Joel Abrahamsson tipsade detta filmklipp via facebook och jag kan inte annat än att dela den vidare..
Jag kunde inte länka till filmen direkt här i bloggen, klicka på bilden så kommer du till filmklippet!
Minns ni häromdagen när jag skrev ett inlägg om att jag skulle börja binda flugor?
( klicka på bilden för att komma till inlägget )
Nu har jag bundit och bundit, en tuss här och en tuss där mellan helgens arbetspass och idag band jag dit sista tussen hjorthår.
Sen var det dags att försöka forma något av tussbollen med hjälp av ett rakblad.
Sist men inte minst försöka få dit ett par ögon, så med risk för att snitta fingertopparna på rakbladet och limma ihop mina fingrar så blev resultatet så här..
hahaha.. ja, jag ska försöka fortsätta att finslipa på tekniken och fingerfärdigheten men vad kan man mer begära efter att försökt binda första flugan själv, utan instruktioner.
Jag har fått hem lite spännande flugbindningsmaterial från Sameo och har sedan tidigare en del från Harrkungensfiske så nu är det bara till att sätta igång så fort det finns någon ledig minut över.
Har ju också förstått att det är lättare för mig nu när jag inte längre har några katter, här behövs det inte plockas undan varje gång man satt upp städet och spridit fjädrar och annat omkring sig.
Det är så mycket enklare när allt kan vara framme.
Jag blev kontaktad av Daniel Lindberg som driver Shitfishing och fick förfrågan om jag ville svara på några snabba frågor.
Självklart var mitt svar, men som vanligt så finns det nästan aldrig några snabba svar på dessa snabba frågor 😉
(klicka på bilden för att komma till bloggen)
Det är superkul att få lite frågor att svara på och det är också ett sätt för er där ute att få veta lite mer om mig och mitt fiskeintresse.
Tack Daniel för intervjun!!
Ett av mina nyårslöften var att börja binda flugor och nu är jag igång.
Jag är helt nybörjare på detta och efter en del blodvite då jag stuckit mig ett x antal gånger i fingrarna så tröttnade jag på att ha en vass krokspets i vägen hela tiden, och hur många gånger har man inte lyckats med att bindtråden går av genom att den kommit emot kroken??!!
MEN, jag kom på en lösning på detta problem..
Ja, det funkar faktiskt kanon! En propp till ett öronhänge får numera agera skydd för mina fingertoppar och avsliten bindtråd!
Förra året var jag med Fjällorna i Baltak och en kväll hade vi Martin Ångnell till bords för att visa hur man binder hjorthårsflugor, så med detta i bakhuvudet och äntligen lite inspiration så får vi se vad det blir av med denna tussen…
Jag har fått hemskickat lite material från Harrkungensfiske… Hjorthår, hairstacker, bindtråd och krok så jag använder lite av det jag har hemma men behöver komplettera med lite mer prylar och material. Det jag saknar är en hair packer, så att jag kan trycka ihop hjorthåret ordentligt på kroken men tills jag har hittat en sådan så får jag försöka med fingerkraft..
fortsättning följer 🙂
Nu dyker den ena bloggen efter den andra upp och kanske till er stora glädje så är det ett gäng bloggar skrivna av fisketjejer!!
Jag börjar med Therese Lundin som äntligen tagit tag i detta och började blogga
( klicka på bilden för att titta in till Thereses fina sida )
Fjällorna Sivan har också fått tummen ur och startat igång en blogg där vi nu äntligen kan få ta del av hennes fiskehistorier, det ser vi fram emot!
( klicka på bilden för att kika in på Sivans sida )
Sen har vi ett par bloggerskor på Proline Fishing, Emelie Emz Petersson och Matilda Leijon.
( kanske inte behöver tillägga att ni kan klicka på bilderna för att komma till bloggen, men gör det för säkerhets skull )
Det är så roligt att se fler som bloggar, så nu har ni fler tjejer att hålla koll på.
Det finns självklart fler bloggar skrivna av fisketokiga tjejer så kolla in menyn till höger, där finns länkar under “Bloggande Fiskebrudar”
Varmt välkomna till bloggarnas värld alla fisketokiga tjejer!!
Nu äntligen är vi anmälda till Lord Of The Fly 2013!!
( klicka på bilden för att komma till Lord of The Fly hemsidan )
Förra årets tävling var så otroligt rolig så jag kan ju inte låta bli att vara med även i år!
En hel del av mina vänner är redan anmälda, Ingrid och Anscha var också med förra året så vi kommer med säkerhet ha minst lika kul i år!
Det är inte lätt att få fisken att hugga på beställning men ibland har man tur med lottning av platser som underlättare en hel del. Tävlingen går ju inte ut på att få störst eller tyngst fisk utan den som får fisk först!
Deltävlingen i Hökensås gav mig, efter lottning, en plats i finalen i Gänglan.
När vi väl var i Gänglan sken solen och det var otroligt varmt ute, vilket påverkade fisken och fiskarna så klart!! 😉
Jag klarade inte att ta mig vidare till slutfinalen, men det gjorde absolut ingenting.
Hela grejen för mig är att få träffa alla roliga människor som är med på detta jippo och jag kan inte påstå att jag är det minsta nervös denna gången heller!
Vi ses i Sävenfors i år hoppas jag!!
I söndags, dvs dagen före nyårsafton, tog vi en tripp till Baltak för att göra något mysigt och kul tillsammans, eftersom det inte blev så mycket jul och nyårsmys då jag jobbat.
Började som vanligt uppe vid fallet och fiskade av med streamers men inget huggvilligt där.
Det var en hel del folk längs Tidan men alla vi pratade med hade trögt fiske och de som hade fått hugg hade fått det tidigare på morgonen.
Vi traskade nedströms och stannade till vid ruinpolen där ingen fiskade.
Felix fick traska ut först och efter tips från coachen lyckades han få fisk på första utlägget 🙂
Han la ut flugan ståendes en bra bit från strandkanten och det resulterade i..
En vacker Tidanöring som tog på masken.
Öringen krokades av i vattnet och verkade pigg efter den korta drillningen.
Vi fortsatte fiska uppströms igen för att äta lite lunch men inget hugg alls.
Jag tacklade om mitt spö för att prova lite checknymf fiske, det var så länge sedan jag gjorde detta så jag fick rota längst bak i hårddisken där uppe för att minnas Johan Klingbergs tips och hur man gjorde med nappindikator och upphängare.
Det visade sig att romkorn var det som fisken högg på, så flugorna som levererade denna dag var romkorn och masken. Masken hade jag inte vid checknymf fisket men det var den flugan Felix hade framgång med.
Alltid trevligt att träffa på folket i Baltak, denna dag blev det en ny bekantskap, Viktor Alfredsson från Nässjö han med! Tog tyvärr ingen bild på Viktor men han var mer eller mindre en mink i vattnet där han krokade fisk lite var stans. Denna kille kommer jag troligtvis att fiske med till våren, då vi ska utforska hemmatrakterna 😉
Det var härligt att besöka Baltak förra årets sista fiskedag!
God fortsättning på er alla där ute och vi ses snart igen, någonstans..
Ja mina vänner där ute!
Jag fick ett mail igår av en mycket klok och engagerad man och de svar han lämnat på mina frågor bör verkligen läsas igenom ordentligt! Personen jag skriver om är ingen mindre än Patrik “rospiggenfiske” Bergqvist! Patrik har jag följt via facebook, via hans blogg och numera även via hans och hans vänners jobb med Skeboån och jag tycker ni ska göra detsamma. Det finns så mycket att lära av vänner som delar med sig av sina äventyr, tips och idéer. Var så goda och läsa Patriks svar nedan.
Beskriv ditt fiskeintresse:
Fick mitt fiskeintresse via min pappa och morfar, och lite senare i livet via en vän till familjen som vi kallade sig själv för Kungsgårdar´n.
Redan i 5-7 års åldern var jag med dem ut på fiske och där många enbart börjar med mete efter abborre så blandade jag upp detta med doppmete på bäcköring med toppknutet långspö på familjens resor till Jämtland.
Jag var fast och är så sedan dess.
Gjorde under 2012 mitt 45;e år på raken i Västra Jämtland, en plats jag inte kan vara utan helt enkelt.
Min dröm är och har alltid varit att få ännu mera tid i Jämtland och kunna göra mina morgonpromenader med ett flugspö i handen utmed något strömmande vattendrag.
Väckte liv i gäddfisket efter att detta hade legat nere helt under många år och det plus fina områden för abborrfiske och havsöringen gör Roslagens skärgård till en underbar plats att ha bara några kilometer bort.
Idag är en fisketur inte bara fisket, utan det innehåller flera saker så som fotograferandet, skrivandet och själva fisket, plus då vännerna som jag mer än gärna delar mina stunder med.
Det är avkoppling och spänning i samma sekund.
Jag är inte kastkanonen, eller den som man stannar upp för att se kasta vackert, och jag är absolut inte den som håller hela materialfloran inom flugfisket i huvudet.
Nej, jag skulle snarare säga att jag är mer intresserad av vattnet, strömmen, utseende, strukturer, helt enkelt läran att läsa ett vatten.
Där lägger jag min energi vilket också funnits med sedan barnsben då jag i tidig ålder fick följa med min farbror som var flugfiskare och som jag ivrigt lyssnade på, vilket i sin tur gjorde att jag fiskade min spinnfluga på samma sätt som han med sitt flugspö. Jag letade bakvatten, strömkanter och uppgrundningar, jag fettade in mina våtflugor och lät de sedan fara fram i strömmen över de platser jag tänkt att fisken skulle stå på, hela tiden så lät jag min kastkula och spötopp styra flugan vidare genom strömmen till nästan tänkta ståndplats.
Var det något speciellt som hände under året 2012?
Under året som gått, gick jag från att vara både spinn och flugfiskare till att enbart åka ut med flugspö handen. Bara vid tre tillfällen har ett spinnspö funnit med ut på mina turer.
En liten dröm jag burit på och som blev verklighet under 2012, då allt materiellt hade löst sig.
Och redan på min tredje tur med gäddflugan så fick jag kroka, det som skulle visa sig bli, min största gädda under säsongen på 7,8kg.
Jag har många fina minnen från året som jag tänkt mig sammanfatta lite kort på min egna blogg, http://rospiggenfiske.blogspot.se/ men en sak sitter för alltid kvar på näthinnan från detta år och det är en sen sommarkväll i Idsjöströmmens klara vatten när en björn jagar ut en älg i strömmen alldeles intill där vi står och lägger nattsländor på vakande storharr. Under några korta sekunder stod björnen kvar på strandkanten och tittade på oss innan den gjorde helt om och försvann in i skogen igen.
Farligast för oss blev den allt annat än lugna älgen som nu stormade fram i strömmen med vattnet sprutande runt sina klövar. Men allting slutade gott för alla utom björnen då som fick se sin middag räddas av vår närvaro.
En annan sak som också är speciell för året som gått är vårt arbete med Skeboån och dess havsöringar. Ett projekt som startade som en liten idé hos några vänner och mig själv, men som nu vuxit till sig ordentligt, speciellt under det senaste året.
Och från att ha haft siktet inställt enbart på havsöringen så är det nu ett projekt där vi fullt ut jobbar med hela ån och dess biologiska mångfald men, där ett av delmålen är att kunna få igång ett fiske på havsöring i natursköna Roslagen på egen reproducerande havsöringsstam.
De arbetet går att följa både på vår blogg http://skeboanssportfiske.blogspot.se/ men också på facebook där man kan bli medlem i vår grupp om man letar upp Skeboåns Sportfiske.
Och sen kan jag inte låta bli att nämna Idsjöströmmen igen där jag under några vackra sommarnätter i juli i år fick glädjen att kroka 11 harrar över 50cm och där de största låg kring 56-58cm.
Personliga rekordet från strömmen ligger på hela 61cm och var mitt livs fisk som steg mot min och mina fiskevänners speciella nattfluga, sommaren 2011.
Vad siktar du på inför 2013?
Jag vill fortsätta utveckla mitt flugfiske ännu mer, både här hemma i skärgården men också på mina resor till Jämtland. Det finns hela tiden nya saker att lära sig och jag tar alla tillfällen jag kan för att förkovra mig i denna, den bästa av alla hobbys.
Jag hoppas kunna få pröva ett nytt vatten i år hos en fiskebroder i dalarna som sitter på en hel del spännande strömvatten.
Och så naturligtvis Västra Jämtland, för jag är nog, eller i alla fall har jag blivit en sådan, en Rospigg men en Jämte i själen.
Naturligtvis så hoppas jag att vårt arbete med Skeboån skall nå ut till fler som förstår vilken oslipad diamant vi har här i norra Roslagen.
Och så hoppas jag på många spännande och trevliga möten med gamla och nya fiskevänner runt om i landet.
Vem eller vilka är din/dina förebilder inom fisket och varför?
Mikael Engström, hans sätt att skriva och beskriva sina fiskeresor är både roliga och inspirerande. En berättartalang jag själv önskar att jag hade.
Christer Borg med flera inom Älvräddarna och det arbete som görs för våra vattendrag.
Hans Lidman såklart, både som flugfiskare men också som den seende människan vid ett strömmande vattendrag.
Inte att förglömma Gunnar Westrin och Lars-Åke Olsson som jag tycker båda förkroppsligar själen i fjällfisket och på vilket sätt vi bör förhålla oss och uppskatta nuet under våra vistelser i vår fantastiska fjällvärld, och som för mig, för Hans Lidmans drömmar om flugfisket vidare in i nutid.
Är det något särskilt du vill säga mig eller mina läsare?
Våra vatten, sjöar och strömmande vattendrag behöver vår hjälp.
Vi måste hjälpas åt att jobba för att våra vattendrag restaureras.
Vattenkraftverken är något vi inte klarar oss utan heter det ju, men den måste miljöanpassas med fiskvägar som den stora springande punkten. Alla vattendrag behövs, laxälv till minsta lilla bäck, engagera er och bry er om och värna inte bara våra stora hjärtefrågor som t.ex. laxen som just nu är i ropet, utan börja hemmavid i den lilla öringbäcken eller den gamla sjöängen dit ni alltid åkte som barn för att se på gäddleken.
Aldrig någonsin passar väl uttalandet ”storleken har ingen betydelse” in så väl som just i detta sammanhang.
Gå med i Älvräddarna och Sportfiskarna vilket utslaget på ett år inte blir mer pengar än vad som läggs på ”fredagsmyset” för ju fler medlemmar vi är ju starkare blir vi.
Och till dig Sussi, så får jag hoppas att vi får anledning att träffas på riktigt, kanske på en mässa eller ännu hellre vid något vatten.
Det har varit riktigt kul att följa din mycket fina blogg och läsa om alla personligheter du intervjuat och naturligtvis blev jag båda glad och väldigt smickrad att jag fick frågan om att bli ett av dessa porträtt.
¸.·´¯`·.¸ Gott Nytt Skitfiskeår till er alla ¸.·´¯`·.¸>< ((((º>
/Patrik Bergqvist
Patrik! Tusen tack för att du tog dig tid att svara på dessa frågor, och vilka svar sen!! Jösses!! Ja, jag hoppas verkligen vi träffas där ute i verkliga livet. Fortsätt kämpa på med fiskevård och dela med dig av dina upplevelser! Stor kram och gott nytt år!!
ojojoj.. Vilket år det varit!
Jag väljer att säga det med bilder och lite text!
Med start i
Februari:
Skaffar nya vadarkläder av Johan söderberg
isfiskar med ingen mindre än Joel Abrahamsson
Det blir en och annan gädda
Drar till norrbyströmmen med ett gäng härliga Fjällor
och testar att binda lite flugor..
mellan fiskepassen..
fiskar för första gången ihop med söta Jeanette “fiskemorsan” Linnarud.
Mars:
Mässornas månad!
Hjälper till i flugfiske i nordens monter med William och Johan
träffar söta fiskemorsan även här
Kramar om Sameo Ken.
träffar ännu fler härliga vänner på sportfiskemässan i Kista bl.a. Johan Broman
och John Schütte.
Minimässa hemma i Nässjö där Jessica och jag representerar Fjällorna.
April:
En veckas isfiske i fjällen, Högvålen närmare bestämt.
Lyckas pimpla harr för första gången i mitt liv.
Underbart trevligt och vill gärna göra om detta.
Njuter av vildmarkslivet även på vintern.
Blir vald som ordförande i Gisshultasjöns FvoF och får förvalta klubban ett tag framöver.
Maj:
Deltar i Lord of the Fly´s deltävling i Hökensås och det med lite tur gav mig en finalplats.
Är med i en fotokurs via Flugfiske i Norden som går i Hökensås.
Besöker Strömhult
med alla underbara StrömhultaFjällor.
Ja fisken vakar precis överallt!!
Strömhultabågar gillas massor!
Åker iväg till Gänglan för att vara med i finalen på Lord of The Fly och mina härliga tjejkompisar Ingrid och Anscha kommer självklart och hejar på.
fishEco Jan O är också på plats i Gänglan och förgyller allas vår tillvaro med nyheter via fishEco.
Fick i alla fall lite tröstpris då värmen tog hårt på både fiskar och fiskare.
Lyckades lura med pappa på mina äventyr och utan honom hade jag inte varit den jag är 😉
Majmete hemma i sjön, efter mört och abborre.
Juni:
Håller min första flugfiskekurs för nybörjare på Rödjenäs gård.
Felix och jag hakar på Micael “Kräpplehult” Frisk för att prova fiskelyckan i Solgenån.
Jag fixar torrflugfiskekurs i Baltak med Johan Klingberg och mina favorit Fjällor.
Vi krokar vackra Tidanöringar.
Drar vidare till Vaggeryd för att bli utmanade i regnbågsfiske i lilla Ugglegöl, av killarna där, kan bara säga att tjejgänget vann.
Provar vertikaljigg för första gången i hemmasjön och lyckades kroka gös.
Spenderade en vecka i underbara Storsjö Kapell och lyckades med ett PB på röding!!
Juli:
En lugn månad vad gäller fiske men några metespass på hemmasjön hanns med.
Bloggen flyttas äntligen till FishEco och bara det var värt att firas!!
Augusti:
Jag tas emot med öppen famn av Sameogänget och det i sig är helt fantastiskt trevlig, roligt och en enorm ära för mig!!
Självklart är jag stolt över min sponsor och teamet jag numer tillhör!!
En resa norrut till Ammarnäs blev det också, men vi hade ingen vidare tur med vattnet där.
Fortsätter norrut till Költräsk och får husera i Micael Frisks primitiva stuga, njuter av lugn och ro där uppe mellan Boden och Jokkmokk.
September:
En tur till Baltak med Magnus Hammarström
Ännu en härlig vän att lägga till listan, vi hoppas självklart både jag och Felix att få sällskap av Magnus vid fler fisketillfällen.
Fjällorna ockuperar Hökensås och Baltak och vi hade en fantastiskt rolig helg som återigen gav ett gäng nya härliga vänner.
Jag tar PB på BaltakBåge.
Oktober:
Ännu en Strömhultaresa, denna gången med lite Fjällor och ett gäng grabbar. Men det hindrade inte båga och öringar att nappa.
Ytterligare en tur till Sameogänget där Ken hjälpte mig att printa ut en del av mina bilder som sedan kom till att hänga på utställning på Fjärås Bräcka Naturrum. Vi hann med lite flugfiske efter Blekingegädda också.
Härligt att prova på kustfisket efter våra krokodiler.
November:
En resa till Marma för att hälsa på och fiska med Cecilia “Gösdrottningen” Grönberg. Jan O och FishEco båten var också med.
Otroligt roligt att umgås med Cissi ett par dagar och få se vad detta med pelagiskt vertikalfiske innebär, dock utan att vi lyckades kroka någon gös.
Årets sista Strömhultaresa blev med ett blandat och härligt gäng. Alexander “Leech” Lexén var en av dom som var med.
Likaså härliga Jan O som verkligen fick användning av sin flugfiskeutrustning igen efter att står och dammat i ett hörn i allt för många år, utrustningen alltså och inte Jan O.. Äsch.. ni fattar nog vad jag menar.
December:
Höjdpunkten denna månad var mässan på Möllers Bil, från fluga till antispinn.
Att få se Thomas Berggren live, kastandes lina med handkraft! Något jag bara hört talas om tidigare men nu så fick jag se det med egna ögon.
Det var så kul att träffa en del av alla vänner där på mässan innan detta året tog slut.
Sista bilden ut blir på Martin Ångnells fina lilla husmask! En av alla hans vackra och fina flugor som fanns med på mässan.
Tusen och åter tusen tack alla ni som följt mig under detta magiska år!
Jag önskar er alla ett riktigt Gott Nytt Skitfiske ÅR!!!
KRAMAR!!
Jag vet inte om jag är ensam om detta men jag antar att jag inte är det.
Hur många olika slags broddar har man testat genom åren?
Det finns så många varianter men jag har faktiskt inte hittat några som jag ärligt kan säga är perfekta för mig.
( bild från: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4185&artikel=4271391 )
Har testat denna enkla variant men det duger inte! Spännet går upp och gummit spricker och går sönder så dessa röstas genast bort.
( bild från: http://www.miekofishing.se/web/Produkter/Pimpelfiske__ismete__isfiske/Ismete__angelfiske/Ismetetillbehor/Isbroddar_Kinetic-6080.aspx )
Denna variant från lite olika affärer har jag också provat ute på isen men samma sak här, gummin går till slut sönder och de allra billigaste varianterna av denna modell är urusla då broddarna trilla av innan gummit går sönder, vilket är lika illa det.
( bild från: http://www.dermott.ca/ski/icers.jpg )
Denna typen av boddar är de jag har trivts bäst med. Broddarna greppar kanonbra och sulan sitter helt ok MEN nackdelen med dessa är att det fastnar is och snö i kardborre remmarna vilket gör det svårt för sulan att sitta kvar under skon/stöveln då kardborren inte för tillräckligt bra fäste.
Nu har jag fått nys om en variant som heter Microspikes.
Jag såg dessa på Sportfiske Poolen och är supernyfiken om de verkligen är så bra som de utlovar. Någon som testat dessa??
Man måste tänka på att ju äldre man blir desto skörare blir man och med det så är det lättare att få benbrott vid fall. Dessutom gör det så jäkla ont att ramla på is!! 😉