Årskrönika 2023

2023 – ett fiskeår att minnas men också ett år som djupt påverkat mig på det privata planet. Jag minns att jag tänkte inför detta år – vad kan möjligtvis överträffa 2022. Men ack, se vad som händer, den så kallade ringarna på vattnet effekten.

Gäddfiske med Fille

Fiskeåret började på allvar med gäddfiske på hemmaplan, ibland med flugspö men även några turer med spinnspöet. Även om jag djupt är förankrad i gäddflugfiskets underbara värld så har det ibland sina begräsningar, kanske framför allt när det kommer till kastlängden. Min grabb Filip och jag hade några magiska rundor tidigt i våras som kröntes med en kanonfin 90+fisk.

Mer gäddflugfiske i hemmavatten

Gäddfiske i Eriksberg

Vi hade återigen förmånen att få besöka anrika Eriksbergs viltreservat för en runda gäddflugfiske och nu skulle vi äntligen få fiska i den så legendariska ”Maraviken”. Men detta år har det visat sig att vädret inte varit med och planerat våra fisketurer. Det är ju så att vi planerar oftast fisketurerna ganska långt i förväg i stället för att åka när vädret och förutsättningar kan tyckas vara som bäst. Denna morgon var det minusgrader och rutskrap på bilen och köldstela gäddor. Men det visar sig att flugan är magisk när det kommer till att fiska gädda i kallvatten. Vi pillrade upp ett 10 tal gäddor men Maraviken blev en besvikelse där vi endast såg och fick ett par mindre fiskar. Nu ska man ju inte stirra sig blind på storleken för om sanningen ska fram är det upplevelsen som är det viktigaste. Och fiskerelaterade upplevelser har vi haft i mängder detta fiskeår.

Eriksberg Norrsjön

Lite senare in på vårkanten passerade vi åter igenom portarna på Eriksbergs natur och viltreservat, denna gång med regnbåge i sikte. Efter en envis vårförkyldning som är på sluttampen står jag äntligen med flugspöet i handen, det är väl konstigt. I huvudet tänker man alltid ut hur det ska bli på förhand, hugg på hugg och härliga drillar. Verkligheten blir ibland något annat. Vi putter ut aluminiumbåten som finns tillgänglig i Norrsjön och det dröjer inte många kast förrän det hugger stenhårt på en olive Boobyfluga, en kanonfin regnbåge kunde inte motstå min fluga, sedan är det som om jag får en antifångafiskförbannelse, det spelar ingen roll vad eller hur jag gör, något hugg har jag men ingen fisk i håven. Jag däremot får det ärofyllda uppdraget att vara håvman åt Andraas som verkligen visar vad skåpet ska stå denna dag. Han fångar fisk på fisk och delad glädje år ju dubbel glädje. Nåja, vi har en fantastiskt trevlig fiskedag och vi har fiskat så pass mycket nu att jag vet att sådana här dagar kommer, antingen får jag eller Andreas flest fiskar fast roligas är ju när båda får typ lika många fiskar.

Regnbågsfiske med fiskeligan

Jag fiskar regnbåge med ett härligt gäng grabbar i medelåldern, vi träffas två gånger om året och hyr då ett regnbågsvatten. Det är alltid härlig stämning och under årens lopp har deltagare kommit och gott. Vi träffas alltid kvällen innan och käkar lite gott och visst slinker det ibland ner ett par kalla det ska jag inte förneka. Just denna gång lägger jag mig tidigt, det är ändå ganska rogivande att somna till tjo och stim från glada vänner. Kl 06.00 får fisket börja och självklart är jag påklädd och redo med spöet då. Det är fortfarande mörkt ute och lite annorlunda att kasta när man inte riktigt ser vad som händer utanför spötoppen.

Jag har en flyt/sjunk3 lina med en streamer på tafsspetsen, i tredje kastet kommer hugget, sådär härligt befriande och stenhårt. Drillen blir kort och snart ligger bågen på land, ja ja, jodå, så att, ett bevis på att regnbågen är aktiv även när det är mörkt även om de första solstrålarna så smått börjar komma, sakta förvandlas natten till dag. Och fisket börjar ”på allvar”. Vi har även en intern tävling där vi lägger en slant, tyngst fisk på förmiddagen respektive eftermiddagen vinner en summa pengar. När dagen är slut och det är dags att åka hem har jag de fiskar som ingår i kvoten i bagaget och ”en summa pengar för störst fisk på eftermiddagen” i plonken. Vi säger hej då till varandra och på återseende.

Sportfiskemässan – Älvsjö 2023

Superkul att medverka på mässan, inte bara som besökare utan som utställare, vi utgick från FishEcos monter som delas med Livlinan. Vi hade några superroliga dagar i Stockholm där vi knöt många nya kontakter.

Snärjebäcken – nymfing

Nästa fiske bar av till ett närbeläget vatten straxt norr om Kalmar, Snärjebäcken som drivs av Kalmar sportfiskeklubb. Ett vatten som har både en strömsträcka och ett lugnare parti i form av en damm. Här simmar kanonfina bågar i varierande storlek. Under våren när det är bra med vatten i bäcken ovanför dammen kan man med fördel ”nymfa”, ett riktigt både kul sätt att fiska på men framför allt effektivt sätt att fånga bågar på.

Stenbiten Jakt och Fiskecenter

Under maj månad hade vi förmånen att få premiärfiska, ja nästan i alla fall, det är inte ofta man får möjlighet att göra fiskereportage vid en nyöppnad sportfiskeanläggning. Där driver Örjan Martinsson Stenbiten Jakt och Fiskecenter, Jag pratade med Örjan inför vårt fiske och ställde frågan om tillgången på fisk i dammen. Örjan bara fnissade och menade på att det finns gott om fisk. När vi väl anlände sen eftermiddag till anläggningen var det bokstavligen så man fick nypa sig i armen. Stenbiten är belägen ett stenkast utanför Vinslöv i Skåne.

MASSOR med huggvilliga felfria regnbågar och öringar. Regnbågar allt ifrån ett kilo upp till 8 klio och öringar mellan ett och tre kilo. Jo ja tackar ja och alla helt felfria, då menar jag med hela och fina stjärtfenor, ja fiskar i toppkondis helt enkelt. Under ett par timmars kvällsfiske och fiske dagen efter tror man knappt sina ögon. När vi räknar ihop fiskarna vi krokat av är det smått osannolikt 150 fiskar varav 15 över 5 kg och 40 st öringar.  Vilken anläggning han har Örjan!!! Både Andreas och jag slår PB, jag både på regnbåge 8 kg och Öring 3 kg.

Hökensås reportage

I början av Juni var det dags för Andreas och mig att göra fiskereportage igen, denna gång hos anrika Hökensås sportfiske. Vi tänkte pricka vulgatakläckningen i Hökensås men våren var mycket varm så kläckningen var i stort sett över när vi kom till Hökesås. Väl framme möter Marcus upp i butiken. Och sedan händer det som ofta händer, fast jag har sprängfyllda askar med flugor är det stört omöjligt att inte köpa några flugor i shoppen. Vi fick tipset att ta med flytringarna vilket visade sig vara ett genidrag.

Vi börjar fiska i Bastasjön. Det dröjer inte länge innan jag har första fisken på, den hugger på en flicksländeimitation, hela fina fenor, en fröjd att drilla fast den inte är så stor. Sedan visar Andreas vart skåpet skall stå. Han visar på mästerlig teknik när han gång på gång fiskar om än lite okonventionellt, han kastar ut sin nymf och sedan bra låter den drifta samtidigt som han paddlar lite sakta med fenorna i flytringen. Flera fina öringar och någon regnbåge får syna håvgarnet innan kvällen omsluter oss.

Jag får några bågar jag med. Dagen efter, ny sjö, Abborragölen, redan när vi kommer på morgonen hör vi slurpande vak på avstånd och jag tror att om vi tävlat om hur snabbt man kan pumpa upp flytringar hade vi nog kommit på bra placering. Sakta paddlar vi ut från stranden och ser i ögonvrån ett vak nästan helt bakom mig och låter flugan landa där jag tror vaket var, utan att jag ser hör jag när fisken slurpar i sig min vulgatafluga och instinktivt gör jag mothugg, jomen den sitter där. Jag krånglar mig runt med flytringen och kan lugnt och metodiskt drilla dagens första fisk. Vi har ett underbart torrflugefiske resten av dagen, och livet är så där underbart. Vi verkligen njuter av fisket i Hökensås!!

Pappa

Sedan händer det som inte får hända, på midsommarafton avlider min pappa. Han som är min förebild, så länge jag kan minnas har vi fiskat tillsammans. Hela min uppväxt har han visat och lärt mig fiskets ädla konst. Vi stod varandra väldigt nära, han hade länge kämpat mot sin cancersjukdom i benmärgen, hjärtsvikt och som om inte det räcker sviktande lungfunktion. Till slut gick det inte längre. Man tror att man ska vara förberedd med ack nej. Jag som under drygt 30 år jobbat inom ambulanssjukvården, mött och träffat människor i kris, svår sjukdom och olycka så många gånger men det är inget mot detta. Jag fick åka till honom vid ett tillfälle i tjänsten, mitt värsta larm under hela min ambulanskarriär. Men likt en robot tryckte jag undan alla känslor och gjorde vad jag skulle, sedan efteråt kom det över mig. Nu är den enda trösten att han inte lider längre. Min älskade pappa, plötsligt finns han inte längre, jag som alltid kunnat ringa honom, om det inte gott att hälsa på. Han följde mitt fiske, bloggande och vår Youtubekanal Every Fish Counts med stort intresse och entusiasm. Det är så konstigt att han inte finns längre. Jag saknar honom såååå mycket. Vi har upplevt så mycket tillsammans, pappa jag Älskar dig, jag hann berätta allt det där som jag gått och tänk på innan han dog och det känns riktigt bra! Vila i frid, du är älskad och saknad!!!

Vemdalen

Andreas och jag hade sedan länge bestämt att vi skulle åka till fjällen måndagen efter midsommarhelgen, nu var jag otroligt velig om jag skulle åka. Det hade varit en väldigt pressad period under några veckor innan midsommar då min pappa åkt in och ut från sjukhuset otaliga gånger med allt vad det innebär. Plötsligt går luften ur mig, jag är helt tom inombords. Jag pratade med min fru, syster och mamma om hur jag ska göra. Till slut beslutar jag mig för att jag vill åka trots allt som hänt. Självklart vet Andreas om vad som hänt min pappa och han är mycket stöttande under denna stundtals känslosamma resa.

Vi åker och jag har en klump i magen, det är förstås skönt att komma i väg men jag mår inte bra, inte så konstigt. Jag pratar mycket med Andreas om min längtan efter pappa. Han är en fantastisk fin vän inte bara inom fisket utan även i en sådan här situation. Självklart har jag också min underbara fru som supportar mig i allt detta!!

Fiskemässigt blir denna resa allt jag kan önska mig. Vi har ett formidabelt torrflugefiske där storharren stiger till våra torrflugor, vi fångar röding högt uppe på fjället och jag gör även konststycket att fånga en trippel på en dag det vill säga fånga harr, öring och röding under samma dag. Det går inte att klaga på, i tanken finns min pappa hela tiden med mig. Dagarna går och även om det är fruktansvärt tungt så hjälper fisket mig att bearbeta alla de känslor som snurrar i huvudet. Det är sannerligen att jämföra med meditation att svinga flugspöet i Vemdalens strömmar.

Stenbrottet Flugfiske – reportage

Vi hinner inte vara hemma många dagar förrän Andreas messar mig och fråga om jag vill följa med på reportagefiske till ett för oss nytt spännande vatten, Stenbrottet Flugfiske utanför Misterhult norr om Oskarshamn.

Självklart är jag inte sen att haka på. Anläggning består två dammar i nedlagda stenbrott. I den ena dammen blandat med öring och regnbåge, dom har gått där ett bra tag nu och vi tar med flytringarna återigen, men vi blankar båda i den dammen, efter ett snabbt byte till den andra dammen dröjer det inte länge förrän Andreas som äger och driver Stenbrottet Flugfiske tar första öringen på torrt. Efter ett tag knyter jag på ett haröra, det visar sig vara en bra strategi för efter bara några kast hugger det en kanonfin liten öring, vi skiftar till torrfluga och Goddard Caddis. Och jisses vad vi fångar öring i kvällningen på dessa torrflugor, vi fiskar till det blir mörkt och åker sedan nöjda hemåt.

Road trip – Brännvinsdammarna och Stenbiten

I september bär det av på en miniturné till Skåne, Första stoppet blir till Brännvinsdammarna, Ett put and takevatten som är väldigt speciellt, det får sitt vatten ur tjälsprång som håller 8 grader året om, inte konstigt att de kan ha ett bestånd av röding som majestätiskt simmar i dammarna tillsammans med öring och regnbåge.

Dom är inte lättlurade, de har simmat länge i dammarna och på så sätt blivit förvildade. Här får man använda list och tänka på vad deras normalföda är då de endast äter det som finns i dammarna. Belöningen blir stor när man lyckas fånga någon av dessa fiskar. Inte långt ifrån Brännvinsdammarna ligger Stenbiten jakt och fiskecenter, ett put and takevatten som skiljer sig markant från Brännvinsdammarna, vi har några timmar kvar av dagen och vi utnyttjar dessa väl. Hos Örjan och Stenbiten, kan man sightfiska på synnerligen grov regnbåge och öring. Fiskar i toppkondis som nu också börjar bli lite klurigare att få till att hugga men bara vetskapen om att här simmar bågar på 8 kg gör det hela nervkittlande. Vi lyckas lura några fina fiskar till att hugga på våra flugor och när kvällen kommer bryter vi för denna dag och kör hemåt.

Magazine Fisheco – Fishecoflugfiske

Tack JanO! Det är nu två år sedan Andreas och jag fick förfrågan om att starta upp en flugfiskedel i MagazineFisheco. Vi skriver alla artiklar, fotar allt, Andreas gör även layouten. I skrivande stund görs nr 1 2024 klart. Det är smått overkligt att jag skriver om flugfiske i förmodligen Sveriges största digitala tidskrift ja kanske Nordens största. Det är med stor stolthet jag gör detta tillsammans med min gode vän och fiskekompis Andreas. Vi börjar på allvar bli ”varma i kläderna” när det kommer till skrivandet och allt som hör till. Det ska bli superspännande att se vad 2024 har att erbjuda.

Stenbiten med Hannes

Lite senare fram på höstkanten var det dags att åka till Stenbiten igen, Denna gång mötte vi upp Hannes Berlin. Hannes hade vunnit en fiskedag hos Örjan och Stenbiten, Vi fick möjligheten att vara med och fiska med Hannes denna dag, jag måste säga att trots sin ringa ålder har Hannes ett mycket moget uppträdande både som människa och som flugfiskare (om det nu är någon skillnad), redan när vi anländer så står hannes med spöböj, som flugfiskare går han sannerligen från klarhet till klarhet.

Vi delar med oss av våra erfarenheter och det är synnerligen roligt att fiska tillsammans med Hannes. Stor eloge till hans föräldrar som gör detta möjligt genom att de skjutsar honom land och rike runt så han kan flugfiska. Jag måste också pusha för Hannes fiskeblogg som han startade i slutet av 2023, Flyfishingmagic heter bloggen, in och läs och följ honom på hans fiskeävetyr där.

Mörrumslaxen

I slutet av september bar det av till Mörrumsån, jag mötte upp Magnus som bor i Mörrum, han kan sin å och har fiskat här sedan barnsben. Han har lärt mig väldigt mycket om fiske i strömmande vatten och jag vill verkligen trycka på just det med att lyssna, se och lära av andra som har erfarenhet. Som vid så många andra platser och vatten gäller det att dels kunna läsa vattnet, förstå vart fiskarna kan tänkas ha sina ståndplatser och inte minst fiska på rätt djup och med rätt fluga. Det är när alla dessa parametrar sammanfaller som chanserna är stora till att fisken med stort F, eller kanske Laxen med stort L hugger.

Vi har det alltid väldigt trevligt tillsammans och tar dagen som den kommer, det gäller att njuta av dagen, inte stressa, då fiskar man också bättre. Framåt eftermiddagen kommer vi till en av Mörrums pooler och på en bänk sitter det en annan fiskare som just tagit fram sin kaffetermos. Jag fråga om det är okej att jag fiskar här så jag inte tränger mig före. Nejdå, bara fiska på du säger han. Jag går en lite bit uppströms och börjar kasat av poolen. När jag kommer ner i jämnhöjd med mannen på bänken tar det tvärstopp i min fluga, momentant känner jag att det är fisk på det går inte att ta miste på.  En dramatisk fight följer och jag får assistans och coachning av Magnus som sett när fisken högg och kommit till mig. Jag får pressa fisken väldigt hårt och den rusar flera gånger innan den ger sig och kommer in till strandbrinken där Magnus med van hand tailar den, ett lyckorus sköljer genom min kropp och efteråt har jag svårt att hålla handen stilla utan att skaka. En kanonfin Laxhona på 103 cm, jag bara njuter!!

Gäddfiske i Blekinge

Det blir många reportagefisken men ibland finns det också tid för lite spontanturer, denna dag tillsammans med min grabb Filip. Som stolt far måste jag ju skriva att Filip och hans teamkompisar i Team Jonsson fiskade till sig en 10:e plats i Gädd – SM 2023 i Mälaren under oktober månad. Vi körde ner till Blekinge och fiskade lite från land, härligt avkopplande att fiska bara för att fiska. Jag har för ovanlighetens skull med mig spinnspöet. Det hugger både abborre och gädda och som seden bjuder blir det alltid lite inbördes tävlan om störst och flest fiskar, jag har lärt grabben bra för det är om sanningen ska fram allt som oftast Fille  avgår med seger i våra inbördes bataljer. Vi pillrar upp några stycken fiskar och åker nöjda hemåt efter några timmars fiske

Åland reportage

Ett av 2023 års stora händelser var resan till Åland sista helgen i oktober. En resa som jag hade stora förväntningar inför, en resa som om man räknar landade fiskar inte går till historien.

Men som resa betraktad helt fantastiskt, vi fick möjligheten att fiska med flera olika guider och det är något speciellt att fiska med guide, man lär sig hela tiden saker av de som kan sina hemmavatten. Inför resan siktade vi på att göra en trippel, abborre, gädda och havsöring, nu blev det inte så. Av olika skäl blev det blev det mycket fokus på havsöringsfisket och en hel del gäddfiske.

Det hade stormat bara några dagar innan med kraftiga skiftningar i vattenstånd och när lufttempen plötsligt sjönk drog det med sin sjunkande vattentemp.

Dragsö reportage

Årets sista reportagefiske blev camp Dragsö i Karlskrona, med gäddan i fokus, vädergudarna ville inte heller här vara med oss. Just denna dag var det helt vindstilla, havet var som en spegel, väldigt vackert men inte något ”gäddväder” precis. Trägen vinner, vi pillrade upp ett 10 tal fiskar ändå och jag säger det igen, det är något visst att fiska med guide. Blekinge skärgård håller fortfarande ett bra bestånd av gädda vilket vår guide höll med om. Han ser ju hur det kan skifta år från år.

Livlinan

Vi anmälde vårt intresse till Livlinan. En auktion där alla intäkter oavkortat går till barncancerfonden. Man blir ödmjuk inför att vinnarna budade hem en fiskedag hos Stenbitens jakt och Fiskecenter med oss och vår Youtubekanal Every Fish Counts och FishEco Flugfiske med vinnande bud 7200 kr. Det är behjärtansvärt!!

Every fish counts – 1000 prenumeranter

Straxt innan jul kom vi upp till 1000 prenumeranter på vår Youtubekanal Every Fish Counts, en milstolpe som ger många nya möjligheter. Vi kämpar på med vårt filmande, det är fantastiskt kul att kunna dela med oss av våra fiskeäventyr inte bara i skrift utan även i rörligt format, vi utvecklas hela tiden och det är väldigt spännande och tillfredställande att få så mycket positiv feedback från följare och andra som tittar på Youtubekanalen.

TACK!

Jag vill passa på att tacka alla som gör detta möjligt, följare, läsare, samarbetspartners och prenumeranter. På något mysigt härligt underbart sätt mixas allt. Lite grann kan jag känna att bloggen blir lidande när alla andra projekt ska göras, det är ju trots allt bloggen Gälgreppet som banat väg för allt som händer i mitt fiskeliv. Kanske är det en naturlig utveckling och att jag inte alls ska vara ledsen över att jag inte riktigt hinner skriva om allt som händer på bloggen, men jag ska försöka bättra mig. Jag skriver istället alltmer artiklar direkt för MagazineFisheco.

TACK Jan Ohlsson – FishEco för förtroendet som flugfiskeredaktör. Tack Revolution Race, tack Ingemar Bernthsson – Kalmar Sportfiskeklubb, tack Örjan Martinsson – Stenbitens jakt och Fiskecenter, tack Johan och Eva-Lena Philip – Alsterån sportfiske, tack Thermotic AB, tack Peter och Victor Lindholm – Brännvinsdammarna, tack Martin och Sanna Lisemark – NovaScottia Eventcenter, tack Gästis i Vemdalen, tack Visit Åland, tack Hökensås Sportfiske, tack Dragsö Sportfiskecamp, tack Sportfiskemässan, tack Stefan Biehl – Mayfly.se, tack Ken Persson – Sameo och tack Fredrik Wallin – Madflies 2022.

Självklart TACK till Andreas Olsson, min flugfiskekomis, flugfiskeredaktörkollega och väldigt gode vän. Jag ser fram emot ett fullspäckat fiskeår 2024 med massor av roliga resor och upplevelser.

Allra mest vill jag ändå tacka min underbara fru Petra som står ut med, gläds och stöttar mig i mitt fiske, filmande och bloggande.

Pappa, du finns alltid med mig och kommer alltid att vara älskad och saknad!!