En liten ivrig besökare!

Jag undrar om det var någon som missade Mia Bagger som sprang runt på mässan och samlade autografer på sin tröja?

 

Mia Bagger får sin tröja signerad

 

Här besöker Mia mig på bloggargatan tillsammans med Johan Kimming!

Vilken ära för mig att få lämna en autograf på denna vackra tröja!!

 

Kram till Mia Bagger

 

Självklart blev det lite kramkalas också och jag önskar Mia all lycka till och skitfiske på kommande fiskeäventyr. Jag är helt övertygad om att denna tjej kommer att dra stort va det lider.

 

Mia Bagger och Jan O

 

Jag fick hjälpa Mia att leta rätt på JanO då hon så gärna ville ha hans autograf också.

 

Tusen tack Mia och Lotta för att ni hälsade på och för att jag fick låna bilder av er!

Kram i massor

 

Mia måste väl vara den som har Sveriges mest värdefulla tröja just nu.

Hon lyckades nog få autografer från de flesta kändisarna på mässan, så den tröjan måste vara värd supermycket!

Prova något nytt!

I samband med mässan finns ju möjligheterna att verkligen prova på.

Mattias J Fors, Svenska Gäddklubben, kom förbi mig och började snacka gäddfiske. Vad annars?! Blinkar

 

Självklart kom vi in på det heta ämnet att flugfiska gädda och Mattias erkände att han var nyfiken på flugfisket men aldrig ens provat ett flugspö.

Jag tog Mattias i handen och drog bort honom till Sameos monter.

Ken hade precis haft sin hundraelfte demonstration men det hindrade inte honom att ta sig an lilla Mattias..

 

Kast-med-flugspö

 

Nja, det är väl inte riktigt så här man kastar flugspö… Det var de två rörande överens om.

 

Ser-du-gäddan

 

Men titta där, en gädda! Hur ska vi få flugan dit?

 

Sameo-och-gäddklubben

 

och så vart det fullt ös på Classic Jade spöet, linan svischade hit och dit och Mattias tittade intresserat på medan Ken tipsade om hur enkelt det är att få linan i luften och flugan dit man vill.

 

Mattias-kastar

 

Sedan var det Mattias tur att försöka och det gick ju alldeles strålande!!

Efteråt berättade Mattias att det inte alls var så svårt som han trodde, att få linan i luften och få ut flugan dit han ville.

Så nu är frågan, när ska vi fiska på riktigt Mattias??

 

Det är så kul när folk vågar testa något nytt och tar chansen att göra det.

Jag är övertygad om att Mattias kommer att haka på oss inom en snar framtid och provar på gäddflugfisket.

Vinst till återspinningen

Under mässan så pågick det en hel del tävlingar där man kunde delta och vinna fina priser.

 

Jesper Larsson från http://www.fishingguideinsweden.com/sv-SE kom fram till mig i söndags och bad mig vara med och tävla.

Egentligen vill jag inte vara med på tävlingar under mässan då jag tycker det är trevligare om besökarna vinner priser istället för oss som bemannar mässan. Men å andra sidan så brukar jag näst intill aldrig vinna ändå.

Men jag gjorde ett undantag denna gång, bara för att Jesper är så snäll och go Blinkar

 

Det dröjde inte länge fören min mobil ringde, det var Jesper!

Jag hade vunnit tre beten!!

 

DSC_0062

 

Tusen tack för vinsten!

Betena lämnades direkt till Återspinningen och jag hoppas att de kommer till glädje för någon bättre behövande där

 

Redan i fredags var jag förbi och lämnade ett bete som jag hittade här hemma…

 

Bete till Återspinningen

 

Känns så skönt att kunna bidra till lite välgörenhet!

Supervackra smycken

På mässan hittade jag ett litet bord med spännande smycken.

 

Gäddkäftar

 

Vem kan motstå brutala gäddkäftar??

 

Christina-Broman

 

Jag menar såklart Christina Bromans hantverk, äkta fiskejuveler.

 

Mässpriser-Bromansmycken

 

Om du ska hit på mässan så passa på att spana in dessa underbara smycken.

 

Gäddpeace

 

Är du inte på mässan så går det givetvis bra att kolla in hemsidan http://bromanjewels.com/

 

Gäddkäften

 

Denna bronzkäft hänger numera runt min hals!

 

Tusen tack Christina, det var verkligen trevligt att träffa dig och språka en stund. Hoppas du kommer att trivas på Gotland och att du hittar inspiration till fler snygga smycken.

Hälsa bror din också!!

Kram/ Sussi

Frieri på mässan!

Vem hade kunnat ana detta?

Det kommer en man, går ner på knä och öppnar en smyckesask..

Jag sa JA direkt när jag såg innehållet..

 

Frieri från Michael Taubert

 

Michael Tabuert friade våren till mig, jag sa ju ja till både den och Michaels vackra gäddfluga. Det går ju bara inte att motstå!

 

gäddflugor i mängder

 

Ja, det fullkomligt haglar flugor här!

Fast en av dem, den stora uppe i högra hörnet, snodde jag till mig på flugbindargatan. Ulf Hagström har en hel hög av vackra gäddflugor så titta in där och prata lite med Uffe.

 

Igår fick jag en påse flugor från Jonathan Jonte Berg, hans foamflugor är helt magiska och det kliar mer än lovligt i min fisketarm just nu. Tyvärr var jag inte på min plats när Jonte var här så jag missade honom.

Det är många som tittat förbi här på bloggargatan, pratat och klämt och känt på flugorna, så jag får nog sätta hänglås på dem så att de inte försvinner.

 

Jag ska försöka hålla mig på min plats så gott det går idag.

Hoppas vi ses!

 

Tusen tack alla underbara flugbindare där ute och alla ni andra som tittat förbi och pratat fiske och annat kul.

Invigning och tack för idag

Det har varit en ganska så lugn första mässdag, men ändå har det på något sätt varit fullt ös.

Jag har skuttat omkring, pratat med folk, fotograferat och fått besök på bloggargatan av alla möjliga trevliga människor.

 

livesändning-på-g

 

FishEco körde livesändningar på både det ena och det andra, synd bara att man själv inte hinner titta på det. Här är det sändning från invigningen av mässan med Martin Falklind och Annie Lööf (näringsministern).

 

Bandet-klippt

 

Bandet klipptes..

 

presenter-i-mängder

 

och diverse gåvor fick Annie släpa med sig från scenen.

 

Glada-gänget

 

Till folkets jubel såklart!!

 

Jo, det har varit en strålande dag med många skratt och härliga vänner.

En uppvärmning inför morgondagen då de flesta av oss är beredda på att det kommer att bli fullsmockat av besökare.

 

Nu ska jag och Felix samla energi och strax åka iväg och se Alaskafilmen som Freewater Pictures ska visa nu ikväll.

Tusen tack för idag!

Mässan och Älvräddarna

För en stund sedan var jag förbi Älvräddarna och fixade ett autogiromedlemskap.

För ett familjemedlemskap med gåvopaket kostar den 30kr/mån.

Lite väl billigt ansåg jag så nu är det ordnat att det dras en 100-lapp varje månad istället.

 

Älvräddarna

 

ÄlvräddarAnna hjälpte mig på traven och jag lyckades med bedriften att få med mig en kopp gokaffe från Strängnäs Kaffeservice också. Tack Jörgen Östlund för detta!! Ler

 

Om du tänkt besöka Älvräddarnas monter så passa på att ta ett par kast i deras fiskedamm också, där finns fina priser att få med sig hem.

Fjällornas monter..

God morgon alla ni där ute!

Jag har cirkulerat lite på mässan och bl.a. besökt Fjällornas monter.

 

Fjällorna

 

Fullt av glada fiskeintresserade tjejer.

Jag har passat på att förlänga mitt medlemskap och i och med det har jag tillgång till gott kaffe hela mässhelg.

 

Om du inte vill bli medlem så kan du bli stödmedlem och vill du inte bli det så kan du ändå betala 50kr till Fjällorna och då får du en mugg..

 

Fjällorna kaffemugg

 

Muggen kan du då använda för att hämta kaffe i Fjällornas monter hela mässhelgen.

 

Jeanette “fiskemorsan” Linnarud sitter i montern och visar upp vackra tovade fiskar

 

Fiskemorsan-tovar

 

Visst är de vackra!!

 

Nu fortsätter jag min runda här på mässan..

Nu ska det återspinnas, jag återkommer mer om det ämnet inom kort!

Nu startar resan..

Idag på förmiddagen lämnade jag ett grått Nässjö, via tåg..

 

Gråa-Nässjö

 

Men tågresan i sig vart inte alls så grå. Med dagens sociala nätverkande upptäckte jag efter en stund att det minsann fanns en bekant i samma tåg, fast i en vagn längre bak.

Det visade sig att John “Älvräddarna” Schütte också fanns med så vi satt och språkade i bistron på vägen upp.

John hoppade av i Södertälje tillsammans med mig för att slå följe med mig och Felix sista biten upp till Kista.

 

Kistamässan

 

Framme vid mässan vart det redan ett myller av folk och diverse monterinredningar, bilar, båtar och produkter huller om buller. Det är nästan ofattbart att tro att i morgon senast kl 09:00 ska allt vara på plats och iordninggjort för att välkomna besökare från när och fjärran.

 

Jade

 

Jag hann träffa Sameogänget och de var snabba med att få prylarna på plats. De jobbar snabbt och effektivt.

 

LeechAlex

 

Hos Leech var det mer laid back och mer en mañana mañana stämning. Alex är ju numera en storbändare av gädda, så jag ska allt ta ett rejält snack med honom under helgen Blinkar

 

 

Vadare-på-rad

 

Vadare hängde snyggt uppradade i en av montrarna, kunde inte låta bli att snegla lite extra på dem och drömma mig bort för en stund.

 

Lite här och där spelas det dunka dunka musik, allt för att alla ska jobba på och komma i stämning. Allt måste ju komma på plats så fort som möjligt.

 

Matilda-Leijon

 

Matilda “pimpelmästarinnan” Leijon kommer att husera som FishEcoare under mässan och jag fick äran att krama om denna underbara och duktiga tjej idag. Hon kommer att vinna den ena tävlingen efter den andra framöver. Det är jag helt övertygad om.

 

Min-plats

 

Jag försökte pynta till min egna lilla hörna men insåg att det kommer att bli lite problem att få plats med lite pinaler och dator, då tanken är att det ska bloggas en hel del under mässan också. Får väl se hur jag löser det hela under helgen.

 

Jag har lagt en liten gästbok på mitt bord och även en stående griffeltavla, där jag tänker skriva vart jag är om jag nu inte finns på plats. Det kommer så klart bli lite spring här och var för att samla in bloggmaterial.

 

Kista-galleria

 

Efter några timmar inne i mässhallen drog Felix och jag iväg och checkade in på vårt hotell för att sedan hoppa in på Kista Galleria, och vad skyltas i taken där om inte sportfiskemässan!

Lite libanesisk mat i våra kurrande magar och nu är vi tillbaka på hotellrummet, förberedandes inför en härlig helg.

 

Vi ses i helgen!

Ni som inte kan komma, är det något speciellt ni vill att jag ska leta upp och blogga om så lämna gärna en kommentar om det!

Klubba..

Nu har jag snart packat färdigt och förberett det mesta inför sportfiskemässan i Kista i helgen.

Jisses, det är mer att tänka på än vad jag tänkt på Blinkar

Det är ju trots allt första gången jag ska stå på mässan i egenskap av mig själv.

 

Men innan jag drar iväg till Kista så ska vi ha årsmöte i Gisshultasjöns fiskevårdsområdesförening, där jag nu suttit på posten som ordförande i två år.

Som ordförande har lotten legat på mig att kalla till årsmöte, och det görs via telefon.

Tänk va smidigt det hade varit om man kunde maila alla istället för att ringa, men de allra flesta är så långt upp i åren komna att de varken har dator eller mailadresser.

Det har tagit mig några kvällar att försöka få tag på alla och det blir oftast inga korta samtal, nej här språkas det om både det ena och det andra och ett samtal skenar lätt iväg till minst 15 minuter.

 

I morgon kväll är det återigen dags att samlas.

Jag undrar om herrarna har något att invända mot mina två ordförandeår och om jag nu blir omvald för ytterligare två år eller om någon annan i föreningen tar chansen att axla detta tunga uppdrag…

 

Årsmötet

 

Om jag nu får fortsätta att förvara och klubba igenom beslut med denna klubba får jag svar på i morgon kväll..