Specialfluga..

… De flesta av er vet ju att jag funnit en ny religion.

Ja precis, flugfiske efter gädda!

Det haglar in meddelanden till både mig och Felix om vad vi använder för utrustning, hur vi fiskar till vart vi fiskar.

Det är verkligen superkul att så många har blivit frälsta av detta fiske och jag antar att många blivit ännu mer nyfikna då Fly vs Jerk är på ropet.

Jag blir själv helt sjuk när jag tittar på dessa avsnitt och längtar halvt ihjäl mig tills nästa gäddtripp blir av.

 

Nu är det ju så att damen i fråga, hon som skriver denna blogg, inte binder flugor själv.

Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan om jag binder och alla som häpnar över att jag inte gör det.

Men faktum är att jag har mycket annat som tar min tid på dagarna/kvällarna så jag har medvetet prioriterat bort tiden det tar att lära sig binda för att sedan faktiskt binda egna flugor.

Visst har det hänt någon enstaka gång att jag knypplat ihop en tuss eller två och visst är det kul att pyssla lite, men nej, det är bara till att bordlägga detta hantverk tills vidare.

 

Det finns så otroligt många skickliga flugbindare där ute som gör det hela superbra och jag har ju dessutom mina favoriter i sameos sortiment, MEN och nu kommer det.. Jag har en idé till en gäddfluga och skulle gärna vilja kolla läget med någon av er om denna typ av fluga är möjlig att binda och om den är möjligt att fiska med.

 

Så finns det någon bindare där ute som skulle vilja bolla  lite idéer med mig och sedan försöka binda min idé så hör av dig till mig på mail info@sussistridh.se

Jag kommer INTE att svara på några frågor varken här i bloggen eller via Facebook då det är lite hemligt än så länge..

 

high-chaparral-101_154744413

 

Om jag har material? Jodå, det finns en hel del att nalla av från denna skrud Blinkar

Knäckta flugspön..

Detta måste väl hänt andra också och inte bara mig..

Jag drabbades under en fiskeresa uppe i Jämtland/Härjedalen..

 

ring-29-cm_thumb

 

(bilden är länkad)

 

Just det som inte ska hände efter några års erfarenhet hände.

Men med lite lappande och lagande så funkade spöet ändå hela resan.

 

Nu ligger det två trasiga flugspön här hemma..

 

1551531_10151910349072081_530057918_n (1)

 

Dessa var mina första flugspön men eftersom MPA spöet knäcktes så blev det inköp av spö från Sameo istället. Jag vill kunna ha snabb leverans om något liknande skulle hända framöver och jag ville köpa från en leverantör som jag litar på. Självklart fick jag många tips av fiskevännerna som följer mig på Facebook. Det haglade in tips om vilka spön och vilka märken jag skulle välja, men som sagt det var Ken som fick mig på fall och det var INNAN jag vart sponsrad av Sameo.

 

1528621_10151910349117081_347954821_n 

 

Frågan är vad jag ska göra av spöet? Och inte bara detta 3-delade MPA utan även

 

1450727_10151910349007081_1410815850_n

 

HMS spöet. Det var också 3-delat från början men är nu 4-delat och det är mitten holken som kraschat. Detta spöet lånade jag ut till min lillebror och jag skulle visa honom tafstricket. Dvs jag höll i tafsen som var en 0.16 och lillebror skulle sätta press på spöet genom att hålla spöet rakt upp och på så vis låta spöet “jobba med den tunga fisken” utan att tafsen skulle gå av.

Tafsen höll men spöet brast.. Hmm… Tänk om det varit en större fisk på och detta hade hänt, det hade ju varit mindre trevligt.

 

Tyvärr är detta ett märke jag inte har något förtroende för då jag råkat ut för lite andra problem med Scierras produkter utan att få någon som helst svar från dem jag försökte kontakta.

 

Så vad kan ni rekommendera mig att göra?

Ska jag spara, sälja eller helt enkelt bara slänga dessa?

En önskad baklucka!

Jag är fortfarande lite insnöad vad gäller att få tag på vettiga kläder som passar mina uteaktiviteter.

 

Snacka om jag föll som en fura då jag hittade en overall/onepice från Aclima!

Den kan användas som lager 1 eller 2.

 

onepice aclima

 

Den känns superskön och varm, men det bästa av allt är nog ändå detta..

 

öppen bak

 

Japp!! En öppningsbar baklucka!!

Underbart smidigt och verkligen ett hallelujamoment!!!!

Värmande inunder..

Åtskilliga är de timmar jag huttrat och frusit då vintern och köldgraderna drabbat vårt land.

Att frysa tar väldigt mycket energi och förstör också tjusningen med att vara ute, speciellt när det gäller fisket.

Bilderna blir inte heller bra då man skakar så pass av köld, att inte ens bildstabilisatorn på kameran hjälper att få skärpan perfekt.

Nä, nu är det slut med en huttrande Sussi!!

Igår anlände en stor säck kläder från engelsons.

Varma sköna kläder som jag beställde förra veckan.

 

bomboo underställ

 

Men närmast kroppen, lager 1, har jag ett bamboounderställ inköpt för en rimlig summa på Gekås i Ullared. Likaså sockarna i merinoull.

 

Som lager 2 har jag en onepice, men den kommer jag att blogga om i nästa inlägg då den kräver sitt egna inlägg.

 

fleeceväst

 

Utanpå lager 2 ska jag nu använda denna fleeceväst som är vindtät.

 

fiberpäls

 

Som lager tre har jag nu köpt denna outfit i fiberpäls, sockar, långkalsong och jacka.

 

vantar

 

Till händerna valde jag dessa jakt/torg vantar med ficka för handvärmare. Ett paket handvärmare ingick.

 

handvärmare

 

Tidigare år har jag införskaffat mig ett gäng handvärmare som man kan återanvända.

De är supersköna att använda när fingrarna är stela av köld.

Inuti dessa påsar finns en metallknapp, när man bänder den så förvandlas vätskan till en stel massa och ger ifrån sig värme.

Värmen håller i sig från 2-6 timmar beroende på vilket märke man köpt och temperaturen ute.

Jag brukar lägga dessa i fickorna och stoppar sedan händerna där i för att få upp värmen igen.

När dessa handvärmare är förbrukade så är det bara att koka dem i vatten tills massan blir flytande igen och så är det bara till att lägga ner dem i fiskevästen/väskan så finns de tillgängliga tills nästa pass. Dessa finns att köpa lite varstans tex Jula, Biltema, Naturkompaniet m.fl.

 

Så nu ska jag väl klara av att stå ute i det kalla vattnet och fiska en hel dag utan att behöva frysa halv ihjäl.

 

Jo just det, ett par vadarskor i ett par storlekar större krävs också för att få plats med extra sockar och neoprenvadarsockan.

Rullväska..

Är det någon där ute som använder rullväska?

Jag gör det då rakt inte, tydligen..

 

Väska Scierra

 

Denna väska har legat i en garderob i flera år och aldrig kommit till användning.

 

Rullväska Scierra

 

Inuti finns det flyttbara fack och nätfack i locket.

 

Finns det någon där ute som skulle vilja köpa den av mig så lämna en kommentar under inlägget här, glöm inte att fylla i mailadress så att jag kan kontakta dig.

Bud??

Budgivning pågår på facebook –> HÄR < — och stopptiden är kl 10:00 i morgon fredag.

Om du vill buda men inte kan göra det via facebook så går det lika bra här i bloggen. Jag håller koll! 🙂

 

Såld till Christopher Tjus! Tusen tack för budgivningen!!

Utrensningen bland våra fiskeprylar är snart i full gång..

Mätsticka!

Alla vet ju hur visan går..

för när storfiskarn talar om
hur stora fiskar han får
ja då så skarvar han som han vill
då räcker armarna inte till…

Det var precis den visan jag trallade på idag när jag gick där hemma och plockade bland pinalerna.

 

img_1802_thumb

 

Jag snubblade över mitt gamla loppisfynd.

 

img_1803_thumb

 

Som faktiskt är en liten kul grej. Man kan dra isär denna och inuti finns en kniv.

 

Men den är ännu trevligare när man vänder på den, utan att nödvändigtvis dra fram kniven.

 

img_1800_thumb

 

För visst är det så att man många gånger önskat att fisken man fångat vore lite längre eller lite tyngre.

 

img_1801_thumb

 

Så bara genom att vända på stickan så får du genast bättre mått på din fina firre!!

 

Jag har bott i nästan 10 år i mitt lilla hus och Felix har bott här i snart 2 år. Jag är väl den av oss två som samlat på mig mest pinaler och nu när vi ska flytta från slott till koja så är det hur lämpligt som helst att göra sig av med en hel del prylar.

Så vad tycker ni, ska jag spara detta loppisfynd eller sälja det??

 

Ni kommer få fler liknande inlägg framöver då det ska rensas en hel del bland fiskerelaterade saker.

Olika sätt att hålla spöet..

.. har ni säkert sett.

 

Ja, jag är då rakt inte ensam om att placera spöet på diverse lämpliga och lämpliga sätt.

 

energigodis

 

Att lägga sitt spö ner är direkt olämpligt.

Någon eller en själv kan ju av misstag trampa på spöet. Men här vilar det jämte mitt gofika så risken är ju förhoppningsvis minimal att det ska knäckas under någons sko.

 

Sussi-håvar

 

Det bästa är ju att hålla spöet rakt upp, såvida inte det är ett stort träd med grenar som hänger ut eller något annat som tar emot upptill. Men detta funkar ju bara vid drillning och håvning av fisk.

 

( wohoo vilka luftfyllda vadarbyxor jag hade där.. hahaha..)

 

Spö-över-benen

 

Ja vid poseringsbilder kan man ju lägga spöet över benen så här.  Men det känns inte så rätt mot fisken som ska släppas tillbaka att hålla den över land, risken är ju stor att man tappar den i backen om den börjar sprattla.

 

Spö-i-munnen-vinklad-fisk

 

Står man ute i vattnet så kan ju spöet placeras i käften, men detta sätt symboliserar helt fel saker hos en del betraktare där ute, speciellt när man är kvinna och gör så här.

 

spöhållare

 

Lika illa som att placera spöet i munnen, eller om inte värre, är att göra på detta vis.. Klämma spöet mellan benen. Det skulle nog också väcka debatt hos en del betraktare..

 

Spö-på-axeln

 

Så att placera spöet över axlarna kanske är det bästa alternativet…

 

Eller har ni andra förslag och idéer?

Oh NOOO!!

Ja det är väl bara att inse att man inte kommer undan längre..

Det är januari och vintern borde ju varit här för länge sedan.

 

Nässjöväder

 

Dags att leta fram rätt kläder och pälsa på sig ordentligt!

 

Sussi pälsar på sig

 

Vi har halv som halvt planerat ett gäddpass till i Blekinge men som det ser ut nu är det kanske helt kört..

 

Torhamn

 

Vattnet hinner nog inte frysa till men det är ganska svårt att flugfiska när det är minusgrader i luften. Isbildning i spöringarna och man får passa sig från att luftkasta flugan för mycket annars är risken att den blir en stel klump.

Sen är det inte jättebra att lyfta fisken över vattenytan om det är för många minusgrader ute.

 

Men, egentligen sörjer jag inte om det nu skulle råka bli vinter och is ute.

Längtan efter ismete och långa turer på hästryggen i yrsnö är för stort.

 

Kärlek till is

 

Som sagt, det finns de som gillar snö och is och så finns det de som inte gör det.

Det bästa är om man lär sig att kunna nyttja och njuta av alla årstider och väder, det är nog något vi “all”fiskare är bra på.

Nya mål..

.. nya utsikter och nya stigar att vandra på!

Ja så här efter nyår är jag nog inte ensam om att starta om på nytt.

2013 var ju lite tufft då tre månader av härliga fiskeupplevelser blev mindre trevliga..

 

Sussi goes pikeninja

 

Nej, jag talar inte om bad hairday eller bad faceday, tyvärr var det ett magmunsbråck som spökade och det gick inte att dölja med varken Sameomössan eller ansiktsmasken från Harrkungensfiske.

 

 fiskemoppe

 

Jag var tyvärr så illa däran att jag inte ens orkade köra moppen till och från fiskevattnen som var planerade att besöka.

 

glitter i sjön

 

Det kändes som om jag befann mig i ständig skugga men någonstans där borta fanns ändå ljuset.

 

eftertanke

 

Det krävdes mycket vila och vad passar då inte bättre än att njuta av stillheten vid något vatten? Det blev ett par turer till Strömhult, det har nog aldrig varit så jobbigt att försöka landa dessa tunga regnbågar men det gick.

 

Symfoni och Sussi

 

Tack vare Symfoni kunde jag bygga upp muskler som jag förlorat under två månader och hade jag inte haft henne så hade jag aldrig orkat med resan till Grönland.

 

tungan rätt i mun

 

Det gäller som sagt att hålla tungan rätt i mun!

Mellan alla fiskepass jag ska göra i år så ska huset säljas, Felix och jag flyttar från slott till koja för att tillsammans bygga upp ett nytt slott med utsikt över gäddfabriken i sjön och med hästhagen gränsande till trädgården.

 

rosa ska det vara

 

I och med flytten som kommer jag att sälja av en hel del prylar som jag inte längre använder. Spöet ovan har jag inte använt på ett par år.

 

lätt packad utrustning

 

Nu har vi båda fått dille på att flugfiska gädda och det är väl bara en tidsfråga innan man fiskar andra arter så som tex abborre och gös med flugspöet så annan fiskeutrustning som bara står och tar plats känns ju ganska onödigt.

 

på väg

 

Stegen styrs målinriktat mot nya äventyr och jag ska göra allt jag kan för nå dit jag och Felix vill.

Hoppas ni följer oss på våra framtida äventyr Ler

Skandinaviska fisketjejer..

… blandas med fisketjejer från hela världen!

 

Jag är inte direkt duktig på att kolla mitt instagramkonto men spanade in där igår och hade fått en förfrågan från en följare som heter Wave-Queen.

 

Kollade in denna följare och vad ser jag där, jo bilder på alla möjliga tjejer som håller i fiskar.

 

1524833_10151894913227081_2089080882_n

 

Ja där fanns minsann en bild på mig, längst upp till höger. Känns riktigt exotiskt att posera med en gädda iklädd flytoverall bland bikinibrudar Blinkar 

 

Men jag var inte ensam..

 

1520798_10151894913132081_1501505219_n

 

Även vår gösdrottning Cecilia Grönberg finns med på denna sajt.

 

Det står ingen information på bilderna vem som poserar med fisk eller vem som tagit bilden.

Bra eller dåligt?

 

1

 

Bilderna där jag finns med är troligtvis tagna från Facebook.

Wave-Queen har dessutom en hemsida, jag antar att det finns fler fisketjejer där ute som inte vet om att bilder på dem finns med här.