Årskrönika 2022

2022 börjar gå mot sitt slut. Ett händelserikt år på många fronter minst sagt.

2022 är året då Covid släppte taget om oss eller åtminstone släppte taget så pass att världen kunde återgå lite mer till det normala. 2022 kommer också gå till historien som året då Putin och Ryssland gick till anfall mot Ukraina, året då priserna på drivmedel och el nådde rekordhöjder. Sportfiskemässan ställdes återigen in, fotbolls-VM spelades mitt i vinter i Quatar ett land helt utan fotbollshistoria och mycket tveksama lagar och ideologier.

För egen del så har mitt senaste halvår varit en enda berg och dalbana. Jag har hållit det mesta inom mig som är ganska typiskt mig. Men i somras hände något med mitt förhållande och i September månad skiljde jag mig. Efter 12 år som gift så valde vi att gå åt olika håll. Det var egentligen inte mitt beslut och det var en tuff tid med mycket olika känslor. ”Timeingen” kunde väl knappast vart sämre med rådande läge i världen och ekonomin. Efter att ha bearbetat alla känslor så mår jag idag toppen, jag ser ljust på framtiden och så här i efterhand var det som hände kanske det bästa ändå. Men mycket omställningar har det blivit och blir fortfarande.

Men allt har inte varit elände under 2022. Det här är ju trots allt en fiskeblogg och nu fick ni höra lite om det som hänt utanför fisket. Nu kastar vi oss istället in i fiskeåret 2022.

Mitt fiskeår har varit händelserikt även det och jag har besökt fantastiska vatten och anläggningar. Spontana fisken gör jag alltmer sällan, oftast är det i reportage syften eller för att testa nya vatten. Eftersom man testar så mycket nya vatten så tror jag att mitt fiske utvecklas hela tiden. Man får läsa av omgivning och förhållandena och gå tillbaka i sin kunskapsbank för att få ett så lyckat fiske som möjligt. Det har fiskats många olika arter, gädda, abborre, regnbåge och öring framförallt. Höjdpunkten för det här året måste ändå vara Eriksberg när vi fiskade gädda med legendaren Olle Lidesjö på detta klassiska vatten. Fisket var kanske inte på topp men allt runt omkring var absolut världsklass och jag hoppas snart på att vara där igen. Det bästa fisket hade jag och min vapendragare Peter lite oväntat på hemmaplan i Snärjebäcken då vi en kväll för ovanlighetens skull åkte på en spontantur till detta fina lilla vatten ovanför Kalmar. Torrflugefisket var helt magiskt, vi måste prickat in en jättekläckning för fisken var som tokig.
Länk till inlägget från vårt galna torrflugefisket.

Den mest minnesvärda fisken är den som jag aldrig fick upp. Jag har fiskat längs kusten här där jag bor i säkert 25 år nu. Havsöringsfisket är inte lätt och här hemma är det inte några mängder med dem. Men prickar man rätt så kan man komma i kontakt med dem. Jag hade lyckan att äntligen komma i kontakt med dem på fluga detta året. Havsöringen har blivit lite av en ”akilleshäl” för mig. Jag har lagt åtskilliga timmar i jakt på dem men med väldigt blekt resultat. Jag har varit i kontakt med dem på Öland med fluga men bara tappat fisk. Så en väldigt blåsig dag i April åkte jag ned till min hemmavik. De gick vita gäss på sjön och var allmänt tuffa förhållanden. Jag fiskade av första ”spoten” utan resultat och tar några strandnära kast på vägen in och få på ett sådant där kalashugg. Jag minns att jag tänker att det här kan inte vara näbbgädda eller Id, det måste vara havsöring. Efter någon minut ser jag fisken och den är enorm. Nervositeten smyger sig på eller snarare kastar sig över mig, denna fisken vill jag inte tappa. Jag har aldrig sett en så stor öring tidigare.
Givetvis hade jag inte med min stora håv idag utan min lilla trähåv, en sådan där fjällfiskehåv som passar bra till harr och mindre öring. Jag har fisken inne hos mig och försöker fösa in den i håven men den få inte plats. Panik, panik, panik. Jag hinner inte tänka klart och fisken gör en rusning med väldigt kort lina och tafsen smäller av.
Jag blir inte ens arg, bara ledsen och besviken. Mitt livs öring, mitt livs fisk var det på hemmaplan dessutom. Det är alltid svårt att uppskatta vikten men jag skulle lätt säga 5 kg. Så här i efterhand skulle jag bara försökt att taila fisken eller dragit den in mot land. Men det är en minnesvärd fisketur och en fisk jag säkert aldrig kommer att glömma.

Min fiskesäsong 2022 kan man annars säga att den började digitalt. De var i februari 2022 som FishEco Flugfiske skapades tillsammans med min redaktörkollega Peter Svensson och Jan Ohlson. Totalt så har vi släppt 3 nummer av MagazineFishEco i år och vi har ca 150 sidor flugfiske med i dessa, kanske t om fler. Vi är nöjda med vad vi bidragit med och försöker hela tiden hålla ett brett register med mycket intressanta artiklar. Till 2023 skall vi utveckla detta ännu mer och troligen blir det ännu mer reportage och framförallt en hel del tester av nya spännande prylar till flugfisket. Nummer ett av MagazineFishEco har i skrivande stund över 140 000 unika läsare, otroligt häftigt.

I Mars var vi tillbaka i Strömhult som nu skulle drivas i lite ny regi. Tommy Svensson från Camp Mayfly hade tagit över och arrenderade Strömhult, fräschade upp stugorna och det verkade riktigt lovande. Vi hade ett fantastiskt fiske under vårt reportage och jag fick en toppfisk på 5 kg bland många landade fiskar. Tyvärr blir inte allt som man har tänkt sig och pga olika anledningar valde Tommy att hoppa av projektet i höstas. Han hann dock att göra många förbättringar under sitt arrende där och förhoppningsvis finns det en framtid för Strömhult ändå.
Inlägg från fisket i Strömhult

I Maj så var jag återigen på plats vid Snärjebäckens fina vatten. Snärjebäcken arrenderas av Kalmar Sportfiskeklubb och här jag varit många gånger tidigare men nu var det flera år sedan sist. Efter fått bra kontakt med Ingemar Bernthsson ifrån deras klubb så blev jag nyfiken på att återigen testa lyckan där. Klubben där har lagt ned mycket tid på att göra en fin flugfiskesträcka på den övre delen av Snärjebäcken. Jag fick en förfrågan från Ingemar om jag ville komma och testa. Självklart svarade ja på inbjudan och en fantastiskt fin vårdag var jag på plats vid den övre sträckan i Snärjebäcken. Här gäller endast flugfiske och jag hade siktet inställt på att nymfa så mitt Vision Nymphmaniac var laddat och klart. Som det fick jobba denna dagen.
Sträckan är lagom utmanande och det är som denna dagen ett riktigt trevligt nymfvatten när det är bra flöde i bäcken. Jag landade ett tiotal fiskar denna dagen varav en riktigt grann lekfärgad hanfisk.
Inlägg från nymffisket i Snärjebäcken

I Maj var vi tillbaka vid en anläggning som numera ligger mig varmt om hjärtat, Novascottia Eventcenter i Gottåsa, strax utanför Växjö. En liten pärla där man med lite tur och skicklighet kan ta en ”Grand Slam” dvs fånga en öring, regnbåge och lax. Jodå vi fixade en ”Grand Slam” även denna gången. Laxarna var riktigt på hugget och en riktigt grann öring lurade jag upp. Regnbågen var mer svårflörtad denna dag men till slut kom det även upp en liten fin regnbåge också.
Inlägg från fisket hos Novascottia

Vi var också iväg och fiskade traditionsenligt hos Hultsby Sportfiske. Dottern Siri visade vägen med fluga som vanligt och även min son Sam lyckades lura upp två fiskar på tre kast med spinnspö men ändå. Stolt som en tupp var han och det är få saker som går upp emot att se lyckan och stoltheten hos barnen när de fångar en fisk.

Maj var intensiv som alltid. Slutet av Maj är helig, då är det nämligen Danica fiske och jag och Peter har lyckats pricka in flera stora kläckningar många år i rad nu. Vi har prickat in strålande solsken, massiva kläckningar och ett otroligt torrflugefiske. Detta året var inte vädergudarna på vår sida. Regnet öste bokstavligen ned, konstant hela dagen och regnkläderna fick verkligen bekänna färg. Men Danican var där och kämpade i regnet.
Det kläckte, visst inte som tidigare år men danican kläckte och vi fångade massor med fisk på torrfluga i ösregnet.
Danicafiske i Norrefors

Äntligen sommar. Sommar betyder abborrefiske för min del. Fiske i t-shirt och shorts efter grova abborrar i kalmarsund med bröderna Thunberg. Det är alltid lika kul att fiska med dessa herrar och nästan alltid drar vi stora abborrar under våra turer. Jag fångar min näst största abborre under denna sommaren på 1710 gr.
Sommarfiske efter Abborre

Peter och jag siktade på fjällen denna sommaren men tiden räckte inte till och vi landade i Norrbyströmmen istället. Det är minsann inte fy skam det heller. Norrbyströmmen har jag besökt flera gånger tidigare men det var Peters första besök här. Fisken här är inte lättlurad utan man får verkligen använda sina kunskaper och framförallt fiska smått med tunna tafsar för att nå framgång. Vi knäcker koden efter mycket kämpande och vi landar flera fiskar och tappar minst lika många.
Inlägg från vårt fiske i Norrbyströmmen

Innan sommaren var helt slut så lyckades vi klämma in en dag i Skåne och fiske vid Brännvinsdammarna. Brännvinsdammarna är också ett vatten som inte är så lättfiskat. Här har fisken gått länge och ofta är det naturliga flugor som får fisken att hugga. Vi lyckas även denna gången få rödingar och det är så häftigt att fiska dessa vackra fiskarna här i de södra delarna av landet.
Läs mer om fisket här

Det har nu hunnit bli September månad och den kalla luften har börjat smyga sig på. Vi är tillbaka hos Berget Sportfiske för andra gången detta året. Vi var här i Maj månad men hade det kämpigt då med höga temperaturer och svårflörtad fisk. Nu skulle vi minsann få upp en av de beryktade stora fiskarna som simmar här. När vi väl hade knäckt koden denna gången så hade vi ett fantastiskt fiske med våra nymfer med fiske på fisk som vi såg. Sightfiske på grov regnbåge, riktigt häftigt. Både Peter och jag lyckas landa varsin fisk över 5 kg.
Läs mer om vårt fiske hos Berget Sportfiske här

November och hösten håller på att gå över till vinter. Vi är på plats för reportage på riktigt legendarisk mark. Eriksberg i Blekinge för att fiska gädda. Vi är faktiskt de första som Olle Lidesjö som guidar här haft som fiskar med fluga. Detta var verkligen en resa värd att minnas. Fisket var inte på topp dessa dagar men vi lyckas ändå landa över 25 fiskar dessa två dagar varav en riktigt fin pjäs på prick 100 cm. Eriksberg är ren kvalité, vi har det fantastiskt på anläggningen med mat i världsklass, spa, biljard och fint boende.
Läs om vår fantastiska vistelse här

Nu är det December och snart Jul. Snön faller utanför och det är flera minus sen några veckor tillbaka så just nu känns fisket långt borta. Längtan är stor dock över att stå där ute vid vattnet igen och svinga flugspöet.

2023 blir på många sätt ett spännande år. På personligt plan så blir det något helt nytt och annorlunda. Tidsmässigt så bör det bli mer fisketid och jag ser fram emot nya reportage och utmaningar som väntar runt hörnet. Jag och Peter kommer fortsätta jobba med FishEco Flugfiske och utveckla det. Vårt andra lilla projekt Every Fish Counts fortsätter och det här med filmandet har blivit en lika stor del som att fota och skriva. Vi blir bättre och bättre på detta och om man får vara lite skrytsam så anser jag att våra filmer håller riktigt hög klass. Så in och kolla på vår kanal och se till att prenumerera på Every Fish Counts.

Mycket kul väntar under 2023 och vi kommer garanterat att bjuda på många reportage och filmer från våra äventyr. Jag är lyckligt lottad att ha en så god fiskekompis som har blivit mer än just bara en fiskekompis. Jag värdesätter vår vänskap mycket och som team fungerar vi otroligt bra, så tack Peter för att just du är med och delar alla dessa äventyr med mig.

Jag vill också passa på att tacka Jan.O på FishEco för att du är sådan härlig person och ”chef”. Tack till Niklaus Bauer och alla på Flydressing/Vision för att ni stöttar mig och mitt fiske. Tack till Flugfiske i Norden, framförallt till William Morberg-Faulds och Lasse Hallberg. Tack till Stefan Biehl på Mayfly.se. Tack Tommy på Camp Mayfly. Tack Ingemar på Kalmar sportfiskeklubb. Ännu en gång tack till min kollega, vän och fiskekamrat Peter Svensson. Tack också till Richard och Eric Thunberg för att ni är sådana goa vänner och bra abborrefiskare.

Jag vill härmed önska er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År

2 svar på ”Årskrönika 2022

1. Pingback: Flugfiskaren i Smålands årskrönika 2022! | FishEco

2. Kul att läsa dina texter Andreas! Det glädjer mig att ni fick en sån höjdarkväll vid Snärjebäcken! GOD JUL och GOTT NYTT ÅR önskar jag dig, Peter och alla dina läsare.