Död VS levande betesfisk

Det debatteras hej vilt angående detta med att ha död eller levande betesfisk.

Personligen tycker jag det känns elakt att låta en levande fisk simma omkring, fastsatt i krokar och därmed inte ha en rimlig chans att komma undan en rovfisk. Jag kan tänka mig skräcken av att vilja fly undan ett stort gap, fullt av vassa tänder som kommer emot mig och inget hellre vill än att sluka mig med hull och hår, eller fenor och fjäll rättare sagt.

Men så kan jag ju inte tänka, fiskenörd som jag är.

 

Idag följde jag och Felix med Magnus ut för att ismeta gös och gädda.

Magnus riggade sina spön med levande mört och Felix sina med död mört.

 

Magnus fick springa på fäll stup i kvarten, kändes det som, medan våra spön stod där utan en tillstymmelse av rörelse på vipporna.

 

Magnus-med-gös

 

En vacker gös kom upp för fotografering innan den fick simma tillbaka igen.

 

Ett antal gäddor lyckades Magnus också kroka, medan spindelnätet började gro på våra spön.

 

Magnus,-jag-och-gäddan

 

Magnus lät mig drilla en fisk på ett av sina spön och upp kom en gädda i ca 4 kilosklassen, ismetes PB för min del så jag vart superglad!

Felix spön började nu mer eller mindre rosta ihop av tristess…

 

Så hur som hur, nu har vi i alla fall provat och jag erkänner att levande agn är det bästa och mest effektiva. Om jag ska slippa få ågren för att använda levande betesfisk så får jag nog fundera ut något smart alternativ, en batteridriven gummifisk kanske?

 

Tack Magnus för en jättetrevlig dag och för att du övertalade mig att följa med istället för att sitta hemma och göra nytta! 😉

Räven raskar….

Vad jag har förstått och fått höra så är räven inget populärt djur bland jägarna. Nä detta väsen ska helst skjutas och ännu hellre utrotas..

 

När jag rattade bilen mot stallet idag, så sprang den vackraste räven jag någonsin skådat, över vägen. Jag svor en ganska lång ramsa, för på sätet bredvid låg min kamera, men med fel objektiv. Så det var helt meningslöst att fånga detta vackra djur på bild.

 

( gammal bild på en sommar räv )

Jag blev så lyrisk att jag ringde upp min lillebror och berättade vad jag sett. En riktigt stor räv, kraftig och med en enormt vacker päls som sprang över pappas marker.

Det var nästan så att jag bet mig i tungan för en stund, lillebror är ju jägare så vem vet om han hade fått för sig att ge sig ut och skjuta ihjäl djuret. Men nej, vi diskuterade lite om och kring detta med jakt.

Om man ser ett riktigt fint vilt djur så som räv, älg, rådjur, hare osv finns det ett tänk hos jägare i allmänhet att man lämnar de stora, friska och vackra exemplaren just för att de ska föra de bra generna vidare?

Jo, ett fåtal av jägarna tänker så, men det finns inga direkta rekommendationer.

En del markägare eller jaktlag resonerar som så att om vi inte fäller djuret på dessa marker så görs det näst gårds istället.

 

Jag är helt med på att man skjuter/avlivar djur för att de lider av sjukdomar eller för köttets skull. Men att avliva friska djur bara för att, nä det tycker jag inte alls om.

 

Just räven kanske många av flugbindarna där ute dreglar över, tänk vilket fint bindmaterial!!

 

 

puff-har-något-lurt-på-gång

 

Likaså kanske det tänks om den söta lilla ekorren.. Tänk vilka fina flugor man skulle kunna göra av den vinterpälsen!!

Men så tänker inte riktigt jag, nej jag föredrar att ha dem livs levande där ute och få njuta av att få se dem lite då och då.

 

Detta med räven och de flesta jägarnas inställning till den är lite som en del av oss fiskare.. Ta gärna upp gädda och klubba den, den äter ju andra fiskar som vi själva vill fiska efter.

 

För mig är inte naturens resurser en självklarhet längre och inte heller något man kan ta för givet.

Jag är glad så länge majoriteten av folket där ute tänker efter före och visar hänsyn och respekt till djur, natur och medmänniskor.

 

Återigen, det handlar om att ge och få!!

 

Snälla, hjälp mig att hjälpa genom att gå in –> HÄR < – och lämna din röst

Se tidigare inlägg – > HÄR < –  om du inte vet vad det handlar om

Ett viktigt beslut

Att ge och få, tycker jag låter bättre än att ge och ta.

Jag tycker om att kunna dela med mig och när jag nu har den möjligheten så tänker jag också göra just det, GE! Är så övertygad att om man ger av sig själv så får man också tillbaka.

 

Jag har funderat hit och dit och faktiskt kommit till ett beslut,  om jag skulle lyckas vinna något via denna blogg så kommer jag att skänka mitt pris till Älvräddarna! Detta är inget jag kommit på över en natt precis utan det är något jag velat göra länge och därför tar jag tillfället i akt.

 

Jag vill tacka alla som röstat på min blogg, att få över 900 röster var inget jag ens kunde drömma om. Jag vill kunna påverka och med er hjälp så kan vi göra detta tillsammans, nu när jag ser jag att det finns goda chanser till att göra något bra!!

 

älvräddarna logga

 

Japp, så får det bli!

För vad vore fisket om vi inte hade något vatten att fiska i, eller rättare sagt, vad vore fisket om det inte fanns någon fisk kvar i vattnet??!!

Hade jag haft möjlighet att skänka en summa pengar till denna organisation så hade jag gärna gjort det, men här kan jag faktiskt göra något åt saken.

 

Så nu håller jag tummarna för att min blogg håller sig kvar tillräckligt länge för att kunna bidra med ett pris till Älvräddarnas –> auktion <—på sportfiskemässan och genom det förhoppningsvis dra in lite slantar! I skrivande stund ligger bloggen på 2:a plats i tävlingen.

 

bloggtävlingen 

(bilden är länkad till bloggtävlingen)

 

Vill du också hjälpa till att se till att Älvräddarna får en möjlighet att dra in lite slantar via auktionen så kan du göra det genom att bara gå in på denna –> länk <—, eller klicka på bilden ovan, och trycka på gillaknappen längre ner på sidan. Det enda som behövs är att du har ett facebook konto. Snälla, hjälp till att sprida detta och få dina vänner, din släkt och alla du känner till att gå in och rösta.

Tusen tack alla ni där ute!!

Medlemskap fixat!

Nu börjar den tiden på året då nästa alla medlemskap ska förnyas.

Att både jag och Felix förlängt medlemskapet i Svenska Gäddklubben är väl ingen direkt förvånad över.

Nytt för i år är att vi även blivit medlemmar i Eksjö Fiskeklubb

 

Eksjö Sportfiskeklubb

 

I medlemskapet ingår fiske i ett antal sjöar och det ska bli superspännande att prova på dessa sjöar framöver.

 

Felix har varit med Magnus Hammarström ett par gånger och isfiskat efter gös i sjön Solgen. Jag har tyvärr inte kunnat följa med men hoppas på att kunna haka på inom en snar framtid!

 

Nu återstår det ett par medlemskap till att förlänga och det är till fjällorna och Älvräddarna men det fixar jag på sportfiskemässan

Alla hjärtans…

Då var dagen här, dagen som vi ska visa varandra lite extra kärlek.

Underligt att det ska finnas en speciell dag för det.

Det borde vi kunna visa varandra varje dag, eller lite extra mycket när det känns extra viktigt.

Men eftersom det är just idag som det ska visas extra mycket så får jag se till att dela med mig av lite hjärtan här i bloggen.

 

fiskhjärtan

 

Vår kärlek till fisk och fiske!

 

fisk-i-krokhjärta

 

och sen har vi vår kärlek..

 

kärlek-i-natur 

 

… till naturen!

 

Jag var ute och tog en del bilder härom dagen eftersom jag är med i en fotoklubb och vi skulle ta lite “alla hjärtans dag” tema bilder.

 

hjärta-bland-is-och-barr

 

så jag ville visa min kärlek till just fiske och naturen!

Man blir så förbannad!!

Ja, så löd den första meningen i ett meddelande jag fick.

 

Jag tycker det är enormt roligt att då och då får höra att min blogg inspirerar andra, får en del att tänka efter, en del blir glada och andra blir förbannade.

En del tycker det är intressant att följa mitt fiskeintresse och andra kikar in här bara för att kolla in bilder jag tagit.

Oavsett varför du kikar in här så tycker jag det är jättekul att just DU är här just NU.

 

För att fortsätta med det som rubriken säger så kommer här nästa mening

– Norge har borrat olja för 4 biljoner norska kronor och ändå vill man borra mer och förstöra fiskevattnen!

 

Det här kom från Daniel, som är svensk men bor i Oslo.

Daniel är ingen sportfiskare men jag vet att han gillar att följa med mig ut, varma sommarkvällar och sitta hemma i sjön bara för att meta lite.

 

Daniel vid sjön

 

Daniel är min kusin, vi har i princip vuxit upp tillsamman, så vi vet vad våra respektive hjärtan klappar för.

Att han reagerade när jag gjorde ett inlägg om Älvräddarna för ett tag sedan gjorde mig verkligen glad, att han nu dessutom tagit ett kliv ytterligare gör mig ännu mer glad och stolt!

 

Folkeaksjonen

( bilden tar dig till hemsidan )

– Organisationen som jag postade på din wall är EMOT! Därför blev jag medlem. Fy sjutton vad de krämar ut olja ur detta land, förstör ju hela miljön! skriver Daniel till mig

 

Jag frågar naturligtvis om det är ok att jag skriver om detta i bloggen, kanske det leder till att Ni som gillar att dra till Norge och fiskar gör en insats ni med!!!

 

– Ja såklart. Duktig du är! Stolt över att ha dig som kusin. Du inspirerar andra till att tänka mer på miljön, inte minst mig. Svarade Daniel.

 

Det är nog så att det inte alltid räcker med att försöka rädda vårt egna land och dess naturresurser, vi får nog allt hjälpa grannen också. Jag vet ju att många av mina fiskevänner gärna åker till Norge och fiskar, både i älvar, åar och till havs. Så lyft nu blicken kära vänner och försök påverka ni med!!

Snart dags för sportfiskemässan!

Nu planeras det för fullt inför årets Sportfiskemässa

För min del så är det äntligen på hemmaplan igen, Elmia i Jönköping med andra ord.

Jag kommer att befinna mig i Sameos monter mestadels, men det blir väl även lite häng hos Fjällorna.

 

sportfiskemässan 

 

Det var ju på sportfiskemässan i Kista förra året som det tog skruv rejält för min del. Kontakten med Sameogänget förstärktes och så även med FishEco.

 

Att träffa nya och gamla vänner är helt fantastiskt och om du, som besökare, är lite framåt så kan fiskelivet ändra sig totalt. Ett litet tips från mig 😉

 

bloggare för Sportfiskemässan

 

En nyhet på Sportfiskemässans hemsida är att det finns ett antal bloggare som nu är med och hjälper till med marknadsföring.

Jag har fått äran att vara med i det gänget! Klicka på bilden ovan för att se vilka de andra bloggarna är!

 

Du kommer väl på mässan???

Vilse i fjällen!

Att gå vilse i fjällen är inte trevligt.

Det kan göra ont, riktigt ont!

Men ibland måste man lära sig den hårda vägen.

 

Sommaren 2007 var första gången som jag äntligen kom iväg norrut, en resa på nästan 140 mil hemifrån. Jag var såklart fylld av förväntan efter många års längtan. Jag hade ju aldrig sett norra Sverige, annat än via TV och tidningar, så jag visste inte riktigt vad jag skulle få uppleva.

Destinationen var Ammarnäs och två veckor innan avfärd köpte jag mitt första flugfiskeset. Tanken var att det skulle bli en fiskesemester.

 

Resan upp tog ganska många fler timmar än vad jag hade tänkte mig, det blev övernattning i tält strax innan Östersund. Inte många timmars sömn men ändå tillräckligt för att orka bila de sista milen.

Väl framme var det till att reka fiskeplatser, lösa fiskekort och installera sig i den lilla hytten som kom till att bli vårt boende i närapå en vecka. Första kvällen doppades flugorna i Tjulån, för att stilla abstinensen.

Jag vart hänförd över den vackra naturen och njöt i fulla drag.

 

kaffedags

 

Livet var underbart, kan det vara annat när man har semester och kan njuta av friheten där ute?

 

Dag två skulle vi vandra upp för fjället, till ett litet tjärn, för att fiska öring.

Vi fick en handritad karta och vägbeskrivning.

Vad jag inte hade räknat med var att fjällvandra med massa packning dvs vadarutrustning, flytring med diverse tillbehör, fiskeprylar och flugspö.

Någon vandringsryggsäck hade jag inte, bara en ryggsäck modell större för att packa mina grejer i inför själva resan.

 

kameran-redo

 

Men det var bara till att bita ihop och bege sig iväg.

Vi lämnade bilen vid parkeringen och började traska uppför branten och in i fjällbjörkarnas land.

Det skulle inte ta mer än ca 45 minuter att nå den tänkta tjärnen och jag mindes att vi skulle passera sex bäckar.

Vi gick och vi gick, över bäckar, över sten och stockar men lyckades inte nå fram till något tjärn.

Någon klocka hade vi inte heller med oss så ingen av oss hade någon aning om hur länge vi traskat omkring.

 

Till slut kände vi att det var lika bra att ge upp och försöka ta oss tillbaka igen, så efter lite vila och intag av energi styrdes kosan tillbaka igen.

 

Min ryggsäck gav upp, ett hål uppstod och mina pinaler riskerade att falla ur.

Ett tappert försök att försöka binda ihop ryggsäcken gjordes, men tyvärr lyckades inte det särskilt bra. Hålet blev bara större och större, mina pinaler fick istället lastas över till min färdkamrat, varpå hans börda blev tyngre och tyngre.

 

Myggen bet hysteriskt mycket, jag har nog aldrig blivit så pass sönderbiten som då. Inget myggmedel hjälpte och kläderna jag bar, bet de glatt igenom.

 

Väl tillbaka till parkeringen och en blick på klockan i bilen, såg vi att vi varit ute och traskat bland fjällbjörkarna i 6 timmar.

Inte undra på att man vart trött och totalt sönderbiten.

 

blåmärken

 

Dagen efter uppstod ett flertal vackra blåmärken på min kropp. Här är ett par på min arm, strax ovan armvecket.

Myggen var inte snälla mot mig.

Mina knän värkte som om det satt knivar i dem och att jag var trött var nog bara förnamnet.

 

 

Vad har jag då lärt mig av detta?

Skaffa en bra vandringsryggsäck, som avlastar axlarna och fördelar bördan på höfterna istället.

Bär kläder som inte myggen kan bita igenom.

Skaffa en fjällkarta och kompass, lär dig navigera.

Se till att ha ett par ordentliga vandringskängor för att skona fötterna och knäna.

Jag rustar mig också med allergimedicin för att mildra de första och värsta myggbetten och har alltid med mig en liten tub kortisonsalva för att dämpa eventuella inflammationer.

 

Ni må tro att jag investerade i detta inför nästkommande fjälltur!!

 

längtan

 

Men så här i efterhand så längtar jag ändå tillbaka till fjällen, nu bättre utrustad och med svidande erfarenhet i ryggsäcken.

Ordförandeskapet avklarat!

Nu i veckan hade vi årsmöte för vår fiskevårdområdesförening här i byn och jag har lyckats klara av att vara ordförande hela år 2012 och så även på mötet.

 

ordförandeklubban

 

Det är otroligt spännande att lyssna på den äldre generationen, deras historier och kunskap om sjön går inte av för hackor och man lär sig en hel del.

 

Att gubbarna dessutom är stolta över att ha en kvinnlig ordförande är ett kapitel för sig.

 

Fiskerapporterna från 2012 var riktigt intressanta och fick mig till att vilja lägga mer fisketid i sjön här hemma.

Det är inga stora sjöar,  på ett sätt är det en fördel att det inte finns båtramper för risken att sjöarna blir utfiskade är stor.

 

Det finns en del slantar i kassan och vi funderar lite över om vi ska stödinplantera mer gös eller om vi ska lägga krut på fiskevård i form av att göra ån mer tillgänglig för öring. Det finns öring nedströms men de hindras att vandra upp och i nuläget finns det inga bra lekplatser för dem uppströms. Däremot har det restaurerats en hel del nedströms då detta vattensystem ingår i Emåns avrinningsområde. Spännande eller hur!?

 

Jag håller i ordförande klubben ett år till sen får vi se om jag blir omvald eller inte.

Under året ska det hållas angeltävling, metestävling och även båtfisketävling så lite jippo i sjöarna blir det allt.

 

Även detta året är sportfiskeklubbar välkomna att hålla sina tävlingar i sjöarna, både pimpel och mete, utan att betala för sig. Hoppas att det finns några klubbar i bygden som nappar på detta erbjudande!!