Kärt barn..

.. har många namn!

Det är ett dilemma detta med vad man ska kalla denna fisk!

 

IMG_3030

 

Senast nu i helgen på fotoutställningen så kom det fram folk och sa följande:

regnbåge

regnbågslax

regnbågsöring

regnbågsforell

forell

ja, you name it!!

 

Vad är rätt och vad är fel?

Vet att det redan har diskuterats hit och dit men det kan ändå vara intressant att höra vad ni läsare säger!!

Overklighetskänsla!

Nu har jag landat hemma igen efter en intensiv och otroligt rolig helg i Fjärås.

Felix och jag åkte i lördags, till Naturum Fjärås Bräcka 

 

Naturum Fjärås Bräcka

 

Det ligger otroligt vackert uppe på en höjd och naturen andas historia!

 

Hasse

 

Hasse mötte glatt upp och och hjälpte till att få upp bilderna på de väggar som avvaras till utställningar.

 

Vi fick en smaskig lunch från caféet och bara det var värt resan dit 🙂

 

Vernissage

 

Det kändes overkligt att se mina bilder där på väggen och vikväggen, ungefär som när man krokar den där drömfisken och sen inte riktigt fattar att det är sant.. Ni vet den känslan!!

 

På söndagen var det så dags att slå upp portarna!

Det var lite pirrigt vill jag lova.. Tänk om det inte skulle komma någon?!

Men jo då..

 

Mamma och pappa

 

Mamma och pappa hade inget emot att åka 24 mil för att se på mina bilder..

 

Franz, Gunnar, Anne och Stephen

 

Likaså min morbror Franz, vännen Gunnar och hans dotter Anne, hennes man Stephen och morbrors sambo Anki ( som är mamma till Anne ). De åkte från Hunnebostrand, Uddevalla och Göteborg..

 

Goa Göteborgare

 

De goa “Göteborgarna” ( Kungälv ) som vi lärt känna uppe i Storsjö Kapell på våra fiskesemestrar, kom också förbi och de spanade även in pappas bil, ifall vildmarksbaren var ute på turné 😉

 

Ulrik Odlberg, Jamila och jag

 

Ulrik Oldberg, som gör underbart vackra håvar, tittade in med sina barn Adam och Jamila. Jamila fattade tycke för mig så medan Ulrik tittade på bilderna fick jag äran att gosa med hans underbara dotter..

 

Jamila

 

.. vilket varken hon eller jag hade något emot. Jisses vilken underbart söt tös ( nästan så att jag ville kidnappa henne ) 😉

 

Joel och Mari

 

Joel Abrahamsson tog med sig sin sambo och stannade en bra stund för att även prata gäddfiske och annat kul med Felix, jag hade fullt upp med att prata med en gammal barndomskamrat som dök upp, Emil, som jag inte träffat på många många år…

 

Sen var det en hel del annat folk också som kom fram och pratade med mig och berömde mig för bilderna.

Jag blev rörd ända in i själen och närapå tårögd av alla som kom!!

 

Detta hade inte varit möjligt utan allas stöd, pushning och hjälp jag har fått för att genomföra detta.

Ett stort tack till alla er som kom, alla som hjälpt mig, alla som trott på mig och framförallt till Felix som hela tiden varit vid min sida som en stor stöttepelare!

 

Ni är alla underbara!

 

Bilderna kommer att hänga kvar till slutet av januari så för er som har vägarna förbi, titta gärna in på Naturum Fjärås Bräcka.

Jag har lagt en gästbok där så skriv gärna en liten hälsning..

Läste igenom den igår innan vi åkte hem och såg detta underbara inlägg från en härlig människa som jag inte känner sedan innan..

 

gästboksinlägg

Söndagsutflykt?

Nu är det dags att packa bilen för avfärd mot Kungsbacka!

I morgon kommer jag att finnas i Naturum Fjärås Bräcka och det skulle vara så kul om ni som befinner er i närheten tittar förbi.

Vernissagen öppnar 11:00 och jag ( och Felix ) kommer att vara på plats till kl 17:00

 

romkorn

 

Det ska bli så roligt att få höra vad folk tycker om mina bilder, jag har försökt ta med lite av varje för det är inte bara fiskare som kommer för att titta dom.

Hoppas vi ses i morgon!!

Bilderna kommer att hänga kvar på Naturum fram till årsskiftet.

Önskar er alla där ute ett riktigt skitfiske och en trevlig helg!!

Vart kommer flugbindningsmaterial ifrån?!!

Bloggen verkar nu mera har blivit lite av ett debattforum för mina läsare, vilket jag tycker är helt ok!

Jag ställer gärna upp på att föra frågor och synpunkter vidare då det är många som är inne och läser mina inlägg, och vilka är bäst på att svara på frågor som dyker upp? Jo precis, det är ju ni som sitter där ute någon stans!

Eftersom mina läsare är intresserade av olika fiskemetoder, precis som jag själv är, så når man ju också ut till en blandad kompott av läsare, vilket då gör att man kan skriva om lite vad som helst.

Idag fick jag ett mail och jag vill inte skriva ut namnet på den som skickade detta, då jag antar att den personen kanske vill vara anonym.. Om inte så får personen i fråga själv ge sig till känna via en kommentar här på bloggen..

 

“Hej

Hoppas att allt är bra med dig.

Jag har just börjat följa din blogg.

Du som skriver och undersöker…

Jag har tänkt på en sak. Allt flugbindningsmaterial vi använder. Hur och vart har leverantörerna fått tag på det?

T ex jag som laxfiskare använder isbjörnshår… alla nackar vi använder mm och allt hår.

Vet du vart man kan ta reda på vart flugbindningsmaterialet kommer ifrån?

Finns det material som är ”märkt” som man ska köpa i först hand.  Finns det märken man ska undvika?

Eller vet du någon man kan kontakta för att få svar?

Hinner inte med att fiska just nu. Jobbar så mycket och när jag inte jobbar så sover jag.

Hoppas att vi syns vid något fiskevatten snart, eller på någon mässa“

Som ni säkert redan förstått så är jag själv ingen flugbindare, har inte riktigt tid över till det, fast ok.. jag har ett flugbindningsstäd, lite hjorthår och annat smått och gott här hemma men kommer inte riktigt igång med binderiet.

 

Så finns det någon vänlig själ där ute som kan ge svar på detta? ( helst via en kommentar här i bloggen då alla inte har facebook )

Kan vara bra även för mig att veta ifall jag startar upp binderiet framöver 🙂

 

Älghår kan jag säkerligen få ta på närproducerat då det finns ett par jägare (pappa och lillebror) i min familj..

 

Hälge

 

Likaså vildsvinspäls, hare, räv och råddjur skulle jag tro..

Jag kanske också skulle kunna plocka lite tagel från hästen i värsta fall 😉

Regnbågsfiskare tänk efter 2 gånger!!

Ja, tyvärr gillar jag att fiska regnbåge men det är inte alltid med gott samvete kan jag lova er!

 

regnbåge

 

Med tiden lär man sig mer och mer inom sportfisket, träffar fler och fler kunniga människor och det mest intressanta med det hela är att man väldigt ofta lär sig något nytt, eller får veta något nytt ELLER, om inte annat, börjar tänka helt nytt!!

 

En av mina underbara vänner, Micael Frisk, som driver Kräpplehult ( och vars stuga vi fick husera i uppe i Boden i somras) är så intressant att lyssna på då han besitter en stor kunskap vad gäller djur och natur. Här följer en tankeställande kommentar från Micael angående mitt tidigare inlägg, Utrotningshotade djurarter.

 

“Material som ska vara exklusivt och pråligt är väl ännu en av de influenser som lever kvar sen den victorianska eran. Flugfiskare har väl inte alltid tänkt så långt i ett ekologiskt perspektiv, det har rotenon behandlats i sjöar för att kunna plantera ut främmande arter som regnbåge och kanadaröding mm. Det värsta är att det fortgår fortfarande, dock inte med gift längre utan mer försök till samexistens med utsättningsfisk och naturliga bestånd av skyddsvärda arter, alla sådana tokövningar är ett hot mot våra inhemska arter. Att det bedrivs ett uthålligt fiske på våra inhemska arter med c&r och ett sparsamt uttag är väl ok, men att bedriva det på regnbågen och liknande är väl inte etiskt försvarbart. Det kan inte vara så trevligt med stress och smärta för fisken, att sen utsätta absolut icke skyddsvärda arter för det verkar inte logiskt. Avancerad lek med maten..Skulle vara intressant om det blev lite debatt om fenomenet. Vi har nog som fiskare påverkat våra vattendrag mer negativt med våra experiment än vad skogsdiken och föroreningar gjort.”

 

Så mina kära vänner och bloggläsare, vad har vi för försvar/ursäkt mot det som Micael tar upp?

Någon som vågar sig på att kontra??

Tillägg: debatten fortsätter på min facebook och eftersom jag valt att lägga ut det som ett offentligt inlägg så gå gärna in och titta på kommentarerna där, det kommer fram många bra synpunkter och reflektioner! –> Sussis Facebook <–

Utrotningshotade djurarter!

Igår var det nog många som såg Kalla Faktas granskning av Parken Zoo.

Man kan ju inte annat än att bli förbannad när man ser hur djuren behandlas, både under och efter livet. Djur som dessutom är utrotningshotade!!

 

Då slog tanken mig angående en diskussion vi hade med, Ken och Patrik från sameo, förra veckan.

Vi kom in på detta med flugbindning, flugbindningsmaterial och vidare till användandet av utrotningshotade arter så som djungeltupp.

 

Är det verkligen så jätteviktigt att använda fjädrar från denna art bara för att flugan ser snyggare ut i våra ögon?!

Är det värt att ta risken för att få tag i dessa fjädrar, för så länge det finns efterfrågan så kommer det även att finnas en illegal jakt på dessa fåglar.

 

Visst det finns certifikat och säkerligen hårda kontroller innan dessa fjädrar exporteras till flugbindare och försäljare över hela jorden, men ändå kan jag känna att detta är ett onödigt material.

För allvarligt talat så tror, även jag, att fisken ger blanka fan i om det sitter fjädrar från en djungeltupp på just den flugan som passerar dess nos.

Så handlar detta bara om den mänskliga fåfängan? Vad vårat öga tycker är vackert eller inte?

 

Jag har själv ingen bild på dessa fjädrar och vill inte hänga ut någon butik som säljer detta, eller någon flugbindare som använder detta material men om ni vill se hur de ser ut så googla på djungeltupp!

 

En liten reflektion från lilla mig och ni får mer än gärna lämna en kommentar till varför man binder flugor av dessa fjädrar, hur vanligt det är att dessa flugor används vid fiske och om det verkligen ger mer fisk på kroken. Jag är nyfiken och vill veta mer och de bästa svaren får man ju från er där ute!! 🙂

 

talgoxen på rutan

 

Nähä.. Här påkallar visst de små fåglarna, utanför mitt fönster, på uppmärksamhet. Dags att fylla på fröautomaterna igen, hungriga små liv det där!!!

Drömresa på gång!

Nä nu kan jag faktiskt inte hålla mig mer!

Om ni undrat lite över kryptiska blogginlägg lite nu och då så ska jag faktiskt avslöja vad det hela handlat om.

 

Jag, Felix och ett gäng vänner till oss ska nämligen åka till Grönland nästa år!

Har nu fått veta vilket datum avresan är så jiiiippiiiii, va kul det ska bli!!

 

camp grönland

 

Vi kommer att åka med Get Away Tours.

Detta har varit en drömresa för mig sedan 2008, så när Felix och jag hjälpte till i Flugfiske i Nordens monter på Flugfiskemässan, tillsammans med Stefan Larsson, började vi prata om fiske på Grönland och det visade sig att Stefan varit guide där. Vi bestämde oss där och då att genast boka resan, sagt och gjort.. Resan bokades och nu är man snubblande nära att äntligen komma iväg!

 

Inte undra på att jag gått fotokurser, jag nästan dreglar över alla vackra bilder från vildmarken där för att inte tala om de vackra rödingarna!! Så det ska införskaffas minneskort och extra batterier till kameran så att man verkligen kan dokumentera allt.

 

Nu gäller det att hålla i slantarna, så det blir inga exklusiva fiskeresor innan vi varit på Grönland 😉

Fantastiska flugbindare!

I mitt förra inlägg skrev jag lite svar på en del myter och frågor som dyker upp lite titt som tätt och nu ska ni få se bakom kulisserna där flugor tillverkas på löpande band…

 

flugbind1

 

Ken var inte sen med att maila över ett gäng bilder till mig, så här ser det ut där flugor.se flugorna tillverkas ( ja, jag skulle gärna vilja göra ett studiebesök där! )

 

friseringavmusse

 

Varje flugbindare har också assistenter som förser bindaren med material och server på alla tänkbara plan. För att sedan bli flugbindare krävs det att man varit assistent i minst ett halvår, just för att lära sig allt som krävs för att kunna binda alla dessa hundratals flugor.

Tänk själv att sitta 8 timmar varje dag och knyppla dessa kreationer, inte undra på att en del blir proffs!!

 

Tack Ken för bilderna! Det var jättekul att få en liten inblick!

Hoppas ni läsare tycker det också!!

Längtan!

Ibland är det otroligt skönt att bara landa och låta fantasin rusa iväg för en stund.

 

blogg sommarmys

 

Tyvärr har jag inte en äng full av surrande insekter och prästkragar just nu men jag sitter hemma i mitt vardagsrum, omgiven av bilder till höger och vänster och varje bild jag valt ut ger mig tillbaka minnen, känslor, dofter och ljud.

 

På söndag får jag verkligen kvitto på om jag lyckats förmedla känslor och sinnesintryck via mina bilder då de hänger där på utställningen.

 

117

 

Vissa av mina foton kanske inte tilltalar alls..

 

158 

 

Medan andra kanske ser rakt igenom betraktarens själ..

 

Ja det är en förmån att ha fisket som hobby och med det följer fotograferandet automatiskt.

 

snäckor

 

Känner ni doften från hav och tång när ni ser denna?

 

Baltak fallet

 

Hör ni bruset från Tidan där fallet rinner för fullt vid odlingen i Baltak?

 

Heden

 

Hör ni vågorna mot stranden när ni är på väg upp till bilen som står parkerad bakom höjden efter ett havsöringspass?

 

Ja, det är en utmaning att blogga med bilder, men det är också så otroligt roligt!!

Hoppas ni fick en egen liten resa tillbaka i tiden, till olika fiske och naturupplevelser!

 

Alla dessa bilder får mig att längta tillbaka till platser jag besökt, fiskar jag fångat ( eller inte 😉 ) och släppt tillbaka och framförallt hjälper de mig att minnas alla känslor och sinnesintryck jag hade just där och just då.

Myter!

I torsdags när jag och Felix var och hälsade på Ken och Sameo gänget så passade jag på att ställa frågor som många undrar angående flugor.se och framförallt alla dessa rykten som går..

Men först vill jag bara tillägga att för mig är det superenkelt att representera detta företag då de allra flesta redan vet vad flugor.se är och många har handlat dess produkter och flertalet är dessutom nöjda med både pris och kvalitet. En del har också sagt att det är i princip meningslöst att själv sitta och binda flugor när priserna är så låga och att man nästa hinner få hem flugor man beställt snabbare än att man binder själv.

 

Flera gånger har jag hört folk säga att flugorna inte är handbundna utan tillverkas i maskiner, detta är FEL.

 

Black Doctor

 

Sameo har ett gäng anställda kvinnor som sitter i fabriken i Kina och binder alla dessa fina flugor, som noga kontrolleras innan de skickas vidare till butiken. Jag fick en inblick i hur flugbindarna har som anställda och kan bara säga att de har väldigt bra anställningsformer och förmåner så bara det gör att jag gillar att att representera sameo ännu mer!!

 

Nästa fråga jag bollats med ute på fältet är hur man uttalar sameo, en del uttalar det saameeo och en del sammeo och när jag frågade Ken och Patrik så log de och sa att det spelar ingen roll hur folk uttalar det utan det är upp till var och en, jag själv säger saameeo 😉

 

336222_10150361060808010_1174263705_o

 

Vad betyder så sameo eller vad står det för?

Är det någon som vet eller är det som vill gissa?

Självklart vet jag svaret! 😉