och det skulle ju inte klinga så roligt precis..

 

004 (2)

och Cecilia “Gösdrottningen” Grönberg skulle i så fall hamna i: vertikaljigg/gösfiske-vän

 

010 (2)

 

Johan Broman hmmm.. ja det skulle väl vara i Fiske lite djupare/föreläsare-vän

 

053

 

William och Johan ÄR i och för sig FiNa vänner och kommer väl alltid att vara så..

 

004

 

Anscha och Sarita är väl mina fiske all over- vänner..

 

6456_100586446623590_100000167046555_13092_5728652_n

 

Fiskemorsan min fiskebloggs/flugfiske-vän

 

561794_10150694556722454_526277453_9346115_725909944_n

 

Anna är ju min facebook/bloggstalker/träffat på mässan-vän (än så länge)..

 

Nä det här håller inte!!

Jag har ju hört dom som uttrycker sig lite olika vad gäller fiskevänner och tydligen är det oerhört viktigt att poängtera och betona lite specillet att man ska ut med sina “laxfiske”vänner, dessa vänner är tydligen de som står högst upp i näringskedjan vad gäller fiskevänner och det är dom man ska se upp till och hänga med, men INTE de som trollar lax utan de som flugfiskar vilket skapar ytterligare en gren inom kategorin laxfiskare!!

“Gäddfiske”vännerna är de robusta och tuffa

“Flugfiske”vännerna är de som är lite fjolliga och kallar också för “puppmetare”

“Mete”vännerna är de som står längst ner i kedjan och som man knappt vågar erkänna att man fiskar ihop med..

 

Löjligt, ja jag vet, men som jag skrev innan.. För mig är alla mina vänner just vänner, oavsett fiskemetod eller fiskesätt.

 

 

Så tyvärr mina Fjällor och Strömhultavänner, ni hamnar också bara i mina “fiskevänner” kategori.. hahaha..

 

 

327321_292599390755627_100000167046555_1297490_1365634550_o

 

Bara inom Fjällorna så finns det så många olika fiskemetoder att lära sig av så en gång för alla, det handlar inte bara om flugfiske!! Så även här är alla mina “fiske”vänner oavsett fiskemetod!

 

Eftersom jag själv gillar de flesta fiskemetoder så tycker jag inte om att en del ser ner eller upp på vilken metod man använder eller vilka man är ute och fiskar med!!

 

Det hela går väl ändå ut på att försöka kroka den fiskart man är ute efter på skickligaste sett, för att inte glömma totalupplevelsen man får där ute vid vattnet, och med de underbara fiskevänner man har så gör det ju upplevelsen så mycket roligare, eller hur!!??

De första trevande försöken…

Fiskat har jag ju gjort sedan barnsben, ni vet det dära mysiga metet man pysslade med på sommarloven. För att senare övergå till kastspö och spinnare, ispimpel och till slut flugfiske.

 

I början av sommaren 2007 lyfte jag för första gången ett flugspö och gjorde några försök till kast, men tyckte det var läskigt med en lina som flög omkring med en liten tuss och en vass krok, men jag försökte ändå utan att sätta kroken i mig själv.

 

Långåsagölen 4 juli 2007 001

 

Jag gick med i Nässjö Sportfiskeklubb, det var den enda klubben i närheten som hade en egen göl med regnbåge och öring så nu hade jag chansen till att öva på flugfisket, långt inne i skogen där ingen kunde se hur pinsamt jag tyckte det var att stå där och svinga linan..

 

Långåsagölen linrespekt

 

Ja jag var lika usel på att kasta som kvaliteten på kameran jag då ägde..

 

Långåsagölen 4 juli 2007 032

 

Man sätter flugan överallt, minsta lilla vasstrå, grässtrå eller gren som finns i närheten. Vågar inte ens tänka på hur många flugor man har lämnat kvar där ute i alla buskar och snår..

 

Långåsagölen 4 juli 2007 031

 

Frustrationen av att allt jävlas och frågan om vad fan man gör för fel och ännu jävligare när fiskaset vakar bara några få meter utanför och man själv har fullt upp med att försöka trassla upp tafsen, linan och kolla så att knuten runt flugan verkligen håller..

 

Långåsagölen 4 juli 2007 006

 

Förvåningen när man väl får ut linan några meter och det nästan känns som om man faktiskt har en möjlighet att få en fisk för en gång skull!! Tanken som dyker upp, hur gjorde jag nu för att lyckas få ut linan och flugan i vattnet??

 

Långåsagölen 6 juli 2007 ÖRING 780 g

 

Det ofattbara att fisken faktiskt valde att ta min fluga, att den var väldigt nära och inte på andra sidan gölen dit man helst velat kasta..

 

Långåsagölen mellan livboj och spindelnät

 

och tack vare fiskar som nappar så står man  ju där och fortsätter att utsätta sig själv för pinsamheter, svordomar, bitterhet och ilska. Tålamodet som redan från början knappast fanns men som började tryta ännu mer, flugor som tar slut, spöet som nära nog far ut över sjön men i sista stund bet man ihop och kämpade vidare..

 

Ja, det var när jag började med flugfisket som tankarna att slänga utrustningen i sjön, knäcka spöet eller bara gå därifrån, dök upp inom mig, för jag har nog aldrig varit så knäckt över någon fiskemetod som denna!!

 

Långåsagölen 22  juli 2007 öring 770 gr

 

Men när väl en del av pusselbitarna föll på plats, när man faktiskt vågade prata med folk, även att man inte fattade ett dugg om vad flugorna heter, om de flyter eller sjunker, vilken klass spöet ha eller tjockleken på tafsen det är då man börjar lära sig.

Jag har inte varit den där typen som kan läsa mig till praktiska saker utan jag vill gärna lära mig genom att utöva det, lära mig av mina egna feltramp och titta på hur andra gör.

Att man sedan får fiskar av alla möjliga slag och utseende gör ju detta fiskeintresset ännu mer spännande. Strumaöringen som jag kallar fisken på bilden ovan, kommer jag nog aldrig att glömma, då den valde att ta mitt olivgröna guldskallade haröra, det var första gången jag kom ihåg vad flugan faktiskt hette och den typen av fluga har gett mig många fina fångster sedan dess..

Det har ju hänt så otroligt mycket på dessa 5 år, ja jag vet att jag blivit äldre såklart, men jag syftar på allt annat.. Utrustningen har bytts ut, kameran har blivit mer avancerad för att jag så gärna vill ta fina bilder, fisket har blivit ännu roligare, fiskevännerna ännu fler och sist men inte minst så är jag så glad att jag startade min egna fiskeblogg för den är en av orsakerna till att jag strävar framåt, den är också en del av drivkraften till att utöka fiskeintresset och fotandet men framförallt skapar bloggen ännu fler roliga kontakter som jag aldrig annars hade träffat!!

Klubbad!

I tisdags kväll var jag och Felix med på Gisshultasjöns FVOf´s årsmöte.

För mig var det ett givande möte där vi pratade igenom lite allt möjligt som hänt under året som gått och vad som kommer att ske kommande år.

För Felix var det rena grekiskan, måste då tillägga att han inte kan grekiska så att det inte blir några missförstånd, men att han ändå tyckte att en del var intressant att höra på.

 

Jag blev utsedd som ordförande för 2 år framöver, jisses, jag som inte har någon erfarenhet av detta, men jag känner mig ändå trygg då jag har de gamla stofilerna i föreningen som backar upp mig.

Min pappa har ju suttit på ordförande posten i säkert 25 års tid och var nu glad att kunna lämna ifrån sig detta ansvar och klubban.

 

001

 

Så nu finns ordförande klubban hemma hos mig och tydligen så har ännu en gädda hittat in till huset, undrar vart den kom ifrån?? Blinkar

 

På årsmötet ändrade vi lite på fiskekortens omfattning och justerade även priserna på dessa.

Vi beslutade att fortsätta att vara medlemmar i Sveriges Fiskevattenägarförbund och nästa år ska jag få gå på deras länsstämma ihop med kassören, hoppas bara att det inte krockar med något annat.

Vi kommer att, som vanligt,  ha en metestävling i augusti, där vi ser till att alla barn som deltar får pris, så snart är det dags igen att springa runt och tigga priser.

Jag har tagit på mig att anordna en tjejmetestävling, får väl se när det blir av.

Gisshultasjön är en tacksam metes sjö då den hyser bla mört, brax, sutare, lake, abborre, gös och gädda.

På årsmötet beslutades också att Sportfiskeklubbar som anordnar tävlingar vid sjön får fiska gratis i samband med just tävlingar under detta året.

 

Vi ska se till att  informations sidan angående sjön uppdateras och när det är gjort så länkar jag dit via bloggen.

 

Nä, nu klubbar jag detta inlägg som avslutat!

Det kliar i fingrarna!!

och i armarna, benen för att inte tala om fisketarmen!!!

Felix tar ju med sig lite prylar varje gång han åker hit och det resulterade i lite sortering i fiskeboden, för att kunna stuva in ännu mer utrustning..

 

Så medans mina läckande Scierra CC6 vadare hängde på tork

 

IMG_2366

 

( här syns det ju att där det läckte, längs sömmarna, var också där det torkade sist )

 

Så kunde jag inte låta bli att prova mitt nya Sameo flugspö, som jag ska använda vid kommande gäddflugfiske. Underbar spö och lina och ja, rullen är jag också kär i!! Felix var snabb att filma lite när jag provkastar.. hahahaha…

 

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=t2rMZvLMb0M&w=500&h=369&hd=1]
<3

 

Sen ville Felix också prov kasta lite hemma i trädgården…

 

IMG_2363

 

och han kastade..

 

IMG_2362

 

och kastade..

 

IMG_2361

 

Joodåå, även herr Rimfrost gillade mitt nya spö.

Luftade även mitt gamla gäddspö som numera får agera reservspö tills jag finner någon annan uppgift för det.

 

Nåja, snart, väldigt snart, så är vi ute vid vattnet och fiskar!!!

Läckande vadare!

På flugfiskemässan i Älvsjö 2008 köpte jag mig ett par vadare och vadarskor.

Då hade jag provat ett par Guideline  vadare en säsong och nä, de var värdelösa och läckte då jag gjorde en rumpfärd nerför banken mot Dammån. Efter den färden hade jag bestämt mig för att skaffa ett par mer slitstarka vadare och skor med gummisula och dubbar.

 

Jag blev såklart jätteglad när jag hittade ett vadarpaket från Scierra, 6 lagers och vadarskor utefter mina önskemål.

Paketet kostade då 3499:- och visst tyckte jag att det var en svidande summa, men ska det va bra grejer så kostar det ju! Så fel jag hade!!! För att få rätt längd på vadarna och att de inte skulle strama för mycket runt mina ben så blev summan av kardemumman väldigt stora sockar och därmed också ett par vadarskor i st. 42-43 för att få plats med vadarsockan. Men men, tänkte jag, det är väl bara att ta på sig extra ull sockar inunder så går det säkert bra.

Att vadarna var mörka och försedda med blixtlås gjorde ju att jag föll för utseendet också.. Hmm..

 

Redan efter första säsongen började det strula..

 

004

 

Sulan framme vid tårna började släppa! Tänkte att det säkert var mitt egna fel då jag snubblade omkring i ett par alldeles för stora skor, men nä, jag hörde sedan talas om fler som råkade ut för detta med just dessa vardarskor..

Tog kontakt med Fiskecenter i Jönköping, det var inte den butiken jag köpte vadarpaketet ifrån, men de var otroligt hjälpsamma genom att se till att limma ihop sulan åt mig. Självklart erbjöd de också att skicka tillbaka skorna men jag kunde inte med detta då jag inte köpt paketet där..

 

Andra säsongen tyckte jag att det blev lite fuktigt på insidan av vadarna.

Min dåvarande pojkvän sa att det berodde på kondens inifrån.. Så jag struntade i att forska närmare i det. Därmed så slutade jag också att vada djupare än till knäna..

 

Förra året var jag i Baltak och fiskade med Fjällorna och Johan Klingberg. Johan agerade kavaljer och dansade ut i Tidans strömmar med mig på släp och vattnet nåde ungefär upp till höfterna. Fiskade en stund men sen tyckte jag att det blev väl kallt om benen och att det kändes obehagligt.. Jag gick upp ur vattnet och in i stugan och tog av mig vadarna, jag var BLÖT!!

Jaja, det är säkert ett hål någonstans tänkte jag i mitt stilla sinne, får väl ta och kolla upp detta när jag kommer hem. Sen gick tiden, jag vadade inte i några vatten på hela sommaren och inte heller under hösten så de blev liggandes och bortglömda tills nu!

 

Idag provade jag att kränga dem ut och in och fylla med vatten för att se vart hålet är. Felix hade provat dessa innan och de passade honom så tanken var att han skulle ta över dem istället för att köpa sig ett par sprillans nya i nuläget.

 

Det visade sig att det porlade ut vatten ur alla tejpade sömmar, alltså inga hål och därmed kände jag att det inte var jag som orsakade några skador på dem!

 

001

 

Jag som varit så noga med att duscha av dem efter vadande i saltvatten, kränga dem för att torka på både in och utsida, inte saxa över några taggtrådsstaket, inte åkt kana på arslet nedför några strandbankar.. Ja U name it! Jag har varit så noggrann jag bara kunnat för att de ska hålla så länge som möjligt och som sagt, för mig var de ju inte gratis!

 

Ringde butiken jag köpte dem av, Stjärnås Sportfiske i Göteborg, fick beskedet att det bara var till att komma in med vadarna men jag sa då att jag köpte dem för 4 år sedan, garantin gällde bara i 3 år fick jag till svar.. Jäkla skit! Jag skulle tagit tag i detta redan från första början!!

 

Vad skulle du göra om du råkat ut för samma sak? Lappat och lagat? Hört av dig till Scierra? Eller ska man bara slänga skiten?

En vecka kvar!

Ja nu är det bara en vecka kvar till 1:a maj och Lord Of The Fly´s deltävling i Hökensås!!!

 

Nu börjar jag fundera över vilka spön, linor och flugor jag ska gardera mig med..

 

153

 

Det gäller ju att kroka och landa en fisk så snabbt som möjligt, så inget finlir här inte!!

 

 

Än så länge så är det ju ganska kallt ute så det lär väl inte bli några spännande kläckningar att ta hänsyn till..

 

 

.. och än så länge har jag inte skådat några större insekter vid ån men snart så kommer ju värmen och med den börjar livet i och kring vattendragen på allvar!

I värsta fall får man väl göra så här!!

 

 

426036_359419767436416_325376764174050_1158706_1871274177_n

 

hahaha..

 

Jag har väl i och för sig redan planen klar men är lite nyfiken på vad ni har för tips!! Vågar ni tips mig om vad för utrustning ni tror på och själva skulle använda om ni vore med i tävlingen?

 

Något som däremot är helt klart sedan länge är kläderna som jag, Anscha och Ingrid ska ha på oss!! Det fixade vi på sportfiskemässan i Kista!!

 

005

 

Jon från ProFly gav oss var sin t-shirt!

 

019

 

och Patrik från Sameo försåg oss med skjortor, buff och keps!!! Hoppas bara att vi gör själ för dessa tjusiga kläder!!

 

Tusen tack till både ProFly och Sameo/Flugor.se för er givmildhet!! Ni är guld värda!!!

Smått upprörd!

Varför denna häpnad bland folk?

Jag träffar ju ganska mycket människor i mitt jobb och ibland även “nya” bekantskaper.

Frågan om vad man gör på fritiden dyker ju då och då upp.. Senast idag faktiskt.

Så Sussi vad gör du när du inte jobbar?

Ja, brukar jag svara, jag har ju häst så det tar sin tid…

 

symfoni badar

 

Ja detta med hästar leder ju inte direkt till någon reaktion, att man tillbringar 365 dagar ( minus några dagar då man är iväg på semester, jobbet strular och lite sjukdomar ) är väl inte märkvärdigt alls! Eller hur!!?? Men om jag skulle fiska lika många dagar, ja då jäklar skulle man väl vara på första sidan på Aftonbladet eller något åt det hållet!

 

Så när jag nämnt detta med häst så brukar jag säga att jag fiskar en del också.. DÅ TAR DET SKRUV I STÄDET!!

 

Jaså!! Fiskar du!!??

Så kommer nästa sarkastiska påstående:

Metar du då eller pimplar på vintern?

Hmm.. Ja det gör jag också brukar jag svara..

Men varför tas det för givet att bara för att man är tjej så är det mete och pimpel som vi ägnar oss åt?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Varför är det så att många ser ner på dessa fiskesätt?

 

Sussi med Lake

 

Märker ni nu att jag börjar bli en aningens upprörd?

 

Sen kommer nästa påstående.. Så då är du ute med gubben din!?

Ja ibland, svarar jag då, men jag är också ute en del själv och även med andra som gillar att fiska.

Jag både metar, pimplar, kastar med kastspö, flugfiskar m.m brukar jag svara..

 

tjejer som fiskar

 

Så när den bomben är släppt så kommer det ytterligare följdfrågor..

Är det inte tråkigt att vara tjej bland fiskegubbarna?

Nä det är oftast jättekul, men jag är också ute på en hel del fiskeresor ihop med trevliga tjejer SOM OCKSÅ GILLAR ATT FISKA, brukar jag då svara..

 

 

VA, finns det många tjejer som fiskar??

 

Vid det här laget är jag riktigt trött på att behöva diskuterar hit och dit huruvida det finns tjejer som fiskar eller inte..

 

Ja det är klart att jag inte är ensam tjej i universum som fiskar, jag är medlem i Fjällorna, en rikstäckande sportfiskeklubb för tjejer och då träffar jag kvinnliga fiskare från hela landet, blir mitt svar på denna urbota dumma fråga!

 

Jag undrar om det är lika underligt, märkligt och ovanligt nog till att höja på ögonbrynen när det dyker upp män/killar/pojkar som rider.. Får de lika konstiga kommentarer och lite sarkastiska frågor och synpunkter??

 

 

Dessa åsikter och synpunkter möter jag oftast på, från folk som inte fiskar eller är sportfiskare, men även inom dessa kretsar pågår en ständig smutskastning och sarkasm mellan olika fiskemetoder och fiskarter vilket är så in i bänken tröttsamt att höra och se, men det tar jag upp någon annan gång..

 

Har man endast ett fritidsintresse/hobby så tycker inte jag att det är speciellt konstigt att man lägger mycket tid på det.

Har man som i mitt fall en hel del intressen utöver hästar, fiske, foto, natur, hus så är det såklart många som undrar hur jag hinner med allt och då är det ju lätt att rycka på axlarna och säga att jag har ju inga barn..

Det förklarar tydligen allt för frågan om tid hade nog inte ställts till någon av det manliga könet på samma sätt..

Så nu har jag fått spy lite galla över vardagslivet som ryttarinna och fisketokig tjej!! :0)

Tips på Appar och hemsidor..

Jag har mer och mer insett att min Iphone är ovärderlig, eller i alla fall, alla braiga Appar som man kan ladda ner till den.

 

Har ett par som jag vill tipsa om!

 

fiskaisverige_4f6c419961a22

 

Fiska i Sverige! ( klicka på bilden för att bli länkad )

 

Beskrivning

Fiska i Sverige är fiskeguiden med runt 18 000 fiskeplatser i både sjöar och vattendrag runt om i Sverige med information om artbestånd och omkringliggande terräng. Utöver fiskeplatser kan du även lära dig mer om över 60 arter, med bilder, allmänna fakta och tipsen som garanterat ger dig napp! Nyhetssektionen håller dig uppdaterad med vad som händer i fiskesverige och antalet fiskeplatser utökas ständigt för att du inte ska missa något guldkorn.

 

Känns kanon att ha när man är ute på resande fot, men den skulle behöva uppdateras med ännu mer fiskevatten.

 

 

Idag var det dunder och brak här hemma, jag var i stallet när jag hörde att det började mullra långt bort. Tänkte att jag hinner ut en sväng med hästen och det hann jag precis, men bara en kilometer kvar till stallet så vart åskovädret otäckt nära! Det blev till att sätta full fart på hästen och vi hann precis in i stallet när hagelskurar utan dess like och blixt och dunder var precis över oss. Usch!

Provade då denna App..

 

mzl_nvfhxgne_320x480-75

 

Thunder Clap: ( klicka på bilden för att bli länkad )

 

Toucha Ligntning när du se blixten och Thunder när du hör smällen. Spännande att kolla hur långt borta åskan är.

När jag var liten så körde alla med att man skulle räkna sekunderna mellan blixt och dunder och varje sekund motsvarar 1 km, men så är det INTE! Varje sekund motsvarar ca 350 m ( kommer inte ihåg exakta siffran ) och det inne bär ju att först efter tre sekunder är åskan nästan 1 km bort..

 

Sitter man mitt ute på sjön så ligger man ganska illa till om det drar över ett åskoväder, en del tycker säkert att det är en löjligt, men jag tycker att det är väldigt otrevligt och vill gärna in till land så fort som möjligt.

 

Vill också tipsa om ett par hemsidor:

SMHI Radarbild: Här kan man se om det blixtrar och var, bra att veta om man ska ge sig ut på sjön och kollar läget runt om innan man ger sig iväg.

 

Åskradar: Registrering av blixtrar och en hel rad av länktips där man kan välja vilken del av landet man befinner sig i

 

Har du några bra tips på Appar eller hemsidor vad gäller väder och vind?