Årskrönika 2019

Så går ännu ett år mot sitt slut. Det har varit ett händelserikt år på många vis, självklart hade man hoppats på mer fisketid och fler större fiskar men det gör man väl alltid. Jag har skrivit det förr men det fina med att inte ha möjlighet att komma ut och fiska lika mycket som man gjorde förr i tiden är att man lär sig att uppskatta tiden vid vattnet på ett annat sätt.

I dagens samhälle när allt skall gå så snabbt som möjligt och tiden räcker allt som oftast inte till. Då är det extra skönt att bara pausa och ge sig ut till vattnet med sitt spö och bara ”vara”, det låter nog som en klyscha men man glömmer allt annat för en stund och fisket blir som en sorts meditation. Jag är en person som oftast har väldigt många ”bollar” i luften samtidigt ibland kan det nästan bli lite väl mycket och fisket hjälper mig mycket att hantera stressen i vardagen mycket. För när man väl står där vid vattnet så kan man släppa allt annat för ett ögonblick och bara njuta av nuet. Det är mycket det fiske handlar om för mig.

Inga PB:n spräckta eller nya arter att skryta med men de har ändå varit ett händelserikt år på många sätt. Jag kan med stolthet skryta lite med att jag numera skriver frekvent för den anrika tidningen Flugfiske i Norden. Detta året har jag fått 3 st artiklar publicerade och till första numret 2020 kommer det ytterligare en artikel denna gång om nymffiske. Att få skriva för en tidning som jag läst och läser känns nästan lite overkligt och att få möjligheten att inspirera andra flugfiskare där ute och kanske hjälpa dem lite med sitt fiske känns verkligen roligt och inspierande. Mitt samarbete med Vision och Flydressing fortsätter något som jag också är fantastiskt glad och stolt över

Det har blivit en hel del gäddfiske detta året med blandade resultat, men en toppfisk på 105 cm är nog en av dem som jag minns bäst, men den som jag minns allra bäst är en fisk på 87 cm. De var nämligen längden på den fisk som gav mig min första seger i flugfiskeklassen i Bergkvara Gäddfestival.

Det har blivit en hel del fiskeresor detta året, b la 2 gånger har jag varit i Baltak, två gånger i Eriksberg varav den ena gången ett repotagefiske vilket var väldigt roligt. Jag besökte ännu en gång den fantastiska fiskeanläggningen i Strömhult och vi kom äntligen iväg norrut för fiske i fjällen. Tyvärr blev inte resan riktigt som vi hade tänkt oss men jag fick äntligen fiska harr igen.

I Januari så blev det inte mycket fiske de första veckorna då isen hade lagt sig. I slutet av Januari sprack det dock upp på sina ställen så jag och Peter gjorde ett pass som resulterade i årets första gädda och jag fick chansen att testa ett nytt flugmönster som det också blev en liten video på.

Under mars månad så hade vi några av årets bästa fisken efter gädda. Favoritvikarna levererade och vi fick flera fina fiskar. B la tog Tommy en fantastisk fisk som också gav han ett nytt PB. Inte så lång men otroligt tjock, en riktig ”gris”. Årets första resa till Baltak gjordes även under mars och det var en tur då det var väldigt svårfiskat med höga flöden men jag fick slipa på min nymfteknik och känna på lite fisk åtminstone. I slutet av mars så var det dags för sportfiskemässan och det var kul att träffa och prata med många människor som man annars bara pratar med via nätet.

I april månad hade jag mitt förmodligen bästa och roligaste fiskepass detta året. De var premiär-fiske i Alsterån. En av mina absoluta favoritvatten och det levererade verkligen denna premiärdag. Jag har de sista åren haft lite trögt fiske på premiärdagarna men denna dagen vart annorlunda. För första gången i Alsterån skulle jag utöva den nya nymftekniken som jag lärt mig och det var riktigt effektivt. Min kompanjon Peter och jag fiskade rygg mot rygg i en av poolerna och hade kontakt i nästan varje kast och drift. Senare mötte vi även Jonas och hans son Jerry, kort därefter kunde vi även bevittna Jerry när han drillade öring. Ett fantastiskt fiske med goda kamrater, det kan knappt bli bättre än så.

Maj månad var det inte så mycket fiske, fiskeförbud efter gädda och abborre gäller i mina hemmavatten. Det blev ett par bindbeskrivningar på sidan och så publicerade jag ett lite annorlunda inlägg om ”Bananer i Båten” som faktiskt är ett av de mest lästa inläggen på bloggen i år.

I juni månad gjorde jag mitt första repotage-fiske för FisheEco. Jag fick äran att besöka viltparken Eriksberg för att pröva de nystartade fisket där efter regnbåge. Ett otroligt häftigt ställe med vilda djur som springer runt sjön och det är verkligen en upplevelse att fiska här. Reportaget blev också en artikel för Flugfiske i Norden som publicerades i sista numret detta året.

I juli var det åter dags för en tur till Baltak tillsammans med nymfexperten och min gode vän Jonas Olsson. Vattennivåerna vart betydligt mer hanterbara denna gången och vi hade ett fantastiskt fiske med flera fina regnbågar och öringar.

I Augusti var det dags att återigen resa norrut efter många års uppehåll från dessa resor. Förväntningarna och förhoppningarna var stora, fiske efter harr igen som jag har saknat det. Vi hade forskat lite och ville testa något nytt ställe och vi fastnade för Albacken i Jämtland. Jag, min far och Tommy begav oss norrut och hade sikte på harr, öring och gädda. Resan skulle dock visa sig bli rätt besvärlig. Min bil som krånglat mycket under året skulle ännu en gång jävlas med mig. Fördelen med den var att den är rymlig och var nyservad. Det skulle fungera.

Men det gjorde den inte. Vi kom till Sundsvall sen började eländet, bilen började skaka och i automatlådan smällde det till flera gånger. Vi tog oss fram till slut men bilen gick det inte att lita på och förstörde mycket av mina känslor för resan. En oro över hemfärden var det som jag mest hade i huvudet under dagarna här. Men vi tog oss till de ställen som låg nära stugan åtminstone. Jag fick landa några harrar och en av kvällarna hade jag ett helt otroligt gäddfiske. Jag kunde också ta ett nytt PB på Id på fluga. Tyvärr blev som sagt inte fisket riktigt vad vi hade hoppats på men vi gör nya försök nästa år. Bilen finns för övrigt inte i mina ägor längre, det blev droppen efter denna turen.

Hösten bjöd på några fina gäddor, jag och Tommy hade några fina AW-fisken innan det började mörkna så tidigt som det gör nu. Årets längsta för fisk för min del tog jag en sen oktober kväll. En vacker fisk på 105 cm. I oktober månad hade Torsåsbygdens Sportfiskeklubb som vanligt den årliga tävlingen Bergkvara Gäddfestival. Det var en dag då fisket var väldigt trögt och jag och Tommy som representerade Team Fisheco Småland hade det kämpigt. Men till slut lyckades jag kroka och landa en fin tävlingsfisk på 89 cm. Den fisken visade sig vara den längsta i flugklassen och jag tog hem min första titel i Bergkvara Gäddfestival.

I november månad var jag tillbaka i fantastiska Strömhult. Det levererade ännu en gång och vi hade ett kanonfiske.

Nu är det December, julen står för dörren och jag har nyligen kommit hem från ett fiskepass, denna gången blev det en bomrunda. Bomrundor behövs de också, man får försöka tänka till och fundera på hur man skall göra det bättre till nästa gång.

Till 2020 så har vi en stor resa planerad, antingen blir det Norrland eller Slovenien som det ser ut. Det ser ut att vara ett fantastiskt land med vacker natur. Utöver det så hoppas jag på att få lite tid till att fiska mer abborre och självklart ännu mer gädda. Det är också ett spännande projekt på gång med nytt fiskevatten i min kommun som jag kommer vara lite involverad i och de ska bli väldigt spännande att följa. Som vanligt så hoppas jag få mer fisketid vid Alsterån och kommer självklart närvara vid premiären.
2020 kommer det fler artiklar i Flugfiske i Norden, som det ser ut redan i första numret för året en artikel om nymffiske.

Jag ser fram emot ett nytt och spännande år med nya möjligheter och stora fiskar. Jag vill passa på att tacka Vision Flyfishing, Flydressing, Fisheco, Deeper och Flugfiske i Norden för ert förtroende. Jag vill tacka Lasse Hallberg (redaktör FIN), Jan O (Fisheco), Niklaus Bauer (Flydressing) och Niklas Holmér (Flydressing) lite extra för er hjälp och förtroende. Jag vill också tacka alla mina fiskekompisar för härliga timmar vid vattnet och ett extra tack till Tommy, Peter (Gälgreppet) och min far som jag spenderat flest timmar med vid våra vatten.
Allra mest vill jag tacka min fru som står ut med mitt ständiga tänk på fisket och för din support.

Jag önskar er en riktigt God Jul och ett Gott nytt år ! Tack för att ni läser min blogg och klicka gärna på Följ bloggen så missar ni inga nya inlägg.