Tungviktsfiske…

Även denna dag valde vi att sova ut.

Vinden pinade fortfarande på men det var inte fullt så kallt och fullt så blåsigt idag som igår.

Jag öppnade stugdörren för att gå upp till toaletten,  då såg jag plötsligt en skarv precis utanför stugan. Den dök ner i vattnet och kom sedan upp igen en liten bit bort med en silvrig liten fisk i näbben.

Jo, jag tycker nog att skarven är ganska så vacker i sitt utseende men det är ju inte alltid det yttre som räknas.

Efter en bastant frukost börjar projektet med att ta på sig alla kläder.

Vi åkte iväg till en mar här på ostkusten för att reka lite.

Maren låg en aning i lä, vattnet var otroligt grumligt och siktdjupet var knappt 10 cm.

Skulle vi få gädda här så skulle man nog behöva pricka flugan precis jämte käften på fisken.

Tång i is

På land låg tången insvept i is.

Istappar på strå

Sjögräset ovan ytan hade fått fina istoppar som klirrade vackert i stormen.

Ja, någon gädda lyckades vi då inte kroka men Felix tyckte sig ana en större virvel men den fisken vill inte fastna på kroken.

Vadar

Vi fiskade av en lång sträcka i maren men inget hände.

Det var en bit att gå och man känner sig inte smidig som en antilop precis, lager på lager och bylsig som en Michelingubbe försöker man ändå hanka sig fram mellan isflak, stenar, grästuvor, gyttja, staket och hagar.

Hur mycket vikt släpar man egentligen på?

Ja, då menar jag inte min egna kroppsvikt utan kläderna + utrustningens vikt.

Det är ändå ganska lite pinaler jag släpar med mig när det gäller gäddflugfisket.

Inte en massa flugaskar, ingen håv, inga mängder med tafsrullar i olika dimensioner m.m

Men ändå ville jag kolla upp vikten på det jag bär på och det är nästan så att man inte tror det är sant!

Lite drygt 9 kilo och då har jag inte ens systemkameran med mig.

Inte underligt att man känner sig tung och otymplig!

Även att inte gäddorna var på hugget idag, eller rättare sagt att vi inte hittade på dom så hade vi en fantastiskt bra dag ändå.

Vi rekade lite nya ställen, kollade bottenstrukturen och letade efter flugfiskevänliga platser.

Vi fick se havsörnen och dess mäktiga vingspann, bara det är en upplevelse i sig!

bukett med ispinnar

och jag fick plocka en liten bukett ispinnar, vilket var första gången i mitt liv Blinkar

Men, igår var igår, idag är idag och i morgon är det en annan dag och vi ger oss på gäddfisket igen!!!

9 svar på ”Tungviktsfiske…

• Nja.. Jag är självkritisk till bilderna denna gången och tycker inte de var så tilltalande. Iphonen är väl inte mitt favoritval vad gäller bilder, men den duger för att förmedla känslor 😉

• det är ju känslan och motiven som gör de så fina,
            ja tycker både tången och ispinnarna är jätte fina 🙂

1. 9 kg säger du, det är ju ingenting!
    För några år sedan, då jag alltid tog cykeln till mina nattpass efter karp, tog jag en kväll och vägde den utrustning jag hade lastat på cykeln och mig själv, kolli för kolli och sedan lade jag ihop det hela. Summan blev runt 70 kg, där snackar vi tungviktsfiske! Och detta cyklade jag alltså med, ibland 7 km i stöten, längs trafikerade vägar i gryning och skymning… ja, jag blev faktiskt stoppad av polisen en gång för att jag utgjorde en trafikfara.

• hahaha… Ja fy fasen Jimmie!! Där ligger jag i lä! Har nog bara fjällvandrat med utrustning i 40-kilosklassen på ryggen vilket inte heller var lätt. Men med detta inlägg menar jag den vikten som egentligen enbart kläderna väger, men några 70 kg har jag nog inte släpat på vad jag vet. Hujedamig!! 🙂