Spännande rapport från Lysekil

När jag trodde att LRF säsongen nästan var slut fick jag en väldigt intressant rapport från LRF-fiskaren Olof som besökte Lysekil i lördags. Han skickade följande redogörelse till mig:

”Efter att fått skjuta upp den planerade fisketuren till Lysekil ett antal helger på grund av blåst och regn så blev det äntligen dags. Det skulle bli strålande väder denna höstsöndag med sol och ingen eller svaga vindar. Jag satte mig på bussen till Lysekil på morgonen och resan tog drygt ett par timmar men jag slapp byta buss på vägen i alla fall. Fylld av förväntningar så gick tiden relativt fort. Väl framme hade jag en plan att börja vid en pir i närheten av busshållplatsen sen jobba mig utåt mot Havets hus. Men jag hann bara de cirka 20 metrarna ner till havet innan jag inte kunde låta bli att plocka upp det färdigriggade spöt. Det var rätt djupt direkt vid land och jag såg fisk i vattnet. De nappade vid varje kast och på knappt tio minuter var fyra gråsejar och en kolja landade. Piren däremot levererade bara några få hugg. Det kan ha berott på att efter ett bottennapp bytte jag färg på Isomen till vit. Jag bytte tillbaka till Pink och det började nappa igen och jag jobbade mig bortåt längs kajkanten. Ett antal gråsejar, förmodligen ett par blekor och en smörbult landades. Sedan kom jag bort till några bryggor där det simmade runt ett stort stim med gråsej och det var lite som att fiska i ett badkar. Efter att ha fiskat mig mätt på gråsej drog jag vidare enligt planen med förhoppningar om att fånga fler arter. Jag tog mig ut på en klippig liten ö utanför kallbadhuset men där lyckades jag bara lura upp en stensnultra. Så jag gick vidare till det sista stället jag planerat fiske på, bryggan utanför Havets hus. Det nappade försiktigt direkt när jag kastar ut, smörbult tänkte jag och det stämde. Men smörbult var inte den enda fisken som nappade utanför bryggan utan jag lyckades också lyckas landa gråsej, ett par oxsimpor, en skrubbskädda och en liten torsk innan det var dags att leta reda på busshållplatsen igen för att hinna med bussen hem till Göteborg. Om jag ska sammanfatta dagens fiskeutflykt kan jag inte beskriva den på något annat sätt än en av de roligaste fisketurerna jag varit med om. Strålande sol hela dagen och totalt åtta arter varav sex nya för mig, om artbestämningen jag fick hjälp med stämmer. Det gjorde den långa bussresan väldigt överkomlig. LRF FTW!”

Ja, vad ska man säga, kan LRF beskrivas bättre och mer lockande än såhär? Är det någon mer läsare som har något att rapportera så är det bara att höra av sig, skriv en kommentar här på bloggen, lägg till mig på Facebook eller skriv på Instagram. Ger ni mig bara en råtext och någon bild förvandlar jag det till ett trevligt inlägg som hjälper oss att sprida LRF.

Nedan följer några bilder från Olof, ren fiskeglädje detta.

En vacker guldfärgad sej

Bleka

Torsk

Smörbultarna är alltid villiga att nappa

Stensnultra

Skrubbskädda

Den ser kaxig ut, simpan

Vilken härlig dag, LRF går att bedriva långt in på hösten

Olofs ”set-up”, genomborrat bly, pärla, krok i storlek 6 eller 8 samt en bit Isome