April april

April april din…
I lördags var det inplanerat lite fiske såklart, men jag tog sovmorgon så jag var framme vid ån lite innan åtta.
Sol och vindstilla, knopparna på träd och buskar hade börjat komma fram, gräset hade börjat bli grönare, fåglarna kvittrade så kroppen fylldes med vårkänslor. Det kändes även som det kunde bli några timmars bra fiske.
Färna mete

Målet för dagen var färnorna och även fiska av några nya ställen. Jag tog endast med mig ett spö då jag var osäker på om det ens var möjligt att fiska med fler spön på sträckan, vilket var ett bra val då det var ganska små områden jag kom åt. Mäsket fick också stanna hemma, jag plockade istället med mig räkor, korv, bacon och bröd som krokbete och några olika vikter på päronsänkena. Så med en lätt packning kunde jag enkelt förflytta mig från plats till plats.
Dagens första ställe hade jag fiskat av tidigare i år och även fått en färna så visst hade man lite förhoppningar på platsen.

Efter någon minuts fiske så darrar det till lite i spötoppen, jag sitter med handen någon centimeter från spöt, redo att kroka vilken sekund som helst. Ännu ett litet darr, men sen händer det inget mer så troligtvis var det mört som var framme och nöp lite i brödet. Efter femton minuter vevade jag in, bröt av en ny brödbit och kastade ut lite längre nedströms. Men det händer inget alls på den platsen så efter ytterligare en kvart bestämmer jag mig för att gå 100 meter nedströms och prova ett par platser där. Jag provar både bröd och bacon som krokbete men det händer inget, inte ens ett pet på brödet.

Jag fortsatte nedströms, nu kom jag till nya ställen för mig. Hittade ett parti med lite buskar som gick ut en bit i ån, det såg riktigt lovande ut. Så en ny brödbit sattes dit på min B983 Kamsan krok i storlek 4 och kastet landade sen perfekt. Jag satt på helspänn och tittade på spötoppen för här kändes det riktigt hett!
Bottenmete efter färna

Men efter tio minuter hade jag inte haft ett pet, absolut inget… Kaffet kom fram och jag började snegla nedströms igen för att se om jag kunde hitta någon ny intressant plats. Så när innehållet i koppen var slut flyttade jag mig kanske 200 meter längre ned där det låg ett nedfallet träd en bit ut i ån. Här kändes det återigen hett!
Efter kanske fem minuter får jag ett bättre darr i toppen, sen två tre snabba till och jag krokar. Men missar, svordomarna duggade tätt medan jag vevade in. Funderade en kort stund på om jag skulle vila platsen lite och återkomma eller kroka på en ny brödbit. Jag valde det sista och kastade ut igen.
Nu var det fullt fokus på spötoppen, handen vilade nästan på spöt. Jag vet inte om det tog en, fem eller tio minuter, men så gungar det återigen till ordentligt i toppen och nu missar jag inte. Färnan försöker självklart rusa in mot det nedfallna trädet men jag lyckades avstyra attacken, och efter en stund kunde jag håva dagens första färna. En fin fisk på cirka 1.5 kilo och 46 centimeter.
Färna

Efter jag släppt tillbaka färnan och fått ordning på mina grejer så var det bara att fortsätta vandra nedströms för att försöka hitta någon ny plats. Det var riktigt snårigt och trångt, men tillslut kom jag till en plats där det gick att fiska ifrån. Här var det lite mer strömt än på den tidigare platsen, men jag såg även att det fanns lite stenar och nedblåsta träd utmed andra sidan av ån så här borde det finnas någon färna.

Jag började att fiska av bakom en av de större stenarna och efter kanske tre minuter så gungar det till rejält i quivertippen och dagens andra färna är krokad.
Den drar på rejält nedströms så slirbromsen på rullen får jobba lite och efter en väldigt rolig fight kan jag håva fisken. Efter några snabba bilder fick den simma tillbaka ner i ån.

Färna

1.71 kilo och 48 centimeter lång

Nu när jag har använt Wychwood Specimen Solace ACS 6 rullen ett tag och även fått drilla en del fisk på den så måste jag säga att jag är supernöjd! En smidig och lätt rulle men samtidigt en riktig slitvarg. Jämn och stabil slirbroms, kastar otroligt bra och är perfekt till färnafisket!
Men rullen fungerar självklart lika bra till larmfiske, feedermete och smygfiske efter arter som till exempel sutare, id, brax, och karp.
Jag skrev lite mer om rullen i ett tidigare inlägg.
Wychwood Specimen Solace ACS 6

Vädret under förmiddagen gick från soligt och vindstilla till mulet och blåsigt, tillslut kom även snön!
Jag hade knappt en halvtimme kvar att fiska innan jag var tvungen att bryta för dagen när snön började falla, så jag slapp fiska allt för länge i det tråkiga vädret.
Bottenmete efter färna i april

Gräset som hade börjat bli grönt blev snötäckt, knopparna på träd och buskar som börjat komma fram blev snötäckta och nej det blev inga fler napp. Det blev tyst utmed ån, inga fåglar som kvittrade och vårkänslorna försvann snabbt.