Ska jag vara ärlig så skäms jag faktiskt lite..
Jag har ingen flytväst!!
Tanken slog mig när jag satt på hästryggen här om kvällen, för när jag är ute och rider så är det så självklart att använda ridhjälm och om jag vet med mig att jag ska ut på lite tuffare ridning där risken finns att ramla av så använder jag även en säkerhetsväst..
Men när jag är ute och fiskar så har jag inte på mig något så självklart som en flytväst och jag tror inte att jag är ensam om det! Isdubbar, flytoverall, vadarstav, vadarbälte, kniv, peang, avbitartång och förbandsmaterial är allt jag har ifall om att olyckan skulle vara framme.
När jag jämför tidningar inom ridsport och sportfiske så är det också en stor skillnad. Nästan alla bilder där människor rider, visar upp ryttare med hjälm och egentligen skulle det vara lika självklart att fiskare visar att de använder säkerhetsutrustning när de är ute på sjön eller vid vatten men ICKE!
För visst vill man vara en bra förebild för barn och ungdomar som läser media?? Någonstans måste man ju börja, för hur som hur så finns riskerna där!
Minns när jag läste om en drunkningsolycka som hände för några år sedan i Hökensås:
Publicerat: lördag 03 augusti 2002 kl 10:09 , Nyheter P4 Skaraborg
Den flytring för fiske som kollapsade och bidrog till att en 59-årig man drunknade på Hökensås tidigare i veckan, tycks ha ett fel på en luftventil.
Det är Mats Ljung på skövdepolisens tekniska rotel som säger till Skövde Nyheter att det ser ut att vara nåt med en av ventilerna, men att man inte undersökt saken tillräckligt noga för att kunna säga vad som är fel. Det var vid en fisketur i Enesjön på Hökensås som fiskeringen välte och 59-åringen inte klarade av att ta sig ur den.
En tankeställare!!
Men vad ska man välja för typ av flytväst? Tanken är ju att den ska användas både vid flytringsfiske och båtfiske, kanske även när man vadar..

En vanlig…

eller en automatiskt uppblåsbar variant?
( Klicka på bilderna för att länkas till hemsidorna )
Vad använder ni?? Eller använder ni överhuvudtaget flytväst?
Ja, jag var ärlig och erkände att jag inte ens har någon och jag förväntar mig att det knappast blir några kommentarer här då flera av mina fiskepolare inte heller har flytvästar, i alla fall inte som jag vet eller har sett..