Fiska säkert!

Sådär!

Från en fundering till en verklighet inom en vecka!

Hämtade ut ett paket med två flytvästar i torsdags.

Jag hann inte forska i  varken märke eller pris utan Felix var snabbare än blixten på att beställa hem var sin väst!

 

003

 

Så nu kan jag sluta fundera och skämmas över att inte ha en egen flytväst!

 

Den känns bekväm att ha på sig och är inte så otymplig som de dära orangea stora västarna man hade som barn, nu är det bara att hoppas på att den fyller sin funktion om utifall att olyckan skulle vara framme..

Smycka dig!

Jag får fortfarande en hel del frågor angående skitfiske armbandet

 

062

 

och NEJ det är inte jag som gör dom..

Det är Jeanette “fiskemorsan” Linnarud som gör en hel del vackra fiskesmycken, utöver vackra flugor förstås!

Titta in på hennes sida eller kontakta henne via mail: fiskemorsan@hotmail.com

 

040

 

Denna fina ring fick jag av söta Jeanette på sportfiskemässan i Kista, föll ju för ringen direkt och den ska jag alltid ha på mig vid kommande fiskeäventyr.. Tack SötSemlan!! :0)

 

042

 

Även denna ring är en favorit bland mina fiskesmycken..

En del av smyckena göra Jeanette genom att återanvända fluglina och det är ju kanon för miljön, så alla mina gamla fluglinor har jag nu gett till Jeanette och det ska bli spännande att se vad hon hittar på framöver!

 

043

 

Jag har också samlat på mig ett gäng vackra örhängen och här är ett av dem..

 

Kommer absolut att shoppa lite mer bling bling av Jeanette framöver då jag är helnöjd med de smycken jag hitintills handlat på mig..

Galet roligt!!

Jag har fått dagliga rapporter från John-Olov att fisket nu är ännu bättre i Högvålen och det är nästan en plåga att få se bilder från den ena storfångsten efter den andra, nej jag har fortfarande inte riktigt fattat att det bara är några dagar sedan jag kom hem från en underbar fjällen.. Vill tillbaka nu!!!

 

Tur att man har ett gäng bilder att titta tillbaka på och att jag sa att nästa år blir det ingen resa för min del då alla pengar måste sparas till drömresan, men det känns ändå som om jag inte kan låta bli en veckas Högvålenresa.. Vi får väl se hur det blir. Nu är det i och för sig bara 9 veckor kvar tills det är dags att dra norrut igen och det är fullspäckat med fiske fram tills dess.

 

Hittade ett underbart klipp på nätet som jag skulle vilja prova på att testa, tanken fanns där redan innan jag såg klippet och hade jag haft flugspöet med mig så vet i katten om inte jag hade gjort likadant som tokiga Patrik Wettergren!! Det är nästan så att jag skulle vilja tillhöra Sameogänget!!

 

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=SH9S-ycTfbU&w=500&h=284&hd=1]
HÄRLIG DRILLNING!!!

 

Hahahah.. Patrik! Du är störtskön, nästa gång vill jag vara med!!! hahahaha..

Flytväst?!

Ska jag vara ärlig så skäms jag faktiskt lite..

Jag har ingen flytväst!!

 

Tanken slog mig när jag satt på hästryggen här om kvällen, för när jag är ute och rider så är det så självklart att använda ridhjälm och om jag vet med mig att jag ska ut på lite tuffare ridning där risken finns att ramla av så använder jag även en säkerhetsväst..

Men när jag är ute och fiskar så har jag inte på mig något så självklart som en flytväst och jag tror inte att jag är ensam om det! Isdubbar, flytoverall, vadarstav, vadarbälte, kniv, peang, avbitartång och förbandsmaterial är allt jag har ifall om att olyckan skulle vara framme.

När jag jämför tidningar inom ridsport och sportfiske så är det också en stor skillnad. Nästan alla bilder där människor rider, visar upp ryttare med hjälm och egentligen skulle det vara lika självklart att fiskare visar att de använder säkerhetsutrustning när de är ute på sjön eller vid vatten men ICKE!

För visst vill man vara en bra förebild för barn och ungdomar som läser media?? Någonstans måste man ju börja, för hur som hur så finns riskerna där!

 

Minns när jag läste om en drunkningsolycka som hände för några år sedan i Hökensås:

 

Troligt ventilfel bakom drunkningsolycka

Publicerat: lördag 03 augusti 2002 kl 10:09 , Nyheter P4 Skaraborg

Den flytring för fiske som kollapsade och bidrog till att en 59-årig man drunknade på Hökensås tidigare i veckan, tycks ha ett fel på en luftventil.

Det är Mats Ljung på skövdepolisens tekniska rotel som säger till Skövde Nyheter att det ser ut att vara nåt med en av ventilerna, men att man inte undersökt saken tillräckligt noga för att kunna säga vad som är fel. Det var vid en fisketur i Enesjön på Hökensås som fiskeringen välte och 59-åringen inte klarade av att ta sig ur den.

 

En tankeställare!!

 

 

Men vad ska man välja för typ av flytväst? Tanken är ju att den ska användas både vid flytringsfiske och båtfiske, kanske även när man vadar..

 

659040-jpg

 

En vanlig…

 

raddningsvast-3

 

eller en automatiskt uppblåsbar variant?

 

( Klicka på bilderna för att länkas till hemsidorna )

 

Vad använder ni?? Eller använder ni överhuvudtaget flytväst?

Ja, jag var ärlig och erkände att jag inte ens har någon och jag förväntar mig att det knappast blir några kommentarer här då flera av mina fiskepolare inte heller har flytvästar, i alla fall inte som jag vet eller har sett..

Kickstarta en måndag morgon!

Efter att ha haft en underbar vecka uppe i fjällen, vilket ni säkert inte undgått att sett här i bloggen, så var det ganska tungt att kliva ur sängen i morse för att släpa sig till jobbet. Inte för att jag vantrivs med mitt jobb som undersköterska i hemtjänsten, snarare tvärt om, men för att ledigheten var över för denna gång.

 

Slog på kaffebryggaren, satte igång eldandet i vedspisen och slog på datorn samtidigt som TV4 nyheterna var på i bakgrunden på TV´n.

 

Hämtade mitt kaffe och började knappa på tangentbordet och min startsida är ju facebook.

 

Felix hade lagt ett inlägg på min profilsida och när jag tittade på den så höll jag på att sätta kaffet i halsen…

 

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=_-no9SDImEc&w=500&h=284&hd=1]
Men vad är detta??

Helt oväntat hade halvtokiga heltokiga Robert Jonsson flikat in mig och min blogg i senaste klippet av Nytt Fiske!!

 

Så jag surfar vidare till Robert sida på facebook och tittar igenom hela avsnitt 10 vilket är det sista för säsong 1!!

 

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=jJpfrD2_GKY&w=500&h=284&hd=1]
Bara måste ses, speciellt slutet då jag mer eller mindre garvar läppen av mig!

 

Jag har ju tidigare hänvisat till Nytt Fiske då jag verkligen gillar tipsen, humorn och att Robert tar upp pinfärska nyheter i sina avsnitt. Kommer att längta massor tills nästa säsong drar igång!!

 

Satte kaffet i vrångstrupen ett antal gånger då jag skrattade åt de tokroliga inslagen i detta avsnitt så jag passar på att utfärda en liten varning: ät och drick INTE samtidigt som du tittar på detta!!

 

Tack så mycket Robert för att du bjuder på en underbar underhållning och briljanta inslag från alla håll och kanter!!

 

Facebook är kanon, tänk vilken värld det har öppnats för många, speciellt när man hittar vänner som delar ens intresse!

 

Från det ena till det andra så fick jag ett mms av John-Olov idag, det hade vräkt ner snö i Högvålen med omnejd, så nu så här i efterhand kändes det som om vi åkte i precis rätt tid både dit och hem!

Sista pimpeldagen..

.. denna gången i Högvålen.

Jag gick upp 5:30 för att packa lite innan vi skulle iväg med skotrarna igen, en sista gång.

Innan klockan slog 08:00 hade vi redan borrat första hålet.

 

Låg där på mage och kikade ner i hålet när en harr modell större mer eller mindre flög på min mormyska. Jag vågade inte drilla den för hårt då linan var tunn och med ett extra litet ryck så släppte harren. SUCK!

 

Tillbaka till ruta ett igen men inget hände. Så jag bytte pimpelspö till ett som har grövre lina. På med mormyska och en röd liten gummimask, vid det här laget hade vi bytt plats, närmare en liten åmynning.

Det gav resultat!

 

003

 

Från ingenstans for en harr fram och nöp mitt bete och denna gången kände jag mig säker på linan så det var bara att ta upp fisken.

 

 

Det blev ytterligare en harr för mig..

 

010

 

men när man väl fattat vad som får dem att hugga, har rätt utrustning och befinner sig på rätt plats så var det dags för lunch och sedan hemfärd. Gäller att sluta när man är på topp!!

 

012

 

Denna gången tog vi med oss lite fisk hem men i normala fall så är jag lite emot det, tycker det är ok att ta upp fisken som ska ätas för dagen men inte fylla frysen..

 

Tänkte skriva ett inlägg framöver angående detta med matfisk, troféfisk, vild eller odlad men måste ta reda på lite fakta först.. För hur som hur känns det värre för mig att ta upp en stor vild fisk och klubba den än att ta upp odlad fisk, men vilket som är bäst ur fiskarnas synvinkel är svårt att säga. Nåja, jag ska spåna vidare på detta!

 

Så, nu har jag gjort sista inlägget från pimpelfisket för denna gång (tror jag) för nu framöver blir det fiske i öppet vatten!

 

Ni fortsätter väl att spana in bloggen lite då och då??!!

 

Till Petra, låten som var med i filmklippet är: A place where I belong med Lowen & Navarro with Phil Parlapiano

Ett litet videoklipp!

Det där med att fixa till videoklipp är inte min starka sida men jag vill lära mig mer, och jag ska ta Felix till hjälp framöver!

 

Har försökt pilla ihop lite filmer som jag tog med Iphonen när vi åker skoter hem från Frösjön till Högvålen, sista fiskedagen, som var igår och lite annat..

 

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=vK1vxbDL4wI&w=500&h=283&hd=1]
Håll tillgodo..

 

 

Så det är inte speciellt proffsigt gjort men jag ska försöka filma lite mer framöver på olika fiskeresor och äventyr…

 

Vilket är bäst tycker ni, videoklipp eller bilder, eller blandat?

 

Jag har så otroligt taskigt mottagning till nätet här hemma så att pilla med film tar en halv dag och lite till. Det är inte heller roligt när man ska titta på andras filmer då det tar enorm tid att buffra bara några minuters klipp, men det går.. Under tiden kan man ju städa, laga mat, tvätta, ge sig ut på en ridtur eller annat medans filmklippet tankas.. typ..

 

Very well, ikväll blir det ett vanligt inlägg med bilder och text!!

Tummen upp!!

Just nu sitter jag i baksätet i bilen på väg hem från Högvålen.
Det är tyst förutom radion. Tror vi alla drabbats av en liten depression efter att lämna dessa fantastiska dagar bakom oss. Eller så sitter vi och bearbetar allt vi upplevt. Jag känner mig utvilad men samtidigt lite sliten efter att kommit i säng ganska sent om kvällarna och upp vid 6 snåret varje morgon ( ja helt frivilligt ). Kommer att sakna kortspelandet om kvällarna ( med tillbehör ), vyerna över fjällen, brummandet från skotern, liggandes platt fall på isen och kika ner i hålet i det klara fjällvattnet, sällskapet, skratten, brasan ute och ja, mycket mer men det är INTE sista gången jag åker norrut och isfiskar/pimplar!!

20120414-205030.jpg

Dagens fiske ska jag inte skriva om då de flesta bilder ligger på systemkameran så det får jag dilla om i morgon istället.

Fick däremot lite mysbilder överskickat av Jon-Olof så en del av dem lägger jag in här.

20120414-205538.jpg

Pappa och jag på väg att mumsa kolbullar, Jon-Olof var snabb med mobilkameran där!!

20120414-205748.jpg

Och här är det stekning på gång!!

20120414-205902.jpg

Och så här såg det för det mesta ut på kvällen, gubbarna värmde upp korten under tiden jag fixade med bilderna och försökte blogga..

Tack Jon-Olof för bilderna!!
Nu lyckades jag fördriva några mil till!!
Just i detta nu är vi snart framme i Mariestad och har inte många mil kvar.

Om inlägget ser konstigt ut så beror det på att jag bloggat från Iphonen, så vet ni det :0) Ha en fortsatt trevlig lördagskväll alla ni där ute!

P.S Tack min Felix för att du släpper iväg mig på alla dessa fiskeresor hit och dit! Love U!! <3 D.S

Finns det mer än fisket?

Idag drog vi ut på en sjö där Nåte fiskat en del på sommaren, med god fångst, men så här i vintertid var det inte lika god fångst! Nästan ingen fångst alls..

 

049

 

Men Klas vart fullt koncentrerad efter minsta lilla ryck i spöet..

 

055

 

Nåte är lika glad ändå, napp eller inte..

 

063

 

och Jon-Olof visar heller inga tecken på ledsamheter.

 

059

 

och pappa passar verkligen på att vila ut nu, långt ifrån alla hästar som behövs skos..

 

071

 

Ja vi är allt ett glatt och trevligt gäng. Denna dag smaskade vi kolbullar till lunch och hade faktiskt planerat att lämna Högvålen för att resa hem igen i eftermiddag.. Men det blev ändrade planer eftersom vädret var så underbart härligt! Så vi bestämde oss för att stanna en natt till och fiska lite i morgon med.

 

Fisket inte var på topp denna dag heller, en liten abborre landad, så det blev andra sevärdheter istället.

 

Jon-Olof tog med mig på en skoterfärd ovan trädgränsen..

 

stora Tjölsjön panorama

 

Jag passade på att ta lite panoramabilder ( tror att det går att klicka på bilden för att se den i större format ). Det är en magisk känsla att stå där uppe på en topp och se ut över fjäll och dalgångar.. Vilken strålande vacker dag!!

 

096

 

Efter trippen upp till fjälltoppen och ner igen så gav vi upp fisket och fick oss en åktur till Jon-Olofs fäbod. En otroligt härlig fäbodvall med massor av små mysiga bodar..

 

136

 

Den ena mysiga boden efter den andra i en lite by..

 

097

 

Jag är så glad att jag fick uppleva detta för det är som sagt inte alltid som fisket är prioritet nummer ett. Det är en upplevelse att få se annat i närheten också men det är sällan man tar sig tiden då man ofta fokuserar och lägger all tid på att fiska.

 

124

 

Så jag hoppas att ni inte blir allt för ledsna över att få se dessa bilder istället för bilder på fiskar..

Men i morgon, då jäklar ska vi upp till storharr sjön igen och det ska bli superspännande att få ligga platt på isen och kikpimpla en sista gång för detta året..

Fjällvandring vintertid!

Idag blev det en tur till Rogens naturreservat för fiske i Vrängarna.

 

IMG_2292

 

Det blev en liten vandring från vägen ner till sjön.

 

IMG_2293

 

Men det var riktigt trevligt att få röra på sig, att få gå längs en porlande bäck och bara njuta. Fast å andra sidan tycker jag det är hemskt trevligt att åka skoter med.

 

002

 

Ute på sjön blev det som vanligt, ett hej och hallå, borrandes hål, kikpimpla och bara njuta av friska luften och tystnaden.

 

Men idag var det otroligt trögt och svårfiskat.

 

009 svart vit

 

Till och med pappa började bli lite otålig.

 

011

 

Nåte lyckades hitta en liten abborre..

och Jon-Olof en mellanstor harr annars var det tvärdött.

 

015

 

Utöver det var det ett evigt stirrande ner i hålet för att se om någon fisk simmade förbi, men NADA..

 

Nåja, tillbaka i stugan för middag och kortspel och vissa av oss fortsätter pimpla inomhus.

 

I morgon är det sista fiskedagen för denna resa, så vi hoppas alla att få en überbra sista dag!!