Ett riktigt höstpass

Igår fanns alla förutsättningar. Efter en vecka med kalla nätter och kylig nordan hade vinden vänt till syd under fredagen och dagstemperaturen under helgen låg på 8 – 9 grader. Ett tjockt täcke med grått dolde solen under gårdagen och sydan fick vattnet att krusa sig rejält. Det luktade gäddfiske långa vägar.

Jag, Johan och Aleksander samlades vid min båtplats i arla morgonstund, stuvade ned oss så gott det gick och for ut i novembermorgonen.

Jag hade preppat lite olika tailar för kallvattensfiske men det visade sig vara en riktig paddeldag. Aleksander körde från start med en McRubber i kostym ”Skymningen” och han bytte knappt under hela passet. Den levererade från start.

Totalt inhalerat gummi trots gäddans ringa storlek.

Aleksander krokade fisk efter fisk men det var småttingarnas mattid. Några var snäppet tyngre än andra…

En liten mega-tjockis.

Jag nötte vidare med min SyndromTail vilken levererade till slut.

Foto: Johan

Drifterna avlöste varandra och Aleksander fortsatte att skotta upp fisk på sin Mcrubber, som tydligt var betet för dagen. Jag hade en likadan i hinken men valde ändå att köra med Hippishake. Även den dög.

Strax efter denna fisk fick jag plötsligt ett märkligt hugg några meter från båten. Eller det var aldrig något hugg utan det blev bara sakta tyngre. Jag gjorde knappt något mothugg då det inte kändes som fisk men plötsligt kom en fin gädda upp bredvid båten och då blev det andra bullar. Den gjorde några rusningar och Aleksander frågade om håven behövdes men jag sa att jag kunde ta den själv. Väl i näven såg jag att det var en finare fisk än vad jag först trodde.

97 cm och runt 6 kilo. Färgen på denna Hippishake är en av mina absoluta favoriter oavsett väderförhållanden; röd motoroilrygg och pearlvit buk. Eller ”Årgångsvinet” som The Pikefather hade sagt. Foto: Johan

Vid lunchtid hade vi krokat av närmare 20 gäddor där Aleksander stod för merparten.

Trots 9 grader i luften och sydliga vindar blev vi förvånansvärt kalla och lunchrasten i en lävass med trangiavärmd pulled pork samt nykokt kaffe därefter var ett välkommet avbrott. Jag hade till och med funderat på att ta snäppet tunnare strumpor samt kängor istället för vinterstövlarna på morgonen men var glad att så inte var fallet. Som kedjesnusare brukar jag också frysa galet mycket om händerna vid denna årstid, trots att jag provat en mängd olika handskar som ska förhindra just detta, men som genom magi klarade jag mig fint under gårdagen.

Med ny värme och kraft fortsatte vi in i eftermiddagen som blev en direkt repris på förmiddagen, bortsett från att snäppet färre gäddor landades. Aleksander dominerade vidare med sin Mcrubber. Ett bete jag för övrigt räddat åt honom efter att den flugit iväg med en stump lina efter sig och sjunkit. En lina som några kast senare satt på min krok och Aleksander kunde därmed fortsätta sitt krokande.

Passets näst största fisk.

När klockan var tre började en för tidig skymning att sänka sig över norduppland. Det tungt gråmulna vädret förmörkade eftermiddagen och vi bestämde, ganska genomfrusna, att avrunda. 32 gäddor krokades av denna dag och Aleksander med sin ”Skymningen” stod själv för 18 utav dessa. Det var ett riktigt trevligt höstpass med många och hårda hugg i gott sällskap. Livet på en pinne.

Skitfiske på er, så länge!