Har ni sett???

 

Någon av mina trogna läsare som märkt någon förändring här på bloggen?

 

 

Om ni tittar riktigt noga så kommer ni att se att jag numera har lite olika “headers” dvs. bilderna längst upp på bloggen.

Väljer ni att klicka runt på bloggen på t.ex. olika inlägg, så ser ni att bilden byts ut.

Dessutom har jag min sponsors logga med på bilderna och det känns  helrätt med tanke på all hjälp jag fått av Sameo !! 🙂

 

Felix har pysslat en hel del och gjort ett jättefint jobb med att välja ut lite olika bilder åt mig.

Tack mitt hjärta för hjälpen!!

 

9126_169833392080_3905918_n

 

Nå, va tycks??

Urstarka Blekingegäddor!

Felix och jag drog ner till Karlskrona för att hälsa på flugor.se/Sameo gänget och prioritet nr 1 var att få hjälp av Ken att skriva ut mina bilder inför kommande fotoutställning på naturum Fjärås Bräcka

 

554105_10151104264132081_1833807346_n 

 

Så efter en hel del snack hit och dit så printades bilderna ut på långa remsor, och medans de gjorde det så drog jag, Felix och Ken ut på gäddfiske.

 

Felix

 

Felix drog iväg med älgakliva över stock och sten tills han hittade en lämplig plats att lägga ut flugan på.

 

Storm Pike

 

Vi fick tipset av SameoMicke att använda denna flugan som heter Storm Pike.

 

Sagt och gjort, det tog inte mer än ett par tre kast innan en urstark liten Blekingegädda tog min fluga.

DCIM\100GOPRO

 

Ken kom springandes över vattnet för att hjälpa mig att kroka av flugan, som jag tryckt in hullingen på, och sedan togs det några bilder med Go-Pron.

 

gädda

 

Gädda nummer 2 var lite mindre i storlek men fasen så kul det var att fiska dessa krokodiler, så vi kommer absolut att försöka hinna med ett pass till innan året är slut!

 

båten och bryggan

 

Vi var bara ute ett par timmar innan det var dags att dra tillbaka till butiken igen.

 

ken och felix

 

Vad Felix gestikulerar om här minns jag inte, men det diskuterades en hel del om både det ena och det andra innan vi packade ihop våra prylar. Vi fick veta en hel del nyheter som kommer inom kort och det kommer att bli så spännande att fortsätta representera Sameo!

 

fåglar blir till fisk

 

Till och med flyttfåglarna formaterar sig som en fisk med öppet gap..

så JA, vi kommer absolut tillbaka snart igen!!!

 

Tack Ken och hela Sameogänget för ännu en trevlig dag.

Petra, jag försökte städa upp lite efter grabbarna så att du kan njuta av ditt fiske på Hökensås 😉 Hoppas du är på plats nästa gång vi kommer ner!

Laxförbud hindrar gäddfisket!!

Igår snubblade jag in på Svenska Gäddklubbens sida på Facebook och där hade Joel Abrahamsson skrivit ett mycket intressant inlägg som faktiskt väckte tankar och diskussioner!

 

Joel Abrahamsson-2

 

Jag och Felix var ju med Joel ut på ett ismetespass i februari och denna kille brinner ju för sitt gäddfiske och jakten på de stora! Han är otroligt duktig och besitter en envishet som inte är av denna värld!

 

Så här skrev Joel i gårdagens inlägg på Svenska Gäddklubbens Facebooksida:

Tjena! Det finns en sak som upprör mig riktigt mycket. Nämligen att majoriteten av alla lax och havsöringsförande älvar stänger ner allt fiske mellan typ första oktober till april? Med andra ord hela den period som gäddfisket är hett. Vi i gäddklubben borde göra det till gemensam sak att få till en ändring av det här. Vi måste få laxfacisterna att inse att vi inte är ute efter de stackars laxarna som blivit kvar över vintern. De verkar tro att all annan fisk än de laxartade är helt ointressant. Hur kan vi gå tillväga?

 

Jag känner att detta faktiskt är väldigt viktigt att hitta en lösning på, själv har jag inte haft en tanke på att man inte får rikta fisket efter andra arter när lax och öring är fredade.

Tänk om dessa vatten skulle bli avstängda för all fiske då gäddan leker!! Ojojoj.. då skulle det väl ta hus i helvete?!

 

Återigen så känns det som att vissa fiskarter och fiskemetoder är av mer betydelse än andra. Gäddan är ju lika mycket värd som sportfiskefisk som lax och öring.

 

Så var så goda mina fiskevänner, kom med lite lösningar eller förslag på detta som Joel tar upp.

Vi måste ju hjälpas åt och förstå varandras intressen vad gäller sportfiske, oavsett vilken art vi är ute efter eller metod vi brukar.

Vackra kryp!

Nu är ju hösten här i all sin prakt och som jag längtat!

Energin bubblar och kalendern är proppad med både det ena och det andra som ska hinnas med, givetvis lite fiske också!!

 

MEN jag kan inte låta bli att bjuda er på en vårbild!

 

Slända i min hand

 

För det finns inget vackrare än alla dessa sländor som cirkulerar i luften när det är vår och ännu bättre när de landar i handen på mig så att jag kunde fota några bilder. Jag är värdelös på sländornas namn men har lovat mig själv att anlita Johan Klingberg nästa år, för att lära mig mer om dessa vackra flygfän.

 

Så här på höstkanten är det bara bärfisar, myror och getingar som befinner sig längs strandkanterna och dom är inte alls lika romantiska att hålla i handen för att fota.

 

Nåja, detta får väl bli ännu en bild till kommande foto utställning..

Det blir skillnad!!

Till alla er där ute som, liksom jag, gillar att ta bilder på våra fisketurer, hur många av er lägger lite tid på redigering av bilderna?

Jag var väldigt anti redigering förut då jag själv ställde som krav att jag skulle ta så bra bilder som möjligt, de skulle vara så pass bra att man inte skulle behöva fuska med redigering efteråt MEN jag har allt fått ge vika.

Har nu provat Lightroom och kan bara säga att jag är supernöjd med resultaten man får genom att dra lite i spakarna, visserligen kan det behövs lite hjälp på traven innan man fattar hur redigeringsprogrammet funkar, men det är så värt det! Dessutom kan man ju ladda ner och prova detta program i 30 dagar, så bara kör!!

 

Sussis Bilder Storsjö 020

 

Här är bilden före lite redigering

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

och här är bilden efter redigering.

Nå, va tycks?

Detta är en av mina favoritbilder då det är mitt livs första flugfångade öring ( modell lite större) , den tog min fluga en varm sommardag i Skärkån och måttet landade på 44 cm.

Öringen släpptes tillbaka och på den tiden hade jag en olympus mju kamera, en vattentät sådan, så jag bara stoppade ner kameran under ytan och tryckte av..

Fan Page!!

Facebook är bra för mångt och mycket!

Det är här jag har hittat många nya vänner och det är också på Facebook som man kan få många bra tips och idéer så därför har jag nu skapat en “Sussis Symfoni” sida.

Ni får gärna gå in och gilla sidan, lägga upp bilder och bolla lite tankar och idéer.

 

Sussi i gänlan

 

Jan O var först ut med att dela med sig av en bild han tog på mig när vi var i Gänglan på finalen av Lord of the Fly.

 

Sidan är under uppbyggnad och jag vet inte om jag har fått kläm på alla inställningar än men som sagt, ni som kan och vill får gärna hjälpa mig att få fart på den!!

 

Här är länken och adressen: www.facebook.com/SussisSymfoni

Masken is da shiiit, i Strömhult!

Nu har jag landat, återhämtat mig och smält intrycken från två dagars fiske i Strömhult.

Den årliga höstresan med Fjällorna vart inställt så det blev en resa med Fjällor och Fjållor 😉

Eftersom det inte blev 10 Fjällor som anmälde sig till denna resa så erbjöd Anscha 4 killar, som själva utnämnde sig till Fjållor, att följa med så att vi kunde fylla platserna.

 

Tyvärr låg Strömhult mer eller mindre under vatten och de annars så fina små forsarna efter Vladimirs corner var nu inte längre några forsar utan mer som lugna sel med små virvlar i. Dessutom är det ju vadningsförbud i Strömhult, men för att komma ner till sista sträckan av ån så fick man allt vada då stigen låg en bra bit under vattenytan.

 

Sussi med 5 kilos Strömhultare

 

Fisket var över lag väldigt trögt men en 5 kilos lyckades jag kroka i dammen. Den högg på en vit boobyfluga och gjorde flertalet rusningar innan jag lyckades landa denna klump.

 

Anders Mattsson och Ingrid Andresson

 

Anders Mattson hjälpte min mentor Ingrid att landa en fin regnbåge. Anders var den som var minken denna resa och han lyckades kroka fisk nästan hela tiden.

 

Rickard Måby

 

Anscha och Ingrid hade lyckats kidnappa Rickard Måby, en krögare med utomordentliga kockegenskaper så han skötte matlagningen mellan fiskepassen. Rickard fick också stå ut med mig i ena stugan och även det klarade han med bravur!! Så tusen tack för superb mat och trevligt sällskap ( ett tyst sådant då alternativet för mig hade varit att få sova i samma stuga som Anscha, som är en hejare på att dra timmerstockar nattetid om man säger så )

 

hösthane 

 

Det var först dag två som det lossnade rejält för mig och jag lyckades kroka den ena efter den andra fisken i strömmen. Regnbågarna vart sugna på masken, i röd fjäderdräkt och det var så roligt att se flugan under ytan och hur fisken närmade sig för att sedan sluka masken ( som flugan heter om nu någon skulle tro att det är metmask jag pratar om, men det är det inte för metmask är förbjudet att fiska med här ).

 

Under alla de gånger jag varit i Strömhult så har det aldrig varit så mycket vatten som nu och det har heller inte varit så trögfiskat, vilket de andra också tyckte. Men när fisken väl satt på kroken så var medelvikten bra mycket högre än vad jag tidigare har upplevt. Så, för att sammanfatta det hela så hade vi i gänget ändå haft två tokroliga dagar och kvällar, lärt känna nytt folk och ännu lite mer erfarenhet att lägga i ryggsäcken, matat söta Sheldon, även döpt till Felix i vårt gäng, den svart/vita katten och minsann skämt bort den rackaren ordentligt, men det säger vi inget om till Robert 😉

 

Jag slarvade tyvärr en hel del med att fotografera så det vart inte så många bilder att bjuda på i detta inlägg.

 

Tack Sarita, Ingrid, Anscha, Susanna, Nina, Peter, Joel, Anders och Rickard för denna gång!!

 

P.S text som är grönmarkerat i inlägget är länkat till respektive hemsida så klicka gärna på den texten D.S

Osänkbar roddbåt?

Ja, jag bara undrar hur långt man kan gå?

Vart drar man gränsen för att göra vad som helst för att komma ut på en sjö och fiska?

Detta upplevde jag med mitt ex för några år sedan.

Han hade fått låna en liten båt av en vän och drog med mig för att vi skulle ut och fiska efter gädda en höstdag.

Vi hade som vanligt massa med packning med oss så som mat och fiskeutrustning.

Jag insåg redan när vi kom fram till den lilla båten att det här skulle ALDRIG funka!

Båten var nästan full då bara kylboxen med mat och en av fiskeväskorna var på plats.

 

liten roddbåt

 

Hmmm.. Men jag tänkte i mitt stilla sinne att ok, exet säger inget och då ska väl inte jag vara den som gnäller!!

Så, vi lastade båten full och knödde i oss själva och så roddes det ut på den stora sjön Fegen.

Men ärligt talat, vi kom inte så långt då jag kände att här går faktiskt gränsen!

 

För vad skulle hända om det verkligen drog på en stor gädda? Vi skulle knappast kunna landa den i båten utan att slå runt och vart skulle den få plats?

Nä nog med dumheter!

Jag gav upp och mer eller mindre krävde att vi skulle tillbaka till land.

Det hela slutade med att, bara för vår egen säkerhets skull, att åka bort till kiosken i Fegen och hyra en bättre bår med motor som jag betalade för! Man får ju inte vara dumsnål!!!

Gratis är inte alltid gott!!

 

Nä, för att jag ska trivas med fisket så vill jag kunna känna mig säker och inte behöva sitta på helspänn och vara orolig över att båten sjunker till botten!

 

Jag kan tänka mig att det finns andra där ute som gjort både den ena och den andra tokigheten för att komma ut på fiske. 😉

Varning för slaktarbilder!

En gång i tiden, när jag började fiska på allvar, så var det ju sååååå viktigt att kunna visa vad man fångat.

Nu skulle jag må illa på mig själv om jag tog sådana här bilder.

 

93 cm gädda

 

Hur trevlig är inte denna då? Gäddan som ligger överst är nästan 93 cm lång.

Nä fy skäms på Sussi!!

Ja, jag skäms faktiskt över dessa bilder som jag nu kommer att visa er.

OCH jag hoppas att jag inte, aldrig någonsin mer, kommer att utöva denna typen av fiske.

 

regnbågar abborragölen

 

Nämen se så duktig jag varit!! Tagit upp och donkat 5 regnbågar ur en och samma göl på bara några timmars fiske.

Detta är inte heller någon bild som tilltalar mig, ska ni veta!

 

abborrar pimpel

 

Jodå, jag har till och med varit en hejare på pimpelfiske!! Men med dagens kunskap och ett helt annat tänk så kanske jag bara skulle behållit ett par abborrar som matfisk på sin höjd ( eller kanske inte ens det ) och inte tagit upp allt som krokades.

 

3 gös och en sutare

 

Förlåt Cecilia “Gösdrottningen” Grönberg. Men detta var väl ett fint bevis på att vi tagit upp både gös och sutare från våran sjö?!

 

tre arter Baltak

 

Ja och i Baltak, en mild vår/vinter, landades dessa fina firrar som krokades med fluga.

 

Nä, så här vill jag INTE visa upp mina fångster, men så såg det tyvärr ut i min gamla blogg ( som inte längre finns, tack och lov ) Då var det knappt tal om catch & release över huvud taget.

 

Är det någon som tycker att dessa bilder är trevliga, jämfört med bilderna jag numera brukar publicera här i bloggen??