Första turen för året !

Den förbannade vintern har under januari tagit ett rejält grepp om vårt land. Till och med våra vikar nere i södra Sverige har varit igenfrusna. Men nu äntligen efter någon vecka med plusgrader och lite regn så har det öppnat sig på en del ställen. Favoritvikarna fortfarande frusna men fiskbart på en del ställen i närheten. Peter ”Lappen” och jag hade tänkt pröva lite utanför en fin lekvik. Lågvatten (ca -10cm) och en temperatur på runt 2-3 grader i vattnet möttes vi av. När man vadar ut i detta rekommenderas underställ och varma byxor, själv körde jag med underställ och dubbla mjukisbyxor och de funkade fint trots att jag kör med lite billigare andningsvadare. Neopren är annars att föredra under denna tiden på året.

lp3-2

Lappen krokade snabbt en pigg gädda på något kilo och jag hade några följare men inget ordentligt hugg. Vi fortsatte och fiska av kanten av viken ut mot det öppna havet. Precis innan vattnet eller snarare bottnen ändrar karaktär från gyttjebotten till stenbotten får Lappen ett ordentligt hugg och jag får rusa 100 meter iklädd vadare och all annan utrustning som jag bär med mig för att kunna assistera och framförallt fota. Helt slut men de var de värt!
En riktigt fet gädda som dessutom hade en delad underläpp, en skada från en Lip-grip skulle jag tro. Gäddan verkade dock särskilt påverkad av det och efter en snabb plåtning och mätning så fick den återgå till det kalla vattnet.

lp1

Peter som tidigare hade ett PB på gädda tagen med fluga på 72 cm putsade till det ordentligt då denna fisk var på fina 87 cm.

lp2

Det började mörkna och jag började tro att jag skulle blanka denna premiärtur men icke. Till slut så fick jag en fisk som jag lyckades kroka. Efter två små stötar i flugan så kastade jag ut på nytt på samma ställe och kort därpå så högg fisken. En liten men väldigt pigg gädda kunde snabbt landas och återutsättas.

lp5

Det är härligt att säsongen är igång igen även om det kanske kommer dröja ett tag innan nästa tur då det skall enligt väderrapporterna blir minusgrader flera dagar i följd nu.

Här kommer även en liten video från premiärturen, kvalitén håller inte högsta kvalité men bjuder på den ändå-

Tight Lines!

Pikefly – Video

Här kommer en bindvideo, första för året. Flugan jag binder är en ett nytt mönster som jag tror stenhårt på, självklart mycket gröna färger . Som alltid när det gäller mina flugor, #gogreen

Just nu lite plusgrader ute och isarna smälter, tack och lov. Bara hoppas att det fortsätter, fiskeläget börjar bli olidligt nu.

/ Tight lines!

Pike on fly

rulle2

Plusgrader ute nu, snön och isen smälter. Kanske blir det rentav fiske till helgen! Vi får se men på jobbet (efter arbetstid) så har jag testat mina kunskaper i lasergraveringsmaskinen. Har haft idéen i huvudet länge om att gravera in en gädda på min flugrulle Vision Tank som jag använder till gäddfisket. Nu fick jag äntligen tid över och smällde dit Pike on fly loggan på rullen och jag blev grymt nöjd. Blev riktigt ball och jag vågar nästan garantera att denna rullen är unik nu med denna gravyren!

rulle

Julfiske

dsc_2060

Ny variant som funkade idag. Med Sparkle hair från Mayfly.se

Annandag jul nu och imorgon är det återigen dags för jobb efter några dagars julfirande. Julen brukar bli lite hektiskt för oss, som för många andra också skulle jag tro.
Men annandagen var vigd åt gädda och inte prinskorv, köttbullar eller janssons. Dock hade vi inga planer på att äta någon av gäddorna och dagen var inte vigd helt åt fiske utan snarare förmiddagen. Men det var äntligen dags för lite fiske igen.

Ni minns kanske att jag skrev för något inlägg sedan att Richard hade fastnat i flugträsket och snart skulle han lämna spinnspöet hemma. Det dröjde inte länge. dsc_2106
Idag hade han nämligen endast med sig flugspö och var redo att kriga längs kusten i relativt hårda vindar och lågt vatten. Inte optimala förhållanden. Vi hade fått sällskap denna dagen av Richards far Christer som också är nyfrälst när det kommer till gäddflugfisket.
dsc_2104
Eftersom det var lågt vatten och hårda vindar så var det svårfiskat idag. Jag hade ett flertal missade hugg och Richard som är lite av en gäddmagnet drog två st fina och feta fiskar på 3-4 kg. Det fanns gott om fisk inne i viken de är jag ganska säker på men vi nådde inte riktigt ut till dem och det låga och grumliga vattnet gjorde dem väldigt försiktiga.
Detta var förmodligen året sista fisketur för min del. Det nya året kommer jag att försöka inleda på bästa sätt med lite fiske såklart. I veckan skall jag försöka sammanfatta det gångna året med bilder, godbitar från året och statistik.

Skitfiske på er och ta de lugnt i stormen!

Fast i flugträsket!

bb04-2

Idag var jag ute en sväng på förmiddagen i vanlig ordning med Richard men dagen till ära hade vi fått sällskap av Richards bror Eric också. Grymt trevliga grabbar och riktigt duktiga sportfiskare!

bb06

Richard och jag har fiskat en hel del ihop nu och han vet om att jag är flugfiskenörd och Richard har varit spinnfiske fantast när det kommer till gäddfisket. Särskilt gummibeten är hans grej och han går under det smickrande  namnet gummimannen i vår sportfiskeförening.

bb02

Jag har tjatat länge på honom att börja fluga lite gädda också men de har varit svårt. Men efter förra turen så lånade han mitt spö och fick känna på ett hugg och då hände något verkar det som. Värt att nämna är att även jag lånade hans spinnspö och fick en fin gädda på ett av gummibetena från den duktiga betesbyggaren Björn Nettelbladt (Nettelbaits) 

bb09-bw

Fick tidigare i veckan ett mess om att han hade beställt ett Vision Pike set och idag var det dags för premiär.

bb01

Eric med en kort men fet gädda

Till vår stora besvikelse så låg det tunn is i större delen av min favoritvik och vi fick utforska lite nya ställen. Men fisket var trögt tills Eric lyckades att kroka en fin gädda. Vi försökte då istället att fiska av kanterna längs isen och det gav utdelning. Medans jag stod och skulle prickkasta flugan i en liten vak mitt ute på isen (ingen aning hur jag skulle lyckas landa en fisk där om de hade huggt dock) så hör jag Richard skrika – Jag har en, nej den släppte, nej den är KVAR.

bb08

Så den tog på fluga alltså-

En nervkittlande kamp där Richard till slut lyckades landa sin första flugfångade gädda på hela 97 cm. Jag är övertygad om att detta inte var den sista på fluga heller och kanske lämnar han t om spinngrejerna hemma ibland i framtiden och ta flugspöet istället.
Flugan som Richard fick gäddan på är ett nytt mönster jag gjorde i fredags och den kan ni se här nedan.

dsc_1966

Grön/chartreause funkar alltid

Välkommen till flugfiske-träsket Richard.  

bb07-2

Högvatten!

Söndagen spenderades med planering vid föreningens medlemsvatten, Bultdammen. Vi är snart i mål med att kunna sätta i fisk här, skall bli fantastiskt roligt den dagen det blir av. Men innan dess krävs en del arbete.
Idag var jag och Richard nere vid dammen för att göra lite mätningar för gallerna som vi skall sätta dit. Väl där nere dyker Carl-Johan Månsson upp från hushållningssällskapet. Han har hjälpt oss mycket med dammen och var nyfiken på hur det gick för oss. Vi kom en bra bit på vägen och förhoppningsvis kan vi sätta i lite fisk innan isen lägger sig. Kommer bli ett kanonvatten detta. Öring och regnbåge är de som vi skall sätta i.

r01

Efter mätningarna var klara så hade vi lite tid över och jag visste att det var högvatten idag så då brukar gäddfisket vara hett. Vi beslutade oss snabbt och enkelt för att ge det en chans trots att vi inte hade många timmar på oss att fiska. Men varje minut som man spendera vid vattnet är guld värd. Vi satte kurs mot havet och en av våra favoritvikar och Carl-Johan blev sugen på lite gäddfiske han också så han fick haka på oss.

gb06

Det gröna guldet

Väl nere vid viken så såg jag direkt att det skulle vara hett här idag. Rejält högvatten åtminstone 20-25 cm +

r02-3

Carl-Johan som endast hade vanliga stövlar fick de svårt att ta sig ut till de heta platserna då de nästan kräver vadarbyxor särskilt nu när det var högvatten. Jag och Richard vadade ut i det iskalla vattnet (ca 3-4 grader) jag körde fluga som vanligt och Richard körde spinn. Richard forsatte i samma stil som vid vår förra fisketur. I tredje eller fjärde kastet sitter första fisken, en kort men ordentligt välgödd gädda som föll för Bergkvara laken från Nettlebaits.

laken

Bergkvara-Laken

Kort därpå drar jag på en mindre fisk på 2 kg kanske. Sen smäller det på för Richard igen och sedan för mig igen och igen. Vi har ett grymt bra fiske trots att det var nordvästliga vindar, så var det gott om gäddor inne. Skönt att spräcka den ”myten/teorin” att det endast är lönt att fiska i sydvästliga vindar. Jag tror särskilt nu under dessa kalla månader att fisken kommer in nära land och söker grundare och varmare vatten under dagen (självklart följer de också betesfisken).

gb05-2-3Richard blev efter sett mig dra flera fiskar på fluga självklart sugen på att få dra en på fluga han också. Jag har tjatat på han länge nu om att skaffa sig ett bra set för gäddflugfisket.
Jag fick ta över hans set som var laddat med föreningens egna färg av Nettlebaits grymt fina gummibeten. Men huggperioden verkade vara över och efter en explosiv start så avtar huggen helt. Tills strax innan vi skall avsluta fisket då det smäller på i änden av mitt spö.

gb07

Och till min förvåning så var det riktigt härlig känsla i Richards spinnspö när jag drillade gäddan. Min första på spinn och det var en fin fisk på 4-5 kg. Tyvärr ingen fisk för Richard på fluga men det kommer!

spinn

Första spinnfångade fisken ni ser från mig här

Noterbart var att de flesta gäddorna vi fick hade flera iglar på sig vilket tyder på att de stått still rätt länge i vattnet och de var sakta hemtagning av betet som var melodin. Strålande solsken dessutom men det verkade inte besvära gäddorna. Sjukt kul fiskedag med flera gäddor som alla var riktigt feta men inte så långa.

gb02-3

En liten men vacker fisk

Movember

mov01-copy

Tidigare i oktober gjorde jag några rosa flugor för ”Rosa Bandet”.  Dessa såldes och hela summan skänkte jag till cancerfonden. Nu pågår kampanjen ”movember”  och jag tänkte nu lägga ut flugan på bilden till försäljning.  Pengarna som den säljs för går oavkortat till cancerfonden.  Skicka ett bud till flugfiskarenismaland@gmail.com eller kommentera på Facebook – sidan.  Flugan säljs komplett med en färdig krokrigg och wiggle tail. Flugan är en gäddfluga bunden på tub.

Äntligen Högvatten

Äntligen högvatten!
dsc_1671Efter en dryg höst med lågt, lågt vatten så har de nu legat på plus några dagar och idag var de nog på runt 10- 15 cm över det normala. Här i mina fiskevatten så föredrar jag högvatten och gärna minst 10 cm + då kan landfisket vara riktigt jäkla roligt.

dsc_1668

Idag var en sådan dag.
Jag och Richard ”Gummimannen” åkte ut en sväng på eftermiddagen till en närliggande vik. Jag var lite osäker på om fisken redan hade letat sig in här men fick snabbt reda på svaret på det. När jag riggar mitt spö så har Richard redan börjat kasta och i tredje kastet har han fisk. En kort men riktigt välgödd gädda kan landas på hans favoritbete ”Nettellaken” . De är dessutom på specialfärgen som han varit med och skapat för just Bergkvara och Bergkvara gäddfestival.

dsc_1660-1

Jag har lite problem att få ut flugan i den starka motvinden men lyckas väl få ut den en ca 15 meter och det var tillräckligt för att få fisk intresserad. Säkert 3-4 gånger ser jag fisk som är efter och några bara nafsa eller stöter till flugan lite försiktigt, de smäller inte på som de så ofta brukar. En av följarna var inne vid mina fötter innan den vände och de var en rejäl fisk på säkert 80-90 cm.  Sjukt häftigt fiske men samtidigt frustrerande när de inte hugger ordentligt. Richard hade även han flera följen varav en riktigt, riktigt stor men de ville som sagt inte riktigt hugga.

dsc_1670

Vi fiskade sedan av viken och en närliggande vik utan resultat. Så vi gav oss sedan tillbaka för att testa där vi hade alla följen igen. Jag vadade ut på ett grunt område, max  40 – 50 cm djupt och la ut ett lite bättre kast då vinden nu hade avtagit lite. Redan i första kastet sitter det en gädda, ingen jätte men en fin fisk i god kondition. Vi tog några snabba bilder och sedan fick den återvända till sitt rätta element.

dsc_1667

De fortsatte med mycket följen och små lätta hugg då vi missade att kroka eller när fisken enbart nafsat i stjärten på flugan eller gummibetet. Men innan det skulle börja skymma ordentligt så drog jag på ytterligare en fisk. Denna gången en bättre fisk på runt 4-5 kg.
En riktigt rolig och bra fiskedag, inte så många upp men kontakt med mycket och grov fisk. Nu är det på gång igen!

dsc_1662

Bergkvarafärgen på nettellaken levererade

Flugbindning

dsc_1655

Beställde häromdagen lite material från en av mina favoritbutiker (webshop) Mayfly.se 

Jag binder många av mina gäddflugor med materialet Sparkle Hair som finns på Mayfly. Grymt lättarbetat material som rör sig riktigt fint  i vattnet. Till flugan här under har jag använt Sparkle hair i färgen light pearl gold.

Bindbeskrivning:
Bindtråd – Semperfli Nano silk 200 denier
Sparkle hair – Lgt pearl gold
Magnum flash matte gold
Ghost hair – Dark Olive
Bucktail – Olive
Fishskull #10
dsc_1630

Jag testade även ett för mig nytt märke på bindtråd. Jag beställde en till gäddflugorna, ”Semperfli nano silk 200 denier 3/0”  och en för blandande flugor (nymfer,torrflugor,streamers) Semperfli nano silk 50 denier 12/0.  Än så länge är jag väldigt nöjd, 3/0 tråden för stora flugor som gäddflugor var riktigt stark och trevlig att binda med. Kan jag verkligen rekommendera.

dsc_1658

Bergkvara Gäddfestival 2016

Nu var det dags att summera året tävling Bergkvara Gäddfestival 2016!

0001

Lördagen var det ett rejält ”skitväder” med regn, blåst och ordentligt lågvatten. Men trots detta och att SM i gäddfiske pågick så kom det 48 fiskare till start. Totalt var det 19 lag som var anmälda.

14800054_1103147216430370_1388843258_o

I år hade vi en minimigräns på 70 cm för att fiskarna skulle vara godkända i tävlingen. Det kom upp en hel del fisk under detta men totalt så blev det ca 30 fiskar som anmäldes som var över 70cm.

bgf12

Hasse Brolin försöker fånga gädda på fluga

6 st fiskar över 100 cm registrerades vilket får anses som riktigt bra, särskilt med tanke på förhållandena som var.

resized_20161022_120802

Peter ”Lappen” Nilsson med en fin gädda på 103 cm

Vi i styrelsen hade fullt upp med att styra med tävlingen men fick lite fiskat iaf men ingen större lycka för oss heller. Men vi är nöjda med årets tävling och hade supertrevligt och det verkar som de flesta har haft det bra trots ett svårt fiske och skitväder.

resized_s

Årets vinnarfisk på 108 cm

Till nästa år kommer vi att framförallt ta fram en ny mätsticka och vi kommer förmodligen att ha tävlingen senare i november någon gång. Men detta diskutera vi vidare under en fisketräff framöver.

image

Hasse och jag flugfiskar. Foto Anna Borg / Barometern

Ännu en gång stort grattis till vinnarna
Robin Nilsson som försvarade förra årets seger och vann även detta året, mycket imponerande! Vinnarfisken i år var på 108 cm

001

Robin Nilsson vann priset för den längsta gäddan

Laget Pikeboys bestående av Peter ”Lappen” Nilsson och Niclas ”Bonden” Svensson som fick ihop tre gäddor som mätte totalt 301 cm

003

Laget Pikeboys

Peter ”Gäddkungen” Svensson som även han försvarade förra årets seger i flugfiskepriset.

002

Peter Svensson tog hem flugfiskeklassen

Stort tack till våra sponsorer som gjorde våra vinnare extra lyckliga och sponsrade med ett fint prisbord

bgf22

Min flugcombo under tävlingen

BIOS AB (IFISH), GäddfabrikenMayFly.se, FlugfiskeonlineRubberbait.comNettel Baits,

14055790_1103147233097035_1230071706_n

Peter Svensson med en fin gädda från tävlingen

Samt ett stort tack till Dalskärs Camping och Bergkvara Båtklubb
Totalt kommer vi dessutom att skänka 960:- till cancerfonden.

Jag vill också passa på att gratulera mina vänner i Team Guldmunkarna som kom på en imponerande 5:e plats ! Stort grattis !

14716072_10153973838721778_89350650904093482_n

Stort grattis till Team Guldmunkarna som slutade på 5:plats i SM och till Richard Thunberg som kom på 8:e plats i den individuella klassen