Aprilskämt?!

Oj vilken strålande dag vi haft idag!

Och vilka fiskar vi fått!

 

Vi har dock fått slita hårt för dem och brutit mot lite förbud..

 

Förbudsskylt

 

Jag kunde såklart inte låta bli att bryta mot detta! Självklart har jag fotograferat en massa fint idag, men kanske inte just i närområdet där denna skylt sitter.

 

Vi höll också på att köra över en stor gårdsplan, där det satt en förbudsskylt att obehöriga äger ej tillträde, men vi ville så gärna fortsätta denna vägen fram. Så jag hoppade ut bilen och knackade på dörren till ett hus.

 

En utomordentligt trevlig man öppnade dörren, jag presenterade mig och frågade lite försynt om vi fick köra förbi gårdsplanen ner mot vattnet. Självklart fick vi köra det och självklart blev det en diskussion om gäddfisket och jag fick många trevliga tips. Tusen tack säger jag och lyfter på kepsen.

 

Så vi lyckades ta oss ner till en vik, där vi inte fiskat tidigare.

Men nu är det ju ännu 1:a april och det är ingen idé att visa bilder eller skriva mer om dagens fiske för det kan ju lätt uppfattas som skämt!

Jag återkommer i morgon! Blinkar

Gäddor och rödhaken

Det var en bister morgon att vakna upp till.

Frost och kallt, men isfritt vatten.

Jag klev ut och sträckte upp armarna i luften, insöp den krispiga luften, gäspade och njöt av vågornas kluckande mot trädäcket utanför stugan.

Åh vilken härlig dag!!

Vi fick starta dagen med ett besök på Sameo för att införskaffa lite mer Pafex vire.

Underligt att detta tafsmaterial tar slut så fort för oss, tyckte SameoKen. Äter ni den eller?

Jo, det kan man ju undra men om jag skaffar en rulle så är det två till som är där och nallar nämligen lillebror och Felix. Men nu ska det nog räcka en månad framöver då två rullar tafs och ett knippe flugor följde med oss från butiken.

Vi fick lite fisketips av Sameogänget, så Felix och jag la hela förmiddagen på detta ställe, men det resulterade bara i var sin krokad gädda.

 

_MG_8431

 

Tar man i tafsen så räknas gäddan, så är det sagt och så är det bestämt!

 

_MG_8432

 

Men även att jag kör med hullinglös krok så går det inte alltid att kroka av i vattnet, vara denna gädda fick syna vyn ovan ytan för en liten stund.

 

Efter några timmars fiske utan ett liv under ytan så satt vi på land en stund för att diskutera vart vi skulle prova fiskelyckan resten av dagen.

Någonstans borda i fjärran hördes ett dovt ljud, likt ett entonigt mullrande. Långt borta i horisonten syntes tillslut orsaken till detta ljud, en stor färja puttrade iväg bort från land.

 

Båten

 

Kaffe och matklockan började göra sig påmind så medan vi satt där och njöt av solens strålar började nästa klocka påkalla sin uppmärksamhet.

 

Casio-fiskeklocka

 

Japp! Det är huggperiod!

Är det inte typiskt att det jämt ska vara så här!

Det är samma visa varje gång…

Fisket kan vara tvärdött och när man väl ger upp för att fylla på energiförrådet så vakar det som aldrig förr.

 

Gäddan-och-spöet

 

Inte för att dessa gäddor vakar precis men ni fattar säkert vad jag menar..

Jodå, gäddorna vart på hugget minsann.

 

Vi provade att fiska på grunt vatten, över dyiga bottnar, över bottnar med mycket växtlighet men det var supertrögt.

Vi provade att flytringsfiska i två vassvikar, men det vart lika trögt där.

Sista passet och sista förflyttningen för dagen beslutade vi att fortsätta vada istället.

Vinden pinade våra ansikten, Felix trasslade in sig i en törneslinga vilket punkterade hans nya neoprenvadare och vi fick bryta fisket ett par timmar innan mörkrets inbrott.

 

Denna dagen bjöd inte på några stora gäddor

 

Rödhaken

 

men däremot en nyfiken liten rödhake som spanade in oss där vi gick längs strandkanten.

Helt orädd liten pippi som villigt lät sig fotograferas.

 

Nu är dagen slut och i morgon kör vi ett sista pass innan det är dags för hemfärd igen.

Ställningen slutade idag Sussi-Felix 10-1  Blinkar

Gäddflugsäsongen startar NU!

Det har varit rent ut sagt plågsamt att varit på mässor och däremellan jobbat, fiskemässigt sett.

Ni vet när man till och med börjar drömma om..

 

Sandskrift

 

och kan se kraftiga ryggar och vackra fenor från dessa fiskar ploga vattenytan…

 

Gädda-plogar

 

.. så fort man blundar.

Ja, man är rent ut sagt abstinens!!

 

Nej, nu får det vara nog med plågeriet!

 

På-väg-mot-gäddvatten

 

Bilen packades i alla hast och kördes med nästan laglig hastighet hela vägen ner till Bleking och Sandhamn Marine.

Vi hälsade lite snabbt på Uffe, slängde in prylarna i stuga nr 1, svalde den medhavda kebabsalladen närapå ståendes innan vi pylsade på oss underställ och vadarkläder för att hinna fiska lite innan solens sista strålar försvann för dagen.

 

Kanadagäss

 

Nu är man inte längre så ensam här vid kusten som vi var när vi senast var här i mitten av januari. Fåglar flyger i stora stråk hit och dit och en del av dem mellanlandar eller rent av stannar här tills det är dags att dra söderut igen framåt hösten.

 

Skvätter-vatten

 

Vi vart allt lite oroliga för att fisket skulle vara trögt idag. Rapporterna vi fick precis när vi kom fram var ju inte strålande precis, men jodå, vi hittade allt på några fina gäddor denna kväll.

 

Tjock-liten-gädda

 

Korta, tjocka Blekingegäddor bjöd upp till fight.

 

ensamt-träd

 

Det var rent ut sagt underbart att få insupa havsluften, lyssnandes på fåglarnas sång och oväsen.

Ja för alla fåglar kvittrar ju inte så vackert precis.

Min favorit så här på vårkanten är koltrasten, men dess sång överröstades av skrikmåsar och andra skräniga fåglar.

 

Vi hann dock med två timmars fiske innan solen bjöd på en sån där magisk nedgång..

 

solnedgång

 

.. och skrikmåsarna for hit och dit för att hitta lämpliga sovplatser inför nattens stjärnklara mörker.

 

Nåja, jag är supernöjd och överlycklig att Felix och jag nu har ett par dagars fiske att se fram emot här i vårt gäddparadis.

 

Räknaren_

 

Räknaren är med och det blev sex avkrokade gäddor för mig och två till Felix denna kväll.

Vi hade dock betydligt mer kontakt med de gröna predatorerna än så, ett flertal följare och en bunt tappade men vi kör med att man måste i alla fall ta på tafsen för att fisken ska räknas.

 

Nu är det sovdags för i morgon ska vi dänga fluga så flashen yr!!

Solsken ute, solsken inne..

Snart är fiskemässan här i Nässjö slut.

Det har ca 600 besökare här idag och några av våra vänner har tittat förbi.

 

Sussi-och-Pernilla

 

Bland annan goa Pernilla Lilja!!

 

På denna mässa fanns det inget som har med flugfiske att göra, förutom de flugor som dekorerade vårt bord då..

Det kom fram en hel del och beundrade flugorna, undrade om jag sålde dem vilket jag inte gjorde eftersom dessa flugor är hantverk som jag vill behålla själv. Örhänget från Frank vart också populärt Blinkar

 

Nåja, ute skiner solen men även här inne i sporthallen råder ljus och värma då det varit riktigt trevligt att språka med folk från hemmabygden och glädjande nog fanns även en viktig utställare på plats…

 

Tranås-Energi

 

… Tranås Energi!

Tyvärr finns varken Älvräddar Christer, Tranås Energi Niclas eller Fiskejournalen Martin på plats här idag. Men rolluppen talar sitt tydliga språk ändå.

 

Nu är det snart dags att plocka ihop pinalerna och stänga butiken för idag.

Tack Höglandsfiskarna för ännu en trevlig mässa och för att vi fick vara med!

Minimässa med drag

Nu sitter jag på plats inne i sporthallen i Nässjö.

 

Pynt-på-bordet

 

Bordet är pyntat, trevligt med vacker dekoration..

 

Gädmadammen

 

Det finns inte så mycket flugor här men där emot gäddmadamer

 

Gädmadammen-drag

 

Vår vän Thomas Holmesjö passade på att handla några drag

 

Gädmadammer-på-rad

 

De finns i alla möjliga färger.

 

myller-av-folk

 

Strax efter 10:00 var det redan ett myller av folk som ville fynda fiskeprylar..

 

Blandnade-besökare

 

Det är en bra blandning på besökarna, gamla som unga, kvinnor som män och alla med ett gemensamt intresse nämligen fiske!!

 

Drag-hos-Fiskestig

 

Som vanligt är det drag hos Fiskestig!

 

Mjukisfiskar-i-biltaksbåt

 

Här finns det mjukisfiskar i olika arter, de ligger i en “biltaksbåt”

 

Biltaksbåt

 

Vem vet, kanske man släpar med sig en båt hem…

 

korv

 

och mat i magen behövs också så lite korv från www.emvilt.se kanske slinker ner i en påse innan vi lämnar mässan..

Redo för ännu en mässa!

I morgon anordnar Höglandsfiskarna en liten mässa i sporthallen i Nässjö, för 13:e gången.

 

Felix och jag bemannar mässan i egenskap av FishEco och det ska bli kul att sätta hemmabyn på kartan.

 

Vi fick var sin Pinewoodskjorta av JanO förra helgen men jag tyckte att det saknades lite tryck på min skjorta.

 

Sussis Skjorta

 

Så tack vare Frohms Reklam blev det lite tryck..

 

FishEco skjorta

 

Så, nu känner jag mig som en FishEcoare!

 

sportfiskemässan var det en hel del besökare som undrade om jag hade något visitkort.

Tyvärr hade jag ju inte det då, men även det har jag fixat nu..

 

visitkort framsida

 

Framsidan

 

Visitkort baksida

 

och baksidan!

Tjusigt så det förslår!!

Har ni vägarna förbi Nässjö i morgon mellan 10:00-15:00 så hoppa in i sporthallen och hälsa på oss!!

Jag möter våren..

Många av er vet om att jag har ett intresse utöver foto och fiske, det är såklart Symfoni jag syftar på.

Efter en tre månaders vila pga. en muskelskada så blev hon friskförklarad precis innan sportfiskemässan.

Igår kväll blev det äntligen av, en härlig ridtur för att möta våren.

Precis som vid fisket så njuter jag av att komma ut i naturen för via hästryggen får man ett helt annat perspektiv. Tänk dig själv, sittandes där uppe på hästryggen där ditt huvud hamnar minst två meter över marken.

 

Det här är också en passion och gemensamt med fisket så är det naturupplevelserna jag är ute efter.

 

Medan vi skrittar fram på grusvägen, lyser kanterna upp av tussilagos

 

tussilago

 

Ute på åkern vi passerar tittar en nyfiken rådjursget.

 

Rådjuret 

 

Snart kommer hon ha en eller två kid runt sina ben.

 

Harungen ligger och trycker i snåren och när vi kommer för nära så skuttar den iväg i en rasande fart.

 

videkatt

 

Videkissarna lyser upp det än så länge bruna buskaget och jag kan inte låta bli att ta en knopp och fingra lite på dess lenhet.

 

skogsbäcken

 

Skogsbäckarna porlar och i grantopparna sitter koltrastarna och sjunger in våren.

Luften är frisk och doften av nyskördad skog når min näsa.

Jag njuter verkligen av att möta våren så här.

Denna underbara årstid strax innan alla bitande och irriterande insekter vaknar till liv.

Nedan finns en länk till ett videoklipp från gårdagen

 

https://www.youtube.com/watch?v=j18hVLg75-c 

 

Det är inte lätt att filma från hästryggen men ni kanske får en liten känsla av hur jag har det.

I slutet av klippet passerar vi stora vägen, där Symfoni spanar efter bilar innan vi går över.

Så från skogens underbara ljud till ljudet av asfalt under hovarna och fordon som passerar.

 

024red_83603999

 

Jo vi trivs fint i varandras sällskap.

Jag vet att många anser att hästar är livsfarliga

 

Ärret

 

och jag har själv varit två millimeter från döden.

Det var en unghäst som gjorde ett glädjeskutt när jag ledde den och jag hann undan precis så pass att ena bakhoven snuddade ögonbrynet så det sprack. Två millimeter närmare och mitt pannben och jag hade varit ett minne blott.

Men detta var för mer än tjugo år sedan och den olyckan är kanske den jag kan ursäkta mig för att jag är som jag är.

Nu syns bara ärret.

 

Varje sår lämnar ett ärr och varje ärr bär på en historia, en historia som säger: Jag överlevde… / Craig Scott

Slutklämmen

Det har tagit sin lilla tid att dela med mig av det som hände på mässan.

Självklart är det omöjligt att få med allt men här kommer lite blandade bilder.

 

Fiskemorsans-tovade-gädda

 

Underbara Jeanette “fiskemorsan” Linnarud tyckte att jag skulle ha en tovad gädda och det tyckte jag med. Den får numera dekorera bilen genom att hänga och dingla under backspegeln.

 

Jonas-Lindelöfs-lyckoamulett

 

Jonas Lindelöfs lyckoamulett hängde och dinglade runt min hals under mässan och det är väldigt många av er som också vill ha en sådan här. Jag ska hälsa från Jonas att han just nu har fullt upp att tillverka dessa då första vågen av beställningar kommit in efter att Felix bloggat om amuletten så ni får hålla er till tåls tills Jonas hittar tid igen.

 

JanO_

 

Tävlingen Sveriges bästa sportfiskeblogg 2013 presenterade de tre som gick vidare av finalisterna. Nej, min blogg höll inte måttet enligt juryn..

 

juryn

 

.. som bestod av Johan Broman, Jörgen Larsson och Pär Lindberg.

 

Mattias, Therese och Klas

 

Det var allt lite nervöst bland finalisterna att stå där och vänta på resultatet. Här ser vi Mattias J Fors, Therese “Flicksländan” Lundin och Klas “the pike father” Skoglund.

 

Men den som kom trea var glada Klas “the pike father” Skoglund

 

Glad tre 

 

Två kom skvalp och den som vann hela tävlingen var Nicka. Stort grattis till er alla och fortsätt förgyll oss andra med era underbara bloggar!!

 

Fjällorna

 

Under mässan så passade vi på att ha årsmöte med Fjällorna. Kanon att lägga årsmötet i samband med sportfiskemässan då vi är många medlemmar från hela landet som är på plats.

 

Fjällornas-årsmöte 

 

Det blev inte några större ändringar i styrelsen. Själv har jag avsagt mig att vara en aktiv medlem i år då jag har för mycket annat som ska skötas på hemmaplan. Så Fjällornas lokalavdelning Småland verkar gå i graven för ett tag då ingen annan är intresserad av att axla jobbet.

 

Robbo-och-Anton

 

Det finns mycket kärlek och värme bland oss sportfiskare. Robbo och Anton tycker verkligen om varandra.

 

Daniel-och-Calle

 

Även Daniel och Calle tycker om att mysa lite i vårvärmen..

 

Jag fick äntligen träffa Solle!

 

Sussi och Solle

 

och jag hoppas att vi träffas fler gånger framöver då Solle har så mycket erfarenhet inom fiskebranschen som jag gärna skulle vilja höra mer av och självklart skulle det vara supertrevligt att få fiska ihop.

 

på återseende

 

För min del var mässan en superhelg!

Jag lärde känna en hel del nya människor och fick även träffa många av mina underbara fiskevänner från land och rike runt!

Nästa år blir det Elmia som huserar sportfiskemässan och jag håller tummarna för att vara med även då.

Tusen tack alla besökare, utställare, mässansvariga och framförallt mina bloggkamrater på bloggargatan, i menyn till höger under rubriken Bloggargatans bloggar, finns länkar till dom som satt på denna härliga gata.

 

Klas Skoglund i Anders Keysers hatt

( Klas provar Anders Keysers berömda fiskehatt )

Hatten av till er alla!

 

Klas Skoglund skriver i min gästbok

 

och tack till alla fina meningar som skrevs i min gästbok!! Ler <3

Flugor har blivit en fluga..

I tidigare ilägg skrev jag om Ulf Sill och hans vackra örhänge som han bundit.

 

Men innan Ulf kom förbi med det så fick jag ett annat örhänge..

 

Frank-Gustavssons-flugörhänge

 

Detta vackra blingbling kom hela vägen från Gotland, via Frank Gustavsson.

 

Frank Gustavsson och Sussi Stridh

 

Jo nog vart jag smyckad till tänderna under mässan.

Jag kom hem med mer smycken än fiskeprylar om man säger så!! Blinkar

 

Denna gäddfluga väckte uppseende då det var många som under lördagen stannade och berömde mitt örhänge.

Tusen tack snälla söta Frank för den underbart vackra flugan!!!

Nu har jag en grön och en svart, mina favvofärger dessutom!

Sill goes Vogue!?

Tänk att jag fått ett örhänge som skulle varit med i modetidningen Vogue!

Jo det är helt sant!

Det var nämligen som så att Ulf Sill hade blivit kontaktad av tidningen för de ville med hans vackra örhängen, men något sket sig så reportaget blev inte av.

Inte just nu i alla fall…

 

Ulf-Sills-fluga

 

Men jag tackade då rakt inte nej till att få bära denna vackra kreation och under fjädrarna döljer sig en liten sill. Fyndigt av Ulf Sill må jag säga!

 

Ulf Sill och Sussi

 

Detta örhänge är ett av många vackra fiskesmycken jag nu har i min ägo och det känns som om det är läge att införskaffa ett riktigt fint smyckesskåp att förvara dessa underbara blingbling i när jag inte har dem på mig.

 

Tusen tack Ulf för att du tittade förbi under mässan, för infon jag fick om Mörrum och jag hoppas verkligen kunna svinga spöet där inom en snar framtid!