PikeNinja!!

Jag har nu fått så många förfrågningar över denna “ninja”masken att det helt enkelt blev dags att göra ett eget inlägg om denna produkt!

 

Sussi-under-mask

 

Det är Harrkungensfiske som säljer dessa underbart varma och sköna masker, som fästs med kardborre i nacken.

 

ansiktsmask neopren

( klicka på bilden för att komma till hemsidan där produkten säljs )

 

För mindre än 100kr så håller du din näsa, dina kinder och hals varm i isande vind och den funkar superbra även till andra aktiviteter förutom fisket!

 

Jag använder den även då jag är ute på ridturer med hästen och är helnöjd, så har du en “stall”tjej eller “stall”kille i din närhet så kan jag lova att de skulle bli superglada över denna mask.

 

Så till alla er frusna människor, detta är ett superklipp!!

Enorm Supergädda!!

I helgen har Felix och jag varit i Göteborg. Vi skulle plocka ner och hämta hem min fotoutställning på Naturum Fjärås Bräcka, utanför Kungsbacka och då passade vi på att höra om Joel Abrahamsson hade tid att dra med oss ut på fiske.

 

Så blev det att vi fick följa med Joel ut.

 

Joel-Abrahamsson

 

För min egen del så vart det lite av ett träningsläger då jag inte direkt har ismetat gädda förut. Joel är otroligt duktig och har massor av smarta och enkla lösningar på utrustning m.m. så det är ett rent nöje att få umgås med honom och ta del av hans fenomenala små tips.

 

Vi riggade ut de spön vi hade med oss och inväntade sedan huggen.

Jag fick springa på två fäll men loosade båda, men är man nybörjare så är man och nästa gång ska jag fixa lite smart lösningar så att inte linan fryser fast och annat som riskerar att gäddan hinner smita.

 

Joel fick ett fäll på ett av sina spön nästan samtidigt som ett av mina fällde, men Joel lyckades kroka sin gädda..

Jag iakttog hans sätt att hantera denna bjässe och hur han varsamt behandlade detta stora monster.

Här används inga lipgrips och gädda parkerades på en avkrokningsmatta..

 

Fetgäddan

 

för att sedan läggas i en gäddsäck för att kunna vägas..

 

Joel-tar-gällocksgreppet

 

Både Felix och jag tog mängder av bilder och jag fick även äran att hålla lite i gäddan..

 

Sussi-och-Joel-med-Gädda

 

Ja jäklar sicken fisk!!

Det är den största jag sett i verkligheten och absolut den största jag hållit i, vet i katten om jag hade orkat lyfta den helt själv, det ville jag inte ens prova!!

 

Nu var det Joel som fick denna fisk men glädjen var lika stor hos oss alla tre, med andra ord helt fantastiskt roligt att få uppleva detta!!

 

Angående storlek och vikt så har jag lovat att inte avslöja något om detta då Joel kommer att göra en artikel om denna enorma monstergädda i ett nummer av Fiske för alla (FFA) framöver..

 

Självklart fick gäddan simma tillbaka till sitt rätta element igen, alltså catch & release!!

 

Tusen tack Joel och din Mari för er gästfrihet och för att jag fick uppleva detta!!

No more lipgrip!

Efter gårdagens inlägg så vart det en hel del kommentarer och diskussioner angående detta med att använda lipgrip eller inte.

 

Med tillåtelse av Steve Rowley, som driver EsoxWorld, lägger jag upp bilder på spanska gäddor som fått horribla skador..

 

boga_stever_one

 

408531_10151327814023965_1630432052_n

( bilderna är länkade )

 

Ett under att gäddorna blivit krokade en gång till!

 

 

Stefan “TheSpecimenhunter” Jarl har också bloggat om detta verktyg och visat upp dessa bilder, det var via honom jag hittade bilderna.

 

Jag la ut länken från tidigare inlägg på Svenska Gäddklubbens facebookgrupp, de om några borde ju veta bästa sättet att landa en gädda på, och fick till svars att Lipgrip mer eller mindre borde förbjudas! Använd en gummerad/knutlös håv eller lär dig gälgreppet, var budskapet där.

 

Jag har rotat fram gamla bilder från min första fisketripp i flytring för att flugfiska gädda, detta var 2009..

 

Sussi med liten gädda och lipgrip

 

.. men ingen hade talat om för mig att detta verktyg var så skadligt. På den tiden var jag tillsammans med en annan “sportfiskare” (inte killen på bilden nedan)  och det var via honom som jag fick se lipgripen för första gången och trodde då att det var en kanongrej för att rädda min egna händer.

 

Tanne tar gälgrepp

 

Tanne som var med mig på detta fisket tog däremot sina flugfångade gäddor via gälgreppet och det funkar ju kanon även på små gäddor!

 

Tanne håller gädda

 

För att förtydliga det tidigare inlägget —> Se här <— så var det absolut inte menat att att smutskasta avsnittet med Emma och Sara i Fina Fisken utan det var bara en reflektion från mig. När man ser ett avsnitt på TV, läser en artikel i någon fisketidning eller ett blogginlägg så skadar det inte att tänka till lite, och med tanke på att flertalet gäddfiskare är emot användandet av detta verktyg då det kan skada fisken så illa, så är det väl bra om man försöker lyfta fram det. Det går inte att ta för givet att alla VET hur man ska landa fisk på skonsammaste sätt (om man kör C&R)..

 

DCIM\100GOPRO

( bild från gäddfiske i Blekinge 2012 )

 

Men har man turen att få vara med duktiga och erfarna fiskare så lär man sig hur man ska hantera fiskarna på bästa sätt.

 

och för att förtydliga en extra gång angående bilderna på gäddorna i det tidigare inlägget..

 

onda-ögat

 

.. så ska man självklart inte lägga C&R fisk i snö eller på is men villkoret för att vi ska få fiska i den privata lilla sjön, är att vi tar upp ett par matgäddor till vattenägaren, så gäddbilderna jag publicerade är tagna på donkade gäddor i 1½-2 kilos klassen. När jag tar med mig folk till detta fisket så har vi en överenskommelse att inte ta upp gäddor över 3 kg eller abborrar över ½ kilot då dessa får simma tillbaka.

 

Så summan av kardemumman av dessa “lipgrip” inlägg här i bloggen blir att jag kommer att slänga min lipgrip på återvinningen och inte i sjön, jag har i alla fall lärt mig något nytt!!  😉

Lipgrip eller inte?!

När jag såg Fina Fisken avsnittet förra veckan med Emma och Sara, där de fiskar gädda, så fick det mig att tänka tillbaka på “att använda lipgrip eller inte”.

 

Då jag gick en utbildning med Fjällorna  i Älvkarleby så hade vi en träff med Johan Broman där han gick igenom lite olika fiskemetoder med oss. Vi fick till oss massor av tips och trix, varav ett moment handlade om lipgrip.

 

Sivan och Johan

( Fjällorna Sivan och Johan Broman i Älvkarleby )

 

 

lipgrip

( Felix trägädda får bli modellen för detta inlägg)

 

Personligen tycker jag att detta verktyg är kanon att använda då man ska få upp gäddan och kroka av den men efter Johans information så har jag tänkt efter både en och två gånger.

 

Så här svarade Johan mig med text:

 

Hello Sussi!
Allt är bra här. Hoppas detsamma med dig!
Lipgrip ja…kortfattat så tycker jag såhär…
Lipgrip kan med fördel användas på lite mindre fisk som inte är så tung, för då tar oftast inte lipgripen sönder underkäken på fisken. Om fisken däremot är lite tyngre, typ över tre kilo nånstans, så gör lipgripen rätt ofta hål i underkäken på fisken, vilket ju känns onödigt, även om det verkar som om den typen av skador läker ganska fort på speciellt gäddan.

Om man vill kan man göra sin lipgrip lite mer fiskvänlig, tex genom att tejpa gummi eller skumgummi eller liknande kring själva greppen, så att dom inte blir så vassa.

Personligen använder jag dock hellre en snäll huggkrok på lite större fisk, dvs en huggkrok som inte är vass utan som är gjord för att glida upp längst upp i gälbågen och sedan lyfta fisken med. Ett alternativ till ett vanligt gälgrepp alltså, men med en bit böjt stål istället för med handen. En sådan fiskvänlig huggkrok kan man tex göra av en galgkrok, som ju har en rundad topp. Det är bara att sätta ihop den med ett lämpligt skaft och sedan är det klart.
Om galgskaftet är för vekt och det behövs lite kraftigare grejer för tyngre fisk, kan de flesta smeder på beställning smida till en huggkrok med platt, rundad topp för ett mindre peng.
Kom ihåg att betona att fisk som tas på isfiske bör läggas på våt fiskmatta och att ögonen inte får komma i kontakt med snö eller is om fisken ska återutsättas osv 🙂

Hoppas detta hjälpte dig lite!
Kram,
Johan

 

Sussi och Johan Broman

( Sussi och Johan på Sportfiskemässan i Kista 2012 )

Jag har fortfarande lite svårt för detta med att ta gädda på rätt sätt och litar inte alltid på gälgreppet, blödande fingrar och händer har man allt fått stå ut med ett flertal gånger när man ska kroka av gäddan. Sen undrar jag var som egentligen är snällast, en bit metall bland gälarna eller kontakt med mänsklig hud.

Jag vet att jag diskuterade detta med Martin Stålhammar när vi var och fiskade kustgädda i Blekinge, detta med att vår mänskliga bakterieflora hamnar i gäddans gälar vid gälgrepp. Det forskas ju hit och dit angående catch & release så när och om vi får tillförlitliga svar på både det ena och det andra så är det väl bästa att köra på den metod man själv anser vara bäst.

 

Någon som inte gillar lipgrip är Robin

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=YRb1TpeYoIM&hl=en]

 

Hittade detta klipp på youtube och skrattade gott!! Kanske inte det bästa att slänga “skräp” i sjön men jag förstår honom!!

 

Så vad har ni för tips att dela med er av?

Inred hemma..

Snubblade in på en väns sida där hon lagt ut en trevlig budskapstavla!

Hon är återförsäljare för dessa produkter.

 

gör som havet 

 

Ja det är väl ett av alla budskap som är bra att ha med sig!

 

På hemsidan hittade jag fler mysiga prylar för hemmet.

 

fisk drivved

 

En “drivveds”fisk

 

mobil fiskar

 

fiskemobil

 

smide fiske

 

En smidesfisk..

 

Är man nu inte så händig så att man kan göra lite pynt själv så finns ju alltid möjligheten att shoppa. För er som bor i Nässjö med omnejd så går dessa produkter att beställa via Susanne inne på Vardagslyx.

Bilderna är länkade till hemsidan differentdesign

Tack Susanne Samuelsson för tipset!! 🙂

Årets PB på gädda!

Idag var det äntligen dags för oss att bege oss ut till den privata lilla sjön för att isfiska.

 

kare_nate_sitter

 

Nåte och pappa var först på plats och satte ut angeldon.

 

lutande_spo

 

Felix körde gäddmete..

 

sussi_letar_pirk

 

och jag passade på att pimpla mellan gäddhuggen.

 

Första fället kutade jag på och lyckades..

 

Sussi-under-mask

.. ta första gäddan för i år!

Härligt när man kan ställa om räkneverket och satsa på årets PB vilket i det här fallet landade på 1,86 kg!! Det kommer nog inte att vara så svårslaget framöver 😉

 

Visst är jag tjusig i den fina ansiktsmasken??

Den var verkligen bekväm och höll min förkylda lilla nästipp varm. Den värmer även kinderna och öronen så masken ska användas flitigt ute i kylan.

Tack så mycket Harrkungens Fiske!!

 

 

pappa-väntar

 

Pappa väntar på att gäddan ska stanna upp och vända innan han gör mothugget. Men i det här fallet så hände inget mer…

 

lillebror-väntar

 

Lillebror kom och hälsade på oss med sina barn, och som tur var blev det ett fälle igen..

 

lillebror-rastar-gädda

 

Den här gången dök det upp en gädda ur hålet, till barnens förtjusning!!

 

Hugo-påklädd

 

Lilla Hugo tittar på, varmt påklädd…

 

Noel-äter-korv

 

Noel föredrog att äta grillad korv istället för gädda 😉

 

Jo det ska börjas i tid och jag hoppas att dessa gossar får upp intresset för fisket ju äldre de blir!!

 

onda-ögat

 

Det sägs ju här i byn att gäddfisket är uselt så här i början av året, men vi lyckades få kontakt med flera.

Dock inga bjässar men det blir bara bättre och bättre ju närmare våren vi kommer!!

Då var årets första isfiskepass gjord och det kan hända att det blir en spännande tur nästa helg men mer än så avslöjar jag inte nu 😉

Sveriges skitigaste P&T vatten!

Till att börja med så vill jag bara vara tydlig med att detta inlägg inte riktar sig till de som äger/driver put & take vatten runt om i landet, utan det är en fingervisning till oss som fiskar på dessa ställen!

 

Jag har varit runt på en hel del olika P&T vatten i södra delen av landet och många gånger undrar jag om det är en soptipp eller ett fiskevatten jag besöker.

 

Det är inte alls mysigt att se fimpar, snuspåsar, ölburkar och annat skräp längs strandkanterna och jag kan inte fatta varför man bara droppar skiten där och inte tar med sig det.

Har man orkat bära det med sig ut så borde man väl orka släpa med sig det hem igen, eller i alla fall till närmaste papperskorg…

 

Skräp i tunnan

 

…som i detta fallet!!

 

Allt för många gånger kan jag inte låta att plocka upp skräp då jag går längs ett vatten. Minns en gång när jag besökte Baltak och gick nedströms från odlingen, sträckan ner till Bältesbergabron, på den korta biten hade jag fyllt en påse med bara burkar. Jag antar att jag inte är ensam om att bli irriterad över detta och det finns säkert fler än jag som plockar upp efter andra.

 

Det värsta skräpstället jag varit på är Stockasjöarna i Öxabäck, dessa är stängda numera men där vet jag att man kunde snubbla på allt möjligt skräp när man skulle fram till vattnet och för att inte tala om hur det såg ut vid bryggorna.

 

Är detta något du också irriterat dig över eller är du en sån där som lämnar skräpet efter dig?

Vilket ställe är det skitigaste du varit på?

Catwalk på Sportfiskemässan!!??

Ja, det kanske inte är omöjligt att få till en catwalk på sportfiskemässan. Om det nu skulle hända så är det lika bra att börja öva i god tid 😉

Fast självklart skulle jag då vara iförd lite andra kläder!!

Varför inte en älvräddarna buff, Sameo hood, FishEco keps eller en Fjällorna dräkt..

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=JKQ1b8Z2eYM&hl=en]

 

Kul att busa till det lite så här en fredagskväll när man är lite lagom mör i kolan!!

Trevlig helg på er alla där ute!!

Två hål i väggen!

Ni minns kanske denna “Två hål i väggen” slogan som vattenfall körde med under sin reklamkampanj för ett tag sedan.

 

Den borde väl snarare göras om till “Stort hål i naturen”!

 

Se filmen nedan så kanske ni förstår hur illa det kan bli!

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=zegVRl6FMBk&hl=en]

 

Om ni någonsin passerat en död älv så vet ni hur horribelt det ser ut!

Det är som sagt inte bara fisken det drabbar utan allt liv som är beroende av vattnet från älven.

Är det så viktigt för mig att kunna använda el så att det ska utplåna ett helt bestånd av liv?

 

Ja, så sitter jag här bakom dataskärmen och kliar mig i huvudet och funderar över vad jag själv kan göra åt saken?!

Är jag en miljökämpe och vill vara aktiv själv?

Eller kan jag hjälpa en organisation som har representanter till att driva miljöfrågor, som kan hindra att vår egna natur förstörs?

Ska jag se över vilka/vilket bolag jag använder mig av för att få min el levererad?

Ja det finns faktiskt alltid något som jag själv kan göra åt saken bara jag vet hur!

 

Jag har tidigare nämnt Älvräddarna.

 

Älvräddarna

( klicka på bilden för att komma till hemsidan)

 

Bli gärna medlem och vill du själv vara aktiv så kontakta dem.

 

Det finns så många där ute som stödjer “fadderbarn”, “isbjörnar”, “tigrar” och andra organisationer men vad hjälper det när det inte längre finns någon natur kvar och planetens resurser försvinner, då har varken barn eller djur någon chans att växa upp annat än bland betongblock och burar.

Varm och snygg!

För en god saks skull så kan du nu slippa frysa och samtidigt känna dig skitsnygg!

Skaffa dig en Älvräddar”buff” och bär den med stolthet!

 

Älvraäddarna buff

(klicka på bilden för att komma till shoppen)

 

När du ändå är inne på Älvräddarnas webshopsida så kan du lika gärna plocka på dig lite fler pinaler.

Nu ska jag shoppa loss lite!!!