Blickar framåt!

Det finns en anledning varför backspegeln är mindre än framrutan, för att man ska titta framåt och inte så mycket bakåt.

Men det är svårt att inte titta tillbaka också..

 

Microspikes-på-fötterna

 

trevandes på fläckvis isiga vägar..

Kyliga dagar där värmen från härliga vänner är det enda som hjälper mot abstinensen efter vårens varma och sköna dagar..

 

Sussi-och-Charlie_

 

Rätt som det är så dyker det upp något oväntat i livet.. för hur ofta händer det att man får en svan som sällskap på fisketuren?

 

Norrbyöring

 

Årets första öring steg och tog på en ytgående fluga, det är inget jag vill glömma utan minnas.

Att jag lyckades lura upp en fisk till ytan, en kall februaridag som med solens strålar till hjälp nådde 0 graders sträcket det är något jag vill ha kvar i min backspegel..

 

Tjejerna packade ihop och åkte hem, jag tog mig en sista sväng längs Norrbyströmmen och fiskade..

 

Vilande-spö

 

Men nu får nog flugspöet vila tills våren anlänt på riktigt..

 

lodgen

 

Solen är på väg ner över lodgen.

 

Charlie-säger-god-natt

 

Sällskapet svanen Charlie har lagt sig till ro.

 

Brahe-Hus

 

På vägen hem blev det ett litet stopp vid Brahe hus för att njuta av vyn över Visingsö och Vättern..

 

I-bilen-på-väg

 

Men nu blickar jag framåt, via vindrutan och längtar till alla andra fiskeäventyr som står på schemat framöver.

 

Inom mig hör jag fortfarande skrattet från tjejerna och skönsång av fiskemorsan 

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=LzEmpt1NN4Q&hl=en]

Den som inga byxor har…

Satt och tittade på Nyhetsmorgon idag på TV4 för att höra mer om det tragiska som hände i Nässjö igår kväll, ett rånmord i vår lilla stad!!

Usch vad otäckt det känns när det kommer så nära, och att det just hände i den delen av staden där jag arbetar i hemtjänsten. Var ju tvungen att höra med en kollega som jobbade kvällen så att allt var bra med dem och våra gamla.

Efter detta inslag skingrades mina tankar helt och hållet då det visades träningskläder i vårfärger. Jag skulle nog gärna vilja piffa upp mig själv och fiskeoutfiten med "snygga träningskläder från Adidas", och sätta lite snygga loggor på dem.

Detta nyhetsinslag gav mig en tankeställare:

Det är hög tid att komma igång med lite träning och motion nu för att orka med vandringar och fiske på Grönland i augusti och för alla andra fiskeäventyr med för den delen. Jag tror inte att det räcker med att motionera hästen varje dag utan det krävs nog mer än så för att få upp mitt egna flås.

Skrev ju i ett tidigare inlägg att det skulle vara skoj med en liten catwalk på sportfiskemässan, där det visas upp bra, praktiska och snygga fiskekläder och som ni vet så är det inte alls lätt att hitta de perfekta kläderna får oss fisketjejer, i alla fall inte i detta land då efterfrågan tydligen är för liten för att våra kära fiskebutiker ska ta in detta i sitt sortiment.

Blir det en varm sommar så kan man ju kanske använda en Adidas Baddräkt istället för vadare 😉

 

 

Adidas Baddräkt

 

Och till detta ett par sköna lätta, snabbtorkande skor.

Jag efterlyser fortfarande någon eller några butiker här i vårt avlånga land som är återförsäljare av fiskekläder som är anpassade för tjejer och tar tacksamt emot tips. Det behöver inte vara just vadare utan även andra kläder som är anpassade till fisket.

Kom gärna med förslag är ni snälla.

Flugfiske mitt i vintern!

Just nu sitter jag i lodgen och njuter av Norrbyströmmen tillsammans med tjejgänget.

 

Charlie-Svan

 

Svanen Charlie vaktar vattnet utanför och agerar isbrytare åt oss och som tack för det få den lite mat av oss.

 

isbildning

 

Det är isigt i både vattnet och luften men det hindrar inte oss från att ta en lite flugfisketur..

 

Fiskemorsan

 

Jeanette “ Fiskemorsan ” Linnarud värmer händerna mellan spösvingandet..

 

Jennie-håvar-Anschas-fisk

 

Anscha fick en vacker liten öring på kroken och Jennie hjälper till att håva..

 

Norrbyöring

 

Öringen fick friheten tillbaka, den krokades av utan att lämna vattenytan..

 

Regnbåge-Norrbyströmmen

 

Jag krokade en regnbåge..

 

YES!

 

YES!! Årets första flugfiskande fisk, självklart blir man så här glad!!

 

Ingrid-drillar-i-norrbyströ

 

Ingrid drillar för fullt..

 

Fin-stjärtfena

 

En vacker båge med fina fenor..

 

På-väg-ur-håven

 

Efter att den hullingfria flugan krokats av så får regnbågen simma tillbaka i det klara fina vattnet..

 

Friheten-tillbaka

 

och den bjuder på ett plask med stjärtfenan innan den lämnar håven.

 

Detta är lite av vårt fiske i dagarna två. Kvällen spenderade vi genom att binda lite flugor och allmänt mysa lite i varandras närvaro..

 

Nu ska jag lämna stugvärmen och bege mig ut till de fiskande Fjällorna!!

Jakten pågår!!

Nu pågår omröstningen för Sveriges Bästa Sportfiskeblogg 2012.

Min blogg blev nominerad av Hasse enligt följande rader:

 

Nomineringen

 

Visst blir man glad när man läser detta!

Att blogga tar ju sin tid och jag vill ju gärna dela med mig av lite av varje, helst varvat med bilder som ger en inblick i mina fiskeäventyr, men även tankar, åsikter, diskussioner, tips och ibland även andras upplevelser, funderingar och synpunkter.

 

Vill ni rösta på min blogg så klicka på bilden nedan, det krävs dock att du har ett facebook konto eftersom det är antal “gilla” som räknas och den blogg som får flest gilla är den blogg som vinner..

 

Bloggtävling Sussis Symfoni

(klicka på bilden för att komma till min sida i tävlingen)

 

Det är 49 bloggar som är nominerade i tävlingen och två av dessa är skrivna av tjejer, jag och Sarita. Självklart kan man gå in och gilla flera bloggar men det räknas bara ett gilla/blogg.

 

sveriges bästa sportfiskeblogg

(klicka på bilden för att se öviga deltagare)

 

Jag har lämnat “gilla” på de bloggar jag tycker bäst om och som jag har kontakt med på ett eller annat sätt, även att jag själv är med i tävlingen, så jag önskar alla deltagare ett stort lycka till och må bästa man eller kvinna vinna!!

Vacker gädda

I tisdags var vi ute på ett ismetespass.

Jag var ju tvungen att prova mina vippor och fyllde sitt syfte.

 

ismete-med-hjärtvippa

 

Vipporna både syntes och hördes vi fäll.

 

Gädda

 

En vacker lite gädda lyckades vi kroka och det blev lite bilder innan det fick gå tillbaka.

 

Gädda-buk

 

Den var så enormt vackert tecknad, ett tecken på att vattnet är klart och fint.

Vem vet, om inte isen försvinner så kanske det blir ett pass till på denna sjö som vi fick lov att fiska på av Micael Kräpplehult Frisk.

Tack Micael återigen för att vi får fiska på dina vatten!!

Fordonsbyte!

Idag ska jag byta in min lilla pärla som varit mig trogen i 6 år.

Det är inte utan att jag sörjer lite för det och faktiskt har jag lite separationsångest!

 

Bildekaler_thumb

 

Pärlan är ju dekorerad med loggor och det känns inte som om det var så länge sedan jag pyntade min lilla bil med dessa men jag tittade tillbaka i bloggen och hittade inlägget då jag satte på dessa dekaler –> Se här <—Det var i augusti förra året.

 

Egentligen vore det mest optimala att köpa sig en cykel med packväskor och som går att ta sig fram med off road, för att ta sig runt till alla fiskevatten. Men tyvärr går det inte. Det är för mycket prylar som man ska släpa med sig och avstånden är också lite för långa så istället för en cykel fick det nu bli en bil.

En större så att både jag och Felix får plats med våra fiskeprylar och som vi känner att vi kan åka långa sträckor med.

Så valet blev en Hyundai Tucson.

 

Hyundai Tucson

 

Den nya bilen ska självklart pyntas med lite dekaler den också men det får vi ordna lite senare.

Drömbilen är egentligen en VW Tiguan men den får vi vänta lite med och om vi köper en sådan bil fram över så får vi nog se till att ta oss upp till Möllers bil i Uppsala. Niklas Dahlin arbetar ju där och drar in slantar till Älvdalens öringar och Älvräddarna via bilförsäljning. Detta är något jag måste kolla upp närmare, för självklart vill jag bidra till välgörenhet om jag kan och det antar jag att många av er andra där ute också vill göra.

 

Nu hoppas både jag och Felix att den nya bilen ska funka bra, vi har tre månaders garanti på oss för att hitta eventuella fel och verkligen känna efter om bilen kommer att funka så bra som vi tror.

Annars får vi väl investera i ett par rejäla cyklar istället 😉

Hjärtliga Vippor!

Det är så mycket man egentligen skulle göra själv t.ex. binda egna flugor, tillverka egna beten..

Varför inte göra egna ismetesvippor?!

Rotade runt bland sakerna jag har här i huset och fick komplettera med lite grejer innan jag fick till dessa vippor..

 

vippor

 

Ja jag vet, de är lite tjejiga men det är ju också grejen med dessa egendesignade dingelidongar..

 

Så nu återstår det bara till att testa dem nästa gång vi ska ut och ismeta. Felix ska ut idag men jag ska tillbringa dagen på jobbet så jag vågar nog inte låta honom visa upp dessa bland grabbarna utan att jag är med.

Nakna tjejer upprör..

Efter gårdagens inlägg om Fiske og fri´s fiskepiger så var det fler bloggare som inte kunde hålla tillbaka. Det spred sig som ringar på vattnet.

 

fiskelycka i norr

 

Mats har tagit upp det i sin blogg..

 

team mosbricka

 

Elis i sin..

 

skvalp

 

Fredrik i sin..

 

Therese Lundin

 

och Therese i sin..

För att komma till deras blogginlägg, tryck på bilderna ovan.

 

Även Nyheter24 tog upp genusfotografens blogginlägg och på Nyheter24 kunde man läsa detta

 

nyheter24

(klicka på bilden för att komma till artikeln)

 

Ja detta har upprört många, en del anser att det är helt ok med fiskepigerbilder i en sportfisketidning och andra tycker inte att det är ok.

 

Det jag skrev i mitt tidigare inlägg har gett mig både ris och ros, vi får väl se vart det hela leder.

Jag står fortfarande fast vid min åsikt att en seriös sportfisketidning borde satsa på bättre sätt att sälja sina exemplar på än att göra på det sättet som Fisk og fri gjort.

Tjeckien

Jag snubblade in på en skidresesida snowtrex och fick en längtan efter att åka till Tjeckien. Kanske inte för att åka skidor men för att fiska. Det verkar vara en enormt vacker natur där och troligtvis har många av mina fiskevänner redan varit där.

clip_image001

 

Men som säkert redan många av er redan vet så bär det av till Grönland i augusti, vem vet kanske det är skidor som gäller för att ta sig fram där. Många av mina arbetskamrater och andra vänner tycker det är underligt att jag ska till Grönland, där finns det ju bara glaciärer och isbjörnar! Nåja, jag får väl se till att bevisa motsatsen.

Men för att återgå till de vackra vyerna i Tjeckien. Är det någon av er som varit där?

Jag spanade in lite fakta om detta land på wikipedia och som jag fattat det hela så finns det inga naturliga sjöar där, däremot floder och fram för allt floden Elbe.

Så flugfiske är väl det som är mest aktuellt antar jag.

Jag har släktingar som bor i Österriskiska alperna, Kärnten, och har många gånger funderat på att bila ner dit, hälsa på dem och försöka hitta lite fiskevatten där. Kanske även fortsätta ner till Tjeckien, Slovenien och Bosnien när man ändå är i faggorna. Det finns så många platser man skulle vilja besöka, i och för sig inte bara utomlands utan även i vårt avlånga land.

Men som sagt, jag tar gärna emot tips av er angående fiskeresor till ovanstående länder. Ska man åka själv eller via en resebyrå? Vad ska man tänka på? Vilka ställen rekommenderar ni, vilka bör man besöka och vilka bör man undvika? Vilket fiskesätt och vilka arter är ett måste om man tar sig dit, enligt dig? Nästa vecka hämtar vi vår nya bil och med den känns det som att det är möjligt att göra lite längre utflykter så det är lika bra att spånan på detta redan nu.

Skidresor? Nej, det tror jag nog att jag hoppar över så länge, det räcker med fiskeprylar, datorer och kamerautrustning att släpa på 😉

Fisketidning/Porrtidning?!

Jag fick ett tips av en vän att spana in en blogg som tagit upp den danska fisketidningen Fisk og Fri.

Bloggen vars inlägg jag blev tipsad om heter –> genusfotografen <– och jag häpnades över inlägget där.

 

Om någon av våra svenska fisketidningar skulle publicera en lista över “fiskepiger” så skulle det kännas så fruktansvärt oseriöst. Män kanske går igång på detta men jag tycker det hela känns fruktansvärt pinsamt och smaklöst..

När en fisketidning för ovanlighetens skull publicerar bilder med tjejer som fiskar, så ska det tydligen göras till överdrift..

 

 

 

Jag kan inte riktigt förstå vad porrbilder på tjejer, med anknytning till sportfiske, har att göra i en fisketidning, finns det någon som kan förklara det för mig?

Synpunkter?