Urstarka Aggressiva Regnbågar!

Igår var tanken att vi skulle ut och vertikalfiskat på Solgen med Magnus Hammarström, så jiggar och lack förberedes kvällen innan..

 

jigg och lack

 

Ni vet, kvinnlig fåfänga!! 😉

 

MEN, vädret gjorde att vi ställde in vertikalpasset och drog iväg till Baltak istället.

 

Magnus “Imago” Hammarström, var inte sen med att haka på dit istället.

 

magnus hammarström

 

Så lite internt skojade vi om Imago vs Sameo 🙂

 

Det var så spännande att få höra om Magnus alla äventyr inom fisket, det här är en kille som har mycket i sitt bagage, så bilresan upp till Baltak gick snabbt.

 

gräshoppefluga

 

Magnus visade upp coola flugor som han köpte på sig då han nyligen var i Montana och fiskade.

 

röd trollslända

 

Men denna slända är inte konstgjord utan flög omkring vid odlingen och i princip gjorde sig omöjlig att fotograferas..

 

Men nu är det dags att berätta lite om fisket!

 

Felix Öring

 

Felix krokade en vacker liten öring, efter tips från Magnus angående flugval och tafs.

 

Felix segeryra

 

Gissa om gubben min vart glad! Han hade nästan gett upp Baltak då han tyckte det var för svårt att få fisk här!! 🙂

 

Magnus krokade också en hel del fisk och så även jag, de flesta strax under kilot så de fick simma tillbaka.

 

Grabbarna gjorde varandra sällskap och jag valde att traska min egna väg.

 

Båge Baltak 3,5 kg

 

Till slut tog en stor regnbåge min vita nobbler och bjöd på en otrolig fajt! Luftsprång flera gånger och det tog en bra stund innan jag lyckades håva denna bjässe. Det var nästan så att jag önskade att jag hade en större håv med mig!!

 

Denna fisk gav mig nytt PB i Baltak och vågen stannade på 3,5 kg!

 

svamp

 

Det är så härligt att hösten är här nu!

Fiskarna är mer aggressiva och starka, luften är sval och skön och framförallt är det mer trivsamt att vara ute i naturen utan massa jobbiga insekter.

 

grillning

 

Vi passade på att grilla lite korv i stugan nere vid Bältesbergabron och ni som varit där, vet att det finns ett litet hål där vattnet strömmar in i ena hörnet av stugan. I det hålet fanns en fisk som då och då gick upp för att plocka insekter från ytan, en trevlig syn!!

 

Vi fortsatte fiska och längs ån sprang jag på Martin Ågnell, han hade med sig en tjej, Evelina, som även hon hade krokat en stor regnbåge, på samma plats där jag tidigare tog min. Tjejer kan!!!

 

När det började skymma så bytte jag till en svart fluga, såg en stor plog gå efter den och sedan kom brutalhugget! Denna fisk var större än den jag tidigare tog, men tyvärr hade lite av min fluglina fastnat i några vass strån vilket resulterade i ett tvärstopp när fisken rusade och tafsen gick där med av 🙁

Vad har Sussi lärt sig av detta?

En linkorg kanske inte vore så dumt!!!

 

Detta var en toppendag att avsluta mina två långa semesterveckor!

Tack Magnus för att du tog dig an Felix och lärde honom en massa nytt och för att du delade med dig av alla dina trevliga berättelser!

Vi ses snart igen!

Pesten har anlänt!

När Felix och jag gick ner till båten i hemmavattnet igår så såg vi två fåglar sitta på en sten vid fiskmåsön.

Det såg suspekt ut och jag kände inte igen dessa bevingade varelser.

Felix sa direkt att det var skarv!

Oh No!!!

 

_MG_3502

 

Skarvar är väl inget vi sportfiskare önskar att ha vid våra vatten, har jag förstått!

 

Kan inte säga att jag själv är direkt påläst eller har erfarenhet av dessa men har ju hört att många fiskare avskyr dessa fåglar som pesten.

 

Frågan är nu om dessa två flugit vilse, mellanlandat på väg någon annanstans eller kommit hit för att stanna..

Vernissage!

För ett tag sedan blev jag kontaktat av Hasse, som driver en trevlig fiskeblogg FISKELIGAN, och jag fick en förfrågan om jag skulle vilja ställa upp med ett litet vernissage i Fjärås Bräcka Naturum ( då Hasse är föreståndare där ) med en del av mina foton.

 

Detta är något helt nytt för mig så ja, varför inte!

Känns så roligt att som amatörfotograf kunna visa upp en del av de bilder som avspeglar mitt intresse för djur och natur, via ett vernissage och inte bara här via bloggen-

 

Skärkån

 

Nu är datumet satt till söndagen den 21 oktober som om ni vill träffa mig och prata lite om fiskeäventyr, kolla på bilder och bara mingla i vackra Fjärås Bräckas omgivning, så se till att boka in detta datum.

 

Mer info hittar ni –> HÄR <–

 

Nu måste jag ta mig tid till att gå igenom alla tusentals bilder för att sålla ut några av dem som kan bli lämpliga att printa ut och rama in.

 

storsjö höst

 

Det är ändå ganska kul att titta tillbaka och minnas över alla härliga upplevelser man haft.

 

Hoppas vi ses!! 🙂

Maten är viktig!

Tänkte göra ett litet inlägg angående mat ute på fisketurerna.

Har varit med om att man kokar upp soppa och lägger i pasta och sedan häller upp det på en termos, en bra idé men pastan blir inte alls god då den blir för mjuk om den får ligga i några timmar.

 

Igår när Felix och jag skulle vara ute på sjön en hel dag, valde vi att koka upp vatten och hälla i en termos.

Jag har fått några provpåsar med frystorkad mat från Harrkungensfiske så de skulle testas!

 

andrad vid ön

 

vi åkte i land vid en ö där det fanns en grillplats och tydliga regler..

 

lapp på ön

 

Bra initiativ av markägaren!! 🙂

 

Vi gjorde upp eld..

 

Lunch på gång

 

och förberedde lunchen..

 

På påsarna finns det anvisning om hur man ska tillreda dessa maträtter.

I det här fallet, hälla varmt vatten i påsarna upp till en gradering som finns på insidan, röra om och sedan försluta påsarna igen och låta dem stå en 10-15 minuter..

 

pasta

 

och så här blev resultatet!

En portion pasta carbonara och en portion pasta med biff och curry.

Helt klart godkänt!

 

Visserligen är kanske inte detta något man köper på sig till varje fisketur men tänk va smidigt att ta med sig några påsar frystorkad mat ut på fjället!

 

–> Här är länken till maten <–

 

För det mesta funkar ju grillad korv eller kolbullar om man ändå ska göra upp eld men ibland är det trevligt att variera sig med lite annat.

 

Ett måste för mig är ju såklart kaffe!

För det mesta tar jag med mig en termos med kaffe men det är ändå mysigare att göra upp en liten brasa och fixa kokekaffe.

Har nyligen investerat i en billig kaffepanna..

 

kaffepanna

 

och nu har den fått rätta färgen efter några gånger på elden!

Inköp för 89 :- på Jula

Tänkte först att det aldrig kommer att funka med plast på handtaget och knoppen på locket, men joo då, det funkar kanon även om den står i elden!

 

Over and out för denna gång..

Idiotisk artikel!

Är vertikalfiske = rovfiske?

Vertikalfiske = lätt som ett dataspel?

Nyligen fick jag nys om en fruktansvärd artikel i “Fria tidningen” där Cecilia “gösdrottningen” Grönberg blev fullständigt uthängd för att hon är en sån duktig fiskare!

 

Läsa artikeln själv:

Nya tidens rovfiske – som ett dataspel

 

Här hängs sportfiskare ut på ett väldigt otrevlig sätt och framför allt gillar JAG inte när det blir personligt påhopp!

Eftermiddagstripp till Baltak

Igår åkte jag och Felix till Baltak för lite eftermiddagsfiske.

Vi hade tänkt vara där vid 15-tiden men var tyvärr inte ute i vattnet fören vid ca 17:30, är det semester så är det och då drar man benen efter sig 😉

 

Jag ville visa Felix fisket i Baltak för sist han var med här var när vi hade fotokursen med FiN och då vart det inte så mycket fiske, det blev det ju inte denna dag heller men det är lättare att fokusera på fisket när man inte ska fokusera på foto.

 

Felix i Baltak

 

Jag ville visa Felix hur man fiskar med torrfluga och kort tafs, där man låter flugan dansa på vattenytan, en metod som Johan Klingberg lärde oss Fjällor sist vi var här.

Vi började uppe i fallet och redan vid första utlägget steg en regnbåge efter flugan.

Skitkul!!

 

För övrigt var det lugnt med fiskare längs Tidan denna denna kväll.

Två killar från Allingsås var där och stannade och pratade med oss då vi packade ihop för hemfärd.

Självklart hade de sett min bil och dess dekaler så det vart snack om Sameo, det var så kul att få så mycket positivitet kring detta. Grabbarna tyckte också att Sameos produkter var kanon och de gratulerade mig till sponsringen 🙂 Fasen va glá man blir!!

 

Vi sprang också på Håkan Karnäser, tyckte det var något välbekant över den mannen fast det var inte fören vi åkte hem igen och jag såg en kommentar på Facebook, som jag insåg att det var Håkan som stod i poolen nedanför fallet och drillade stor fisk.

 

Idag blir det annat fiske på schemat, vi fortsätter utforska hemmaplan!!

Hotad Vildmark!

Så mina kära bloggläsare och vänner!

Här kommer något som är oerhört viktigt!

Titta på filmen och lyssna på Johan Broman!

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=AgW4WxgeZQ0&hl=en]

 

Men orkar du inte titta på filmen så kan du åtminstone skriva på ditt namn:

–> Namninsamling <–

 

Vi måste kämpa för att bevara vår vackra natur och våra tillgångar till vildmark här i detta land!

Gigantiska abborrar och gäddor

Norrlandsresan fortsatte vidare..

 

_MG_3331

 

Efter några dagars hopplösthet i Ammarnäs så fortsatte vi rakt ut i skogen mellan Boden och Jokkmokk, där sista biten innebar 2 mils grusväg och då menar jag inte vanlig grusväg utan mer en sådan som traktorer och timmerbilar använder..

 

Men väl framme i Micael Frisks primitiva stuga, utan el och vatten, så kändes det riktigt härligt att bara få vara. Snacka om tystnad!

Du kunde höra dina egna puls i öronen!

 

timmerstugan

 

Micael håller på att bygga upp en rundtimrad stuga som kanske i framtiden ersätter den lilla “huggarkojan” som vi huserade i! Tänk er doften av färskt virke och tjära, detta nådde våra näsborrar hela tiden!

En fin vedeldad bastu fanns nere vid tjärnen så det var möjligt att fräscha upp sig om man så ville.

 

 

långtjärn

 

Vid den lilla tjärnen fanns även en liten eka som man kunde ro runt i, vilket vi självklart gjorde.

Här fanns abborrar kring ½ kilot och uppåt och den mest effektiva fiskemetoden var vertikaljigg.

 

_MG_3448

 

en och annan gädda valde också att hugga men de låg kring ett par kilo.

Tanken var att vi skulle fiska i en större sjö, Költräsk (som innehåller gigantiska abborrar och gäddor), så Felix och jag tog oss dit och rekade båten men tyvärr fanns det ingen motor och att ro denna bjässe över hela sjön var inte att tänka på.

 

_MG_3450

 

Men vi rodde ändå ut en liten bit och lyckades kroka en abborre på ½ kilot

 

gädda i Költräsk

 

och en mindre gädda.

 

Förhoppningarna om att kunna komma ut till platserna med de riktigt stora fiskarna dog ut så vi fick istället njuta av tystnaden och en vacker solnedgång.

 

solnedgång költräsk

 

Denna resa norrut gav inte riktigt det fisket vi hade hoppats på men ändå fick vi uppleva lite nya platser, frisk luft, minimalt med myggbett, men tyvärr råkade jag ut för en pissmyra innanför långkallingarna, bildbevis på det vill jag inte bjuda på då det lilla krypet bet mig 5 gånger innanför trosorna och på insidan av låret innan jag fick tag på den rackaren!! Stora röda kliande blemmor blev det och som sagt, ni slipper se bild på det! 😉

 

Felix ror i dimman Költräsk

 

Nu ror vi in i dimman igen och vem vet, kanske vi har möjlighet att besöka Költräsk igen.

Av Micael “ Kräpplehult “ kan man hyra stugan i Edefors ( där vi var ) och på deras hemsida finns massa mer roligt att utforska!

 

Tack ännu en gång Micael för att vi fick se ditt paradis i norr, synd att inte Astrid eller björnen visade sig denna gång 😉

Öringar i mängder!

Igår tog vi en tur upp till Vindelån.

Jag vill “pet”fiska lite med torrfluga så det blev en E-12:a som fick dansa på ytan, ett roligt fiske där man inte behöver lång tafs eller lång lina.

Jag lät flugan dansa över varje pool, framför och bakom varje sten och, över blanksel och jag både här och där och visst gav det resultat!!

Massor av 45:or!!

 

öring på torrfluga

 

45 millimeters längdmässigt mätt!! 😉

Det största landade kring 20 cm så inga storfiskar men där emot mängdfiskar..

 

Fotspår i sten

 

Läcker fotspår i klippblocken!!

 

öring i sten

 

En av de små öringarna valde fel väg vid C&R och kilade fast sig mellan ett par stenblock, tur att jag kunde hjälpa den lille på rätt köl igen!

 

Felix i Vindelån

 

Felix fiskade och krokade en massa smått han med, men fick ett hugg av modell större men då stod gubben och sov så han missade att höja spötoppen så den stora fisken snodde flugan av honom…

 

höstlöv

 

Äntligen lite hösttecken på gång här!! Jag längtar så efter den sköna svala luften och alla vackra färger, för att inte tala om höstfiskets charm!

 

humlan

 

Det är inte bara fiskarna som är slöa här uppe, även humlorna verkar ta det lugnt och är inte alls på bettet..

 

Kvällen spenderade vi vid Vindelälven.

 

i väntan på mörkret

 

Jag gick ut till en av Holmarna och inväntade mörkret, hade tre påslag på den svarta tubflugan men inget krokat. När det nästan var becksvart ute så vakade stor fisk, fast långt utanför räckhåll. Tyvärr blev det inga Ammarnäsöringar att drilla eller fota denna gång.

 

 

 

vi ska där åt

 

Men nu lämnar vi Ammarnäs, vägen fortsätter där åt och vi kommer nu att bege oss ca 50 mil längre norrut där vi kommer att bege oss rakt ut i vildmarken, där vi kommer att husera i en stuga utan el så förmodligen blir det inget bloggande. På denna plats sägs det finnas STORA och TUNGA fiskar.. Men mer om det får ni läsa om senare..