Storfiskar lyser med sin frånvaro

Fisket här i Ammarnäs är fortfarande trögt för oss tre.

I måndags hyrde vi båt och tuffade över Tjulträsk för att gå i land vid Matsokudden.

 

Matsokudden

 

Vi njuter i alla fall av att vara ute i friska luften där temperaturen och vädret bjuder på lagomhet och myggen är inte allt för besvärliga.

 

Matsokudden bäcken

 

Små bäckar rinner ner till ån, men det är på tok för lågt vatten för att fisket ska bli bra.

Visst, det krokas en och annan liten harr och öring men inga i storlek att tala om.

 

Skepparn Felix

 

Framåt åttatiden på kvällen var det så dags att bege sig tillbaka till stugan igen, Felix rattar båten för att plocka upp oss..

 

PÅ VÄG TILLBAKA

 

och innan vi var i land på andra sidan träsket så gav solen sina sista strålar bortom bergen.

 

Igår svingade vi spöna i Vindelälven igen, testade både dag och nattfiske men tyvärr inga större fiskar denna dag heller, så idag gör vi ett sista försök i en annan del av Vindelån.

Djuren i naturen

Ja än så länge har vi inte krokat några stora fiskar här i Ammarnäs, men däremot har vi upplevt lite annat längs åarna!

 

jordgetingar

 

Vad sägs om ett smaskigt jordgetingbo?

Det gäller att inte kliva utanför stigarna, det här boet var bara ett par decimeter från stigen uppströms Tjulån och här är det en och annan vandrare som passerar.

 

groda

 

En vacker groda spanade in mig från strandbrinken när jag skulle hämta vatten till kokekaffet.

 

Vi fiskade bara en liten stund på dagen igår för att sedan göra som normala norrlänningar gör, åker 11 mil enkel väg för en kopp kaffe!!

 

4 km raksträcka

 

Det var pappa som drog med oss till en bekant som bor norr om Sorsele, men å andra sidan var det inte illa att få uppleva en raksträcka på sisådär 4 kilometer! Subarun pinnande på bra vill jag lova! 🙂

 

spöhållare

 

Vill också säga att spöhållarna från Harrkungensfiske var superbra! Sitter kanon och det är ju en fördel att kunna låsa dem och på så vis slippa plocka av och på dem varje gång det är dags att förflytta sig! Jag är jättenöjd!!

 

vindelälven

 

Vindelälven är otroligt vacker!

Igår natt försökte vi oss på mörkerfiske med stora svarta flugor.

Det var inte helt lätt att vänja blicken vid mörkret.

Jag satt en stund vid stranden och iakttog vattenytan och så några vak, en del små och en del lite större. Smög ut i vattnet och la ut flugan. Jodå, ett gäng mindre öringar vart på hugget men på något sätt kände jag mig iakttagen så jag vände mig om och tittade mot stranden, såg något vitt som guppade fram och stannade.

Nyfiken som jag var så tände jag pannlampan och lös in mot stranden, ett par gula ögon reflekterades mot mig.. Där satt en otroligt vacker rödräv, jämte min kameraväska, och spanade på mig. Den satt kvar en lång stund innan den gav sig iväg igen.. den vita svanstippen guppade vidare längs stranden!

jag var så glad ända in i själen att få uppleva bara detta så de stora öringarna fick inte lika stor betydelse för mig just denna kväll/natt.

 

Peter Schmitt och Mikael ( som sköter hemsidorna, ammarnasfishing och ammarnasfvo ) kom förbi på kvällskvisten och gav oss tips och förslag över en kopp kaffe. Vi fick otroligt mycket matnyttig information angående fiske, forskning, C&R m.m.. men det bloggar jag om senare.

Nu måste vi ut i naturen!!!

Framme!!

Vi startade resan vid 19:30 igår kväll och var framme idag ca 11:00

 

Frukostvyn

 

Men när det var ca 11 mil kvar var det dags för frukost, vädret och denna vyn gjorde inte ont alls!!

 

Nu har vi vilat en stund, avnjutit en god middag på värdshuset och ska snart rigga spöna och bege oss iväg längs Vindelälven.

 

Karta

 

Vädret är varmt och soligt och har så varit i några dagar så vatten nivån är en aning låg.

 

KalleFlugan

 

Men det är bara till att välja goda flugor till att locka fisken med, enligt Peter, Bodil och Ulf!

 

Nu börjar äventyret och jag hoppas ni följer mig under kommande dagar, ska försöka blogga så ofta jag bara kan.

Vi har tyvärr ingen bra internet anslutning vid stugan så vi får sitta i servicestugan för att komma åt nätet.

 

Om du nu har tittat in här och inte lämnat ett gilla på min bild i Fiskejournalens omslagstävling så får du jättegärna göra det via denna länk! Klicka –> HÄR <–

Snart på väg!!

Jag fick en hel del dekaler till bilen, och säkert till annat också, här om dagen!

 

Bildekaler

 

Så nu har min lilla pärla fått sig ett lyft! 🙂

Tack Ken och Sameo gänget för detta!!

 

Ikväll drar vi iväg till Ammarnäs, dock inte med min lilla bil så den får vara hemma och ta igen sig inför kommande höstfiske.

Vi har planerat att vara i Ammarnäs ca en vecka och efter det ska vi längre norrut för att testa lite andra vatten, men var det är tänker jag inte avslöja nu.

 

Jag har också fått ett roligt paket från Harrkungens fiske där jag ska prova en del grejer och givetvis kommer jag att blogga om produkterna senare.

 

Lite mer för er att gotta er i om ni inte redan varit inne och kikat på senaste avsnittet av Nytt Fiske:

 

 

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=svInazSXYT4&hl=en]

 

Robert marknadsför både mig och Felix och det tackar vi givetvis jättemycket för!

Vi måste se till att träffa denna Robert någon gång!! 😉

 

Så nu får ni lägga på ett kol och hjälpa mig med att gilla min bild, följ länken :

Fiskejournalens Omslagstävling

Behöver verkligen er hjälp och sista dagen för att gilla bilden är 31 augusti.

Tusen tack så länge!!

Nästa blogginlägg kommer inom kort och då med bilder från norra delen av landet!

Gilla min bild!!

Det var med 1 röst som bild nr 1 vann och därmed blir den som jag bidrar med till Fiskejournalens Omslagstävling!!

 

regnbåge skitfiske

 

Tusen tack för er hjälp att välja och nu kommer då nästa moment!!

 

285e2d1cb05a2040d8132f12364d8249

 

Ni får JÄTTEGÄRNA gå in på denna länk och trycka på gilla knappen så får vi se hur många gilla jag hinner få ihop innan augusti är slut, antingen via att klicka på bilden eller på denna text.

Det skulle ju vara så roligt att få något litet pris för bilden!!

 

Så till utlottningen bland er som lämnade kommentarer!

1:a pris kammades hem av JÖRGEN KAM!!!

Jag skickar hem detta till dig!!

 

Sameos röda flugask

 

En ursnygg torrflugask från Sameo ( så klart!! ) 😉

 

och

 

2:a pris gick till ULF BRANDIN!!

 

flugfodral

 

Som får hemskickat ett fodral för gäddflugor!! ( givetvis även det från Sameo!! )

 

Tusen tack alla ni som hjälpt mig att välja bild och tack igen om ni nu vill hjälpa mig att rösta fram den i tävlingen!

Pris utlottas!!

I flera veckor nu har jag sett, den ena efter den andra, bidra med bilder till Fiskejournalens Omslagstävling och tänkte att nu fanken ska väl jag också kunna hitta någon bild att bidra med.

Men fy attan va svårt det är att välja bilder!!!

 

Så, nu tänkte jag fråga er som cirkulerar här på min blogg, vilken tycker ni jag ska ställa upp med?

 

Lämna en kommentar, och bland er som nu gör det kommer jag att lotta ut ett litet pris!!

Så var noga med att lämna mailadress så att jag kan kontakta den som vinner utlottningen!!

 

Ok, det här är bilderna ni får välja mellan:

 

regnbåge skitfiske

 

1: Regnbåge Skitfiske

 

regnbågsfjäll

 

2: Regnbåge Fjäll

 

harrfena skitfiske

 

3: Harrfena Skitfiske

 

Röding Skitfiske

 

4: Röding Skitfiske

 

Jag vill gärna ha in era kommentarer senast på söndag, den 12:e augusti.

På måndag den 13:e drar jag vinnaren till det hemliga priset och kommer att avslöja vem vinnaren blir och vad priset är, här på bloggen!

Pinfärskt!

I torsdags när vi var på besök i Sameo butiken så fick jag med mig denna ursnygga flugask

 

Sameo flugask

 

Just denna har 10 fack för torrflugor och har fjäderlock.

 

Sameos röda flugask

 

Nu finns den till försäljning på Flugor.se så hoppa in där och shoppa loss.

Det var riktigt kul att få vara först ut med denna produkt och nu ska jag bara sätta igång och fylla dem med torrflugor som kan tänkas gå hem när vi drar till fjälls snart..

 

En pinfärsk nyhet till är senaste avsnittet av NYTT FISKE!!

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=9Cbyoy4STLo&hl=en]

 

Här kan man ju bara inte låta bli att fnissa åt Roberts framfart!!

Kustgäddan!

Igår fick Felix och jag tillbringa dagen längs kusten i Blekinge tillsammans med Martin Stålhammar.

Det var underbart väder men kanske inte helt optimalt för flugfiske efter gädda.

Växlande molnighet, varmt och blåsigt.

 

på väg ut

 

Martin tog med oss till några heta hot spotts men det var inte lätt att lura gäddorna här. Martin som kan detta ut i fingerspetsarna krokade i och för sig ett gäng gäddor men det låg kring 1-2 kg och därmed inte några intressanta foto objekt enligt honom själv.

 

Flugan flyger

 

Felix hade schvung på lina och fluga, även han krokade ett par gäddor.

För egen del insåg jag ganska snart att mitt #8 spö var en aning för klent för att lägga ut dessa stora flugor, men vad gör väl det?! Det blir ju till att skaffa sig ännu ett trevligt Sameo spö framöver! 🙂

 

flugfodral

 

Något som jag däremot är supernöjd med är dessa fodral till gäddflugor. Martin tyckte dock att själva krokarna som man ska hänga flugorna i satt lösa så han fick själv sätta fast dem och knipa åt dem för att hålla flugorna på plats, men det är inget jag har råkat ut för vad gäller dessa fodral.

 

sight fishing

 

Jag vill absolut tillbaka hit igen, när vädret är mer lämpligt för att kroka gäddor och som Martin sa när vi stod där uppe på klippan.. Här kan man verkligen utöva Sight Fishing! Man ser gäddan på långt håll när den följer flugan i det klara vattnet och det är ju nervkittlande bara det!!

 

självmordsanden

 

En liten trist detalj vi sprang på längs med kusten, en and som hängt sig själv i taggtråd. Fyyy katten!!

 

Nåja, ni som följt min blogg sedan tidigare vet ju att jag bloggar om varje fisketur, vilket alltid är en upplevelse för sig, men inte alltid innehåller några smaskiga fiskebilder.

 

Men fiskebilder ska det minsann bli mer utav inom det snaraste..

 

Tack Karlskrona, Sameo och Martin för dessa två underbara dagar. Jag fick verkligen mersmak och lovar som sagt att återkomma snart igen!!

“SameoGirl”

Det är nu på tiden att jag släpper bomb nr 2!

Nu ska det äntligen bli offentligt!

 

Idag på eftermiddagen styrde vi kosan mot Karlskrona.

Efter lite tokerier på vägen ( där jag efter 6 mils resande hemifrån insåg att jag glömt min handväska med plånbok och kamera hemma ) fick vi vända och åka hem igen. Jag gjorde en “Felix” med andra ord!! 😉

 

Nåja, till slut kom vi fram till vandrarhemmet där vi valt att bo över natten, slängde in packningen och drog sedan iväg till Ullared.. ööh..

 

Välkommen in

 

Nä, skämt å sido!

Denna butik är så mycket trevligare än Gekås, mindre köande folk och dessutom öppen för oss efter stängningsdags!!!

Jag pratar naturligtvis om Flugor.se Sameo´s egna lilla charmig butik!!

 

Ken och Felix i galda skratt

 

Ken tog varmt emot oss och gick igenom de underbara flugspöna, uppbyggnaden av dem och finesserna runt om kring. Felix och jag fick också testa ett #3 och ett #5 spö och vi fick också en mycket lärorik kastkurs/träningskurs av Ken.

 

Felix övar

 

Jisses att det kan finnas såååå mycket att lära sig!!!

Felix blev en fena på att få till tajta och snygga linbågar, vi ska självklart öva mycket mer på detta!

 

Roligt som attan var det också, det var nära nog svårt att slita sig från dessa övningar och Kens många roliga liknelser… ( Ja Ken, jag ska alltid komma ihåg hur det känns att kasta iväg en hundskit!! )

 

När vi väl drog oss tillbaka in i butiken igen så kan ni tänka er mig som ett barn inne i en godisbutik!

 

godis

 

Ni kan ju bara föreställa er hur jag gick runt där inne och dreglade över alla fina prylar, flugor, spön, rullar, linor och massor massor mer!!! Skulle nog behövt en haklapp!!

 

flugmums

 

Det är inte varje torsdagskväll man blir bjuden på en sådan här buffé!!

 

Tiden drog iväg alldeles för snabbt och jag kan lova er att det kommer att bli en hel del roligheter framöver med just Sameo då jag nu, efter många års längtan, äntligen hittat en sponsor som så gärna vill hjälpa den lilla människa som jag är till att komma längre än vad jag någonsin varit!!

 

Team Sameo

 

Patrik tittar chockat på mitt långa inköpskvitto, jag är supernöjd och Ken är ännu nöjdare över affärerna vi ( jag ) gjorde idag!!

 

Tusen tack ska ni ha och jag är så otroligt lycklig att få tillhöra Team Sameo, jag ska verkligen göra mitt yttersta för att representera detta företag så bra jag bara kan!!

Mera hyss och bus kommer inom det närmaste!!!

/ SameoGirl

Vill du få ett riktigt Skitfiske??!!

Nu har du chansen att få köpa lite flugfiskeprylar!

De är pedantskötta, servade och har gått/åkt många mil!

Med andra ord prylar i sin bästa ålder och väl infiskade så att nya ägaren lättare ska kunna slå nya personbästa! ( De flesta av mina PB´n är tagna med dessa spön och rullar )

De är nästan så bra att de hittar fisken själva 😉

Anledningen till att jag nu säljer av en del av mina flugfiskeprylar är för att jag ska byta märke och varför jag ska göra det kommer ni att få svar på inom en vecka, dessutom är det ju synd att ha en massa spön och annat ståendes i en garderob utan att de används.

 

Jag lägger ut bilder på det som ska säljas här men mer info hittar ni på blocket om ni klickar på länken —> HÄR <— eller på bilderna..

 

flugrulle1

 

flugrulle2

Scierra1

 

Scierra2

 

Vadarjacka

 

Vadarskor

 

Pool12

 

 

Så in och kika, hör av dig om du är sugen på att ta över något av detta!