TPF!!??

Ja undrar ni vad förkortningen står för? Eller vet ni redan det?

Detta inlägg kommer från ThePikeFather himself!!

Det hela började med att vi blev facebookvänner, spanade in varandras bloggar,  vilket sedan ledde till att jag fick vara med i ett inlägg (Dagens fiskehattar) i hans trevliga blogg och därifrån till hit är vägen inte speciellt lång!

Här kommer svaren från Klas “ThePikeFather” Skoglund!

 

Sussi6

 

Beskriv ditt fiskeintresse:

Mitt fiskeintresse kommer från min far som tog med mig ut på tur några gånger per år i min barndom (5-7år). I vuxnare ålder har vi varit ett gäng som fiskat tillsammans några gånger per år i olika delar av landet.

Så intresset har alltid funnits där.
Men för lite mer än 4år sedan flyttade jag och min dåvarande sambo ut i en villa på landet, där jag hade närhet till båt och vatten. Det var egentligen då mitt svennegurkaintresse för fisket började sin resa mot det intresse som närmast kan beskrivas med vansinne.  😀
Vi har två hundar jag och mitt ex, hon tävlar med dessa små liv och det skapade en massa "fritid" då jag ofta kunde komma ut på sjön med gott samvete. På senare tid tänker jag på fiske i stort sett all vaken tid. 
Har alltid fascinerats av gäddor, och det är den fisk som pockar mest på mitt intresse. Finns säkert massor med andra fiskar som är skoj också, men de får vara bifångster än så länge.  :D  Men ska även testa på andra fiskar under 2013 är tanken.

 

Sussi2

 

Var det något speciellt som hände under året 2012?

Håller mig enbart inom fiskebiten på denna fråga.

Japp, 2012 har för mitt fiske varit det bästa året någonsin på alla sätt och vis. 
Anledningar: 
– Nu i år i april startade jag min blogg. Anledningen till att jag startade den var att mina vänner på Facebook antagligen var rätt trötta på alla mina statusuppdateringar såsom: ”Dagens fiske”, ”Dagens fiske”, ”Dagens fiske”, ”kolla vilket fint bete” osv.. Sen har jag ett behov att skriva av mig, då startade jag min blogg. Som jag till en början inte berättade för någon om, mer än fiskefolk. Människor verkade uppskatta att läsa bloggen, och jag gillade såklart att folk kikade in. Bloggen använder jag oftast idag till lite matigare inlägg, medans min facebooksida (http://www.facebook.com/ThePikeFatherEnFiskaresBlogg), är där jag lägger upp ”allt”. Bilder, egna som delade, skoj anekdoter, länkar osv.

Bloggen har skapat så mycket mer än jag någonsin trott, massor med nya kontakter, vänner från verkligen hela världen och annat skoj som glädjer mig. Jag fick ju t.ex kontakt med dig Sussi genom bloggen, bara en sån sak.  🙂

– Två nya PB. Äntligen fick jag min 10+ gädda, en sån jäkla känsla efter alla 6-7-8-9:or som vänt i båten. Det var lycka i ett nötskal när jag lät den skönheten simma tillbaka. Finns film på det, jag (som känner mig själv) tycker det framgår rätt tydligt hur nöjd jag är precis efter hon simmar iväg. (?)  http://www.youtube.com/watch?v=HX-CmioEaBM
Vågen stannade på 10,78kg.

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=HX-CmioEaBM&hl=en]

 

På guidning i LakeSibbo fick jag ett nytt PB på abborre, 1,436kg stannade vågen på där. Har tidigare tagit vad jag tror är större abborrar, men har aldrig vägt en borre tidigare. Har liksom inte vart målet. Men denna vägdes, och det är jag glad för idag. Då vet jag vad jag ska sikta in mig på att ”knäcka”.  😀

– Träffat massor med nya människor både IRL eller i den verkliga världen eller vad man ska säga, och även på nätet. Det glädjer mig något enormt vad mycket skoj personer man träffar som man utan TPF-grejen eller internet aldrig skulle träffat.

 

Sussi5

 

Vad siktar du på inför 2013?

Oj, vilken fråga! Som dessutom har flera svar, en del av dem lyder:

– Hitta en lägenhet till mig nu när vi ska sälja vårt hus.

– Köpa en båt.

– Fortsätta blogga, bättre, större och med kärlek – glädje och respekt!

– Träffa fler nya ansikten.

– Testa lite nytt fiske. (här lutar det åt fluga iaf, men annat skoj också).

– Ta minst två stycken 10+ gäddor.
– Få en gös.  :D   (Har iof inte fiskat efter gös, men tycker man borde fått en bonusgös efter alla 100-tals fisketimmar).

– Göra en eller flera fiskeresor. Har planer på att hälsa på läsare i deras hemländer och fiska med dem, samt Rügen vill jag uppleva.

– Komma igång med eget betessnideri/tillverkning. Kanske inte för att sälja utan mer på hobbybasis, och som den perfekta gåbortpresenten istället för Noblesse eller blomma.   Hehe..   🙂

– Kanske våga mig på min första tatuering. (fiskeanknuten? Ja.)

 

Sussi4

 

Vem eller vilka är din/dina förebilder inom fisket och varför?

Oj, det är många som jag uppskattar.
– CaesarLures eller Micke som han heter är en person jag värdesätter. Som nyfunnen vän och som mentor han är inom betessnideri. Micke bjuder på sig själv, kunskap inom snideriet och vänskap. Uppskattas!
– Claes Claesson vill jag även nämna, alltid trevlig, även om jag inte känner honom personligen speciellt väl, är han en av de trevligare inom fiskevärlden.

– Sasko, Gunnar, Elias och Nikolai på Ribatex. Trevligare personal får man leta efter!
– Alla som jag haft äran att dela båt med.

– Anders Bergman, utan honom skulle inte Fiskesnack finnas. Behövs kanske ingen närmare förklaring.  😀

 

Sussi3

 

Är det något särskilt du vill säga mig eller mina läsare?

Ja, jag vill börja med att tacka för förfrågan om denna intervju.
Sen tycker jag du har en trevlig blogg även om du och jag Sussi har lite olika inriktning på vårt fiske. Men ser fram emot din inbjudan på ”lär dig flugfiske, del 1”.   😀
Till dina läsare vill jag bara säga: God Jul och Gott Nytt År samt att ni är alla välkomna till min blogg: http://thepikefather.wordpress.com/ eller like:a min Facebooksida:http://www.facebook.com/ThePikeFatherEnFiskaresBlogg.

 

Sussi1

 

Allt gott!

//Klas aka ThePikeFather.

 

Tusen tack Klas “TPF” för att du ställde upp på detta och det var superkul att läsa dina svar! Ja tänk va Facebook och bloggande för med sig! Jisses!! Hmm.. angående fiskeinriktningar så kör vi samma race ibland, då även jag är ute och fiskar gädda ibland och inte enbart flugfiske men självklart kan vi ordna en trevlig flugfisketripp kombinerat med gäddfiske om du vill!!! 😀

En sak till!! Tycker dina klädestryck är skitsnygga och sitter verkligen på rätt ställen!!!

 

Som vanligt så är alla grönmarkerade texter länkat till andra sidor så glöm inte att klicka på dem också 🙂

+FishEco JanO!

JanO träffade jag för första gången IRL på flugfiskemässan i Älvsjö i år.

Sedan dess har det eskalerat då jag fick äran att vara med i FishEco med min blogg.

Vi har träffats på fler platser efter det, bl.a. Lord Of The fly, Sportfiskemässan och dessutom hunnit med ett par fiskepass ihop.

 

Här kommer svaren från Jan O!

jano

 

Beskriv ditt fiskeintresse: Passionerat och lustfullt, jag kan få en adrenalinkick bara av att tänka på fiske. Jag fiskar alla fiskar, på alla sätt och så ofta jag kan. Skulle vilja ägna mer tid på havsfiske. Nästa år måste jag prova att fiska efter de stora starka norska hälleflundrorna. Det har varit på gång så länge och nu måste jag helt enkelt göra det.

 

abb_kilo

 

Var det något speciellt som hände under året 2012? Ja, tillsammans med Sebastian Wiman startade jag +MagazineFishEco under slutet av 2011. Sveriges första äkta e-magazine för sportfiskare. Under 2012 har +Magazinet utvecklats och etablerats som ett reellt alternativ till den tryckta pressen. Vi har fått mycket beröm av våra kollegor i branschen men samtidigt också en hel del ”hugg i ryggen”. Det sistnämnda har vi valt att betrakta som något i grunden positivt, vi tolkar det som att man faktiskt är både lite imponerade och lite skrämda över vår framgång. En framgång som skapats med mycket små ekonomiska medel vilket vi kompenserat med hårt arbete, stort kontaktnät (fantastiska vänner) och ren vilja.

 

Vad siktar du på inför 2013? Jag vill verkligen fånga en gös över nio kilo… Det är min drömfisk. Skulle den väga över tio så är det ju än mer fantastiskt men den tanken törs jag inte ens tänka… Tillsammans med +FishEcogänget vill jag också fortsätta att sätta både nyhetssidan +FishEco och +Magazinet på kartan. Vi hoppas att vi kan etablera oss i våra nordiska grannländer, kanske redan under 2013… Vem vet…

 

Vem eller vilka är din/dina förebilder inom fisket och varför? Det finns flera människor inom fisket och lite vid sidan om som jag har stor respekt för. Jag skulle vilja kunna argumentera som Älvräddarnas Christer Borg, vilken kille! Jag skulle vilja kunna filma som Martin Falklind. Jag skulle vilja kunna skriva med den stundtals briljanta humor som Mikael Engström förmedlar. Jag skulle vilja ha det intelligenta fokus och tänk kring fisket som t.ex. Håkan Fransson, Jörgen Larsson och Jonas Hellström har… Ja, listan kan faktiskt göras ganska lång…

 

gos_jo_ett (1)

 

Är det något särskilt du vill säga mig eller mina läsare? Ja, du är också en förebild, du driver din blogg med energi, humor och berättarglädje på ett fantastiskt sätt. Det är dessutom jätteroligt att ser hur du utvecklats, på kort tid, till en riktigt kompetent fotograf med öga för motiven… Att du dessutom är tjej gör det än mer roligt. Jag tror att din blogg kan vara en brygga för andra tjejer till sportfisket och jag hoppas att du kommer att fortsätta att uppdatera och blogga lika mycket under 2013 som detta år. Ha en underbar Jul med mycket skratt och kärlek. Många kramar från mig till dig och din fina sambo Felix.

 

 

Tusen tack för svaren JanO!! Till dig önskar jag en riktigt härlig jul och ett gott nytt SKITFISKE år!

Hoppas vi hinner med lite fler äventyr nästa år och tack för allt du gjort för mig detta året, BAMSEKRAM!

 

Som vanligt är de grönmarkerade texterna länkade till andra sidor..

Har du missat att följa +fishEcos nyheter via facebook så hoppa in på denna sida och gilla!!

Intervjuaren blir intervjuad!

Japp, nu var det min tur att grilla Andreas “Riktiga” Sten och han fick minsann gnugga geniknölen lite extra och dessutom få känna hur det är att bli intervjuad istället för att intervjua!!

Så här kommer frågor och svar från

Andreas “Riktiga” Sten:

 

64644_381993821889363_1266289506_n

 

Beskriv ditt fiskeintresse:

Vet inte riktigt hur jag ska börja. Men vi kör så här.  Mitt intresse för fisket är nog mer än vanligt. Jag brinner verkligen för fisket och det jag håller på med. Känslan när man kommer ner till älven precis innan solen går upp, det är magiskt och det borde varenda människa uppleva någon gång i sitt liv. Tänk er själv, när ni står där nere med spöt i handen och bara väntar på att det ska dra till! Nervositeten ökar, blodtrycket ökar, man blir helt till sig och vet inte vart man ska ta vägen. Sedan en annan sak varför jag är så förälskad i fisket är att man får så mycket nya vänner och nya bekantskaper som man annars inte hade fått träffat. Fisket har blivit en del av mitt liv nu och jag skulle inte kunna klara mig utan det, aldrig i livet.

 

165798_324992064256206_7568853_n

 

Var det något speciellt som hände under året 2012?

När jag fick min livs första Lax trippel. Jag kommer ihåg att jag och några kompisar hade haft bra fisket i några dagar och hade fått någon mindre Lax och Öring. Men just denna dag kände jag på mig att något skulle hända och så rätt jag hade. Jag lyckades fånga tre Laxar på mindre än 45 minuter, och den största vägde 12.5 kilo. Denna dag kommer jag aldrig att glömma, ett minne för livet. Kanske inte är så speciellt, men för mig var det speciellt!

En annan sak var när jag fick vara med på Tv inspelning med Johan Broman och Fredrik Sjöblom till programserien “Fiske Lite Djupare” som kommer att visas på Tv nu till våren. Det var en dröm som gick i uppfyllelse att få stå och svinga spö med två av Sveriges kändaste Sportfiskeprofiler, också ett minne för livet!

 

532115_376296359125776_683268674_n

 

Vad siktar du på inför 2013?

Inför 2013 så siktar jag för det första att komma in på Forshagaakademin på Sportfiskelinjen så jag kan utveckla mitt fiske så mycket jag kan, lära mig nya tekniker, nya fiskesätt osv. Sedan som alltid så siktar jag på att göra mitt bästa, fånga större fiskar, fånga mer fiskar och lära känna nya människor. Men jag har ett speciellt mål inför nästa år och det är att ta körkort så jag får ta med mig mina närmsta vänner ut i Sverige och fiska på sådana ställen som vi bara ha kunnat drömma om innan.

 

Vem eller vilka är din/dina förebilder inom fisket och varför?

Ojdå. Den var riktigt svår. Ska jag vara helt ärlig så är det Johan Broman, och varför är han min förebild? Jo, för han får göra allt det som jag endast kan drömma om. Tjäna pengar genom att hålla på med det han älskar, och det är inte många som får göra det. Sedan så pratar han inte massa nonsens utan bara det han själv tror på och det är grymt viktigt! Att man inte låter sig styras av vad andra säger och tycker. Han har lyckats riktigt bra inom Sportfisket och jag önskar att en vacker dag så får jag göra allt det där som han får göra, är ganska avundsjuk på honom. Hehe..

 

557603_366617370093675_1424857151_n

 

Är det något särskilt du vill säga mig eller mina läsare?

Till dig Sussi så vill jag säga att det har varit jätte trevligt att få lära känna dig lite närmre, och jag hoppas att det inte dröjer länge innan vi få stå och svinga spö tillsammans! Sedan till er alla som läser detta, ni kanske har det svårt med något här i livet eller är lite osäkra på er själv. Våga stå på er, våga tro, våga be om hjälp och brinner ni för ett intresse då ska ni fortsätta med det ni älskar!

/Andreas Riktiga Sten

 

Tusen tack Andreas för att du tog dig tiden till detta!!

Till dig säger jag, all lycka till och ha nu en riktigt god jul och ett gott nytt SKITFISKE år!!

Till läsarna vill jag som vanligt säga att all grönmarkerad text är länkad till sidor ni gärna får besöka! 🙂

Stoppa tjuvarna!!

En butik har drabbats av inbrott och det är inte kul när något sådant händer!

Vi alla kan hjälpa till att hålla utkik efter prylar som säljs på diverse sajter och hålla ögonen öppna om vi misstänker stöldgods.

 

Stockholms Fiske

 

Klicka på bilden för att komma till hemsidan och hitta kontaktuppgifter!

Ett MÅSTE!

Efter mässan i lördags så passade vi brudar på att besöka XXL-butiken i Uppsala och där hittade jag något väldigt smart att ha med sig i fiskeväskan.

Ja faktum är att denna ask kommer att bli ett MÅSTE i min fiskeväska.

 

Sveaboxen Fiske hjälpen

 

En liten ask med “bra ha saker” ifall nu olyckan skulle dyka upp på fisketuren.

 

Sveaboxen innehållet

 

Sveaboxen Rese-hjälpen är ditt Första hjälpen-paket på resan. Det innehåller allt du behöver för att behandla mindre sår och brännskador när du är på resande fot. Ett måste på resan!

Asken innehåller:

12 st. Vattentäta plåster 

4 st. Alkoholhaltig sårrengöring 

2 st. Kompakta plåster för öppna sår eller brännsår 

2 st. Kompresser 5 cm x 5 cm Förvaring

1 st kroklossare

 

Har dock inte provat kroklossaren då ingen av tjejerna vill pierca sig frivilligt med en krok så att jag kunde testa denna smarta pryl. Det finns en bruksanvisning med så att man vet hur man ska använda den ifall någon, eller en själv, lyckas kroka sig.

 

Detta lilla paket kostar endast 39 kr.

Klicka på bilderna ovan för att komma till länken på XXL

Hemma hos…

.. Ja detta inlägg tänkte jag tillägna ett par av mina bästa vänner, nämligen Anscha och Ingrid!

 

Anscha och Ingrid

 

Dessa trevliga tjejer träffade jag första gången i Strömhult maj 2008 och minns när de kom glidandes i sin guldfärgade lilla bil med Charlotte Perrellis låt Hero på högsta volym.

Sedan dess har Ingrid varit lite av min flugfiskementor och av henne har jag lärt mig en hel del vad gäller kastteknik och Anscha är den som jag hittar på en hel del hyss med på våra fiskeresor.

Jag har fått äran att övernatta hos Anscha och Ingrid några gånger och deras hem är rena rama museet vad gäller fiskar och fiskeprylar.

 

fiskar-i-glas 

 

Hela fönsterbänken i vardagsrummet är fyllt av glasfiskar av alla dess slag och det står på en ljusslinga och lyser upp så fint så..

 

kudde

 

En och annan kudde är pyntad med fiskar..

 

Kaffekoppas

 

Ja till och med köksskåpen är fyllda av diverse porslin med fiskmotiv.

 

wc-skylt

 

Inga problem att hitta till toaletten här inte!

 

vitrinskåp

 

Vitrinskåp som är fyllda med diverse fiskföremål..

 

vitrinskåp-anscha

 

för att inte tala om alla rullar!!

 

väggdekor

 

Ja till och med över gardinstången hänger det prydnadsfiskar.

Detta är bara en liten bråkdel av allt de har i fisk och fiskeväg och det tar några besök innan man hinner titta igenom allt 😉

Tjejerna borde öppna ett museum med fiskeprylar tycker jag!!

 

Återigen, tack tjejer för att jag fick övernatta hos er i helgen! Vi ses snart igen 🙂

Shop til you drop

Nu öppnas dörren lite lätt på glänt!

Hade jag haft en bärande is här i närheten så hade jag hoppat i flytoverallen, skoterkängorna, slängt isdubbarna om halsen, skryllan på ryggen och skyndat mig ut för att testa dessa balansflugor!!

 

KN egg legs

 

Om inte annat vore det otroligt spännande att testa dem i Baltak!!

Klicka in på www.pimpla.se  eller klicka på bilden ovan så kommer du till shoppingsidan!!

Familjär mässa!

Igår åkte jag med mina vänner Virpi, Anscha och Ingrid till Uppsala för att gå på mässan “Från fluga till antispinn” på Möllers bil.

 

globen

 

Det var mysigt att passera ett vinterklätt Stockholm och stora bollen Globen på vägen till mässan.

 

Lord-Of-the-Fly

 

Träffade Stefan och Robert som arrangerar Lord of the fly och har självklart redan bokat in dessa datum i kalendern för nästa års event.

 

Klingbergfilmer

 

Förlängde prenumerationen på Fly & tie och fick med dessa filmer hem av Johan.

 

sportfiskarna

 

Ett par filmer från sportfiskarna åkte också med i min lilla påse och jag passade på att prata med Henrik och Sivan en liten stund.

 

Martin-Ågnells-sjöhästar

 

Stannade en liten stund vid flugbindargatan och pratade med Martin Ågnell och beundrade hans vackra flugor.. Sjöhästar och

 

Martin-Ågnells-husmask

 

en liten husmask!!

 

ProFly-vattentät

 

Hos ProFly köpte jag ett vattentätt fodral till Iphonen för en billig peng och även ett nytt skal

 

iphoneskal

 

Mitt Orvis skal började bli en aning slitet och detta passar väl bra för att reta Felix lite då han inte har någon ajfån 😉

 

Thomas-Berggren

 

Något nytt spö blev det inte, Thomas Berggren visar här hur lätt det är att lägga ut en fluglina och prickskjuta utan spö så vad ska jag då med ett spö till, bara hem och träna… 🙂

 

minigläffs

 

På några få timmar träffade jag på väldigt många vänner och det var supertrevligt att bara strosa runt och snacka lite om både det ena och det andra. Tiden gick väldigt fort så efter 4 timmar var det lika bra att vi åkte därifrån då jag mer och mer började cirkulera runt bland alla läckra bilar som stod där inne i hallen.. ojojoj.. Kanske vore något att åka hem i efter nästa års mässa, men denna gången fick jag åka hem med halva Hökensås gänget dvs Mårten (Mollgan), Håkan Karsnäser och Marcus Hermansson. Tack grabbar för att ni hämtade upp mig och släppte av mig och tack för trevligt sällskap på vägen hem.

 

Tack även till Anscha och Ingrid för att jag fick husera hos er hela helgen, ett stort tack till Virpi

 

present-från-Virpi

 

som höll oss sällskap och som dessutom lämnade en massa fina prylar till mig som hon tagit med sig hem från sin långa vistelse i Texas!!

Ni är BÄST!!!!

 

Tusen tack till Niklas Dahlin för en fantastiskt bra mässa!!

Mässklädd!

På lördag ska jag besöka mässan “Från fluga till antispinn” i Uppsala. Jag ska inte hjälpa till i någon monter utan ströva omkring med några vänner, vilket ska bli superkul!

 

Idag fick jag hämtat min nya tröja.

 

sameo tröja

 

Inte helt fel!! 🙂

fishECO ärm

 

Skulle ni få syn på mig så kom gärna fram och hälsa!

På senaste mässan var det en hel del kända och okända ansikten som kom fram och pratade men problemet för mig är att jag har så svårt för att känna igen facebook vänner som jag inte sett i verkligheten utan bara på facebook så skulle vi råkas och jag ser ut som ett ? så berätta gärna vem du är 🙂

 

Någon av er där ute som ska gå på mässan?

Hoppas vi ses där…