Jag är otrogen!

Nu tänker jag erkänna att jag kommer att vara lite otrogen.

Anledningen till det är att jag vill hjälpa en studerande sportfiskekille att få hjälp med sitt projekt i skolan, ett UF (ung företagsamhet) företag.

(Antar att rubriken och ovanstående meningar kommer att förbrylla er men lugn bara lugn)

 

Killen jag ägnar detta blogginlägg till, är Isack Lindqvist, från Tranås.

 

Isack Lindqvist

 

En kille som pluggar till laxfiskeguide på Älvdalensutbildningscentrum.

Så här skriver Isack till mig:

“I framtiden skulle jag vilja jobba inom branschen, antingen eget eller hos någon. älskar att fiska och tycker de extremt kul och göra egna flugor, egna saker överhuvudtaget, gjort egna angeldon som funkat, ska även någon gång i livet göra ett eget flugspö”

Han har också en blogg http://isackflugfiske.blogg.se/ så jag hoppas Isack kommer igång med både flugförsäljning och fler spännande blogginlägg om sitt fiskeintresse.

 

Min otrohet handlar då om att köpa lite flugor utav Isack, och inte via min sponsor (det får gå för denna gång)  😉

 

Vill ni också hjälpa Isack så titta in på hans blogg eller kontakta honom via isack.lindqvist@live.se

Det är så kul att få hjälpa andra på sin väg framåt och uppåt!

 

Kämpa på Isack, med studier och företagsverksamhet, vem vet kanske du blir den första som guidar och lär mig lite om laxfiske någon gång.

TV-spels fiske i dagarna två!

Ett kortfattat inlägg!

 

Felix och jag åkte upp till Marma i söndags, för att umgås och fiska med Cecilia “Gösdrottningen” Grönberg och Jan Ohlson från FishEco.

Varken Felix eller jag hade provat prickskytte, dvs. pelagiskt vertikalfiske, så detta var jätteintressant att få vara med om.

 

Vädret var perfekt men det var sannerligen inte lätt att hitta fisken!

 

ekolod

 

Jag hängde över Cecilias axel för att lära mig läsa av ekoloden och jisses vilken teknik det är och vilket kunnande för att kunna fatta vad som är fisk värda att släppa jiggen på.

Inte helt lätt med andra ord!

Mest besviken var jag över att allt skriveri om detta i fria tidningen,

“Här kan den lokala befolkningen vittna om hur dussintals trailers med ekolodsutrustade båtar dagligen sjösätts för att mot kvällen dras upp med fulla göslaster som transporteras till städernas krogar och butiker. Enligt lokala sportfiskare har det till och med förekommit att den illegala fångsten flugits bort från orten med helikoptrar.”
inte alls stämmer!! Såg inte skymten av en helikopter eller dussintals trailers med båtar!! Faktum var att vi var helt ensamma ute på Storsjön dessa två dagar!! Men det kanske beror på att det nu är senhöst och att vi var ute två vardagar, men om nu denna fiskemetod skulle genererar det som artikeln ovan handlade om så skulle det väl ändå vara mer tryck ute på sjön??!!

 

Och all tekniskt utrustning till trotts så gick det bara inte att få gösen till att hugga!!!

 

Jag kommer att göra ännu ett blogginlägg om dessa två dagar men måste fixa mina bilder som jag tog med systemkameran först.

 

Så håll utkik här i bloggen

Blogginläggstjuv!

Av en händelse så snubblade jag in på en blogg, ett blogginlägg och skummade igenom kommentarerna och helt plötsligt så kände jag igen några rader i en av kommentarerna.. Eller rättare sagt så var det Felix som undrade vad jag hade skrivit för kommentar i denna blogg.

Jag satt som ett frågetecken och fattade ingenting men efter en stund såg jag att någon, som är anonym, hade kopierat ett av mina blogginlägg helt rakt av och lagt det som en kommentar.

 

 

Skärmklipp

 

Klicka –> här <—för att komma till bloggen där mitt kopierade blogginlägg ligger!!

 

Mitt blogginlägg hade inte ens något att göra med det som Team Aceofpikes bloggande om vilket gör det hela ännu mer idiotiskt!!!!

 

Detta blogginlägg handlade om Joel Abrahamssons undran om varför laxfiskeförbudet ska hindra gäddfiskarna och det var tydligen intressant nog att sno för att lägga in som en kommentar, men om man gör på detta sätt så kan man väl åtminstone hänvisa till vart texten kommer ifrån eller??

Ni som inte minns mitt inlägg om Joel kan läsa det igen –> HÄR <–

 

Nå, tycker ni att det är ok att ta någon annans text och synpunkter utan att ange källa??

Sen är det otroligt fegt att inte ens våga gå ut med namn, tycker jag!!

Rykande färskt!!

Här om dagen fick  jag ett meddelande från Robert Selfors att nu äntligen är det dags att introducera ARCTICSILVER  "THE FREE-FLEX℗" CONCEPT – VERDENS MEST INNOVATIVE FLUESTANG!

"IF you passionate FLY FISHERS out there want NEW development, renewal and innovation, please support this projects today”

 

Oj va nyfiken jag blev!

En ny typ av flugspö!

 

artic silver

 

Klicka på bilden ovan för att se vad det hela handlar om!! Du kommer till en ny sida och där finns det ett filmklipp att vila ögonen på! Här presenteras ett nytänk och du får också historien bakom denna idé!

 

Att Robert också skickade med en länk till ett filmklipp som får en att längta ut till vackra vyer och drilla fisk, gjorde inte saken bättre!! Ett otroligt vackert filmklipp!! Klicka på bilden nedan så förstår du snart vad jag menar!!

 

artic silver 1

 

Det är så kul med vänner som startar igång projekt och nytänkande så jag tycker det är självklart att dela med sig av detta via bloggen och självklart får ni läsare gärna dela med er av detta också.

All lycka till Arctic Silver med projektet! 🙂

Julklappstips!

Ja mina vänner! Det är redan dags att tänka efter före, eller hur!?

 

Jag tänkte ge två tips i detta inlägg, fler tips kommer framöver.

 

Första tipset är ett medlemskap i Älvräddarna

 

 

Älvräddarna

 

Klicka på bilden för att komma till infosidan angående medlemskap.

Jag tycker att detta är en självklarhet, det är dessutom en billig peng/medlem som verkligen gör nytta för vår miljö i och kring våra vackra vattendrag!

Varför inte ge bort ett medlemskap till släkt och vänner som redan har allt man kan tänka sig?!

 

När vi ändå är inne på miljö så kommer här nästa tips

 

trashfish

 

En Trash Fish från Smith Creek, som jag hittade via Fly Dressing, så håll utkik i din sportfiskebutik eller spana in Capricorn där denna fiffiga produkt säljs för endast 149 kr.

Ett smart sätt att samla in överbliven tafsmaterial så att vi inte skräpar ner naturen med ännu mer onödigt material.

 

Hur Trash Fish funkar ser du i filmen som kommer om du klickar på bilden ovan.

 

Vad kommer att stå på era eventuella önskelistor?

Bloggen är nominerad!!!

Åh va jag blev rörd när jag såg detta och läste motiveringen!!!

 

Slända i min hand

 

Bästa Blogg 2012. SussisSymfoni nominerad…

Motivering. Det finns många fantastiska fiskebloggar där ute, men en sticker ut på många sätt och passar perfekt in på kriterierna i tävlingen.

Den blogg jag talar om är http://www.fisheco.se/blogg/sussissymfoni/ mer känd som Sussis Symfoni. Denna blogg som uppdateras mer eller mindre dagligen är outstanding, här finns massor av spännande information om diverse äventyr som bloggerskan Sussi Stridh är ute på men också mycket mer.

Sussi är en fenomenal fotograf som fångar själen i naturen på ett sätt som få andra lyckas med. Hon har humor och skriver på ett roligt och fantasieggande sätt. Sussi som är aktiv inom Fjällorna belyser ofta tjejer inom fiskevärlden och funderar öppet kring allt från sportfiskemässor, miljöproblem, flugbindning, utfiskning, C&R och sportfiskemetoder. Även om flugfiske ligger henne närmast så skriver hon med värme i hjärtat om andra fiskemetoder som att meta abborre med föräldrarna, pimpelfiske eller vertikalfiske efter gös. Många har hittat hennes blogg och kommentarerna haglar, mest positiva. Det bästa är att Sussi snabbt svarar öppet på kommentarerna och ibland blir diskussionerna långa!

Jag själv följer många bra bloggar och häpnas över alla duktiga skribenter som finns bakom fiskespöna i vårt land. Men som sagt sticker Sussi ut i mängden.

Skitfiske!

/Hans Lindqwist

Tusen tack Hasse för dina fina ord och för att du nominerade min blogg!! 🙂

Det skulle vara otroligt om jag lyckades vinna och kamma hem ett välbehövligt pris!!

 

Läs gärna om nomineringen här på –> FishEco <-  och titta vilka fler bloggar som blivit nominerade!!

Utelivet!!

Förr så handlade utelivet om pengar, kläder och smink för min del. Ja det var för väldigt många år sedan.

 

Djävuls Sussi och ängel Carro

( eftersom det är Halloweentider så får jag väl bjuda på en gammal partybild 😉 )

 

Nu så handlar det om kläder, mat och sömn!

För att klara av en vistelse ute i naturen, vare sig det handlar om en eller flera dagar, så ställer jag höga krav på kläderna jag har på mig.

 

miccelinSussi

( nåja, nu för tiden menar jag kläder som jag kan röra mig i )

 

De ska vara torra, varma, lätta och efter några års erfarenhet så vill jag inte tulla på kvalitén. Minns att jag köpte ett goretex-ställ, från Haglöfs, för ett antal år sedan och detta har betalt sig många gånger om.

 

Sussi i skyfall

( här hade det inte skadat med ett goretexställ!.. )

 

Maten är också superviktig då det gäller att hålla energin på topp. Att gå med kurrande mage, bli trött och frusen, är ingen höjdare. Då orkar man inte fjällvandra eller fiska och dessutom så kan jag bli på urdåligt humör, vilket jag inte tror att jag är ensam om, då är man ju inte något trevligt sällskap precis. Att ha en liten påse med sig, med nötblandning och torkad frukt, är väldigt bra för att få upp energinivån snabbt, dessutom väldigt lätt att bära med sig.

 

Sömnen är, även det, ett måste för att palla med olika strapatser. Det handlar kanske inte alltid om att sova si och så många timmar utan mer om att man sover gott. Här är det något jag MÅSTE investera i, en varm, lätt och skön sovsäck. Nu är då frågan vad för sovsäck och i vilket material. I detta fall har jag inte heller tänkt tulla på kvaliteten utan det är helt ok om det kostar en slant.

 

sussi i sovsäck

(inte smart att köpa sovsäck för en billig peng på Jysk, låg och frös mest hela tiden på fjället mitt i sommaren..)

 

Nu har jag fått nys om en helt ny webb butik som ska öppnas inom kort addnature

Ni minns säkert att jag har en stundande drömresa på gång, se tidigare inlägg “Drömresa på gång

Jag vill vara förberedd för att klara 10 dagar ute i vildmarken så bra som möjligt, så det gäller att planera redan nu.

Som sagt, när addnature väl öppnar så kommer jag att hänga på låset för att spana in bland annat sovsäckar.

 

Föresten, vad kan ni om Grönland?

Jag har läst på lite på wikipedia om Grönland.  Det känns ju alltid bra att kunna lite fakta om det ställe man ska besöka.

 

Om ni har något mer ni vill tipsa om så tar jag gärna emot förslag och som vanligt så är alla de grönmarkerade orden i inlägget, länkade till andra sidor, så klicka gärna på dem.

Hullinglöst!!

Igår åkte Felix och jag till Olshammar, norra delen av Vättern, för att vara med på Svenska Gäddklubbens årsmöte, men mer om mötet får Felix blogga om på Gäddklubbens blogg

 

Behöver jag nämna att jag var ensam tjej på mötet, nä troligtvis inte för det är ingen ovanlighet. Mötet gick snabbt och det framkom en riktigt bra motion från Thomas Classon, att det rekommenderas att fiska hullinglöst.

Hurra! säger jag!!

Jag brukar, för det mesta, trycka in hullingen på mina flugor och har inget emot att göra det på mina andra beten heller för den delen.

Hur gör ni där ute?

 

Något mer som var kul med årsmötet, ja det var såklart en massa mer som var jättekul men som inte kan tas upp här, och det var att alla närvarnade fick en lite gåva med sig hem..

 

bild

 

en trevlig t-shirt och en snygg Buster Jerk!

Genast började jag studera den oregelbundna linjen på betet, det liknar ju en EKG-kurva!!!

Undrar om det var tanken bakom designen, att sätta dit en hjärtfrekvens??!!

Hur som hur så är jerken designad av Lars Berglund, snyggt jobbat!! 🙂

 

Efter en fantastiskt god middag, trevlig sällskap, ont i magen av allt skrattande så var det dags för mig och Felix att tuffa hemåt igen..

Nu har vi lämnat sommartiden bakom oss och kastat oss rakt in i vintertid..

 

Solur-pekar-på-månen

 

soluret pekar på månen och det har nu blivit ordentligt kyligt ute.

Men det hindrar ju inte oss från varken fiske eller foto så nu ska vi rota fram flytoveraller, fodrade stövlar, handskar, mössa och alla andra varma kläder innan vi drar vidare på nästa fiskeäventyr..

 

Mot vintern och hullinglöst!!!

 

Föresten!! Om du sitter på en trevlig gäddhistoria där ute och kan tänka dig att dela med dig av den via Svenska Gäddklubbens blogg så maila gärna Felix för mer info: felix@rimfrost.se

Du behöver inte vara med i gäddklubben för att få din historia publicerad, gäddklubben söker med ljus och lykta efter fler gäddbloggare för att hålla sidan vid liv, men om det så bara är ett inlägg så är det helt ok med det!!

Årets bästa fiskeblogg!!!

Nu har Fish Eco dragit igång en tävling!

Sveriges bästa fiskeblogg 2012

 

Sveriges bästa fiskeblogg 2012

 

Klicka på bilden ovan för att få reda på det superfina priset som står på spel och hur du ska gå till väga!

 

Detta får ni bara inte missa, det finns så många bloggar där ute som man bara av en händelse råkar snubbla in på och som fångar ens intresse!! Det finns så många som bör lyftas fram i rampljuset så om inte din favorit redan finns med så tycker jag att du ska nominera den!

 

Så hjälp till att tipsa eller nominera en blogg som du tycker vore värd att vinna!!

 

Lycka till alla fantastiska bloggare och bloggar där ute i landet!!

 

Självklart skulle det vara roligt om någon av er läsare som tycker min blogg kvalar in, nominerar mig! 😉