Gös i gulddräkt!

Det blir inte speciellt mycket fiske just nu, håller på hemma i huset med renovering och rivning av gamla bodar.

Men i torsdags drog jag och Felix ut på sjön en sväng för att meta upp lite mört inför kommande kräftfiske.

 

Felix metar

 

Det var riktigt skönt att komma ut på vattnet och njuta av lite svalka, det har ju varit ganska så varma dagar. Felix undrar hur jag lyckas få napp hela tiden 😉

 

guldskimrande gös

 

Tog mest mört på mete men en lite guldig gös valde att hugga på pimpel, finns det små så finns det stora och jag hoppas kunna ge mig ut på lite vertikal jiggs pass snart igen.

 

skymning

 

Vi satt kvar och metade till solen gick ner och månen upp innan vi drog oss tillbaka till land.

 

Eftersom det är så ont om tid så blir det inga långa fiskepass utan det smidigaste för att i alla fall komma iväg en liten stund är ju att ge sig ut och meta. Men det är också en väldigt rogivande sysselsättning vilket våra kroppar kan behöva efter allt fysiskt arbete.

Superkväll för fiskande barn!

I torsdags förra veckan hade vi ordnat med trivselkväll/metartävling, vilket är en tradition sedan många år tillbaka i Gisshultasjöns FVOf.

 

Jag gjorde mitt bästa för att få tag i priser så att det skulle räcka till alla barn under 16 år som var med och metade. Mats Aronsson på Fiskestig i Eksjö försåg oss med massor av fiskeprylar och Marcus Hermansson från Hökensås Sportfiske skickade ett stort paket med mängder av prylar.

 

Pappa hade köpt korv och bröd och stod för grillandet, men det visade sig ganska snart att korven inte skulle räcka då det dök upp betydligt mer folk än det någonsin tidigare gjort, trotts att det var en regnig kväll.

 

_MG_3094

 

Här förbereds grillen under en presenning.

 

_MG_3096

 

Taktiksnack på gång, under paraplyet.

 

_MG_3095

 

Här riggas det och förbereds det för fullt! Familjen Karlsson är redo för startskottet!!

 

Totalt var det 31 vuxna och 23 barn som deltog i själva metestävlingen men det var också en hel del som var på plats och bara minglade.

 

Av de som deltog i den vuxna klassen var det de 5 bästa som fick pris.

Anna-Ida Wallin knep första platsen i år och jag andra platsen, vi turas tydligen att vinna vartannat år 😉

Felix kom på en fjärde plats och detta taggade honom till tänderna att gå in för tävlingen på fullaste allvar nästa år!!

 

Men som sagt, detta ska inte tas för allvarligt utan tanken är att göra något kul för familjerna och barnen som håller till runt sjön med omnejd.

 

_MG_3106

 

Ni må tro att det var glada barn som kom upp till det dignande prisbordet för att få välja ett pris och stolta föräldrar som hejade och klappade händerna.

 

_MG_3114

 

Första priset i barnklassen tog Erik Hagelberg och andra pris Tea Moden, efter det var det ytterligare 21 barn som fick hämta pris och de som inte varit med tidigare år fick även med dvd skivan Fiska Fiska Fiska.

 

Tack alla inblandade för en toppenkväll och ytterligare ett sort tack till Mats och Marcus för de såååå uppskattade priserna!! ( Det finns självklart en hel del priser över men de ser vi till att använda nästa år!! )

Framtidens sportfiskare!

Ni har säkert sett annonserna här på nätet eller i tidningar, annonserna om framtidens sportfiskare.

Det är Sportfiskarna som driver detta projekt.

Jag har inga egna barn och eftersom det är jag som är “sportfiskaren” i familjen så såg jag till att skicka in ett par bilder på mina syskonbarn.

 

Alvin med Nors

 

Här är min systerson Alvin, 6 år gammal. Han fick en liten nors när familjen var ute och fiskade på sjön Aspen. Ja, det är inte lätt att hålla i en fisk som sprattlar!!

 

Noel med abborre

 

Detta är Noel, 5 år. Min brorsson och han fick den största abborren när familjen var ute och metade på Gisshultasjön. Snacka om en stolt grabb!! Pappa Niclas fick hjälpa till att hålla den stora tunga fisken!! 😉

 

En stor eloge till mina syskon som ta med ungarna ut i naturen och som dessutom är noga med att barna ska ha flytvästar på sig i båten och vid vattnet!!

 

Har du varit ute med några eller något barn så skicka gärna in din fiskehistoria och en bild till Sportfiskarna. Följ länken här: Framtidens Sportfiskare

Lättlurad!

Igår jobbade jag till 16:00 och tänkte ta itu med massor av sysslor som måste göras på hemmaplan, men de planerna slogs omkull av min pappa.

Han ställde snällt frågan om vi inte skulle ta en tur ner till sjön.

Tro ni att jag kunde säga nej till det?

Nej, precis!! Det blev en tripp med metspöet och pimpelspöet i högsta hugg.

 

björkallén

 

Vägen ner till sjön var nyklippt, rena rama njutningen att få gå längs björkallén ner till båtplatsen.

 

mussla-på-pimpel

 

Det första som jag landade var en mussla som klämt sig fast på den lilla trekroken.

 

abborre-släpps-tillbaka

 

Men även en och annan abborre lurades till hugg, både via mete och pimpel.

Fick bra med mört så de behölls medan abborrarna fick simma tillbaka.

 

pappa-med-storfisken

 

Pappa kämpade på med både kastspö med spinnare, jigg och mete och för det mesta krokade han vasen, men till slut krokade han denna bjässe till fisk!!

 

mamma-i-koncentration

 

Mamma tittar förskräckt på den stora fisken… *fniss*

 

borre-mot-solen

 

Vi fiskade på tills solen var på väg ner och storfiskaren denna gången vart jag ( som vanligt så klart) 😉

Det var riktigt skönt att komma ut några timmar och bara slappna av en stund, eller snarare tänka på annat istället för jobb och renoveringar.

 

solnedgång

 

Med solnedgången i ryggen vart det tre nöjda fiskare som traskade vägen upp från sjön efter en lugn och skön kväll.

 

Nästa fiskepass hoppas jag på lite gösfiske igen, det vimlar av båtar ute på sjön just nu så rycktet har väl spridit sig att det kommit upp en och annan gösta!!

Vid regnbågens slut

I lördags blev det en liten tur på sjön för att meta upp lite kräftbete.

Det åskade på eftermiddagen så efter ovädret kändes det spännande att ro ut till vasen, som i och för sig inte var så lätt att hitta då vattnet stigit efter allt regnande, så de små pinnarna som i vanliga fall syns lite lätt ovanför ytan, inte syntes alls.

 

Gisshultasjön-en-juli-kväll

 

Men vi hittade dit vi skulle efter att jag satt med världens napp i risbuskarna i vasen.

 

Det blev bara ett par timmar på sjön och ett gäng mört rikare för åskan valde att starta igen.

 

regnbågen

 

Där någonstans vid regnbågens slut så rodde vi tillbaka till båtplatsen och här med är nu första inlägget via FishEco gjort!!

 

Jag blev kontaktad av Jan O för ett tag sedan och fick frågan om jag ville blogga via FishEco och självklart ville jag det.

Nu är allt det tekniska klart så det är bara för mig att tuta och köra!

Foto + Fiske = Lyckat

Vad vore alla upplevelser värda om man inte kan fota dem?

Det är ju så lätt att glömma vad man gjort, vart man varit, hur det såg ut om man inte dokumenterar med kamera emellanåt..

 

_MG_2898

 

För mig har det blivit lika viktigt att ta med kameran ut som att ta med sig rätt fiskeutrustning och för Felix del så är det viktigare att få med sig kameran ut än rätt fiskeutrustning, så därför kommer en del av hans bilder här i detta inlägg..

 

_MG_2965

 

Här står jag i solnedgången, vid Solgenån, och spanar in vattenflödet och eventuella vak..

 

_MG_2924

 

När vattnet är lägre finns här en stenbro som man kan smyga ut på för att fiska av poolen nedanför..

 

_MG_2950

 

Att gömma sig lite bakom stenar är inte helt fel..

 

_MG_2983

 

Tvätta händerna efter en tuff drillning, ja det skulle man kunna önska men i det här fallet var det en slända som fastnade på min hand..

 

_MG_2972

 

och som senare blev uppäten av en glupsk liten mört..

 

Det är verkligen ett lyft för mig att få ha med mig Felix ut, han tar så fina bilder och det förgyller ju bloggen massor!!! Synd att jag inte kan ge tillbaka med mina bilder, då han enbart bloggar via Svenska Gäddklubben och inte har någon egen… Men men, det finns ju alltid Facebook!!

 

Tack mitt hjärta för alla fina bilder!!

En magisk kväll..

Efter skyfallet, som drog över här i södra Sverige, så drog jag och Felix iväg till Solgenån för att, dels testa mitt nya spö och dels njuta av lite strömmande vatten.

 

där floden flyter fram

 

 

Vi kom fram till vattnet ganska så sent på kvällen, efter att löst fiskekort och sedan ratta oss fram på bortspolade vägar och vägar som förstörts efter allt regn. Tur att vi hade pappas Subaru för med lilla golfen hade vi aldrig kunnat ta oss hit.

 

mussla

 

Hittade lite musslor i vattenmassorna och det tyder väl på ett friskt vatten?!

 

gummifisk

 

Även en liten gummifisk hade spolats upp bland vattenmassorna.

 

trollskogen

 

Men erkänn att omgivningen är trolskts vacker här! Man kan nästan ana sagoväsen flyga omkring bland alla sländor och fjärilar.

 

sländans sista andetag

 

Mitt nya spö skulle ju testas denna kväll…

 

Sameo spö och rulle

 

Ett Sameo Classic #5 8,6 f och nya rullen Sameo Peregrine 4-6. Kan bara säga att jag är SUPERNÖJD med denna utrustning.

 

på stigen

 

Felix hade tagit med sig fel spötub, den innehöll inte något flugspö utan ett haspelspö så han valde att traska med mig längs ån för att ägna sig åt sin andra hobby istället, nämligen fotografering.

 

grönska

 

Jag tittade länge efter vak men förgäves, vattnet forsade fram i för hög fart så det var lika bra att lägga ner fisket och fortsätta att njuta av en vacker kväll i en vacker miljö istället.

 

vakring

 

Vakade gjorde det däremot i en sjö vi passerade på vägen hem. Det fullständigt kokade i vattnet och vi kunde inte låta bli att stanna och njuta av solnedgången, stigande dimma och sommarvärmen som denna underbara kväll erbjöd.

 

Nu lugnar vi oss några dagar innan vi åker ut på fiskeäventyr igen, vattenmassorna måste få sjunka undan och vi har fullt upp med annat nu framöver…

Pyntat vadarjackan!

Fick med ett tygmärke med mitt nya spö från Sameo och tänkte att nu var det dags att pynta min vadarjacka med lite märken.

 

Drömmen vore ju om alla märken hade ett “stryka på” klister på baksidan men tyvärr har ju inte alla det och jag gillar inte att sy fast märkena så det var lite pyssel att få dit en del av dem med “stryka på” band som jag hade liggandes hemma.

 

vadarjacka

 

Nå va tycks??

Fjällornas märke är värst att få på plats så där måste jag nog gå på med nål och tråd ändå, tyvärr..

 

Älvräddarnas och Svenska Gäddklubbens var smidigast då de hade ett stryka på klister på baksidan.

 

Nu är jag sjukt fiskesugen och det blev inte bättre av att Felix och jag passerade en mysig å igår där vi såg vak..

 

grönska vid ån

 

Men problemet är att det inte är lätt att få tag på markägare eller hitta info om vart man kan lösa fiskekort, så vi får väl se om Micael är hemma i Kräpplehult så att vi kan ta en tur till Solgenån igen..

 

Annars får det väl duga med gösfiske så länge, men jag vill så gärna prova mitt nya spö och ta lite bilder på det ihop med fiske…

Myggjävlar!!??

Ja det är med dubbla känslor jag skriver om dessa kryp.

Tycker inte alls om att inte få fiska i lugn och ro från mygg och knott men å andra sidan är inte fisket lika bra utan dem. Så det blir ju någon slags hat/kärlek till dessa små bitande as.

 

Jag tror att jag har testat de flesta myggmedel, sprayer och krämer som finns att få tag på men när jag fick en ny pryl i min hand på flugfiskemässan så vågade jag knappast hoppas på att detta skulle hålla blodsugarna på avstånd. Men självklart var det värt ett försök.

 

Sagt och gjort så sparade jag på denna pryl fram tills vi åkte till Härjedalen/Jämtland…

 

ParaKito

 

Vad sägs om detta tjusiga armband? Man sätter en slags tablett i nätet och då ska detta skydda i upp till 15 dagar. Det funkar även fast det blir blött!! Vilket är super eftersom man då och då står i regn eller doppar armarna i vattnet för att kroka av fisk.. Skönt med ett armband istället för att smörja in sig i massa kemikalier men armbandet luktade en hel del, i alla fall i början.

 

Resultatet då!

Kan bara säga att jag blev inte ett dugg imponerad. Det funkade inte speciellt bra, men å andra sidan var det inte överdrivet mycket mygg där vi befann oss, men de få som fanns bet mig ändå. Så NEJ, denna fick inget bra betyg av mig.

 

Nästa produkt att prova var Autan som finns att köpa i de flesta dagligvarukedjor, själv har jag köpt det till en betydligt lägre summa på Gekås i Ullared..

 

autan

 

Funkar det?

Ja då, detta medel skyddar väldigt bra men det sitter inte kvar speciellt länge utan man måste spraya på ganska så ofta.

Helt klart ett godkänt av mig.

 

Så produkt nummer 3:

 

Nordic Summer

 

Nordic Summer!!!

Vet inte ens om detta finns att köpa längre men min burk har jag haft sedan 2008 och den vax liknande massan är dryg, luktar tjära och ger huden en brun nyans.

Denna i kombination med Autan är oslagbar!

Nackdelen är att man luktar tjära och det är inte så lämpligt att ha i vildsvinstäta skogar, eftersom vildsvinen älskar den doften. ( Har jag fått höra )

 

I början av sommaren är jag väldigt känslig mot mygg och knott, betten som jag får blir ofta rejält svullna och inflammerade så om jag vet med mig att jag ska iväg där det är väldigt stor risk att bli överhopad av bitande insekter så brukar jag även kurera mig med allergitabletter som finns på apoteket. Då blir inte betten man får i början, så illa. Dessutom skadar det inte att ha en liten tub kortison med sig, det brukar också lindra jobbiga bett.

 

 

Felix har investerat i en Thermacell..

 

thermacell

 

Denna mojäng ska drivas av en gas patron och en platta som avger en synlig gas som mygg och knott inte gillar. Man kan bära detta på sig och det funkar enbart när det är helt vindstilla. ( å andra sidan så behövs ju inget medel om det blåser massor för då blåser ju självklart myggen bort ) Har inte testat detta ännu men om det blir ordentligt med mygg så måste jag bara låna denna för att prova om det är så effektivt som alla säger.

 

Nåja, tills vidare får man väl stå ut med ett och annat bett, bara fisken är på hugget…

 

slända i handen

 

Drömmen vore ju om alla mygg och knott vore lika snälla som sländor, vackra att se på och som inte bits!!

Abstinens!

Det är egentligen ganska konstigt att jag kan känna abstinens efter fiske när vi precis kommit hem efter en underbar vecka i Storsjö där både jag och Felix drog nya PB.

 

M-rotsjön-öring-1

 

Dessa underbara fiskar vi fått möjlighet att kroka..

 

Storåharren-1

 

De otroligt kristallklara åarna..

 

roding-PB-1

 

och de vackra miljöerna..

 

Storådörren

 

Jag är så glad att jag har Felix vid min sida, som gärna tar många fina bilder och som känner glädje med mig när jag lyckas kroka fisk, självklart är det ömsesidigt då vi båda är lite fototokiga och vill varandras bästa med att nå resultat och nya PB.

 

Men som sagt, nu är vi på hemmaplan igen och har en hel del spännande fiske att utforska på småländska höglandet med omnejd.. Det blir givetvis mera insjöfiske framöver men kanske även lite öringfiske i strömmande vatten.

 

Det är bara 7 veckor kvar till vi drar norrut igen, mot Ammarnäs och eventuellt något mer när vi ändå befinner oss norrut..

 

Jag har abstinens!! Så kanske jag ger mig ut en sväng i morgon kväll, fast då blir det utan min andra hälft…
( till Felix: nu provade jag att lägga upp bilder utan att förminska dem så jag nallade några ut “skrytmappen” så får vi se om det blir bättre, du vet vad jag menar <;3 )