Åland – en flugfiskeresa

Länge hade vi längtat efter att åka till Åland, inte bara att åka till Åland utan att riktigt få frossa i flugfisket som vi hört och läst så mycket om. Idén om ett reportagefiske via Fishecoflugfiske och Magazinefisheco föddes i samband med Sportfiskemässan i våras då vi tog kontakt med Visit Åland som var på plats. Under året som gått planerades resan och tack vare schemastrul på mitt jobb var det svårt att i detalj planera när vi kunde göra denna efterlängtade resa. Fram på höstkanten planerades i alla fall sista helgen i oktober. Planen var att fiska tre dagar efter tre arter, abborre, gädda och havsöring. Att genomföra en sådan här resa är ett projekt för oss, Andreas har ju yngre barn än vad jag har så det föll sig så att han var ”discovakt” kvällen vi skulle resa. Konsekvensen blev att vi inte kom iväg förrän kl 19.00 från vår lilla by, detta var på torsdagskvällen, vi hade bokat hotellrum i Uppsala, ca en timmes bilfärd från Grisslehamn och färjeläget. Vi anlände ca 02.30 till Uppsala så det gällde att sova sju kvart i timmen för klockan ringde redan 06.30. Lite trötta kör vi ombord på Eckerölinjen strax innan 10.00 och resan börjar på allvar.

Vi har bestämt möte ett stenkast från färjeläget med vår guide för dagen, Ingmar ”Pingo” Eriksson. Ankomstdagen står det havsöringsfiske på vår fiskemeny. Inte långt från färjeläget stannar vi bilarna och gör i ordning våra grejer, äntligen ska vi få blöta flugorna i den Åländska skärgården. Det första som slår mig är att landskapet som vi just nu befinner oss i påminner starkt om en mix av Öland och Gotland, kanske inte så konstigt eftersom det också är öar. Det som däremot skiljer sig är den röda graniten som syns på många ställen. Vi får till oss att det går en granitådra genom östersjön och den slutar här på Åland.

”Pingo” berättar med stor inlevelse om alla havsöringar han sett, fångat eller guidat andra till att fånga just här och det är inte så konstigt, här är fantastiskt fina havsöringslokaler. Så där klassiskt leopardfläckiga bottnar, rev som sticker ut, tång blandat med storsten. Ja, jag kan se det framför mig, att havsöringen patrullerar här när Pingo berättar. Både Anderas och jag börjar med kanske en av dom mer kända havsöringsflugorna som finns, ”Pattegrisen”, utan att vi pratat om det väljer vi båda en naturfärgad sådan. Jag fiskar med ett klass 6 spö och Andreas har en sjua. Då det är grunt här och vi bara skall vadfiska är det flytlina som gäller. Vi fiskar av bit för bit av denna kustremsa, ibland fastnar flugan så där lätt i en tångruska, det går som en elstöt genom kroppen och för en millisekund tänker jag att det är en havsöring som fallit för min fluga. Man vet ju samtidigt att det är långt ifrån att ”bara komma och hämta dom”. Vi fiskar alla tre ibland nära varandra och ibland mer utspritt och efter en stund blir det så där härligt meditativt. Jag kommer på mig att jag tänker på hur viktigt det är att njuta av nuet och det gör jag verkligen, tänk att vi är på Åland med en av öns bästa guider på en riktig hotspot dessutom, ja förutsättningarna för havsöring är synnerligen goda känns det som.

Jag kan inte nog betona vikten av att ha en fiskeguide, speciellt på platser som man inte varit på och där tiden dessutom är begränsad. På Åland är det dessutom obligatoriskt med fiskekort överallt, det är också uppdelade områden där olika fiskekort gäller beroende på vart man är, det spelar heller ingen roll om man fiskar från båt eller från land.

Mästerfotografen ”Pingo” tog denna snygga bild, jag bara njuter när jag ser den!

Vädergudarna har inte varit på bästa humör, bara en vecka innan vi anländer har en storm passerat söder om Åland och det har medfört stort skifte i vattenstånd, sedan har vattentemperaturen sjunkit från 8 plus till bara 4 grader, detta på bara en vecka. För havsöringen kanske det inte spelar så stor roll med för de andra arterna kan det bli besvärligt.

Det skymmer tidigt och när kvällen ansluter eftermiddagen är det dags att plocka ihop grejerna för i kväll och ta sikte på nästa fiskedag. Nä, man ska inte sura och känna sig nedslagen om det inte hugger, vi är ju på rätt ställe med rätt grejer och dessutom med en fiskeguide som vet vad han snackar om. Bara att ta nya tag i morgon.

Vi är uppe tidigt, en stadig hotellfrulle så man står sig, sen bär det av mot vårt första stopp för dagen. Uffe heter guiden, vi ska fiska några timmar med honom sedan byta ställe och guide. Vi får till oss att det är gädda i sikte så det blir till att plocka fram gäddflugfiskeprylarna. Ner i båten sen iväg. Framme på fiskeplatsen är det redan en annan båt där, man förstår att det ibland är högt fisketryck, fastän havet verkar oändligt stort är det som vanligt vissa platser som alla verkar vilja vara på. Vi kommer in i en hyfsat stor vassvik. Det är överraskande djupt, jag sätter på en förtyngning fram på flugan för att komma ner lite mer. Det dröjer inte länge förrän Andreas ropar FIIISK!! En fin gädda på ca 85 cm ligger snart tryggt i håven men jag har bara följare, någon som missar flugan.

Det är rätt kallt i vattnet och av erfarenhet vet jag att gäddan inte vill göra av med mer energi än den behöver. Intill ett vassbälte kommer plogen, jag ser hela förloppet och i min iver drar jag till i flugan en millisekund förtidigt och jag känner att gäddan kände att den för ett ögonblick smakat på krok. Ett kast till men nä, den gäddan ville inte mer, efter detta har jag inte fler kontakter här. Tiden går blixt snabbt och det är dags att åka tillbaka, en kort paus och byta ställe. Vi träffar ett par andra grabbar som skall ut med guiden vi just åkt med, de har varit här 20 år i rad, en weekend på våren och en på senhösten, de har havsöring i sikte och berättar hur skiftande fisket kan vara här på Åland. Vissa gånger känner man sig som en kung och andra gånger har vi inte haft ett pet på grejerna säger den ena killen och jag kan bara hålla med att sådant är ju fiske. Men det är ju en del av charmen, att det inte bara är att ”komma och hämta dom”. Uffes fru anländer och med sig har hon en Åländsk specialitet, Jaloviina med varm äppelmust kryddat med kanel och andra goa ingredienser.

Efter lite lunch möter vi upp vår guide för eftermiddagens fiske, Det är mycket bra stämning vid den lilla båtplatsen när vi anländer. Han har guidat ett annat litet gäng på förmiddagen och man kan lugnt säga att de fått jackpot. Fyra kanonfina havsöringar avkrokade, nu stiger förväntan. Med riggade flugspön äntrar vi båten och snart är vi ute på böljan den blå. Vi körs till samma plats de varit tidigare i dag, kanske håller ”spoten” fler fiskar? I slutet av första driften är en havsöring uppe och nyper i Andreas fluga, attans så nära. Fisket intensifieras och vi är så där koncentrerade, man kan nästan känna det i luften. Det är sannerligen en fin spot vi är på, storsten, utskjutande uddar, grus blandat med tångruskor, en djupkant som havsöringen kan söka trygghet i alldeles intill. Ja det är inte konstigt att denna plats håller fina havsöringar. Vi fiskar av platsen grundligt men nix, inga fler firrar visade sig här denna eftermiddag.

Vi byter plats och fiskar några timmar till, snart kommer kvällens dova ljus och omfamnar oss och det är dags att bryta och åka till hotellet. Vi sover på Hotell Arkipelag, beläget mitt i Mariehamn. Jag måste säga att hotellet har allt som man kan önska, jag är mycket lättvaggad denna kväll och klockan är ställd på 06.30.

Nästa morgon är jag redan vaken när mobilalarmet går i gång, men för saken skull snoozar jag ett par gånger innan jag stiger upp för morgonbestyr. När vi går till frukosten ser jag att det är is på bilrutorna ute. Jaja, vi visste att det skulle komma kall luft denna morgon men minus 4 är väl lite väl bra. Vi skrapar rutan, har bilen i gång och snart kommer vår guide Roger och möter upp. Han säger att vi nog måste rikta in oss på havsöring nu på morgonen innan det blir lite varmare. Vi är på samma ställe som i går, förhoppningsvis har det kommit in lite ny fisk som patrullerar längs med den fina ön vi ska fiska av. Det är sannerligen ett fint ställe detta. Man förstår att det stundom är superbt havsöringsfiske här. Guiden är supertrevlig och jag som tycker ”mötet” med människor är intressant blir lycklig här på Åland för överallt vi kommer är folk glada, stolta, hjälpsamma, de vill verkligen vårt bästa det märks tydligt. Det märks att Roger är en van guide, överallt vart vi kommer kan han berätta episoder om havsöringar som är fångade, det gäller bara att hamna rätt, att fisken är där.

Vi är noggranna när det kommer till säkerhet, inför vår resa har vi fått en ny samarbetspartner. Thermotic AB, vi har flytunderställ så fort i är på sjön, bara så alla vet att vi använder flytplagg. Vi använder både väst och byxa. Vi kommer att recensera, testa och utvärdera detta flytunderställ och återkomma senare med omdöme m.m.

Fram på förmiddagen byter vi plats och art. Nu är det gädda som står på fiskemenyn. Och bara ”ett stenkast” från havsöringsspotten tar guiden oss till en labyrint av vassvikar, djuprännor och grynnor. Platsen håller ett flertal gäddor, men det är bara några mindre exemplar som vill bjuda upp till dans. När vi fiskar av en djupkant, kastar jag mina flugor utåt mot det djupa, plötsligt ser jag  en rejäl virvel, en riktigt fin fisk missar min fluga, attans också. Nytt kast och då kommer hugget, jag känner kraftiga tunga knyckar i flugspöet och då släpper fisken. NEEEEEEJ Det är en obeskrivbar tomhetskänsla, den var ju där, det kändes att det var en bättre fisk.

Tiden går fort när man har roligt och vi ska testa havsöringsspotten en gång till innan det är dags att åka hemåt. Vi förflyttar oss och noggrant fiskar av de platser guiden tar oss till men det är som om havet är fisktomt. Vi har en underbart skön eftermiddag där vädret dock är lite kyligt. Tempen står på 3 grader plus. Nä, det är inte bara att komma och hämta fisken, det har vi flera gånger fått erfara så är det ibland och visst är väl detta charmen med fiske.

Hade man bara kommit, kastat och vetat att där kommer hugget så hade denna underbara hobby snart blivit alltför tråkig. Vi angör bryggan och tackar vår urtrevliga guide Roger för denna härliga fiskedag. Stort tack till Visit Åland, hotell Arkipelag och så klart ett jättetack till samtliga guider!! Vi har några mil till färjeläget på Eckerö. Båten går 18.30 lokal tid, och det blir mycket fiskesnack om Åland på vägen hem. Något abborrfiske blev det inte, vädret ville inte att det skulle bli så. Jag vill också passa på att säga att vi har det verkligen supertrevligt på våra resor Andreas och jag, det känns som om jag känt honom i all evighet, aldrig några bekymmer bara kul och trevligt! Andreas är en genuint genomärlig fiskekompis som jag trivs väldigt bra tillsammans med. Vi är allt sugna på att ge Åland en revansch framöver, vi vet ju att det kan vara ett blixtrande bra fiske där om man prickar rätt.