som sagt, jag och Anscha drog in till semesterbyn en liten stund på lunchen för att uppsöka toalett och spana in minimässan..
Här fanns Lars med sina fina faneraskar och vid bordet fanns även vackra flugsmycken..
Vilket hantverk!
Och vilka vackra örhängen!!
Ute vid kastbanan var det också drag där lite olika utställare fanns på plats..
Vi hann dock inte med så mycket mer än att prata lite med Jon från ProFly och så träffade vi också på Ulf Brandin vilket var jättekul, han har gjort ett blogginlägg från dagen så klicka på namnet så kommer du till Ulfs inlägg!!
Väl tillbaka vid Kvigsjön fick jag veta av Stefan att platserna redan var lottade och jag fick “oturs”platsen nr 3.. Jaha, där rök min tur tänkte jag, eftersom ingen i de andra heaten tagit någon fisk där på hela förmiddagen..
Ingrid och Anscha kunde lugnt luta sig tillbaka i badenbadenstolarna och njuta av värmen medan semifinal 1 pågick..
Japp! Andreas Åberg fiskade sig vidare till finalen!!!
Med beslutsamma steg traskade jag bort till plats nr 3..
intog min plats och höll låg profil och passade på att försöka läsa av vattnet ifall det skulle finnas minsta antydan av fisk inom kastavstånd..
Jag tänkte i mitt stilla sinne att eftersom ingen landat någon här tidigare idag så borde det finnas någon huggvillig fisk i närheten..
Men nää, det var trögt.. jaja, det var i alla fall varmt och skönt så varför inte bara njuta av livet och solskenet!! Men så tillslut höge en fisk brutalt i flugan, tyvärr inte tillräckligt hårt för att fastna så jag gick ur semifinalen utan fisk!
Men plats nr 3 visade sig ändå vara en turplats då det bara kom upp 3 fiskar under semifinal 2´s 20 minuter så då lottades två platser ut till finalen och gissa vad!! Jodå, nr 3 drog och därmed var jag vidare till final i Hökensås OCH TILL DEN STORA FINALEN I GÄNGLAN den 26 maj!!!! Jag kunde verkligen inte tro det var sant!!!
Tusen tankar for igenom min skalle under bara några få sekunder.. Vad ska chefen säga nu då, när jag måste ta ledigt igen pga fisket..hmmm… Jag brukar ju aldrig ha tur när det gäller utlottningar och sånt så detta måste helt enkelt bero på turkepsen som Patrik från Sameo/flugor.se skickade med!!!
När chocken och förvåningen lagt sig och jag började inse att jag skulle få äran att åka till den stora Lord of The Fly tävlingen i Gänglan utanför Eskilstuna så var det dags för Runner up..
Tyvärr gick det inte vägen för Ingrid och Anscha den här gången heller och Anscha råkade ut för ett stolpskott, en journalist/fotograf och en tillsyningsman från Hökensås stod bakom henne och ord tvistade om flugval m.m. och betedde sig allmänt elakt, tyckte det var riktigt orättvist gjort av de båda herrarna.. Visst kan man smyga runt och fotografera de tävlande, men att störa flugfiskarna under själva tävlingstiden är riktigt elakt!!!
Tillslut var det då dags för finalen i Hökensås där vi hade 60 minuter på oss att ta upp så mycket fisk vi bara kunde för nu var det totala fiskvikten som gällde. Dessutom fick man fiska 20 minuter på sin lottade plats och efter det fick man flytta ett steg motsols för att på så vis få en mer rättvis final. Jag hamnade på solsidan och till en början på plats 2 och gissa vilken plats det då blev efter 2??!! Jajjamensan… 3:ans plats igen!!
Där står jag och väntar in huggande fisk, i gassande solsken och små vak mitt ute på sjön…
på 2:an hände ingenting och Anscha kom ner för att fotografera och lämna över en annan typ av fluga till mig, innan det var dags att parkera sig på plats 3.. Det gäller verkligen att checka så att knutar, tafsar och spöet är i toppskick!!
Till slut fick jag min revansch på 3:an!! Fisken högg, krokades och landades!!!
Pjuuu.. äntligen!! och så klart tummen upp!!!
Men min båge på 1,44 kg räckte inte till att få något pris i finalen. 1:a pris knep Andreas Åberg och det är han så värd då han fiskat sig igenom hela denna dag!!! Ett jättestort grattis till Andreas!!
Hela dagen bjöd på strålande solsken från både himmeln, deltagare, publik, Hökensås, regnbågar och öringar så jag är oerhört glad att jag faktiskt var med på detta jippo och att mina söta vänner Ingrid, Anscha och Björne var med hela dagen!!
När allt fått sjunka in efter den intensiva dagen är det dags att blicka framåt till nästa fiskeäventyr..
och vad är inte mer underbart än att få träffa alla gosiga vänner man fått inom detta intresse!!
Lycka till med Lord of The Fly i Sävenfors och skitfiske till er som deltar där, så ses vi i finalen den 26 maj!!!
Stor kram till alla som var med här i Hökensås, ingen nämnd och ingen glömd!!!
Underbart att följa din väg till finalen! Jag är så glad för din skull! Nu måste jag bara söka semester den helgen… <3
🙂
Bra skrivet Sussi! Ska bli grymt kul den 26e. Då måste vi ju försvara Hökensås färger mot de andra sävenforsarna! hehe. Ska bli spännande att få testa fisket i Gänglan det är inte så lätt o komma åt det vattnet så det ska bli riktigt skoj!
Tack Andreas!! Ja jag hade ju turen nog att få hänga med så jag ska absolut göra mitt bästa!! 🙂
Jätte bra blogg du har sussi.. och grattis till finalen. Och riktigt fina bilder med….
syns i finalen.
Men tusen tack Andreas! Ja vi ses i Gänglan och det ska bli så roligt!!