Tjejfiskets dag!

I morgon är det dags igen!

För 3:e året på raken ska vi Fjällor från lokalavdelning Småland ordna denna tillställning i Eksjö vid Abborragölen.

Vi har som vanligt draghjälp av Mats från Fiskestig som kommer att finnas på plats för att sälja utrustning ( oftast till riktigt bra priser ) och även ha lite spön för utlåning.

Tage, som ansvarar för gölen, finns också på plats för att se till att allt går rätt till vid fisket och det är även till Tage som vi får betala/upptagen fisk ( regnbåge ) om man nu inte väljer att lösa ett fiskekort istället. Ett fiskekort kostar 200:- och då får man ett dygn på sig att ta upp 3 fiskar.

Det är Eksjö Sportfiskeklubb som driver gölen och jag hoppas att även fler representanter från klubben dyker upp.

 

Kommer det några manliga fiskare så får de självklart lösa fiskekort om de vill fiska i gölen.

 

598923_10150884280697081_1272090642_n

 

Nytt för i år är att Elsies konditori har sponsrat oss med fika och LG Collection AB med kaffe, att Studiefrämjandet bidragit med annonser i Smålandstidningen och detta hoppas vi leder till fler att fler tjejer dyker upp!

 

Som sagt, Jag, Jessica och Jennie hälsar alla välkomna att visa sitt intresse för att det finns tjejer som fiskar och vi tre representerar Fjällorna!

 

Varmt välkomna!

Bor ni inte i närheten så kika in på Fjällornas hemsida och klicka vidare på Tjejfiskets dag för att se om det finns någon aktivitet i din närhet!!

Gös Close Up!

Det är ju ingen nyhet, för er som följer min blogg, att jag gillar att ta lite närbilder på vacker fisk. Så här kommer lite gösbilder..

 

gösfena

 

En mäktig ryggfena.

 

gös stjärtfena

 

Vacker stjärtfena.

 

Fena och fjäll

 

Läcker bukfena som knappt går att urskilja..

 

bukfena

 

.. då den är på snudd genomskinlig.

 

Idag blir det gösfilé till lunch och det är man sannerligen inte bortskämd med!!

Mums!!

Nytt PB på GÖS!!

Var ute en sväng med pappa igår och det enda som krokades var en gädda i 2-3 kilos klassen, vilket inte alls är illa för denna sjö, men tyvärr inga bilder då fotografen ( läs Felix ) valde att stanna hemma i soffan och titta på fotboll..

 

Idag var jag ledig efter helgens jobb, men hade en hel del att fixa med här hemma i huset, så först framåt sena eftermiddagen kunde jag ta mig lite tid att dra med Felix ut på sjön ( ingen jätteviktig fotbollsmatch som hindrade honom denna gång ).

 

Men som sagt, idag var det jiggarna som doppades igen och det gav ett stenhårt hugg. Jag satt i telefon med Stefan “harrkungensfiske” Nordqvist så jag missade mothugget.

 

Drog över nästan samma ställe igen efter ett tag och då small det på ordentligt!

 

Sussi med gös 2,5 kg 63 cm

 

En fin gös på 2,5 kg och 63 cm lång!! Mitt PB med andra ord och då ska ni veta att det är bara 3:e gången jag är ute och vertikaljiggar, det är en erkänt svår sjö där många åker varv på varv, år efter år och knappt får ett hugg så JA JAG ÄR JÄTTENÖJD!!

 

Denna gös behöll jag då jag länge velat äta en riktigt god matfisk, vilket gösen är, men hade den varit större så hade den utan tvekan fått sin frihet tillbaka. Denna gös höll i och för sig också på att få sin frihet tillbaka men som tur var så var Felix med och håvade den.

 

gösfjäll

 

Härligt med guldskimrande fjäll, och om jag ska fortsätta med gösfisket så innebär det ett nytt nagellack för att matcha fjällen Blinkar

 

Superlycklig över dagens personbästa drog vi tillbaka till land efter ett par timmars fiskande och fick se fiskgjusen i full färd med att försöka lyfta efter att satt klorna i en fisk..

 

fiskgjusen

 

allt medan måsarna försökte ta fisken ifrån gjusen, men se det gick inte! I dessa lägen hade det inte skadat med ett teleobjektiv till kameran, men ni kan säkert urskilja fåglarna ändå..

 

Nä, nu blir det inget vertikalande på några dagar. Jobbet måste skötas och på fredag är det Tjejfiskets dag, läs mer om det på Fjällornas hemsida!

Vertikalpass igen!

Idag tog vi en eftermiddags tur på sjön här hemma för att återigen prova jiggarna.

Det blåste en hel del så vi driftade för fort över djuphålan i sjön.

 

jigg

 

Jag provade samma jigg som sist, men denna gången ville ingen fisk bita sig fast länge nog.

 

Felix drillar

 

Felix fick däremot hugg!

 

Gädda

 

Men det visade sig vara en liten gädda, som såklart fick simma tillbaka igen.

 

Pappa provar vadarna

 

Pappa kom smygandes ner till sjön, han ville passa på att testa vadarna han köpte i vintras och de höll i stort sett tätt, han tyckte dock att det kändes lite fuktigt i ena foten men det var inget att bry sig om. Pappa följde sedan med oss ut med båten men vi lyckades inte få något hugg.

 

slända

 

Det enda jag lyckades få på de få timmar vi var ute var en vacker slända som satt i båten.

 

Nä, nästa pass blir nog på tisdag och enligt väderleksprognosen ska det blåsa mindre och definitivt komma mindre med regnskurar. Det håller vi tummarna för!

Gösjakt!

Idag blev det äntligen av!

En tur på mitt hemma vatten i jakten på gös. Det finns gös i sjön, jag VET det! Men jag vet också att sjön är otroligt svårfiskad. Det enda fisket som är riktigt bra är metet då det finns gott om vitfisk och abborrar.

 

i väntan på hugg

 

Felix hade ett gammalt ekolod som han hade fått av en vän, men aldrig provat, så vi passade på att prova även det och det funkade tillfredställande nog.

 

Den nya utrustningen, som inhandlades igår, funkade också perfekt.

 

Vi driftade i vinden, över djuphålan som vi lyckats hitta till slut..

 

Puss gösta

 

.. och jag landade min första gös på vertikaljigg!! Yippiii!!!

 

Även Felix fick krokat ett par små gösar..

 

Felix med liten gös

 

Härligt att se att gösen reproducerar sig i sjön då det är 10 år sedan vi sist planterade in gös.

 

På de två timmar vi hann med att vara ute ( kunde gärna hållit på längre men en viss person hade lite smått bråttom hem då fotbolls EM tydligen börjar idag ) fick vi flera påslag och det är mer än jag någonsin har upplevt i denna sjön!

 

Det kommer naturligt vis att bli fler gös pass framöver då detta bara är början!!

 

Sjön är som sagt svårfiskad, det finns ingen direkt hård botten, inga markanta djupbranter men lodet visar på mängder av fisk.

 

Sussi spanar

 

Så tills nästa gång vi ger oss ut ska jag fortsätta att spana in intressanta vatten i närheten.

Bedårande!!

Idag efter jobbet var skulle jag, Felix och pappa dra in till Jönköping för att handla lite i det där stora möbelvaruhuset, behöver nog inte skriva vilket..

På vägen från stallet ( eftersom vi behövde ha ett släp med oss ) så stod det ett rådjur jämte vägen och det hade en liten kid. Rådjursgeten drog till skogs men kiden låg kvar jämte vägen nere i diket så Felix och jag flög ur bilen för att föreviga detta underbart söta djur, med våra mobiler..

 

rådjurskid

 

Visst är det sött!!!

 

kiden

 

och som pappa sa: – Tänk att det är sådana som man sen skjuter ihjäl på jakten!

Men så kan man inte tänka utan när man ser den lilla ungen så griper det verkligen i hjärtat, så skört och så vackert!

 

Men men.. Vi kom i alla fall fram till Jönköping och jag kläckte idén om att vi skulle ta vägen förbi den nya sportfiske butiken, Fiske & Outdoor. Sagt och gjort och vad tror ni jag kom ut med därifrån??

 

vertikal

 

Tack älskade Felix för din inflyttningspresent till mig!! Blinkar

 

Så nu kan ni bara gissa vad vi ska syssla med i morgon!!

Japp, jag är ledig en dag innan det är dags att ta itu med helgens arbete..

 

Over and out!

Tur i spel?!

Kan man verkligen ha tur i både spel och kärlek samtidigt?

Tydligen!!

 

I söndags när vi tjejer var i Vaggeryd på fisketävling så satt jag och kollade i Iphonen medan maten låg på grillen, såg då att jag vunnit utlottningen till Norrbyströmmen som Leech hade!!!

 

creek-banner1-940x410

 

Gissa om jag ylade av glädje!!!

Jag brukar ju aldrig vinna och denna gången var det en resa för två.

Självklart tar jag med mig min sambo, sedan en vecka tillbaka, Felix!! Bara hoppas på att inte resan krockar med allt annat som är inbokat. Fick nys om att den skulle vara i september och där har jag en fotokurs i Halland inbokat v 36 och i mitten av september ska det bli en helg i Hökensås med Fjällorna.

 

Felix kastar

 

Sedan Felix och jag träffades har han börjat ta upp detta med flugfiske igen efter några års vilande. Det är så kul att vi kan åka tillsammans på fiskeresor och fotosessioner!!

 

Nu håller jag bara tummarna för en sak till, att min blogg ska få vara med på en av Sveriges bästa fiskesajter, jag har fått förfrågan och tackat ja om jag slipper börja om på nytt utan kan behålla denna sida som den är för jag har ju ingen lust att starta om på nytt nu när det gått så bra efter bara ett halvårs bloggande…

 

Jag är fortfarande nyfiken på vilka alla är som tittar in här, hur ni hittade hit och vad som får er att återkomma till denna sida. Lämna gärna en kommentar så får jag lite mer kött på benen.

Tjejerna mot killarna!!

Förra året ringde en gammal kompis, Pelle, till mig för att snacka lite fiske. Han kläckte en idé om att det skulle vara roligt att ordna en fisketävling, tjejerna mot killarna. Mer än så blev det inte..

MEN i år blev det äntligen av! Pelle och Raoul var framme och pratade med mig och Jessica på sportfiskemässan i Nässjö, där vi representerade Fjällorna.

Vi passade på att ta tävlingen i samband med Baltak besöket. Så i söndags morse klev vi 4 Fjällor ur slafarna och började tagga tävling! Precis när vi skulle svänga ut från odlingen kom en bil på väg in och i den satt en kille och vinkade glatt. Hmmm.. Känner igen honom tänkte jag och backade tillbaka bilen, det var Emin Lager och hans goa gäng som skulle tillbringa en dag vid Tidans vatten. Det blev lite ordväxling oss emellan innan det verkligen var hög tid för tjejligan att ratta iväg.

 

Pelle mötte upp oss i Vaggeryd och lotsade ut oss till Ugglegöl, en fin göl som deras klubb Lill Uggle Gölens Flugfiskeförening arrenderar.

 

Tävlingen startade och vi fick 2 timmar på oss att kroka fisk. Det laget som krokade flest skulle ta hem vinsten!

 

Anscha bland buskarna

 

Anscha hittade en het plats och var den som först håvade en regnbåge! Självklart körde vi catch & release och använde hullinglösa flugor.

 

Sarita

 

Sarita i full kameramundering.

 

Pelle

 

Pelle på väg att byta plats för att hitta mer fisk runt den vackra gölen.

 

bark

 

Mysiga träd och härlig natur var det gott om här i skogen utanför Vaggeryd.

 

Ingrid

 

Ingrid krokade en vild regnbåge som verkligen inte ville hamna i håven!!

 

Thea

 

Vi hade också söta Thea i vårt lag som körde med kastkula och fluga, jätteduktig tjej!!

 

Vi blev bjudna på ny grillad kyckling och potatissallad och efter maten var det dags för prisutdelning.

 

Anscha och Raul

 

Tävlingen vanns av tjejligan med 3 fiskar mot 2! Anscha fick första pris för att hon landade första fisken!! Raoul hade skramlat ihop fin fina priser!

 

Sussi Sarita tar priser

 

Jag valde en flugask för torrflugor och Sarita ett knippe flugor. Anders ( Theas pappa ) står i bakgrunden.

 

tjejgänget

 

Ja här ser ni de glada segrarna!!

 

Tyvärr kunde inte Jennie och Jessica delta denna dagen men vi lyckades ju ändå att ta hem segern och äran.

 

Tack för en toppentrevlig dag, trotts att det blåste som attan och jag var mörbultad efter mina fall i Baltak. Lyckades själv inte landa någon fisk men krokade ett par regnbågar ( som hoppade av kroken innan de håvades ) och tre fina abborrar.

 

Synd att vi inte kan bjuda igen eftersom Fjällorna är en rikstäckande sportfiskeklubb och inte har något eget vatten, men vi kanske kan knåpa ihop något liknande framöver!!

Torrflugfiske i Baltak!

Sedan i höstas hade vi bokat in Johan Klingberg för att lära oss mer om torrflugfiske i strömmande vatten, så gissa om vi var taggade till tänderna i lördags morse när det äntligen var dags!

 

öring i håven

 

Det är ju det här man vill uppleva!! Vackra öringar som krokas med hullinglösa flugor, håvas försiktigt för att sedan släppas tillbaka!!

 

Men innan man kommer så här långt är det en hel del teori som Johan lär oss, faktum var att vi körde teori fram till lunch!

 

flugask

 

Johan gick igenom olika typer av torrflugor, hur de ska vara hacklade för att flyta bäst i stilla respektive strömmande vatten. Kan säga att detta hade jag ingen koll på innan!

 

flugor

 

Inne i flugasken låg det massor av spännande flugor!

 

Johan knyter

 

Vi fick också lära oss olika sätt att knyta in tafsar, tafsmaterial och lämpliga längder för tafsarna vid torrflugfisket.

 

torrfluga

 

Sedan blev vi tilldelade en fluga för att lära oss uppströmsfiske. Johan visade också hur vi skulle titta på strömfåror och virvlar för att få störst chans att hitta fisken. Så otroligt spännande och lärorikt!!

 

nattslända

 

En nattslända ville vila lite hos mig, samtidigt som Johan visade kasttekniker strax nedströms fallet.

 

Efter lunch traskade vi ner till ruinpolen och på vägen dit såg vi svalor flyga lågt över vattenytan, vilket är ett bra tecken på att insekterna är på gång!!

 

Johan letar larver

 

Johan gick och letade nymfer under stenarna för att visa oss hur..

 

gul forsslände nymf

 

en gul forssländenymf ser ut.

 

vakspan

 

Vi spanade efter kläckningar och vak. Såg några gula forssländor men lyckades inte ta någon bild på dem..

 

slända

 

Men hittade denna istället. Jisses så vackra de är!!!

 

Bältesbergabron

 

Johan delade upp oss tjejer på lite olika platser vid Bältesbergabron och som ni ser, ägde vi stället!! Det var tack och lov, väldigt lite folk här denna dag.

 

bofiken

 

Bosse bofink satt och drillade ovanför mig medan jag gick och spanade över vattnet.

 

Johan och Ingrid

 

Ingrid fiskar glatt på medan Johan bevakar flugans drift.

 

Jag blev placerad strax ovan bron och när Johan visade mig hur jag skulle stripa flugan på heta platser så small det på en liten öring med en gång. Å va roligt detta var och vad vi skrattade!!!

 

Sussi med öring

 

Släppte tillbaka den lilla skönheten och fortsatte fiska, Johan gick iväg men hann inte långt bort fören det small på igen..

 

Sussi drillar vid bron

 

Denna gången var det en lite större fisk..

 

Regnbåge

 

En vacker regnbåge som även den fick simma tillbaka..

 

Det högg brutalt och jag har aldrig krokat så mycket fisk här i Baltak och speciellt inte på torrfluga!!

 

Öring i handen‘’

 

Den ena öringen efter den andra var på hugget!

 

håvar vid fallet

 

Uppe vid fallet fanns det också fina öringar. Här ska jag håva en större öring och Johan skulle ta en bild på den men fisken vart ivrig tillbaka till vattnet så där blev det inget bildbevis.

 

Framåt kvällen lyckades jag med bedriften att ramla handlöst bland stenarna, inte bara en utan två gånger, tack och lov att jag var på land och inte ut vadad i vattnet. Jag brukar inte vara speciellt snubblig av mig så jag fattade inte riktigt varför inte benen bar mig… hmmm.. Kan säga att det berodde på många timmar utan mat eller dryck så det var hög tid att bryta fisket vid halv åtta tiden för att äta mat och få i sig vätska!!

 

Sarita

 

Hämtade de andra tjejerna, även Sarita gick att lura med sig upp till stugan för lite kvällsmat!

 

Framåt 21-tiden ville jag ut och fiska igen, men tjejerna var mer än nöjda så de stannade kvar inne..

 

Öring med fluga

 

Öringarna var ännu mer på hugget och det var så svårt att slita sig när klockan vart 22:30 och jag knappt såg flugan längre..

 

Europa-12

 

E-12:an var den flugan jag använde hela eftermiddagen och kvällen.

Vilken dag och vilka vackra fiskar vi fick denna dag!

 

Är så glad att vi bokat Johan Klingberg, för det är så lärorikt och intressant att ta del av Johans kunskaper, lära sig mer om flugfisket, insekterna och allt som har med detta att göra.

 

Längtar redan efter nästa gång!

 

Tack Fjällorna och Johan för ännu en fantastisk dag vid Baltaks vatten!!

Flugbindar kväll!

I fredags kväll kom Martin Ångnell till oss och skulle visa oss hur man binder roliga hjorthårsflugor.

 

stora kroken

 

 

Stor krok!

 

Anscha med bindtråd

 

Stark bindtråd.

 

Sarita binder

 

Ett bra bindstäd och ett glatt humör!

 

Martin binder med tänderna

 

Martin lånade ut sitt städ till mig så han fick binda flugan med hjälpa av tänderna..

 

svansen

 

Skaka till håren så att en svans kan skapas till flugan.

 

kamma bort underhår

 

Kamma bort underhåret..

 

svansen inbunden

 

Binda in det som sedan ska bli en svans..

 

sussi binder

 

Ja det gäller att ta i för att hjorthåret ska sitta på plats…

 

Tussen finjusteras

 

Det börjar mer och mer likna en kattleksak..

 

tussen

 

Tycker redan här att flugan ser läcker ut…

 

raka binmaterialet

 

Jag som trodde att det var flugbindningen i sig som skulle vara svår, men nej, det är nu det svåra börjar, forma flugan med hjälp av rakblad…

 

färdiga flugor

 

Så här blev våra flugor efter första försöket! Min är längst till vänster, sedan är den andra rosa flugan Anschas, Saritas blev gul och blå och Martin band sin superfina fluga i gult, svart och vitt..

 

Detta måste jag göra fler gånger, det var så roligt att försöka skapa flugor på detta viset. Tror väl i och för sig inte att just dessa ska användas till fiske men de är ju coola som dekoration!!