Smått upprörd!

Varför denna häpnad bland folk?

Jag träffar ju ganska mycket människor i mitt jobb och ibland även “nya” bekantskaper.

Frågan om vad man gör på fritiden dyker ju då och då upp.. Senast idag faktiskt.

Så Sussi vad gör du när du inte jobbar?

Ja, brukar jag svara, jag har ju häst så det tar sin tid…

 

symfoni badar

 

Ja detta med hästar leder ju inte direkt till någon reaktion, att man tillbringar 365 dagar ( minus några dagar då man är iväg på semester, jobbet strular och lite sjukdomar ) är väl inte märkvärdigt alls! Eller hur!!?? Men om jag skulle fiska lika många dagar, ja då jäklar skulle man väl vara på första sidan på Aftonbladet eller något åt det hållet!

 

Så när jag nämnt detta med häst så brukar jag säga att jag fiskar en del också.. DÅ TAR DET SKRUV I STÄDET!!

 

Jaså!! Fiskar du!!??

Så kommer nästa sarkastiska påstående:

Metar du då eller pimplar på vintern?

Hmm.. Ja det gör jag också brukar jag svara..

Men varför tas det för givet att bara för att man är tjej så är det mete och pimpel som vi ägnar oss åt?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Varför är det så att många ser ner på dessa fiskesätt?

 

Sussi med Lake

 

Märker ni nu att jag börjar bli en aningens upprörd?

 

Sen kommer nästa påstående.. Så då är du ute med gubben din!?

Ja ibland, svarar jag då, men jag är också ute en del själv och även med andra som gillar att fiska.

Jag både metar, pimplar, kastar med kastspö, flugfiskar m.m brukar jag svara..

 

tjejer som fiskar

 

Så när den bomben är släppt så kommer det ytterligare följdfrågor..

Är det inte tråkigt att vara tjej bland fiskegubbarna?

Nä det är oftast jättekul, men jag är också ute på en hel del fiskeresor ihop med trevliga tjejer SOM OCKSÅ GILLAR ATT FISKA, brukar jag då svara..

 

 

VA, finns det många tjejer som fiskar??

 

Vid det här laget är jag riktigt trött på att behöva diskuterar hit och dit huruvida det finns tjejer som fiskar eller inte..

 

Ja det är klart att jag inte är ensam tjej i universum som fiskar, jag är medlem i Fjällorna, en rikstäckande sportfiskeklubb för tjejer och då träffar jag kvinnliga fiskare från hela landet, blir mitt svar på denna urbota dumma fråga!

 

Jag undrar om det är lika underligt, märkligt och ovanligt nog till att höja på ögonbrynen när det dyker upp män/killar/pojkar som rider.. Får de lika konstiga kommentarer och lite sarkastiska frågor och synpunkter??

 

 

Dessa åsikter och synpunkter möter jag oftast på, från folk som inte fiskar eller är sportfiskare, men även inom dessa kretsar pågår en ständig smutskastning och sarkasm mellan olika fiskemetoder och fiskarter vilket är så in i bänken tröttsamt att höra och se, men det tar jag upp någon annan gång..

 

Har man endast ett fritidsintresse/hobby så tycker inte jag att det är speciellt konstigt att man lägger mycket tid på det.

Har man som i mitt fall en hel del intressen utöver hästar, fiske, foto, natur, hus så är det såklart många som undrar hur jag hinner med allt och då är det ju lätt att rycka på axlarna och säga att jag har ju inga barn..

Det förklarar tydligen allt för frågan om tid hade nog inte ställts till någon av det manliga könet på samma sätt..

Så nu har jag fått spy lite galla över vardagslivet som ryttarinna och fisketokig tjej!! :0)

14 svar på ”Smått upprörd!

  1. Jadu. Jag älskar att fiska. Meta båda från land och båt att pimpla på vintern att kasta drag en hel eftermiddag eller att sitta på älven en hel dag och försöka fånga den där luriga laxen. Vad jag får hur stora den är och hur många är dock ointressant. Att få vara ute i naturen och göra nått jag finner så rogivande är liksom hela saken. Sen om det är fiske en tur på hästryggen(vilket inte jag skulle göra iofs då jag är rädd för hästar) en promenad eller jakt är sak samma. Jag får en upplevelse som jag bär med mig. Finns ju så otroligt många kvinnor som är fantastiskt duktiga på både jakt och fiske. För mig har det alltid varit naturligt då vi alltid varit ute hela familjen och det var faktiskt min mor som fick upp mina ögon för fiske i väldigt ung ålder. Dom säger att Sverige är jämnställt land. Jag undrar vart?

    • Ja precis Ronny!! Frågan är vart!? Men även på mina resor norrut så är det många som tycker att det är ett fenomen att få se en tjej fiska och än värre när det gäller flugfiske.. Man slutar aldrig att förvånas!! 😉

  2. Oj, vilken sida vaknade du på idag, älskling? 😉
    Nej, skämt å sido, jag förstår din ilska. Nu när jag träffat dig och ska återuppta mitt vilande flugfiske, så får man en del ”skämtsamma” kommentarer som t.ex. att det är en gaysport…
    Jag älskar fiske i alla dess former och njuter av att vara ute i naturen. Jag hade en period då det bara skulle jagas stort men med ålderns rätt börjar det nu falna. Visst uppskattar man när en stor fisk fastnar på kroken och blir barnsligt glad, men det är inte längre det primära…
    Nu börjar jag uppskatta lägerelden, upplevelserna runt omkring, djuren och naturen mer och mer. Och sist men inte minst så uppskattar jag den gemenskap det ger… 🙂

    • Jag vaknade sängliggandes och på rätt sida som vanligt! 😉 Men ibland är det så trist med dessa spydiga reaktioner, men oftast är det ju bara bra reaktioner jag möter men det är inte lika kul att blogga omm dom 😉

  3. Jag känner igen mig så otroligt väl i allt som du uttrycker! Att man som kvinnlig flugfiskare/fiskare måste förklara sig inför en hel del oförstående personer är tyvärr tragiskt med sant. Jag kan förstås förstå mångas första reaktioner, och de flesta är ju turligt nog positivt inställda till tjejer som fiskar, men sedan finns det vissa som verkar tro att det är en omöjlighet.. Jag hoppas att vi växer i skara i framtiden och slipper alla förvånade miner en dag 🙂 Bra skrivet!

    • Tackar för det Therese!! Ja vi gör ju framsteg varje år med att hitta och locka ut fler tjejer så det är väl bara till att fortsätta jobba på det!! 🙂

  4. Ja visst är det konstigt. Själv är jag omgiven av tjejer som fiskar men det är inget som jag tänker på direkt, fiske är för alla! Träffade två unga tjejer i förrgår som fiskade gädda i mitt hemmavatten och har träffat många fler ute vid våra vatten som fiskar på egen hand utan killar. Tror att mörkertalet är stort. Fjällorna är nog bra för att hitta gemenskap bland tjejer som fiskar då de trots allt är en minoritet men jag tycker att de syns för lite. Ändå är det lite intern prestige mellan tjejerna på fiskeligan och det är klart att det är ju skillnad på tjejer och killar i vissa avseenden som man inte kommer ifrån vilket gör att herr och damklasser förmodligen alltid kommer att existera 🙂

    • Japp Hasse, det är skillnad såklart och viss skillnad ska det ändå få vara! Det är så trevligt att det är ett gäng tjejer som fiska i din närhet och som det bloggas om, se till att hjälpa mig att värva dem till Fjällorna!! 😉

  5. Har också råkat ut för detta fenomen….män frågar lite nedlåtande om man metar och säger man då flugfiske så rabblar dom alla fiskar dom vet och så antar dom att man inte fattar något…när de sen märker att man vet vad en Öring är för nåt så är det inte så kul att prata mera…..Kvinnor som inte fiskar brukar bara le och inte säga något !

  6. Ja, det är förstås ofta det händer, men jag brukar kunna ta det med en nypa salt och de flesta är mer positivt förvånade än fördömande tycker jag. Däremot log jag när jag efter att ha läst ovanstående, såg att du beskrev appen Fiska i Sverige i förra inlägget. Just på Sportfiskemässan satt jag och Åsa B på bänken vid ingången till mässhallen. Rätt som det är kommer en karl, ger mig ett visitkort med Fiska i Sverige och säger ”Det här kan du ge din gubbe”. Sen gick han… Jag blev helt ställd och insåg sedan att han förmodligen trodde jag satt uttråkad och väntade på min man som var inne på mässan… Då blev jag faktiskt lite ilsk men det var ju inte lönt att lägga energi på det. Tycker dock det var kul med tanke på att både jag och Åsa var där själva medan våra män var hemma med barnen 🙂

    Anna

    • Ja Anna, det är ju då och då jag möter på dessa åsikter men i de allra flesta fall är det ju bara positivt bemötande man får, som tur är! Ja jag minns när du berättade detta på mässan, jag skulle blivit totalt skogstokig!! Hahaha!!

  7. En del lever på stenåldern…… Men män torde knappast ha monopol på naturupplevelser, oavsett om det gäller pimpel, flugfiske, jakt eller vandringar.

    För egen del upplever jag dagens kvinnliga naturmänniskor som prestigelösa, omdömmesfulla och trevliga. Och det är långt från vad vi gubbar är….;)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *